Förslag önskas för router/switch/brandvägg/AccessPunkt

Permalänk
Medlem

Förslag önskas för router/switch/brandvägg/AccessPunkt

Hej!

tänkte stämma av och se om det finns några som har lite expert tips att ge när det kommer till inköp av nätverksutrustning.

Gäller ett café där vi kommer att få in en fiberlina.
Tänkte ha en router/brandvägg som skall ha upp till 10 LAN portar.
Vill kunna dela upp olika nätverk mellan portarna för att separera att de olika nätverken inte skall ha åtkomst till varandra, samt kunna styra hur mycket kapacitet varje nätverk skall erhålla, eller åtminstone vilket nätverk som skall har högst prioritet.

Det som kommer att anslutas till routern/brandväggen är följande:
- Ett kassasystem som behöver ha åtkomst till Internet. (detta nätverk skall självfallet inte nås från de andra nätverken)
- En IP-telefon (också gå via eget nätverk)
- Ett nätverk för WiFi (Access Punkt) för att kunna ge gäster möjlighet att surfa.
- Ett nätverk som skall gå till en annan byggnad för att där kunna sätta upp en egen switch/router med eget WiFi.

Har tidigare jobbat med Zyxel USG60 och Zyxel Access Point som man kan managera via USG60.
Vet dock inte om denna skulle kunna mäkta med den belastning som kan uppstå.

Mycket tacksam för uppslag och tips!

~Andie

Permalänk
Hjälpsam

Kanske kika på en Unifi USG, UniFi Switch 16-150W (PoE), AC AP Pro kombination?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Själva routern behöver inte ha så många portar för att du ska kunna separera nätverken. Det räcker egentligen med en WAN-port och en LAN-port. Antingen separerar du näten på olika ip-nät, eller så trafikseparerar du mha VLAN. Det senare borde underlätta när det handlar om prioritering. Jag skulle också rekommendera det Fluf skrev i sitt svar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Själva routern behöver inte ha så många portar för att du ska kunna separera nätverken. Det räcker egentligen med en WAN-port och en LAN-port. Antingen separerar du näten på olika ip-nät, eller så trafikseparerar du mha VLAN. Det senare borde underlätta när det handlar om prioritering. Jag skulle också rekommendera det Fluf skrev i sitt svar.

Leverantören av Fiber kommer att ha en konverterare till RJ45 så jag får trycka in i routern.
Vi får också en Fast IP adress.

Skall spana in förslagen...

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kanske kika på en Unifi USG, UniFi Switch 16-150W (PoE), AC AP Pro kombination?

Har spanat in dessa produkter och de verkar ha fått oerhört bra kritik.
Funderar skarpt på att inköpa dessa.

Fiber leverantören kommer att dra fram en Cat5/6 kabel med en RJ45 kontakt och vi får en Fast IP adress.
Så med UniFi Switch 16-150W (PoE) så borde jag kunna åstadkomma det som är tänkt i min planering med att dela upp nät.

Tack för förslag!

~Andreas