Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Nu när Corsair SF kommit in i lager igen hos många återförsäljare, ska jag har ett SF450 eller ett SF600? Kommer flytta över min 8700 (ej K) samt 1070 TI FE, kan tycka att det borde räcka med SF450?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Nu när Corsair SF kommit in i lager igen hos många återförsäljare, ska jag har ett SF450 eller ett SF600? Kommer flytta över min 8700 (ej K) samt 1070 TI FE, kan tycka att det borde räcka med SF450?

Ja en SF450 bör räcka utan problem för det systemet. Tror det är först vid 1080 ti det ev. kan bli lite knepigt vid stock speed.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av tsint:

Nu när Corsair SF kommit in i lager igen hos många återförsäljare, ska jag har ett SF450 eller ett SF600? Kommer flytta över min 8700 (ej K) samt 1070 TI FE, kan tycka att det borde räcka med SF450?

kör en 6700k och 1070 (msi gaming x) och har aldrig passerat 300W, har stresstestat i olika tester och bara precis nuddat 300W eller legat runt 295. Har också köpt en SF450 så den kommer säkert räcka för dig med.

Permalänk
Skrivet av tsint:

Nu när Corsair SF kommit in i lager igen hos många återförsäljare, ska jag har ett SF450 eller ett SF600? Kommer flytta över min 8700 (ej K) samt 1070 TI FE, kan tycka att det borde räcka med SF450?

Även jag har ett 8700K och ett 1070 Ti (se sign). Har för mig att jag också ligger runt 300W och tycker mig minnas att en del recensioner sade att SF450 har snällare fläktkurva (och är därmed tystare) än SF600. SF450 bör räcka även för dig.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Hehe, även jag kör en SF450 med lätt klockad Ryzen 1700 och Vega56 som är undervoltad för att nå högre frekvenser än stock. Fungerar bra, men kommer nog skaffa SF600 när frugan får ärva nuvarande chassi när Ghost kommer

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Längtar tills det blir dags att bygga ihop mitt Ghost-system! Hoppas det kommer finnas några vettiga grafikkort att köpa då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Längtar tills det blir dags att bygga ihop mitt Ghost-system! Hoppas det kommer finnas några vettiga grafikkort att köpa då...

Hoppas att Volta-korten får plats i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Längtar tills det blir dags att bygga ihop mitt Ghost-system! Hoppas det kommer finnas några vettiga grafikkort att köpa då...

Precis. I nuläget ser det kanske inte helt bra ut på den fronten tyvärr, för Nvidia kommer väl inte med nytt förrän i höst någon gång...

Skrivet av BasseBaba:

Hoppas att Volta-korten får plats i chassit

Ja, risken är förstås att 2,5-kortplatskylare blir standard för högprestandakort framöver. Det skulle suga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hej!

I veckan hade Gamers Nexus en livesändning och i den så nämndes Ghost S1, Steve på Gamers Nexus sa att han tyckte chassit såg intressant ut och att han skulle kontakta er för ett testexemplar. Så lät det i alla fall!

Kan vara nåt att kika på!

/Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Proffsmobbare

Vet inte hur intresset för att själv tillverka skräddarsydda eller kortare kablar är här på forumet, men försökte knåpa ihop ett kit till Corsair SF-serien efter mått och bilder som fanns på Louqe's hemsida.

I detta fallet blir kabellängder;
Original - ATX24 30 cm, PCIe 40 cm, EPS 40 cm, Sata 45 cm.
Sleevad - ATX24 15 cm, PCIe 25cm och 30 cm, EPS 25 cm, Sata 11 cm.

Men det skiljer rejält beroende på hårdvara som används, främst moderkortslayout.

Mall enligt chassimått på hemsida.

Strömkablar till GPU inkopplade.

ATX24 inkopplad, moderkortet placerad offset för att emulera layout av ett Z97.

Dold text

Om det faktiskt passar i den fysiska utgåvan återstår att se.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ignostic:

Ja en SF450 bör räcka utan problem för det systemet. Tror det är först vid 1080 ti det ev. kan bli lite knepigt vid stock speed.

