Permalänk
Medlem

Vad skulle ni betala?

Hejsan jag har här hemma följande komponenter
ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 OC

be quiet! Silent Base 800 Svart/Orange

Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB

ASUS Z97-A

HyperX Savage 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600Mhz

Vad skulle ni kunna tänka er betala för allt detta? Har fått några olika bud men vet inte om jag säljer den för billigt haha 😂

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Det finns annonser uppe med flera av de sakerna du frågar om så det hade ju varit ett enkelt första steg att kolla...

Men runt 2000 kr för CPU, 5-700 för RAM, moderkort varierar beroende på spec och ett 980 Ti runt 2600-3000 kr.

Permalänk
Medlem

Mellan 6000-7000 kr

Visa signatur

Intel Core i5 8600K @ 5GHz | Noctua NH-D15 | MSI Z370 SLI PLUS | MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair CX 750W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

CPU 1.5 -2k

GPU 2.5 - 3k

RAM 500 - 800

Mobo 500 - 800

Chassi 500 - 800

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren då vet jag att det varit skambud dem som har velat köpa har lagt bud på 4000kr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tack så mycket för svaren då vet jag att det varit skambud dem som har velat köpa har lagt bud på 4000kr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Vill tillägga att man kanske ska ge något form utav "paket pris" om allting ska säljas .. men 4k är väl lite för lågt med tanke på vilken GPU du har !

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Cpu 1500
Chassi 600
Mobo 600
Minne 600
Cpu 2600

Jag skulle säga högst 6k totalt. Cpu och alltihopa är najs, men jag skulle väga det mot vad det skulle kosta att få samma prestanda med ny teknik. Nya grejer skulle kosta ~35% mer för samma prestanda, men då är det helt nya varor med garanti och som kommer hålla längre då de inte har 4 år (sedan release av 4xxx-serien) på nacken.

Permalänk
Avstängd

Man får oftast mer om man säljer saker separat.
Kanske därför det blev "skambud" för hela paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Cpu 1500
Chassi 600
Mobo 600
Minne 600
Cpu 2600

Jag skulle säga högst 6k totalt. Cpu och alltihopa är najs, men jag skulle väga det mot vad det skulle kosta att få samma prestanda med ny teknik. Nya grejer skulle kosta ~35% mer för samma prestanda, men då är det helt nya varor med garanti och som kommer hålla längre då de inte har 4 år (sedan release av 4xxx-serien) på nacken.

Med RAM priserna som de är så blir kalkylen för att köpa nytt tyvärr ännu sämre. CPUn har gått stadigt för runt 2000 kr i flera månader, har en själv och har varit i tankarna för byte till 8700k så har hållit koll

Permalänk

6000 för allt skulle jag ge , de är ju bra grejer trots att dom har några år i nacken

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Med RAM priserna som de är så blir kalkylen för att köpa nytt tyvärr ännu sämre. CPUn har gått stadigt för runt 2000 kr i flera månader, har en själv och har varit i tankarna för byte till 8700k så har hållit koll

Men igen, varför köpa en gammal 4xxx cpu för 2k? Du kan få en i5-8400 för ~1.9k, den presterar bättre och är helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men igen, varför köpa en gammal 4xxx cpu för 2k? Du kan få en i5-8400 för ~1.9k, den presterar bättre och är helt ny.

Fair point !

https://www.pcgamer.com/intel-i5-8400-review-the-best-new-gam...

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men igen, varför köpa en gammal 4xxx cpu för 2k? Du kan få en i5-8400 för ~1.9k, den presterar bättre och är helt ny.

Jadu det är en bra fråga men folk gör det regelbundet. Kan det ha att göra med de anledningar jag sa men som du verkade ignorera. Ram priserna är sjuka just nu. 16 gig ram är 2000 kr och gpu priserna är också dem galna. Ett nytt moderkort för plattformen är också rätt dyrt om du inte vill ha det billigaste skräpet.

Så totalkostnaden blir en hel del lägre för prestanda som inte alls är långt ifrån, än mindre med överklockning vilket ju gör begagnat attraktivt.

4790k säljer iallafall bra begagnat

Permalänk
Avstängd

Många glömmer att en bra del av priset för nya grejer är garantin.
Den är viktig och håller oftast i tre år på många komponenter.

Vad händer när något beggat pajar? du får 20% av försäkringsbolaget - självrisk OM du lyckas få till det.

Oftast får du nada. Av någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men igen, varför köpa en gammal 4xxx cpu för 2k? Du kan få en i5-8400 för ~1.9k, den presterar bättre och är helt ny.

Du kan ju t.ex. sitta med ett Z87/Z97 moderkort och vilja uppgradera din processor från en i5 till en i7 för en rejäl boost. Min poäng är bara att det finns en uppsjö anledningar till varför man skulle vilja köpa en 4790k istället för en ny processor med en helt ny plattform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Du kan ju t.ex. sitta med ett Z87/Z97 moderkort och vilja uppgradera din processor från en i5 till en i7 för en rejäl boost. Min poäng är bara att det finns en uppsjö anledningar till varför man skulle vilja köpa en 4790k istället för en ny processor med en helt ny plattform.

Största anledningen skulle vara att Intel är svin med sin affärsidé.
Byta cpu? här, du får betala för ett nytt chipset också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tack så mycket för svaren då vet jag att det varit skambud dem som har velat köpa har lagt bud på 4000kr 😂

Skickades från m.sweclockers.com

4000 kr är ett rimligt pris i mina ögon. DDR3 RAM, GPU från förra generationen, CPU från 4 generationer sedan. Kan tänka mig att du får mer dock, folk gillar att kasta pengar 🤐