Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kpzen:

Bmc verkar ha potential, hur kommer det sig att den är så lågt (relativt) värderad?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom gör 0 marketing. 100% fokus på att fixa klart. Tillstånd etc etc. enormt jobb att göra klart.

Dom verkar grymma, 1,09 as we speak.

Permalänk

Använder ripple desktop wallet till mina ripple, men märkte nu att dom har låst 20st ripple som jag inte kan ta ut från plånboken. Varför låser dom dessa ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Använder ripple desktop wallet till mina ripple, men märkte nu att dom har låst 20st ripple som jag inte kan ta ut från plånboken. Varför låser dom dessa ?

https://ripple.com/build/reserves/

Permalänk

Ha ha hur kan jag missa. ha ha

En fråga till, har ni era valutor i plånböcker eller har ni dom på tex binance ?

Permalänk

@forcevision: man ska aldrig långtidsspara på exchanges.

Permalänk
Skrivet av Detrimentos:

@forcevision: man ska aldrig långtidsspara på exchanges.

Nej, förstått detta också. Men förstår egentligen inte varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nej, förstått detta också. Men förstår egentligen inte varför ?

Fråga dem som har sina besparingar på coinsmarkets.com.
De har inte kunnat göra några uttag på två månader nu.
Man kan helt enkelt inte lita på dem. Bättre att själv ha kontroll över sina egna plånböcker.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Fråga dem som har sina besparingar på coinsmarkets.com.
De har inte kunnat göra några uttag på två månader nu.
Man kan helt enkelt inte lita på dem. Bättre att själv ha kontroll över sina egna plånböcker.

Aha okej, då förstår jag.
Men det blir väldigt många plånböcker att hålla reda på om man provar nya valutor ?
Hade varit skönt och haft en plånbok till dom flesta valutorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Aha okej, då förstår jag.
Men det blir väldigt många plånböcker att hålla reda på om man provar nya valutor ?
Hade varit skönt och haft en plånbok till dom flesta valutorna.

En till anledning är att exchanges är intressanta mål för hackers.
Bara googla på hacked exchanges eller liknande så ser du att det är en risk som man bör ta med i kalkylen.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Just binance tror jag dock är den "bästa" exchangen som finns där ute. Otroligt många användare och de har visat tidigare att de har grym Support och customer service. DOCK, så ska man självklart inte långtidsspara på en exchange, utan det bästa är att ha en cold wallet. Alltså en ledger eller lägga sin plånbok/private key på ett krypterat USB minne.

Själv har jag krypterat ett USB minne med veracrypt och sedan lagt över mina wallets och private keys där. USB minnet ligger i ett kassaskåp som endast jag har tillgång till.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Just binance tror jag dock är den "bästa" exchangen som finns där ute. Otroligt många användare och de har visat tidigare att de har grym Support och customer service. DOCK, så ska man självklart inte långtidsspara på en exchange, utan det bästa är att ha en cold wallet. Alltså en ledger eller lägga sin plånbok/private key på ett krypterat USB minne.

Själv har jag krypterat ett USB minne med veracrypt och sedan lagt över mina wallets och private keys där. USB minnet ligger i ett kassaskåp som endast jag har tillgång till.

USB-minnen har fruktansvärt dålig hållbarhet så jag hoppas att det inte endast är ett USB-minne som håller i dina pengar?
Det enda sättet att vara säker på att man har sina grejer är att kryptera det och sprida det så mycket som möjligt.
Flera ställen där man bor och gärna något offsite är att rekommendera, annars är det ju som att stoppa sedlar i madrassen vilket är säkert tills grannen bränner ner kåken!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leedow:

USB-minnen har fruktansvärt dålig hållbarhet så jag hoppas att det inte endast är ett USB-minne som håller i dina pengar?
Det enda sättet att vara säker på att man har sina grejer är att kryptera det och sprida det så mycket som möjligt.
Flera ställen där man bor och gärna något offsite är att rekommendera, annars är det ju som att stoppa sedlar i madrassen vilket är säkert tills grannen bränner ner kåken!

Ledger har du backup om den krashar. Alla saker du ska komma ihåg (massa ord).

Permalänk
Medlem

Någon som följt Bitcoin Private? Verkar vara den mest hypade coinen just nu. Synd man missade launchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Någon som följt Bitcoin Private? Verkar vara den mest hypade coinen just nu. Synd man missade launchen.

Inte läst så mycket om det men såfort en coin har ordet bitcoin i sig så drar jag åt mig öronen. Är så otroligt trött på alla bitcoin forks.
Bitcoin private, bitcoin cash, bitcoin gold, bitcoin diamond, bitcoin silver. it never ends. Jag tror helt ärligt att det är bara ett försök till att få ut mer bitcoin i slutändan. Då de hardforkas och snapshottas, så du får lika mkt bitcoin private som du hade bitcoin vid snapshotten = Free money...

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Jag personligen äger bara Litecoin och Nano just nu. Ägde tidigare även ETH samt BTC men "konverterade" dessa till Nano då i detta tidiga skede inte riktigt finns (för mig iaf) ett bra sätt ett handla Nano.

Planerar att bredda portföljen igen så småningom med mer ETH, möjligtvis Ripple också. Sen efter det så känner jag nog att bredden är någorlunda tillräcklig för stunden, men jag håller naturligtvis ett getöga på crypto-scenen och läser om potentiella nya valutor för att se om de gör någonting extraordinärt.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ledger har du backup om den krashar. Alla saker du ska komma ihåg (massa ord).

Hur menar du?
Om du tappar eller har sönder din Ledger eller USB-minne. Var har du dina wallets/nycklar då?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leedow:

Hur menar du?
Om du tappar eller har sönder din Ledger eller USB-minne. Var har du dina wallets/nycklar då?

Kan restore’a genom ord som jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kan restore’a genom ord som jag nämnde.

Jag förstår. Har du verkligen memorerat orden eller sparar du dessa på något annat ställe?
Man är också låst till att endast ha stödet som Ledger erbjuder. Inte fyskam, men det är något att tänka på.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leedow:

Jag förstår. Har du verkligen memorerat orden eller sparar du dessa på något annat ställe?
Man är också låst till att endast ha stödet som Ledger erbjuder. Inte fyskam, men det är något att tänka på.

Utan att gå in alltför långt i hur jag lagrar mina pengar Så kan jag väl nämna att till min Ledger memorerar jag, samt har uppskrivet på världens bästa platser helt krypterat på andra sätt än dom vanliga krypteringarna.Den är dock lite omständig när man vill handla ofta och vara beredd oavsett vart jag är.

Har privatekeys memorerade också iof hehe... Hoppas man inte slår i knoppen eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Utan att gå in alltför långt i hur jag lagrar mina pengar Så kan jag väl nämna att till min Ledger memorerar jag, samt har uppskrivet på världens bästa platser helt krypterat på andra sätt än dom vanliga krypteringarna.Den är dock lite omständig när man vill handla ofta och vara beredd oavsett vart jag är.

Har privatekeys memorerade också iof hehe... Hoppas man inte slår i knoppen eller något.

Jag tror att detta behövs diskuteras vidare mer än på detta vis egentligen. Kanske separat tråd. Detta var ursprungligen bara en tanke om att man borde ha backup på grejerna. Nu är det mer offtopic baserat på tråden.

Jag skulle även vilja lyfta att man bör utvärdera hur man ska hantera sitt egna framtida och plötsliga dödsfall. Inte så kul att ens pengar inte ska gynna ens nära och kära (eller ens någon) vid eventuellt plötslig bortgång. Detta är inget problem när vi pratar exempelvis SEK och övriga pengar hos banker och fonder.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Miner one MIO

@Xcm:

Vad tror ni om Miner-one MIO som man ser en massa reklam om nu?

Bitcoin Mining så lär inte påverka/påverkas av bristen på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

@Xcm:

Vad tror ni om Miner-one MIO som man ser en massa reklam om nu?

Bitcoin Mining så lär inte påverka/påverkas av bristen på grafikkort.

Har investera lite i deras proyekt. Vi få väll se om det håller Annars det kul med en Svensk ICO

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Coinbase kommer att lansera en indexfond:
https://www.marketwatch.com/story/coinbases-coo-hirji-says-di...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

@Xcm:

Vad tror ni om Miner-one MIO som man ser en massa reklam om nu?

Bitcoin Mining så lär inte påverka/påverkas av bristen på grafikkort.

Mining är döende, totalt värdelöst är det egentligen. Staking gäller tills vidare.

Kolla på Neo eller Icon m.fl.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Mining är döende, totalt värdelöst är det egentligen. Staking gäller tills vidare.

Kolla på Neo eller Icon m.fl.

Vilka wallets har staking ?
Hur funkar Staking ?

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Det verkar som att Coinbase kommer att lansera en indexfond:
https://www.marketwatch.com/story/coinbases-coo-hirji-says-di...

Vad innebär indexfond ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Det verkar som att Coinbase kommer att lansera en indexfond:
https://www.marketwatch.com/story/coinbases-coo-hirji-says-di...

med 2% anual fee. Vilket jäkla rån, helt sjukt. Dyrare än aktier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Mining är döende, totalt värdelöst är det egentligen. Staking gäller tills vidare.

Kolla på Neo eller Icon m.fl.

Jag tror du har fel att mining är döende men visst vill man satsa på staking istället så är det fritt fram. Jag tror båda alternativen kommer att finnas i olika former under överskådlig framtid. Mining är knappast döende, i så fall skulle vi inte ha brist på grafikkort och ASIC-miners i världen. Det är minst lika svårt att köpa ASIC som grafikkort, om inte värre.

Javisst finns staking som alternativ men känslan jag fått är att man får sämre säkerhet i blockkedjan (för det saknas ju massa beräkningskraft att säkra den) och så ger det inflation om man enbart belönar de som redan har pengar i valutan istället för att belöna de som tillför något (som miners). Jag tror det optimala kan vara en kombination av mining och staking men har svårt att tro att man kan helt vara utan mining om man ska ha en seriös kryptovaluta.

Det hindrar inte mig att satsa på något enstaka stakingcoin ändå som krydda på tillvaron men huvudsakligen till 90% minst så investerar jag i coins som skyddas med mining i grunden (det får gärna dessutom ha staking men bara som komplement i så fall). Jag skulle inte våga annat för de som kör enbart staking ser jag inte som seriösa.

Går säkert kortsiktigt tjäna pengar på oseriösa projekt också men i längden vill jag satsa på de seriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Vad innebär indexfond ?

En indexfond gör det lättare att köpa kryptovalutor för de som inte är insatta eller för institutioner som måste följa omfattande regelverk. När man köper en andel i fonden, säg för 100 kr, får man en korg av kryptovalutor. Till exempel skulle 40 kr av 100 kr kunna vara i Bitcoin, 20 kr vara i Ethereum osv. Hur stor andel man får i Bitcoin osv beror på deras marknadsvärde. Dvs, om Bitcoin har ett större marknadsvärde än Ethereum så får man mer Bitcoin än Ethereum osv. Många indexfonder använder således marknadsvärdet för att bestämma vilka innehav fonden har och storleken på innehaven ("market-cap weighted" i artikeln ovan).

Dock kommer Coinbase:s indexfond bara innehålla de kryptovalutor som finns på Coinbase. Deras nuvarande allokering blir då (enligt deras hemsida):
62% - Bitcoin
27% - Ethereum
7% - Bitcoin Cash
4% - Litecoin

Lägger de till någon ny kryptovaluta på Coinbase så kommer den komma med i indexfonden. Man kan läsa mer om indexfonden här.

Indexfonder kan jämföras med aktiva fonder där en förvaltare bestämmer hur mycket Bitcoin osv fonden ska utgöras av. Då gör förvaltaren ett aktivt valt baserad på någon värderingsmetod.

Skrivet av Xcm:

med 2% anual fee. Vilket jäkla rån, helt sjukt. Dyrare än aktier

Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Visst, aktieindexfonder brukar vara betydligt billigare, säg 0.1-0.5%, men detta är den första (?) indexfonden för kryptovalutor, så man kan ju misstänka att det kommer fler där konkurrens uppstår. Dock behöver man investera minst 10 000 USD och bo i USA. Men indexfonden kan göra det lättare för institutioner och hedgefonder att investera i kryptovalutor, som en del i en samlad strategi.

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

En indexfond gör det lättare att köpa kryptovalutor för de som inte är insatta eller för institutioner som måste följa omfattande regelverk. När man köper en andel i fonden, säg för 100 kr, får man en korg av kryptovalutor. Till exempel skulle 40 kr av 100 kr kunna vara i Bitcoin, 20 kr vara i Ethereum osv. Hur stor andel man får i Bitcoin osv beror på deras marknadsvärde. Dvs, om Bitcoin har ett större marknadsvärde än Ethereum så får man mer Bitcoin än Ethereum osv. Många indexfonder använder således marknadsvärdet för att bestämma vilka innehav fonden har och storleken på innehaven ("market-cap weighted" i artikeln ovan).

Dock kommer Coinbase:s indexfond bara innehålla de kryptovalutor som finns på Coinbase. Deras nuvarande allokering blir då (enligt deras hemsida):
62% - Bitcoin
27% - Ethereum
7% - Bitcoin Cash
4% - Litecoin

Lägger de till någon ny kryptovaluta på Coinbase så kommer den komma med i indexfonden. Man kan läsa mer om indexfonden här.

Indexfonder kan jämföras med aktiva fonder där en förvaltare bestämmer hur mycket Bitcoin osv fonden ska utgöras av. Då gör förvaltaren ett aktivt valt baserad på någon värderingsmetod.

Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Visst, aktieindexfonder brukar vara betydligt billigare, säg 0.1-0.5%, men detta är den första (?) indexfonden för kryptovalutor, så man kan ju misstänka att det kommer fler där konkurrens uppstår. Dock behöver man investera minst 10 000 USD och bo i USA. Men indexfonden kan göra det lättare för institutioner och hedgefonder att investera i kryptovalutor, som en del i en samlad strategi.

Okej, tack för svaren