Färdigbyggd dator. vilken bör jag välja?

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd dator. vilken bör jag välja?

Jag har funderingar över ett antal färdigbyggda datorer om vilken som kan vara bäst för mig.
Jag missade tyvärr att köpa och bygga ny dator innan priserna steg.
Det jag är ute efter är att den ska vara tyst, helst klara sig i 4-5 år eller längre med viss uppgradering och inte kosta alltför mycket.
Jag kan tänka mig att uppdatera datorn framöver med mer RAM, CPU och

Att bygga en dator idag känns ganska dyrt och jag har börjat luta mig alltmer mot erbjudanden på färdigbyggda datorer. Det betyder dock att möjligheten med att byta PSU och moderkort ofta är väldigt begränsade, eller inte går alls som jag förstår det. Samt att jag är osäker på ljudnivån.

Jag kommer använda den för spel, GIS, 3D-GIS och foto samt allmänt surf och kontorsarbete.
ev. även fotogrammetri.

Datorn jag har idag låter som ett tröskverk och är flera år gammal med en Nvidia 460GTX.
Förutom mig kommer även mina barn vilja spela spel såsom Sims, Minecraft och Spore.

Jag spelar gärna spel såsom CIV, Xcom 2, Subnautica, Fallout 4 och liknande, FPS m.m. och allmänt annat.

Jag kommer fortsätta använda min 1080p-skärm men kan tänka mig att uppgradera till 1440p och 144hz framöver.
Datorn kommer stå i köket där jag inte har någon trådat nätverk men har en USB-wifi sticka.

Dessa är de jag funderar på, alla har sina styrkor och svagheter.

Acer Aspire GX-281 7990 kr (Elgiganten)
Nvidia GeForce GTX 1060, 3 GB
AMD Ryzen 5 1400 processor
8 GB DDR4 RAM (max 64 gb, 3 lediga platser
256 GB SSD m2
PSU: 500 W (80 Plus Bronze)

En positiv sak här är att den finns i mitt närmaste Elgiganten, ca 25 minuter med bil. Samt att den har inbyggd wifi & bluetooth samt minneskortläsare. Den kostar heller inte alltför mycket och Ryzen känns ganska framtidssäkert. Däremot vet jag inte riktigt hur mycket man kan uppgradera den med extra hårddiskar och om det är problem att byta processor framöver. Som jag förstår ska det finnas 3 lediga SATA-platser men frågan är hur lättillgängliga dessa är.

Lenovo Legion Y520T 8999 kr Webhallen
GTX 1060 3 GB
Intel i5-8400
8 GB RAM (max är antingen 16 alt 32 gb) 1 ledig plats
256 GB SSD m2
PSU: 280W

Positivt är att det är en processor i 8-serien, vilket ska vara som jag förstår det ca 25% snabbare än en 7400-processor.
Det är oklart vilken typ av moderkort det är och PSUN är enbart på 280W.
Positivt att den har Wifi & BT.

MSI Codex 3. 9990 kr (Elgiganten)
Nvidia GTX 1070 Armor, 8 GB
Intel® Core™ i5-7400 processor
8 GB DDR4 RAM (max 32 gb) 1 ledig plats
1 TB HDD, 256 GB SSD
PSU 350w 80 plus bronze

Datorn har en äldre processor vilket inte är alltför bra men ett väldigt lockande pris. Grafikkortet ska vara bra och tyst. moderkortet är en billigare variant, H110M, men av MSI.
Ska ha 3 lediga SATAplatser samt en extra HDD på 1 TB.
Finns inte på närmaste elgiganten utan ca 1 timmes bilfärd. få kvar på nätet.

Taurus Limited GTX 1070 11999 kr (Inet)
GTX 1070 MSI Aero ITX
Intel® Core™ i5-8400 processor
MSI Z370-A PRO moderkort
240 GB SSD.
Fractal Design EFFEKT 500W

Ska enligt inet vara en tyst dator vilket är bra. Inte alltför snygg, ganska fult chassi men bra pris. Jag kommer ha datorn "undangömd" så det spelar mindre roll.
Positivt med 1070 och 8-serien på processorn. 3 års garanti.

