Speldator för Overwatch och liknande.

Permalänk

Speldator för Overwatch och liknande.

Tjena.
På något sett blev jag indragen i att till att välja ut och bygga ihop en dator åt Dottern till en bekant.
(en prisvärd kompletta dator kan också vara ett alternativ)

Är en 10 åring som fick Overwatch när hon fyllde år men datorn dom hade klarade inte av det
(när jag började fråga dom kom vi fram till att det var en 5-6 år gammal stationär dator utan dedikerat grafikkort dom hade så inte så konstigt att det ej funkade).

Så nu ska jag försöka få ihop något som ska funka till overwatch.
(men borde även funka till annat som en 10åring kan tänka sig spela etc)
Dom gav inget hård budget men tänkte försöka hålla mig mellan 6-10 000 om möjligt då de inte var redå att spendera allt för mycket. (ska försöka att ge dom 2 eller tre alternativ i den prisramen så får dom välja själv vilken av dom dom vill ha)

Så något som klarar av Overwatch men som även kanske kan uppgraderas i framtiden utan att tömma deras plånböcker var väl idén.

Har inte så mycket ideér än så länge så skulle vara väldigt tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Kan du/dom bygga ihop datorn samt eventuellt installera windows genom köp på kinguin etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

@Adnerhill: Jag kan bygga samt installera om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattebubben:

Tjena.
På något sett blev jag indragen i att till att välja ut och bygga ihop en dator åt Dottern till en bekant.
(en prisvärd kompletta dator kan också vara ett alternativ)

Är en 10 åring som fick Overwatch när hon fyllde år men datorn dom hade klarade inte av det
(när jag började fråga dom kom vi fram till att det var en 5-6 år gammal stationär dator utan dedikerat grafikkort dom hade så inte så konstigt att det ej funkade).

Så nu ska jag försöka få ihop något som ska funka till overwatch.
(men borde även funka till annat som en 10åring kan tänka sig spela etc)
Dom gav inget hård budget men tänkte försöka hålla mig mellan 6-10 000 om möjligt då de inte var redå att spendera allt för mycket. (ska försöka att ge dom 2 eller tre alternativ i den prisramen så får dom välja själv vilken av dom dom vill ha)

Så något som klarar av Overwatch men som även kanske kan uppgraderas i framtiden utan att tömma deras plånböcker var väl idén.

Har inte så mycket ideér än så länge så skulle vara väldigt tacksam för all hjälp.

Prisene er på vei opp på både RAM og videokort, så det kan bli vanskelig å holde seg innenfor en budsjett på 10 000 kr. 6 000 kr vil bli for begrenset med dagens priser.

Du kanskje burde se på laptop i stedet ettersom du kan finne gaming laptop med GTX 1060, i7 7700K og 8 eller 16 GB RAM inkl en ok skjerm for rundt 10 000 til 15 000 kr. Det som varier mest i denne pris klasse er mengden RAM, hvor stor plass det er er på SSD (+ ev. mekanisk hard disk) og batteri tid.

Kjøpte selv et Lenovo med 256 GB SSD, 16 GB RAM, 1080p IPS skjerm, ok tastatur (sv.tangentbord) med bakgrunnsbelysning, høyttalere der faktisk har ganske bra lyd (Dolby Atmos) - kan høre dialoger og lyden ved spill er helt ok og er relativ stillegående ved desktop/video avspilling (bruke integrert GPU) og funker helt ok i Elder Scrolls Online (ESO) der viftene (sv. fläkt) spinner opp når varmen er blitt høy nok fra GTX 1060.

Baksiden er at denne bærbare er rett tung. Den er relativ mobil (15,6 tum og ca 3 kg) med ok batteridrift når en bruker den for annet en spill. Jevnfør dette med et stasjonært system der du må legge til skjerm og tastatur. Det er mulig å koble til en mus og en skjerm, dersom en ikke synes det som er på maskinen er tilstrekkelig ved spill.

Når det gjelder fremtid sikker, så er det alltid best å forholde seg til det som gjelder her og nå ved valg av komponenter. Ingen vet når neste generasjon GPU fra Nvidia vil komme på markedet og hvordan prisene vil forandres. Det en vet i dag er at RAM minnene både for system minne og for video kort (vRAM) er på vei opp i pris og det vil sannsynligvis gå en tid innen de vil gå ned igjen, også dersom tilvirkerne av minnes kretser øker produksjonen.

Et annet alternativ er å kjøpe brukt og bygge selv. Se bare til å kjøpe et ordentlig power supply unit (PSU) der holder strømforsyningen stabil (her er det verdt å kjøpe helt nytt). Du kan finne brukt GTX 970 der faktisk holder for dagens spill opp mot 1440p i oppløsning (sitter selv på et slik kort i dag) og få fatt i billig prosessor fra tidligere generasjon (se til å få kjøpt dette som et kombo med RAM, prosessor og moderkort der funker tilsammen). Legg deg på 16 GB RAM, så burde systemet holde for noen år til når det gjelder kravene fra spill.

Vil du ha mer hjelp, liste i så fall oppløsningen på skjerm og hva de har for deler i dag. Det kan være nok å bare skifte ut videokort og PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattebubben:

@Adnerhill: Jag kan bygga samt installera om det behövs.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3600294&view=l

Väldigt svårt att få tag på grafikkortet GTX 1060 just nu, men ska komma in i lager om en månad. Alternativt kan man välja en utav lite dyrare modell, eller istället välja 1050Ti - men det senare är att ganska stort klev nedåt i prestanda, även om det säkert fungerar bra till Overwatch. Det går ju även att leta efter kort på marknaden, t.ex GTX 980 och 970 (eller de jag nämnde ovan) som borde gå för under 2500kr (ett 970 kanske 1-1,5TKR).

Hursomhelst, en väldigt prisvärd dator som klarar det mesta med de högre grafikinställningarna (i 1080p iallafall). Lägg till 200kr för Windows från exempelvis Kinguin.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Här är en lista, går att uppgradera i framtiden under 10k budgeten http://www.inet.se/kundvagn/visa/11372061/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Tack för tipsen hittills.
Har även sneglat lite på en komplett dator som tex.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

som värkar ganska prisvärd.

Tittar även på lite billigare saker då somsagt det är till en 10 åring som främst ska spela Overwatch för tillfället vilket inte är ett super krävande spel så ett 1060 är ju inte ett måste.

Och dom ville helst inte spendera så mycket
(de hade just köpt en Lenovo All in one för 8-9 tusen) så dom ville inte spendera mer en nödvändigt på en till dator.

Så ska nog sikta mot närmare 6000 en 10 000 om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattebubben:

Tack för tipsen hittills.
Har även sneglat lite på en komplett dator som tex.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

som värkar ganska prisvärd.

Tittar även på lite billigare saker då somsagt det är till en 10 åring som främst ska spela Overwatch för tillfället vilket inte är ett super krävande spel så ett 1060 är ju inte ett måste.

Och dom ville helst inte spendera så mycket
(de hade just köpt en Lenovo All in one för 8-9 tusen) så dom ville inte spendera mer en nödvändigt på en till dator.

Så ska nog sikta mot närmare 6000 en 10 000 om möjligt.

Visst är den från Elgiganten okej, men då är den jag gjorde betydligt bättre. Nyare/snabbare processor, snabbare minnen, SSD och troligtvis bättre komponenter även i övrigt (då det ofta brukar snålas på nätaggregat och kylning). Det man kan göra för att komma ned i pris på den jag gjorde är att istället köpa ett 1050Ti, då kommer man ned i ungefär 8TKR. Man kan också ev. hoppa hårddisken och köpa till det vid behov för att komma ned till 7,5TKR.

