Filma med systemkamera och överföring av video

Permalänk
Medlem

Filma med systemkamera och överföring av video

Hej!
Min sambo avled för knappt två veckor sedan och jordfästning är bestämd till April...ganska så snart.
Jag har två frågor...

1, Jag vill filma ceremonin i kyrkan så barnen kan ha något för framtiden. För detta har jag en Canon 60d och några objektiv.
Hur gör jag detta på bästa sätt då allt måste ske i en tagning som kan bli upp till 120m...kanske mera? Går det över huvudtaget?
Tanken är att kameran skall stå på stativ på läktare bakom alla besökare. Det kommer även att hållas tal så någon typ av mikrofon behövs troligen.

2, Har även 14h DV band som skall flyttas till mac för vidare redigering- Även detta är minnen för framtiden. Hur flyttas de på bästa sätt.
Redigeringen fixar jag men osäker på snabbaste konvertering kontra kvalitet.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp då det finns en hel djungel av information.

Tack på förhand
john

Permalänk
Skrivet av jofris:

Hej!
Min sambo avled för knappt två veckor sedan och jordfästning är bestämd till April...ganska så snart.
Jag har två frågor...

1, Jag vill filma ceremonin i kyrkan så barnen kan ha något för framtiden. För detta har jag en Canon 60d och några objektiv.
Hur gör jag detta på bästa sätt då allt måste ske i en tagning som kan bli upp till 120m...kanske mera? Går det över huvudtaget?
Tanken är att kameran skall stå på stativ på läktare bakom alla besökare. Det kommer även att hållas tal så någon typ av mikrofon behövs troligen.

2, Har även 14h DV band som skall flyttas till mac för vidare redigering- Även detta är minnen för framtiden. Hur flyttas de på bästa sätt.
Redigeringen fixar jag men osäker på snabbaste konvertering kontra kvalitet.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp då det finns en hel djungel av information.

Tack på förhand
john

Fråga 1: Max filmlängd specifierar canon till 29 min och 59 sek. Brukar dock bero på upplösning osv. Max storlek per fil är 4GB. Så om det måste ske i en tagning så rekommenderar jag att du kollar på en filmkamera.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag beklagar din sorg, TS.
Jag tycker inte att det är lämpligt att filma en närståendes begravning. Även om dina intentioner är goda så tycker jag inte du borde.

Permalänk
Hedersmedlem

@jofris

Beklagar sorgen.

Jag tog mig friheten att redigera rubriken på din tråd. Trådrubriken ska tydligt visa vad tråden handlar om och även om den nu gjorde det i viss mån så var den kanske inte en korrekt representation av problemet du ville ha hjälp med.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det någon dum lag eller liknande som säger att en fotokamera inte får filma mer än 30 minuter. För att komma förbi det kan man ladda in en annan mjukvara i kameran som startar en ny inspelning direkt efter. Sen kan det även vara problem med filstorleken. Brukar ligga på max 4GB. Så ny inspelning beroende på vilket som uppfylls först, 30min eller 4GB.

Tror att mjukvaran heter Magic Lantern. Det är på eget bevåg som du installerar den.

Permalänk
Medlem

Installera Magic Lantern på kameran för att kunna filma längre än 29 minuter
www.magiclantern.fm/

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Fråga 1, kanske undersöka om opensource firmware som magic lantern om den kan öka speltiden? Annars som Dragon nämnde en filmkamera kan vara bättre isf.

Beklagar sorgen.

Permalänk
Inaktiv

@jofris:
Beklagar sorgen!

Ta upp frågan när du ändå pratar med prästen och/eller begravningsentreprenören, de brukar kunna hantera det mesta vad gäller det praktiska och brukar kunna hjälpa till med det mesta (och har varit med om det mesta).

(Sen vad andra tycker om hur du hanterar din sorg tycker jag inte du behöver lägga så mycket vikt vid: det är _din_ sorg!)

Permalänk
Medlem

tack

tack för svar och reaktioner

lutar åt att hyra en videokamera
vad beträffar dv-banden har jag nu införskaffat mini firewire till mac firewire och hoppas att detta skall fungera.
14x60min överföring och en veckas redigerande...

tack igen