Komplett Gamer Premium i35 12428 kr (Komplett)
Kostar egentligen 11999 kr men jag planerar byta ut chassit mot ett Define S
I5 8600K
1060 6gb
8 gb ram (4x2)
Corsair TX550W 80 Plus Gold
Samsung 256 gb M2
1tb hdd

Positivt med en bra processor och bra PSU samt extra hårddisk. Samt 3 års garanti.
Dyrare än datorerna med 1070, men i grunden bättre delar vilket gör den mer framtidssäker?
Bör vara lätt att uppgradera.

Som sagt känns det i nuläget mer ekonomiskt att satsa på en färdigbyggd dator, men om ni har förslag på en dator, där montering och Windows ingår för liknande priser, får ni gärna tipsa om dessa.

Jag har ingen butik i närheten , förutom Netonnet och Elgiganten, utan allt måste skickas via posten.

fet stil på datornamnen
Permalänk
Medlem

RE:Färdigbyggd dator. vilken bör jag välja?

Hej!

Jag sitter lite i samma tankar som dig. Min gamla stationära dog nu i helgen och eftersom jag vill ha tag på en ny så snart som möjligt så har jag kollat en del på några av de färdigbygda du tar upp här. Det verkar vara svårt att bygga ihop en bra dator själv som inte skenar iväg i pris med det dåliga utbud av grafikkort som finns nu om man vill ha något på kort varsel.

Den jag tittat mest på är Taurus Limited GTX 1070 från inet. Verkar mest prisvärd. Den har dock en väldigt dålig SSD. De har ju inte heller skrivit vad för slags RAM som sitter i burken. Den verkar ha ett bra moderkort, som gör det möjligt att göra uppgraderingar sen. Det har inte MSI Codex 3 till exempel.

Jag tror att om datorn har en 1070 så blir den bra mycket mer framtidssäker, hade varit ännu bättre om någon av paketen hade en Ryzen CPU. Verkar dock finnas dåligt med sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plackers:

Hej!

Jag sitter lite i samma tankar som dig. Min gamla stationära dog nu i helgen och eftersom jag vill ha tag på en ny så snart som möjligt så har jag kollat en del på några av de färdigbygda du tar upp här. Det verkar vara svårt att bygga ihop en bra dator själv som inte skenar iväg i pris med det dåliga utbud av grafikkort som finns nu om man vill ha något på kort varsel.

Den jag tittat mest på är Taurus Limited GTX 1070 från inet. Verkar mest prisvärd. Den har dock en väldigt dålig SSD. De har ju inte heller skrivit vad för slags RAM som sitter i burken. Den verkar ha ett bra moderkort, som gör det möjligt att göra uppgraderingar sen. Det har inte MSI Codex 3 till exempel.

Jag tror att om datorn har en 1070 så blir den bra mycket mer framtidssäker, hade varit ännu bättre om någon av paketen hade en Ryzen CPU. Verkar dock finnas dåligt med sånt.

ja, det billigaste datorpaketet, Acer, har faktiskt en Ryzen 5 1400 men det är den dator som troligen har flest begränsningar gällande möjligheter att uppgradera.

Permalänk

När jag köpte dator för ett par veckor sen så ville jag ha en färdigbyggd men som fortfarande lämnade det öppet för framtida uppgraderingar. Mitt val föll på en Webhallen Config ( https://new.webhallen.com/se/product/274653-Webhallen-Config-... )

Kanske inte den bästa man kan få för de pengarna men den är byggd av kvalitetsdelar som är testade och skulle jag få problem så kan dessa lösas direkt i butiken istället för att den ska skickas tillbaka till tillverkaren.

Hittills är jag mer än nöjd och även om det inte är det billigaste alternativet så skulle jag personligen ändå rekommendera den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte bestämt mig men denna test av datorer har nog avskräckt mig från MSI:s dator.
En högljudd dator är det sista jag vill ha.

https://www.tek.no/artikler/samletest-spill-pc-under-10-000-k...

"Om du velger Elkjøps PC-tilbud bør du enten ha et par lukkede hodetelefoner på lur eller planer om å erstatte prosessorviften, men ytelsen er det som nevnt ikke noe i veien med."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Har fortfarande inte bestämt mig men denna test av datorer har nog avskräckt mig från MSI:s dator.
En högljudd dator är det sista jag vill ha.

https://www.tek.no/artikler/samletest-spill-pc-under-10-000-k...

"Om du velger Elkjøps PC-tilbud bør du enten ha et par lukkede hodetelefoner på lur eller planer om å erstatte prosessorviften, men ytelsen er det som nevnt ikke noe i veien med."

Chassifläktarna som låter eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

MSI Codex 3 ser trevligast om du vill lägga under 10k, uppgraderingsmöjlighter kan du inte förvänta dig om du inte köper butiksbyggt, till exempel Taurus eller Komplett.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Chassifläktarna som låter eller?

Processorfläkten:
"Det skyldes irriterende nok noe så «dumt» som at PC-produsenten har spart noen tiere på å gå for en helt udugelig prosessorvifte som hviner i ørene selv på tomgang. Den billige, generiske prosessorviften støyer faktisk mer, og oppleves som mye mer påtrengende, enn det tidvis kraftigere suset man hører fra konkurrentenes maskiner under last. Det er synd, for grafikkortet, som er et MSI Armor, yter knallgodt, er stille som en sommernatt og svært godt kjølt."

Sedan verkar Inet också ha tagit bort uppgifterna om vilket 1070-kort som ingår i deras Taurus Limited 1070 så den känns plötsligt väldigt osäker, med tanke på eventuell kvalité och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Sedan verkar Inet också ha tagit bort uppgifterna om vilket 1070-kort som ingår i deras Taurus Limited 1070 så den känns plötsligt väldigt osäker, med tanke på eventuell kvalité och ljudnivå.

Maila Inet och fråga bara vilket kort det är..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Maila Inet och fråga bara vilket kort det är..?

Har mailat @Inet . väntar på svar.

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Har mailat @Inet . väntar på svar.

Om du kollar under "kommentarer" på produktsidan på inet (taurus limited 1070) så står det att det är ett 1070 MSI Aero itx.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Om du kollar under "kommentarer" på produktsidan på inet (taurus limited 1070) så står det att det är ett 1070 MSI Aero itx.

Skickades från m.sweclockers.com

De står att tidigare byggda datorer har haft 1070 MSI Aero itx, vilket även stod i beskrivningen av datorn förut. Nu skriver de att det beror vilket grafikkort som är i lager, MSI Aero ITX är inte i lager just nu.

"Det skiljer sig beroende på vilket grafikkort som finns tillgängligt på lager, därav att det inte specifieras."

Därav min lilla oro.

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer så som Asus kan de ut som skit innuti med mkt så möjligheter till ändringar.
Sonens ASUS ser ut som en bomb har slagit ner bland sladdarna. Visserligen syns det inte utifrån men det påverkar definitivt uppgraderingen. Även en Acer dator vi köpte var en mardröm att hantera när man vill sätta i mer lagring. (köptes 2017-12)

Komplett drar iallafall sladdarna snyggt och man kan välja ljuddämpat chassi.
Eller Inet, få hjälp att lägga i kundvagnen och beställ så fixar de allt.

Permalänk
Skrivet av Benedict:

De står att tidigare byggda datorer har haft 1070 MSI Aero itx, vilket även stod i beskrivningen av datorn förut. Nu skriver de att det beror vilket grafikkort som är i lager, MSI Aero ITX är inte i lager just nu.

"Det skiljer sig beroende på vilket grafikkort som finns tillgängligt på lager, därav att det inte specifieras."

Därav min lilla oro.

En polare till mig undrade samma sak och ringde. Tydligen har de MSI Aero itx i de datorerna. Såg också att de var slut i lager, men de sa att det var det kortet som satt i. Jag kan dock inte lova att det är det kortet ifall du beställer, utan utgår från det utifrån vad killen på inet sa.

Skickades från m.sweclockers.com