Kör 4790K med 1080 Ti och om man undviker att överklocka går det faktiskt alldeles utmärkt med ett SF450. Överklockar man lite så springer förbrukningen snabbt iväg dock, och då låter nätaggregatet som en hårblås

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

@Laine

Nice. Entusiasm!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag utan sleeving på mina egengjorda SF600 kablar (svart 18AWG omärkt). Jag tar även bort "sense wires" som jag inte tycker behövs på så korta kablar. Blir mycket smidigare än korviga sleevade kablar med kabelkammar och annat jag sett.

Permalänk
Medlem

Några nyheter angående detta chassi?

Jag har inte tittat in på ett tag och hade för mig att det skulle släppas i mars / april?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Några nyheter angående detta chassi?

Jag har inte tittat in på ett tag och hade för mig att det skulle släppas i mars / april?

Mvh

Tror det bli Maj :/

Permalänk
Medlem

Hur är be quiet! 600W sfx-l?

Många verkar sugna på corsair sf600, men enligt första review man får på Google så verkar be quiet betydligt tystare? (ligger runt 10dB lägre både idle och load)

Helt enkelt, om pris inte är en faktor, vilket är det mest tystgående sfx(-l) agg på 600w(+) man kan få fatt på?

@aeig:
https://www.kickstarter.com/projects/louqe/ghost-s1-mkii/post...
Maj som gäller, förseningen annonserades redan i januari, verkar som det är on track än så länge i alla fall.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Jag äger ett Corsair SF600 i mitt NCASE M1 som körs tillsammans med en i5-5675C och GTX 1070. De intiala reviews på just detta nätagg fick mig att rygga tillbaka också men jag slog till slut till då jag hade läst någonstans att fläktkurvan hade justerats på en gömd uppdatering av nätagget (huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte).

Fläkten går knappt igång under load (spel). När den väl kommer igång (var tvungen att köra Prime95 + Heaven Benchmark samtidigt när komponenterna är överklockade) så var den extremt tyst, knappt hörbar såvida jag inte la örat direkt mot det.

Mitt exemplar är f.ö. köpt ca 1 år efter lanseringen av SF600 och jag antar att om du köper ett idag så får du ett lika tyst med liknande fläktkurva. Var inte rädda för detta nätagg p.g.a. alla initiala recensionerna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ifall det är någon som ångrar sitt köp så är jag sugen på ett svart Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippi:

Ifall det är någon som ångrar sitt köp så är jag sugen på ett svart Ghost S1

Det går att lägga Pre-order på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Det går att lägga Pre-order på hemsidan

Svart gick inte att boka imorse, men nu verkar det fungera igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Svart gick inte att boka imorse, men nu verkar det fungera igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick på kickstartern riktigt tidigt och har inte fått välja färg än så det är nog inget att oroa sig för

Permalänk
LOUQE

Gang, vi har haft rätt mycket att stå i senaste månaderna... såhär i påsktider finns det lite andrum. Jag har läst ut en del oro över riser-projektet. Så låt mig försöka stilla den något. Vi har inte än valt att gå på en annan riser, projektet är igång och vi väntar på prototyper nästa vecka.

Rationalen bakom projektstarten:
- Li-heat är ett enmansbolag, går han på lunch å blir överkörd av en skoter så blir vi det me, vi behöver alltså alternativ för att överleva
- Den nya risern har högre bandbredd och är Gen4-kompatibel
- Tillverkas av samtec i USA, finns få bolag som kan risers bättre än dem
- Individuellt isolerade twin-ax med 4 lager isolering
- Individuella kablar gör att de två lagren kablar flyter ihop i böjarba vilket tillåter tightare böjar och därmed mindre luftrestriktioner
- Vi kommer sannolikt byta till den nya Risern i närtid och då vill vi involvera samtliga backers i beslutet så ingen blir sur över att det kort efter leverans kommit en bättre produkt.

Om någon vecka har vi sannolikt fått prototypen och en mer exakt tidsuposkattning av produktionen. Då kan vi avslöja de tekniska detaljerna och då vill vi höra vad ni tycker vi ska göra med era Ghosts, ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gang, vi har haft rätt mycket att stå i senaste månaderna... såhär i påsktider finns det lite andrum. Jag har läst ut en del oro över riser-projektet. Så låt mig försöka stilla den något. Vi har inte än valt att gå på en annan riser, projektet är igång och vi väntar på prototyper nästa vecka.

Rationalen bakom projektstarten:
- Li-heat är ett enmansbolag, går han på lunch å blir överkörd av en skoter så blir vi det me, vi behöver alltså alternativ för att överleva
- Den nya risern har högre bandbredd och är Gen4-kompatibel
- Tillverkas av samtec i USA, finns få bolag som kan risers bättre än dem
- Individuellt isolerade twin-ax med 4 lager isolering
- Individuella kablar gör att de två lagren kablar flyter ihop i böjarba vilket tillåter tightare böjar och därmed mindre luftrestriktioner
- Vi kommer sannolikt byta till den nya Risern i närtid och då vill vi involvera samtliga backers i beslutet så ingen blir sur över att det kort efter leverans kommit en bättre produkt.

Om någon vecka har vi sannolikt fått prototypen och en mer exakt tidsuposkattning av produktionen. Då kan vi avslöja de tekniska detaljerna och då vill vi höra vad ni tycker vi ska göra med era Ghosts, ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter klokt!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@PaChalski: När planerar ni släppa CAD-filer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Vzano:

@PaChalski: När planerar ni släppa CAD-filer?

CAD-filerna släpper vi så fort vi har godkänt proverna och satt igång produktionen, då vet vi att inga ändringar kommer ske och 3D filerna kommer vara gällande över lång tid framöver.

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Gang, vi har haft rätt mycket att stå i senaste månaderna... såhär i påsktider finns det lite andrum. Jag har läst ut en del oro över riser-projektet. Så låt mig försöka stilla den något. Vi har inte än valt att gå på en annan riser, projektet är igång och vi väntar på prototyper nästa vecka.

Rationalen bakom projektstarten:
- Li-heat är ett enmansbolag, går han på lunch å blir överkörd av en skoter så blir vi det me, vi behöver alltså alternativ för att överleva
- Den nya risern har högre bandbredd och är Gen4-kompatibel
- Tillverkas av samtec i USA, finns få bolag som kan risers bättre än dem
- Individuellt isolerade twin-ax med 4 lager isolering
- Individuella kablar gör att de två lagren kablar flyter ihop i böjarba vilket tillåter tightare böjar och därmed mindre luftrestriktioner
- Vi kommer sannolikt byta till den nya Risern i närtid och då vill vi involvera samtliga backers i beslutet så ingen blir sur över att det kort efter leverans kommit en bättre produkt.

Om någon vecka har vi sannolikt fått prototypen och en mer exakt tidsuposkattning av produktionen. Då kan vi avslöja de tekniska detaljerna och då vill vi höra vad ni tycker vi ska göra med era Ghosts, ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter mycket vettigt!

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Hur går det med samarbetet med Noctua för cpu kylaren? Är det värt att köpa en existerande NH-L12 eller vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hur går det med samarbetet med Noctua för cpu kylaren? Är det värt att köpa en existerande NH-L12 eller vänta?

Kan du få tag på Noctua NH-L12 idag så hade jag gått på denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av CooingPendulum:

Hur går det med samarbetet med Noctua för cpu kylaren? Är det värt att köpa en existerande NH-L12 eller vänta?

Sammarbetet går lysande, de är hjälpsamma och tillmötesgående. Roland Mossig (VD) har delat med sig av sina insikter i branschen och mig veterligen har de satt igång produktionen. Vi har dock inte fått ta del av några detaljer rörande fläkt-swappen... återstår att se.

Skicka honom gärna ett tack via linked in: https://www.linkedin.com/in/roland-mossig-766a7891/

Skrivet av Jonas79:

Kan du få tag på Noctua NH-L12 idag så hade jag gått på denna.

Den är på väg! Sedan när allt lugnar ner sig har vi sagt att vi ska planera upp ett projekt för att ta SFF fläktar till nya nivåer tillsammans.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Om det blir riser-byte från LiHeat, blir det ytterligare förseningar isåfall (som det ser ut nu)?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid