Framtiden för SmartThings

Permalänk
Relik 📜

Framtiden för SmartThings

Antar det är fler än jag som kör SmartThings där ute. Få har nog missat att det händer en hel del, där Samsung verkligen trycker på runt framför allt namnet. Det har skapat en del oro i communityt. Jag skrev en krönika på 99 om saken förra veckan.
https://www.99.se/artikel/11360-kronika-utan-tydlighet-kommer...

TL;DR är typ att otydligheten skadar mer än vad de faktiskt kommer ändra på. Att inte kunna ge raka svar runt framtiden för ekosystemet runt hubben gör givetvis många oroliga, speciellt de som sitter med dussintals eller hundratals enheter i komplexa regelsystem.

Det finns en väldigt intressant tråd på ST-forumet, där utvecklaren Jody svarar på frågor. Han försöker lugna oroliga, och lyfter fram att det handlar om positiva ändringar där mycket ska fortsätta fungera. Jag noterar dock att han bara berättar det han behöver så att säga, svaren dras ut på och kommer inte förrän de måste.
https://community.smartthings.com/t/concerns-about-direction-...

Summa summarum är jag väl.. ja, fundersam mer än något annat. ST verkar ha viljan att mycket ska fortsätta fungera, men frågan är hur väl det kommer gifta sig med resten av Samsungs ekosystem. Tjusningen med SmartThings för mig är just blandningen av enkelt och nördigt, där mycket sker på helt ideell basis. Blir det krav på att alla DTH ska skrivas om från grunden tror jag tyvärr mycket stöd kommer försvinna, att de riktigt engagerade kanske inte orkar göra om allt en gång till.

Någon annan med tankar?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har en smartthings v1 men helt missat att det börja gå utför. Får läsa in mig lite, postiva är väl att de sensorser och lampor man har går att jacka in i andra system om det smartthings går åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Antar det är fler än jag som kör SmartThings där ute. Få har nog missat att det händer en hel del, där Samsung verkligen trycker på runt framför allt namnet. Det har skapat en del oro i communityt. Jag skrev en krönika på 99 om saken förra veckan.
https://www.99.se/artikel/11360-kronika-utan-tydlighet-kommer...

TL;DR är typ att otydligheten skadar mer än vad de faktiskt kommer ändra på. Att inte kunna ge raka svar runt framtiden för ekosystemet runt hubben gör givetvis många oroliga, speciellt de som sitter med dussintals eller hundratals enheter i komplexa regelsystem.

Det finns en väldigt intressant tråd på ST-forumet, där utvecklaren Jody svarar på frågor. Han försöker lugna oroliga, och lyfter fram att det handlar om positiva ändringar där mycket ska fortsätta fungera. Jag noterar dock att han bara berättar det han behöver så att säga, svaren dras ut på och kommer inte förrän de måste.
https://community.smartthings.com/t/concerns-about-direction-...

Summa summarum är jag väl.. ja, fundersam mer än något annat. ST verkar ha viljan att mycket ska fortsätta fungera, men frågan är hur väl det kommer gifta sig med resten av Samsungs ekosystem. Tjusningen med SmartThings för mig är just blandningen av enkelt och nördigt, där mycket sker på helt ideell basis. Blir det krav på att alla DTH ska skrivas om från grunden tror jag tyvärr mycket stöd kommer försvinna, att de riktigt engagerade kanske inte orkar göra om allt en gång till.

Någon annan med tankar?

NEJ detta har jag som nybliven Smarthings V2 hub ägare och lite blandade enheter helt missat och är såklart orolig för vilken soppa det kan skapa. Skulle ju vara döden för mitt än så länge ganska lilla men fullt fungerande system för mitt ändamål. Många av mina kopplade enheter har 3d party Device Handlers för att de skall fungera bra. Försvinner de och måste skrivas om gissar jag på att det dels kommer ta ett tag att skriva nya och vissa kanske ens någon gör detta för. Känns inte alls bra detta och hoppas att en eventuell uppdatering blir bra för framtidens enheter och de nutida.
Microsoft lyckades trots allt hyggligt med sin bakåtkompatibilitet för hård/mjukvara som som var decenniumet gammal.

Själv har jag bara några Fiabaro 2 dimmers för fasadbelysning samt xiaomi dörr och tempsensorer där allt fungerar mycket bra.