Och inte för att vara sån .. men datorn är även bättre lämpad till spel än vad den andra korgen är - då Intel än så länge gör sig bättre i (de flesta) spel än vad Ryzen gör.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

dock kan de vara problem med att uppgradera i framtiden vilket betyder att man kan bli rätt låst på den fronten

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

dock kan de vara problem med att uppgradera i framtiden vilket betyder att man kan bli rätt låst på den fronten

Ingen vet exakt vad AMD menar med att de kommer använda samma socket för de nästkommande åren. Det kan fortfarande vara så att det kommer nya chipset så man kanske ändå måste byta moderkort (likt som för de senaste genarationerna av Intelprocessorer), även om det kanske är otroligt (och lite som att skjuta sig själv i foten för AMD's del).
Men visst .. jag kan köpa att man kanske blir lite mer än låst än vid ett Ryzenköp, men i5-8400 är ändå en processor som säkerligen kommer att hålla flera år framöver. Samtidigt går det ju att uppgradera till t.ex 8700K vid behov.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Ingen vet exakt vad AMD menar med att de kommer använda samma socket för de nästkommande åren. Det kan fortfarande vara så att det kommer nya chipset så man kanske ändå måste byta moderkort (likt som för de senaste genarationerna av Intelprocessorer), även om det kanske är otroligt (och lite som att skjuta sig själv i foten för AMD's del).
Men visst .. jag kan köpa att man kanske blir lite mer än låst än vid ett Ryzenköp, men i5-8400 är ändå en processor som säkerligen kommer att hålla flera år framöver. Samtidigt går det ju att uppgradera till t.ex 8700K vid behov.

ja jo uppgradera färdigbyggt är ju alltid roligt och lätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11372728/

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Det är så enormt tråkigt att bygga själv med priserna just nu att jag inte har någon lust att ens försöka, men här är i alla fall ett par OEM-datorer som kan vara värda att överväga:

HP Pavilion Power 580-105no R5 1400+RX 580 @ 8k
Jag har rekommenderat den här HP:n flera gånger tidigare för att det nästan är billigare att köpa den och kasta ut chassi, moderkort och nätaggregat vid uppgradering (om det skulle visa sig att HP kört någon specialare) än att köpa komponenterna separat. Grymt prisvärd med andra ord. Den kommer fungera utmärkt även till kommande spel som är både mer CPU- och GPU-intensiva än Overwatch.

Acer Aspire GX-781 (DG.B8CEQ.035) i5 7400+1050 Ti @ 7k
Budgetvalet med sämre uppgraderingsmöjligheter (baserat på att den försöker vara liten), lite högre enkeltrådsprestande, men faller efter ordentligt multitrådat och grafikkortsmässigt. Inte alls lika prisvärd som HP:n ovanför, men såg inget vettigare alternativ runt det priset.

Vad du än väljer, se till att den har en SSD.

pinsamt stavfel som vi ska låtsas aldrig fanns
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

2400G borde kunna köra OW?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

2400G borde kunna köra OW?

Mvh

Japp, det borde den fixa rätt fint när den fungerar som den ska. Om man har möjlighet att vänta tills AMD löst problemet redaktionen drabbades av är det ett stabilt alternativ.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 480 och kommer lätt upp i 100+ FPS 1080p. Så vad ni än tar som iallafall har ett dedikerat grafikkort så klarat den nog av overwatch utan problem. Annars är nog en ny ryzen-apu ett bra val just nu, dock verkar det vara rätt struligt med stöd av moderkort just nu.
Men jag håller nog med LemonIllusion, den hp'n ser bra ut. Tror Linustechtips gjorde en video på den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

ja jo uppgradera färdigbyggt är ju alltid roligt och lätt

Vad menar du?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@mattebubben:

Skulle endast köra https://new.webhallen.com/se/product/276634-HP-Pavilion-580-1... om man inte orkar bygga själv. Den är hyfsat likvärdig korgen jag gjorde på prisjakt (här), men med långsammare processor och minnen. Kan inte uttala mig om de övriga delarna då det helt enkelt inte står vad det är för modell på grafikkortet, SSD:n och nätaggregatet, men ofta brukar det vara ganska basic.

Tar du bort hårddisken (likt HP:n som bara har en SSD), lägger till Windows (från exempelvis Kinguin) - så landar du på 8300kr, vilket jag tycker är mycket mer prisvärt med tanke på framförallt hur pass snabbare i5:an är (tänker även i andra spel). Ändrar du grafikkortet till ett 1050Ti så sparar du in ca 600kr.

Hursomhelst .. båda duger gott och väl för Overwatch. Men om man nu ska gå på det som är mest prisvärt och framtidssäkert så skulle jag fortfarande rekommendera min ursprungliga korg.

Trevlig helg!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.