Permalänk

"Ny" dator startar inte

Händer inget när jag trycker på Powerknappen. Säker på att switchen från moderkort till powerknapp är kopplad rätt (men har vänt den för att testa också)..

saker som jag vet fungerar:

PSU 550w (helt ny)
moderkort (ett ASUS LGA1155 moderkort. bör fungera, fungerade i förra datorn, men med annan CPU..)
chassi (dvs kablar till moderkortet.. japp inga problem med det innan).
Grafikkort (lite äldre ATI, 3GB.. fungerar fint i andra datorn)

Saker som jag vet möjligen kan vara problem:
minnen, ingen aning om moderkortet stödjer just dessa DDR3-minnen, finns inte med i verified-listan (men den innehåller ju som vanligt bara ett fåtal minnen).
CPU: möjligen är BIOS ej uppdaterad för att vara kompatibel med denna, min förra var 2600K i7, denna är en 3470 i5 - så lite nyare.. den ÄR kompatibel enligt tillverkaren till moderkortet, men inte med de första BIOS:arna..

Ser att den gröna lampan på moderkortet lyser = moderkortet får ström.. så trasig PSU bör det väl inte vara?

köpa en till CPU (äldre variant) och testa, eller finns det något billigare sätt måntro? Hur beter sig en dator om CPU'n är trasig, startar inte alls eller ger ifrån sig något ljud.. inte ens fläktar eller något startar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Brukar ge ljud ifrån sig och fläktarna bör gå runt. Att det händer absolut noll låter antingen som ett trasigt agg, eller att knappen inte kortsluter. Testat att kortsluta agget manuellt med en disk eller fläkt inkopplad (utan att det är kopplat till något annat) för att se om det lever? Kan ju vara en säkring i det som gått. Du kan ju också kortsluta stiften på moderkortet som du idag har kopplat strömknappen på, för att utesluta den.
Annars är det väl som du misstänker att bios inte stödjer processorn, men då är det ju bra om du har en äldre propp att stoppa i så att du kan se vilken bios-version du har och för att underlätta/möjliggöra uppgradering av biosen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kan vara värt at pröva att boota med bara ett minne, fungerar inte det, ett annat. Bara så att det inte är minnena. Det är ovanligt att ett mobo inte startar med ett minne som inte är enligt spec, testat eller ej. Däremot kan du dubbelkolla att kortet stödjer hastighet och ev. volt (om det nu skulle råka var L).

Finns ju alltid risk för böjda pins också. Men kolla minnen och @whiskys förslag innna du tar upp CPU igen.

Permalänk
Medlem

Högst sannolikt beror det på att moderkortets BIOS inte är uppdaterat om det inte gjortst tidigare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

jo det är uppdaterat ett antal ggr.. men jag kör nån custom bios som var helt kanon för överklocking av min förra 2600K.. när jag tänker efter har jag för mig den byggde på en jättetidig bios..

men är det standard typ, att datorn inte ger ifrån sig ett endaste pip om CPU'n helt enkelt inte är kompatibel (eller trasig) med moderkortet? Den gör ju liksom inte ens ett försök att starta.

Ska prova det med PSU'n. Tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Händer inget när jag trycker på Powerknappen. Säker på att switchen från moderkort till powerknapp är kopplad rätt (men har vänt den för att testa också)..

saker som jag vet fungerar:

PSU 550w (helt ny)
moderkort (ett ASUS LGA1155 moderkort. bör fungera, fungerade i förra datorn, men med annan CPU..)
chassi (dvs kablar till moderkortet.. japp inga problem med det innan).
Grafikkort (lite äldre ATI, 3GB.. fungerar fint i andra datorn)

Saker som jag vet möjligen kan vara problem:
minnen, ingen aning om moderkortet stödjer just dessa DDR3-minnen, finns inte med i verified-listan (men den innehåller ju som vanligt bara ett fåtal minnen).
CPU: möjligen är BIOS ej uppdaterad för att vara kompatibel med denna, min förra var 2600K i7, denna är en 3470 i5 - så lite nyare.. den ÄR kompatibel enligt tillverkaren till moderkortet, men inte med de första BIOS:arna..

Ser att den gröna lampan på moderkortet lyser = moderkortet får ström.. så trasig PSU bör det väl inte vara?

köpa en till CPU (äldre variant) och testa, eller finns det något billigare sätt måntro? Hur beter sig en dator om CPU'n är trasig, startar inte alls eller ger ifrån sig något ljud.. inte ens fläktar eller något startar.

Kanske offtopic, men F.Y.I så är nog 2600k bättre än 3470

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Da mighty ajfån:

Kanske offtopic, men F.Y.I så är nog 2600k bättre än 3470

det vet jag såklart, men dyrare.. sålde min 2600k cpu för ett tag sen.. kom sen på att jag vill ha en extradator hos flickvännen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk

typiskt n00b-misstag.. en stand-off på chassit låg emot moderkortet, orsakade kortis.. nu funkar allt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024