Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad är den bästa SSD för just gaming?

Permalänk

Vad är den bästa SSD för just gaming?

Vad är den bästa SSD för just gaming?

§3.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

En stor SSD är bäst

(helt allvarligt, för spelen är stora idag och du kommer få ont om plats innan du får dålig prestanda)

Permalänk
Medlem

Behövs inget mer än en gammal hederlig Samsung EVO 850

Permalänk

@Paddanx: Har du något tips till mig vad jag skulle kunna köpa är okunnig inom området, gärna en länk till själva varan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Motorsågen
Ja, den eller 500GB beroende på din plånbok och hur mycket plats du känner att du behöver.

Permalänk

En crucial mx300 alt m500 är kanonbra diskar. Samsung 860 evo är också bra!

Hittar du en WD blue är den också ok, glöm Toshiba tr200, Kingstons billiga, och wd Green ssd.

Dom har inge ram cache så dom upplevs väldigt sega om du inte raidar dom med ett kontrollerkort som har minnes sticka för raiden.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte denna igår. Väldigt nöjd med den. Följer med ett program där du kan föra över ditt OS och alla andra installerade program du redan har i din andra hårddisk till denna (samsung SSD'n)

Jag valde 500 gb för då har jag så det räcker. Välj en vad din plånbok håller för som ovan skrev

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad -> Lagring*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motorsågen:

@Paddanx: Har du något tips till mig vad jag skulle kunna köpa är okunnig inom området, gärna en länk till själva varan.

Den som alla rekommenderat 850 EVO är väl en av de bättre valen.

MX300 går också bra.
MX500 går också bra.
Intel 545 borde också gå bra.

Som sagt, största disken du har råd med, för det första du får problem med när folk köper 120-250GB diskar är att spelen tar 20-30-50+ GB och inget ryms. Så sikta på 500GB eller större iaf.

Skrivet av SwedenVirre:

Hittar du en WD blue är den också ok, glöm Toshiba tr200, Kingstons billiga, och wd Green ssd.

Dom har inge ram cache så dom upplevs väldigt sega om du inte raidar dom med ett kontrollerkort som har minnes sticka för raiden.

Enda jag direkt i nuvarande avråder från är WD/Sandisk 3D (Blue) SSD.
Inget är bekräftat, men i tester har tecken på spänningsdrift hittats. Är för tidigt att veta säkert, men det är dumt att chansa när det finns andra alternativ.

Den vanliga icke "3D" Blue kan dock vara okej om du hittar den än (den är väl på utgående)

typo
Permalänk

@Paddanx: har där kommit en ny WS blue!?

Skippa den isf!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Paddanx: har där kommit en ny WS blue!?

Skippa den isf!

Finns två på marknaden.
En WD BLUE SSD och en WD 3D BLUE SSD.
Väldigt snarlikt namn, men de skiljer sig rätt mycket under huven.

Just 3D disken såg bra ut till en början, men det är denna som verkar ha fått problem i tester (Tänk 840 EVO problem).

Permalänk

@Paddanx: ajdå, de e ganska illa.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Paddanx: ajdå, de e ganska illa.

Speciellt med tanke på att detta är Toshibas NAND också, som ju var tänkt att bli både QLC och ska vara skalbart till riktigt stora diskar. Får ser hur det urartar sig. Tar ju månader att testa detta tyvärr, då de måste ligga offline.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att vilken SSD som helst dessa dagar är bra, dock bara kapaciteten som är viktig, 500gb+ iaf. Jag menar titta på bf1 det tar 80gig att installera!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

@Eken: nope, där finns många ssds på marknaden som är subpar. Dom billiga utan nand är skräp

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

@SwedenVirre: I guess! Är väl för bekväm i min Crucial disk, för att veta att de finns dåliga diskar också, mybad

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Erik Österberg: nope, där finns många ssds på marknaden som är subpar. Dom billiga utan nand är skräp

Vad menar du med skräp då? Skulle ex min mina föräldrar (som surfar använder netflix spotify och kör lite enklare filer i office 365) bli missnöjda om jag bytte den mekaniska disken i deras laptop mot en sådan? Eller menar du att de är dåliga pga att det finns dyrare alternativ som är bättre?
Jag har kört SSD sedan första gen OCZ vertex på 32GB aldrig brytt mig om märke utan tagit det som gav mest lagring inom den summan jag velat lägga. Har aldrig blivit missnöjd med en SSD trots det. Dock är det väl inget superkrävande jag pysslar med mest HTPC/SPeldator sysslor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Erik Österberg: nope, där finns många ssds på marknaden som är subpar. Dom billiga utan nand är skräp

Utan NAND?
Tror du menar utan DRAM?

Permalänk

@Glaring_Mistake: självklart gör jag det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

@jOnÄTÄn: jag har haft många billiga ssds, till och med idag är inte dom billigaste ssds bra. Många av dom billigare utan dram och skräp phison kontrollera har en tendens att strutta till på sätt som en hel del mekaniska diskar tex wd blue inte gör, visst dom är långsamma men dom är mer uthärdliga än en ssd som fryser i mellan åt.

Varit med om detta med Toshibas billiga diskar, Kingstons modeller efter någon revision, vissa crucial bx diskar (inte allamodeller dock)

Det är att dom inte har dram bl.a

Skulle man sätta in en sådan disk så hade den kanske funkat bra, men köper man en intenso eller något i den klassen så hade inte en person som skall köra spel på den fått en bra upplevelse. Tror inte dina päron hade gillat en dator med en sådan disk heller. Inte om man kör t.ex Windows 10, jag har försökt men det är plågsamt när man varit på jakt efter guldkornen i ssd världen.

En crucial mx300 alt den nya mx500 är skit bra ssder för pengarna, dom är billiga och presterar ok.

En Toshiba tex gör det inte, jag har prövat. Det är som att kolla på uit på en gammal Android lur efter någon generation.

Edit: och nej jag menar inte alla Toshiba diskar, inte alla Kingstons heller.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

850 EVO, 860 EVO, MX500. Någon utav dom hade jag kört på idag iaf, den mest prisvärda vid tillfället.
Köp så stor ekonomin tillåter / vad du vill lägga på det.

Permalänk
Medlem

Har lite blandade märken och modeller av SSD i min burk. Märker ingen skillnad i de spel jag kör. Har bl.a.. en WD Green 240 GB (utan DRAM) som ska vara en av de långsammaste, men även en 850 Evo och en MX300 som ska vara bland de bättre (i SATA-väg åtminstone).

Plockar man fram aktivitetshanteraren medan ett spel laddar ser man att disk usage oftast inte ligger speciellt högt. När spel laddas läses inte rådata in direkt till minnet rakt av, utan det sker ofta någon form av bearbetning, dekomprimering o.s.v. samtidigt, vilket gör att disken inte blir flaskhalsen.

Kopierar man filer märker man dock skillnad. Med WD SSD:n går det 300 - 400 MB/s först, men efter några sekunder dalar det till 90 - 120 MB/s när den får slut på SLC-cachen. På t.ex. 850 Evo är tappet inte alls lika dramatiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

en SSD som är tillräckligt stor för alla spel jag ska använda.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Flikar in att det inte är någon nämnvärd prestandaskillnad mellan Samsungs 850EVO och den nyare 860EVO.
https://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-860-EVO-and-PRO...-
Och 850 modellerna kan ofta hittas för bättre priser än 860.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre tror du ska ta en titt på denna tråd: #17311777

Just den kontrollern SM2263XT är en dramlös sak, som faktiskt har rätt bra prestanda.
Både jag och @Glaring_Mistake är lite förvånad över hur pass bra prestanda de fått ur denna disk. Den använder ju ditt system RAM istället för samma info, så det finns ju nackdelar.

Men som @jOnÄTÄn säger så kan denna typ av SSD vara mer än väl för enkelt behov. Den kommer vara helt SLC cache beroende på skrivningen, men bra läsprestanda, vilket är det viktiga.

Ska man undvika diskar idag är det pga de har ingen vettig TLC prestanda (typ 600p), eller problem att hålla data säkert. Sen om det är DRAM eller inte, behöver inte betyda katastrof, om det bara görs rätt. Sen är problemet inte bara disken... utan Windows 10 som fullständigt öser last på din dator, när den inte borde. Testa samma dator med Win 7/8 ska du se dessa dramlösa vara snabba nog så du inte märker det.

@Svensktiger Inte helt sant. 850 EVO 500GB är bättre än 860 EVO 500GB... (snabbare TLC prestanda bla). Du måste upp en storlek för att matcha. Med det sagt... det är inget du märker om du inte skriver stora filer.

Permalänk

@MarcusHuddinge: jag kör en sån + en kingston fungerar ypperligt

Visa signatur

Amd ryzen 1800x, b350f 32gig ddr4, 3 tib ssd. 27" samsung. asus 3 gig 1060.

Permalänk

Jag har en Samsung Evo 850 1tb för spelen och en mindre SSD (tror det är 256gb) för OS och program.

Permalänk
Medlem

Det verkar förutspås billigare ssder till sommaren, man kan ju alltid hoppas. Hade jag kunnat skaffa en 2TB ssd för ~2500 skulle jag omedelbart bytt ut min wd green, men för 5k känns det fortfarande för dyrt att skrota mekaniska diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane