Flera problem efter uppgradering av delar, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Flera problem efter uppgradering av delar, behöver hjälp.

Har precis uppgraderat min PC med ny hårdvara och efter att ha startat upp datorn så upptäcker jag flera problem där det första är att jag får ingen bild på skärmen. Har uteslutit kabelproblem efter att ha testat både displayport & HDMI och grafikkortet verkar vara igång, jag kan se att fläktarna undertill snurrar.

Det jag bytt ut och uppgraderat till i PCn är följande:
Moderkort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4543996
CPU: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447769
CPU kylare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
Grafikkort: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793860
Minne: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3043062

Så det enda jag sparat och återanvänt är mitt Antec chassi och nätaggregatet (Corsair HX520W). Kan tillägga också att PSUn är från 2009 då jag byggde PCn så den har ju rätt många år på nacken.
Kan det vara PSUn som är orsaken till att jag inte får bild på skärmen?

Jag googlade på grafikkortet och hur mycket ström som krävs för ett 1060 kort och det verkar som att runt 500 ska räcka. Men som sagt, min nätdel är ju gammal så frågan är om den klarar det?

Behöver som ni förstår hjälp och råd om hur jag ska komma vidare och vad som kan vara orsaken tlll att jag inte får bild på skärmen.
Jag har fler problem men väntar med att skriva ner allt nu och fyller istället på efterhand som jag kan lösa problemen förhoppningsvis.

Bild på bygget:

Permalänk
Medlem

@Caper:

Grundtipset när en dator inte funkar är att gå tillbaka till någon sorts grundkonfiguration. Alltså, koppla bort allt som går att koppla bort och se om datorn startar. Du har ju HDMI på moderkortet så du kan ju se om den startar och bootar med det men inget annat inkopplat.

Kolla så att du inte skadat eller repat moderkortet under installation, det kan hände om man har otur. Även kortslutning om man satt chassiskruvarna fel. Lyssna även och hör om du får några felsignaler från moderkortet, det kan ge tips om vad som är fel. Koderna brukar stå i manualen.

Ibland så kan det inbyggda grafikkortet strula med PCI-E grafikkortet, då kan det ibland gå bättre om man stänger av det inbyggda grafikkortet helt via BIOS.

Jag ser också att du kopplat PCI-E strömmen via två molex-kablar, det kan vara lite sådär eftersom man aldrig vet hur PSU ser ut invändigt. Den kanske inte kan leverera den ström som krävs över molex 4-pin kontakterna. 2009 är ju inte så gammalt, har du inga riktiga PCI-E stömsladdar?

Permalänk
Medlem

@CFSsss

Tack för tips, ska börja med att koppla bort grafikkortet temporärt och se om jag får bild från HDMI på moderkort.

Nej, jag har inga andra strömkablar. Vilken typ är det jag behöver i isåfall? 6-pin in i grafikkortet men vad heter änden som ska in i PSUn?

Permalänk
Medlem

Ok, har testat snabbt att koppla bort grafikkortet och jag får nu heller ingen bild via HDMI på moderkortet. Kan det vara så illa att moderkortet är skadat eller nåt fel på det?
Finns det nåt annat jag kan testa för att se om moderkortet verkligen fungerar?

Jag hör inga felsignaler eller ljud över huvudtaget från moderkortet, det enda jag ser är att det lyser i nån gulaktig färg efter att jag startar PCn.

Permalänk
Medlem

@Caper:

Jag skulle nog ta ur moderkortet ur chassiet och titta efter skador etc. Sedan se om jag kunde få det att fungera liggandes på skrivbordet med bara ram, psu, cpu och HDMI sladd. Dubbelkolla att du satt i ram enligt manualen etc. Du kan testa en bios reset också, man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Lite väl tvivelaktigt med ett 10 år gammalt nätagg till nya och fina delar. Varför uppgradera du? Gick något sönder?

Köp ett nytt nätagg är mitt tips. Hoppas att inget strukit med.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av Caper:

Jag hör inga felsignaler eller ljud över huvudtaget från moderkortet, det enda jag ser är att det lyser i nån gulaktig färg efter att jag startar PCn.

Nu skiljer det sig kanske mellan olika moderkortstillverkare, men på mitt Asus Z370-F betyder en orange diod att det är nåt knas med ram-minnet/minnena. I mitt fall visade det sig vara en av två stickor (Kingston HyperX Predator DDR4 3200mhz, 2x8GB) som inte ville lira... då stannade uppstarten (jag fick inte heller någon bild, eftersom inte ens bios laddades). När den trasiga stickan plockats ur, så bootade systemet upp som det skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ok, har testat snabbt att koppla bort grafikkortet och jag får nu heller ingen bild via HDMI på moderkortet. Kan det vara så illa att moderkortet är skadat eller nåt fel på det?
Finns det nåt annat jag kan testa för att se om moderkortet verkligen fungerar?

Jag hör inga felsignaler eller ljud över huvudtaget från moderkortet, det enda jag ser är att det lyser i nån gulaktig färg efter att jag startar PCn.

Jag hoppas att du menar att du tog ut grafikkortet HELT. Vissa tog bara bort strömkablarna till grafikkortet. Man bruka inte få nån bild via moderkortet så länge grafikkortet fortfarande sitter i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buffymannen:

Nu skiljer det sig kanske mellan olika moderkortstillverkare, men på mitt Asus Z370-F betyder en orange diod att det är nåt knas med ram-minnet/minnena. I mitt fall visade det sig vara en av två stickor (Kingston HyperX Predator DDR4 3200mhz, 2x8GB) som inte ville lira... då stannade uppstarten (jag fick inte heller någon bild, eftersom inte ens bios laddades). När den trasiga stickan plockats ur, så bootade systemet upp som det skulle.

Ok, jag trodde att ett fast sken betyder att allt är ok medans ett blinkande sken betyder problem men ska testa att kolla ramminnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas att du menar att du tog ut grafikkortet HELT. Vissa tog bara bort strömkablarna till grafikkortet. Man bruka inte få nån bild via moderkortet så länge grafikkortet fortfarande sitter i datorn.

Nej, det menade jag inte eftersom jag hade ingen aning om att det behövdes. Just därför tips som dina är mycket välkomna. Ska prova att helt ta bort graffekortet och se om det gör nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Lite väl tvivelaktigt med ett 10 år gammalt nätagg till nya och fina delar. Varför uppgradera du? Gick något sönder?

Köp ett nytt nätagg är mitt tips. Hoppas att inget strukit med.

Uppgraderade därför att jag vill kunna spela 4k film till mitt hemmabiosystem. Enda anledningen att jag behöll nätdelen var att den funkat fint fram tills nu och blev också rekommenderad i en annan tråd här på SC att behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Caper:

Jag skulle nog ta ur moderkortet ur chassiet och titta efter skador etc. Sedan se om jag kunde få det att fungera liggandes på skrivbordet med bara ram, psu, cpu och HDMI sladd. Dubbelkolla att du satt i ram enligt manualen etc. Du kan testa en bios reset också, man vet aldrig.

Hur gör man en bios reset?

Permalänk
Medlem

@Caper:

Står i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Uppgraderade därför att jag vill kunna spela 4k film till mitt hemmabiosystem. Enda anledningen att jag behöll nätdelen var att den funkat fint fram tills nu och blev också rekommenderad i en annan tråd här på SC att behålla den.

De är ett bra aggregat, men 10 år är lång livslängd för även dem.

Min största oro med det är kompatibilitet.
Haswell och senare vill ju ha extremt låga strömbesparingsläge, vilket inte är bekräftat att ditt klarar.

http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/may/haswell-compatibil...
Den står än idag som TBD... (To Be determend).

Med det sagt, detta borde inte orsak det fel du har. Utan är mer en notis att du kanske bör kolla upp sen när du fått den att fungera i övrigt (eller stänga av djup sömnen i BIOS).

Om vi börjar lite enkelt, så precis som andra föreslår, go back to basic.

En sticka RAM, CPU och inget mer.
Ta ut GPUn helt, ta ut alla andra RAM stickor, sätt skärmen i integrerade grafikkortsutgången och nollställ BIOS.

Får du inte post då, är något fel med de delar du har där dvs:
- Defekt Moderkort
- Inte kompatibelt RAM (brukar resultera i att moderkortet starta om)
- Defekt CPU (extremt sällsynt men sker)
- Defekt / Utslitet PSU som inte ger korrekt spänningar/OK signal (då vägrar moderkortet starta), men detta brukar resultera i en boot loop, inte konstant "igång".

Och då behöver du andra delar för att felsöka.

Det räcker ju med att moderkortet fått en ESD smäll på fel ställe, så är hela kortet bara att slänga. Så jag hoppas du har armband och känner till faran med ESD skador.

Permalänk
Medlem

Ok, har felsökt i ett par timmar nu och testat det som föreslagits här i tråden men tyvärr utan resultat..det jag gjort är att jag först plockade bort GPUn helt & hållet och startade sen PCn men fortfarande ingen bild från interna grafiken så mao, inget fel på grafikkortet (tack & lov).

Sen plockade jag bort ram stickorna och satte tillbaka en i taget och provande även på olika slots. Ingen skillnad så jag tror inte RAM minnena är problemet.

Efter att ovan misslyckats så kopplade jag loss allt och kollade efter synliga skador på moderkort men kan inte se nåt. Har även kollat alla kablar och kontakter som sitter bra.
Satte tillbaka moderkort med 1st ram sticka och kopplade bort allt annat. Startade på nytt och det som händer är att moderkortet blinkar 5 eller 6 gånger i en gul/orange färg och sen lyser kortet med fast sken därefter. Googlade en massa på dessa blinkningar men svårt att hitta nån enhällig info, alla verkar ha olika problem och lösningar för dessa blinkningar vilket gör det än svårare.
Hade önskat att det fanns nån tydlig info från Gigabyte i detta fallet vad som kan vara problemet när kortet blinkar så här men verkar som man får lösa sånt genom att fråga andra istället på forum osv. Dåligt av Gigabyte kan jag tycka.

Provade även att nollställa BIOS men det gjorde ingen skillnad.

Så nu lutar det åt att moderkortet är skadat eller att min PSU inte klarar jobbet. Det svåra i detta läget är ju att veta vilket av dom som är orsaken men funderar på att skaffa ny nätdel och testa med detta först innan jag börjar med reklamation av moderkort. Kan ju också vara så att jag själv orsakat skada på moderkort genom ESD smäll och då återstår väl bara att skrota kortet och skaffa nytt..suck.

Permalänk
Medlem

Har beställt en ny nätdel nu så vi får se om det hjälper. Blev en EVGA 650W GQ.
Håller tummarna för att moderkortet inte har pajat.

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att fråga om en annan grej också, har ju satt en Cooler Master Hyper 212 Evo som CPU kylare och jag tycker den låter lite väl mycket, hade en Noctua kylare i min tidigare setup och den var nära på knäpptyst men Cooler Mastern är klart mer högljudd.

Eller är det så att fläkten går på max som standard efter installation och man får i så fall sänka hastigheten?

Blev bara smått förvånad efter att ha läst alla positiva omdömen där den sägs vara mycket tyst men just nu är den inte nåt vidare tyst i min burk.

Permalänk
Medlem

@Caper Ditt moderkort har en 8-pin ATX12V-kontakt (den bredvid CPU uppe i vänstra hörnet) och HX520 har 4-pin ATX12V-kontakt. Hur löste du det?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Caper Ditt moderkort har en 8-pin ATX12V-kontakt (den bredvid CPU uppe i vänstra hörnet) och HX520 har 4-pin ATX12V-kontakt. Hur löste du det?

Ja du, den passade i uttaget och jag tycker den ser ut som en 8-pin kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Caper Ditt moderkort har en 8-pin ATX12V-kontakt (den bredvid CPU uppe i vänstra hörnet) och HX520 har 4-pin ATX12V-kontakt. Hur löste du det?

en 4 pins passar, om moderkortet accepterar det beror på design, system med en CPU burkar göra det men det står i manualen, dock brukar rekommendationen vara en 8 pins med snabbare processorer eller överklockning enligt moderkortstillverkaren.
Oavsett man bör ju stoppa dit vad dom uppenbarligen tänkt sig ska vara där.

Manualen brukar täcka både leds, felkoder (displayer eller ljud signaler), likaså bör den tala om om en 4 pins CPU ström är okej eller ej.

Själv hade jag bytt ut en så gammal nätdel, inget varar för evigt och dom är tyvärr varken tysta eller speciellt effektiva med dagens mått och blid inte bättre med åren.
Den borde fungera dock, dessutom ska den ha 6 pins PCI-E kontakter, det är jag rätt säker på då jag byggt system med dessa nätdelarna, både 520W och 650W HX och TX serien.
Tror jag har en burk med ett 650W fortfarande, polaren kör en gammal burk jag byggt, tror det är modulera 520W modellen med HD5850 och C2D 8400 CPU.

Problemet är ju att 8 pins inte finns men det brukar finnas bättre lämpade 2st 6 pins till 1st 8 pins PCI-E adaptrar för det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ja du, den passade i uttaget och jag tycker den ser ut som en 8-pin kontakt.

https://imagez.to/i/7zCjvbMT.jpg

Står faktiskt EPS connector på Corsair sida.
http://www.corsair.com/en-gb/hx520w

Nätdelen är kompatibel med EPS, "nyare" ATX standard(år 2009 då standard) och äldre enligt specen.
Men som någon sa äldre nätdelar som dessa kanske inte startar ordentligt pga för låg belastning.

Men rent tekniskt så är EPS12V kontakten elektriskt kompatibel med 8 pins ATX CPU kontakten så spelar mindre roll.
Stora praktiska skillnaden är att du då troligen inte har en delbar så du kan få 2st 2x2 kontakter.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak i mitt senaste bygge. Efter ett par timmars felsökning visade det sig vara något så enkelt som att den inte satt fast ordentligt.

Jag hade tryckt ned den med ganska mycket kraft och vid uppstart så lyste allting och alla fläktar gick igång, inklusive de på GPU:n.

Efter lite (läs mycket) sökning på nätet fanns det bara en sak kvar att testa och det var att verkligen, *verkligen* vara säker på att den satt fast. Jag tryckte så mycket att jag nästan trodde moderkortet skulle gå sönder och precis när jag skulle ge upp hörde jag ett *klick*. Det visade sig trots allt att grafikkortet inte satt ordentligt.

Ett dumt misstag men till mitt försvar så såg allting ut att sitta precis som det skulle och jag hade verkligen tryckt dit den ganska hårt bara för att vara säker...

Så om du inte gjort det redan var noga med att den verkligen sitter fast.

Permalänk
Medlem

@Caper: sorry my bad, då var infon jag hittade först fel. Hittade rätt sen så du har så rätt så, ett problem mindre

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag råkade ut för samma sak i mitt senaste bygge. Efter ett par timmars felsökning visade det sig vara något så enkelt som att den inte satt fast ordentligt.

Jag hade tryckt ned den med ganska mycket kraft och vid uppstart så lyste allting och alla fläktar gick igång, inklusive de på GPU:n.

Efter lite (läs mycket) sökning på nätet fanns det bara en sak kvar att testa och det var att verkligen, *verkligen* vara säker på att den satt fast. Jag tryckte så mycket att jag nästan trodde moderkortet skulle gå sönder och precis när jag skulle ge upp hörde jag ett *klick*. Det visade sig trots allt att grafikkortet inte satt ordentligt.

Ett dumt misstag men till mitt försvar så såg allting ut att sitta precis som det skulle och jag hade verkligen tryckt dit den ganska hårt bara för att vara säker...

Så om du inte gjort det redan var noga med att den verkligen sitter fast.

Ja, skönt att det löste sig för din del och att du hittade källan till problemet. I mitt fall är det inte GPUn som är problemet eftersom jag inte får nån bild från grafiken på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Ja, skönt att det löste sig för din del och att du hittade källan till problemet. I mitt fall är det inte GPUn som är problemet eftersom jag inte får nån bild från grafiken på moderkortet.

Du kan pröva att montera om ATX kontakten, har hänt mig två gånger på 15 år att det varit felet.

Permalänk
Medlem

Det är säkert inte relaterat men har du provat allt annat kanske du råkat ut för samma som mig.
Jag hade samma fel men jag hade en polare som precis byggt ny dator också så jag provade flera av hans komponenter men fick verkligen inte igång min. Det enda som inte byttes ut var moderkort och processor.

Jag fick en tanke att jag kanske hade fått en stroke under byggandet och monterat processorn fel bara, så jag chansade att montera bort Noctua-kylaren och lyfta processorn för att dubbelkolla allt. - Nejdå, den satt helt rätt. Så jag monterade tillbaka den.

Direkt efter bootade datorn.
Fanns ingen logik i det, jag fick acceptera att det bara var så.
Än idag kommer jag ihåg min Sandy Bridge i5 som bar på spöket av någon som bara ville jävlas. Brrr... lider med dig för jag minns hur satans less jag var

Hoppas det löser sig iaf!

Mvh
Fredde

Permalänk
Medlem

Ok, en liten uppdatering. Har nu skaffat ny PSU och även ett nytt chassi så all hårdvara från gamla PCn är nu utbytt mot ny och byggde ihop allt igår kväll. Startade upp och upptäcker att exakt samma problem kvarstår..ingen bild varken från GPUn eller grafiken på moderkortet.

Allt annat verkar fungera, fläktar snurrar inklusive CPU & GPU. Precis som jag tidigare skrev så blinkar moderkortet några gånger direkt efter uppstart och sen lyser det med gul/orange fast sken.
Se video här: https://drive.google.com/file/d/10e5dXvH-6FK9H6fx3amI9tepVjrW...
Känns som att jag testat allt vid det här laget och ärligt talat är jag riktigt less på detta nu..

Om nu moderkortet är paj, skulle inte detta visa sig genom att fläktar inte gick igång eller kan det vara så att det är endast grafikdelen som är kass och gör att den inte kan skicka ut signal till bildvisare?

Vad kan man göra i detta läget och bör man reklamera moderkortet till försäljaren? Är rädd att dom bara säger att jag själv orsakat skada på kortet men vad tror ni?

Tacksam för råd & tips.

Permalänk
Medlem

1. På din bild har du inte skruvat fast moderkortet i alla hål, har du råkat sätta distanserna fel? Det kan kortsluta moderkortet.
2. Är du säker på att du installerade CPU korrekt?

Se denna bild du postade under de oranga sata kablarna:

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

På din bild har du inte skruvat fast moderkortet i alla hål, har du råkat sätta distanserna fel? Det kan kortsluta moderkortet.

Se denna bild du postade under de oranga sata kablarna:
https://imagez.to/i/Js8Af5Gn.jpg

Det var 6 st skruvar i gamla chassit och alla passade till distanserna så jag tror inte att kortet satt fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Det var 6 st skruvar i gamla chassit och alla passade till distanserna så jag tror inte att kortet satt fel där.

Men jag ser ju på bilden att du missat skruvar iaf...

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -