Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Härligt med så många svar måste jag säga

idag nuvarande har jag en Dacia Sandero stepway 2016.

men då tjejen har snart körkort så tänkte jag att hon skulle få ta den
bilen.

Varför jag har just kollat på en XC90 är just för jag har provsuttit en
satt extremt bekvämt i den.

Samt så brukar jag åka väldigt långa sträckor som till samt ner mot italien/tyskland.

samt det jag gillar med den är att den finns i en 7-sitsig modell vilket jag då gillar
i stället för att skaffa någon "familjebuss" men då som jag har läst så är sätena längst
bak ganska små, men det gör inte så mycket.

men ja, det är ju det den verkar ju dricka en hel del samt kan tänka mig V8:an är riktigt törstig av sig.
men då jag har läst lite här och där så verkar det vara den bästa att välja av då dom andra motorerna
inte ligger allt för långt ifrån i förbrukningen vad det gäller benisnare.

läste lite i denna tråd vilket jag blev lite fundersam över, ska en volvo verkligen vara slut runt 15.000mil?
hade en gång en volvo V40 som hade gått 35.000mil den var rostig men hade absolut inga maskinella problem eller dylikt.

en av mina bekanta säljer en XC90 2006 modell V8 som har gått ca 12.000mil all service utförd hos volvo/bilia
han ville ha runt 80.000kr för den samt är den då fullutrustad samt även har bullbar som jag tycker är extremt stiligt.

Skatten ligger runt 4500 - 5000kr?

Men som sagt kanske bör börja med att faktiskt provköra en kanske är smartast.

men, så det här är inte riktigt en bil man kan ha tills 30.000 mil? även om man är noggrann med service etc.

Här ligger ju kruxet i alla bilaffärer på begagnatmarknaden. 12000 mil på en 2006 års modell är ganska bra, ja. Frågan du får ställa dig är dels hur är dessa mil körda (gör stor skillnad) och hur är det generella skicket (kolla främst på kända problemområden). Utan att veta mer går det inte svara på särskilt mycket, men det låter i varje fall som att personen har tagit hand om sin bil.

Ska du köra långa sträckor är bekvämligheten prioritet 1, därefter bränslekonsumptionen. Min tråkiga dieselautomat dricker ~0.45 i nittio knyck så det är kanske något att kolla på. Något i stil med en v70 eDrive, kanske? Ingen v8 och ingen suv, men kanske kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Nu snackar vi dock årsmodell 06, och den generationens T motorer har ju i varje fall haft ett ganska bra rykte. Grannens v70 t5 tickar snart över till 60 000mil (visst är indicier verkligen inte bevis). Även Yamaha 8an verkar vara välkonstruerad.

Permalänk
Avstängd

@Bärrich: Jag tycker det låter som ett bra pris i alla fall. Sen ska du förstås provköra och så men 12000 mil är inte mycket speciellt inte för åldern på bilen. Viktigt i min mening är att testa så att automatlådan växlar som den ska genom alla växlar. AC ska funka också för det är dyrt att fixa. Att den är servad på Volvoverkstad är bra, det hade i alla fall gjort mig mycket lugnare.

Permalänk

Tycker inte om konceptet SUV då jag anser att de bara är osmidiga och att man kan få en mycket bättre sedan eller kombi för samma pengar. Men om du ska välja en XC90 så kör på D5an. Bensinmotorerna som erbjuds har inte speciellt högt vridmoment om man inte räknar med V8an (som inte är en riktig V8 då den inte är 90 grader) som i sig är en bra motor men som går till överpris just för att det är en V8. Men annars är det en säker bil som dessutom är väldigt praktisk för att vara en SUV.

Men eftersom att du söker en 05a eller 06a så är du i generationsskifte på både motorer och utseende så va uppmärksam

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad det är med XC90n du är ute efter, men mina päron har en V8 från -05 så jag kan ju ge mina 2 cent.

Fördelar:

  • Fantastisk komfort! Framsätena är bland de bästa stolar du kan få i en bil, även efter 10 år.

  • Tyst. Päronens har dubbelglas och är lika tyst som vilken lyxbil som helst. Lite mer vindbrus, men försumbart.

  • Klarar allt (lite för stor i stan kanske, men det har aldrig stört mig)! Du har en motorvägskryssare av rang, som lätt drar 2.5 ton, sväljer 5 pers på skidsemester utan problem och klarar alla typer av "vanliga" väglag (det är ju ingen offroad-bil)

Nackdelar:

  • DYR! Service 1500 mil á ca 3.5-4k, 1.2l blandat, 1.8 stad och om något går sönder märker du att bilen en gång i tiden var en premiumbil.

  • Tråkig att köra. Visst V8an är lite mysig, men den är rätt slö egentligen (0-100 på dryga 7), väsnas inte så mycket och växellådan dödar all typ av gasrespons.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xc90 D5 - 08 (7 sitsig). Sjukt nöjd med min. Suverän dragbil när man ska dra upp snöskotrar till fjällen En oplogad väg och någon dm snö är inget hinder, drar fram som en tank Suveränt med 7 sitsar om man ska vara några som åker. Svärmor satt där bak förra sommaren när vi körde mellan Stockholm och Luleå. Bättre nödsäten än på andra bilar jag haft. Stora nackdelen är att det är sjukt hög skatt på den. Bensinvarianten slukar bränsle, så satsa på en diesel i sådana fall om du ska köra mycket med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

De verkar ha en del kvalités problem med nyare modeller också:
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
http://feber.se/bil/art/355464/volvo_terkallar_v90_s90_och_xc...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/volvo-aterkallar-8-200...
http://www.di.se/bil/volvo-aterkallar-74000-bilar/
Tre återkallningar på kort tid.

http://www.di.se/nyheter/volvo-cars-misstankt-for-utslappsfus...
Och de misstänks för utsläppsfusk.

Så... vete tusan om jag kallar detta för "lyxbil".

Och till alla som generellt titta på Volvo och tänker 15-20k mil, tänk på att detta är en helt ny motor/modell, som verkligen inte "testats" på samma sätt. Finns en hel del nya motorer både hos Ford, Audi och liknande som har problem, då ny design innebär nya problem man inte förutspått.

Sen självklart kan den fungera klockrent i 25k mil... det vet man inte säkert än. Men av att döma på alla återkallningar och saker ovan, så är det inte direkt förtroendegivande, eller?

Fast jag är inte jätteförvånad att en bil släpper ut mer än standardtestet om de kör den snabbare än standardtestet. Är Holländarna förvånade över att en bil som kör snabbare drar mer bränsle också?

Det är inte ett dugg svårt att få vilken bil som helst att släppa ut mer CO2, HC, NOx och/eller partiklar än lagkrav om man bara kör den tillräckligt elakt. Det går inte riktigt att komma ifrån. I alla fall inte om den ska få en prislapp som vanliga dödliga har råd med. Svårt att kommentera mer exakt än så då inte ens den Holländska artikeln bemödar sig tala om vilka utsläpp som åsyftas. Det stora problemet här verkar snarare i vanlig ordning vara att folk fortfarande är förvånade över att de standardtester som används för att certifiera utsläpp och bränsleförbrukning inte motsvarar verklig körning. Det gäller för övrigt en del krocktester som Euro NCAP. Många bilar får höga betyg för att de är designade för att få höga betyg i de specifika testerna. Det säger inte så mycket om hur bra bilen hanterar en generell olycka.

Sen utfördes det där testet snart ett år sedan och Holländarna verkar ju inte ha gått vidare med det hela vilket inte heller förvånar mig. Någon påpekade antagligen för dem att en bil som belastas mer också släpper ut mer. Kan fråga i morgon på jobbet om någon där vet något mer om det specifika fallet. Råkar jobba med avgasrening på Volvos dieselbilar för tillfället.

Har för övrigt inte sett röken av någon fuskande mjukvara och de är stenhårda på ny funktionalitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Jag är inte särskilt insatt i bilar men vi hade en xc90 2007 års modell fram till för några veckor sedan då vi bytte till en xc60. Den hade gått 20 000mil och aldrig haft några problem. Jag tror att bilen var påväg att behöva göra någon typ av större service efter de milen. I övrigt var den väldigt skön att åka i och som sagt relativt problemfri.

Ja fast de 20 000 första milen ska man väl ändå inte ha några problem. Som sagt jag har haft bilar som gått det dubbla utan några större problem, tveksamt om den bilen gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Ja fast de 20 000 första milen ska man väl ändå inte ha några problem. Som sagt jag har haft bilar som gått det dubbla utan några större problem, tveksamt om den bilen gör det.

Vad bygger du det på? Jag menar XC90 bygger ju på samma plattform som V70/S80 N som ju verkar hålla väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

läste lite i denna tråd vilket jag blev lite fundersam över, ska en volvo verkligen vara slut runt 15.000mil?
hade en gång en volvo V40 som hade gått 35.000mil den var rostig men hade absolut inga maskinella problem eller dylikt.

Beror helt på vilken motor som sitter i, hur bilen körs och hur servicen sköts...

Hur har det gått för dig, gissar på att du velat och kompisen redan sålt sin bil?
Skulle slagit till på den.

Se upp för tidiga motorn utan avrinningshålet som någon skrev om på förra sidan, jag vill ju mena på att det skulle gå att fixa men det kommer antagligen kosta väldigt mycket pengar...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]:

Har provkört den extremt skön att köra.

Just nu är han på semester så jag har tid att tänka.

Men ja, han berätta ju just det, att det är dyrt att äga den.
Men den har ju just allt jag letar efter.

så får passa på å ta mig en funderare.

samt så finns det mkt bra att läsa i tråden

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad bygger du det på? Jag menar XC90 bygger ju på samma plattform som V70/S80 N som ju verkar hålla väldigt bra.

Jag bygger det argumentet på att nyare bilare är allmänt sämre än förr. Mindre marginaler på t ex utsläpp, mer elektronik och mer plast.

Sen tyckte jag Paddanx hade ett bra inlägg om det tidigare, även om han nu inte ger några källor:

Skrivet av Paddanx:

I volvos räkning här så var det att man inte behövde uppfinna hjulen varje år. Volvos gamla bilar var enkla, motororna överdimentionerade som tusan (därför folk lyckats få typ 600-800hk ur dem). När något gick sönder var det enkelt att laga. Nackdelen är att inget var effektivt. De drack lite olja, de drack liter efter liter med bensin och man brydde sig inte.

Idag är det tajta marginaler på branchen, och varje hk och varje krona räknas. Sakerna måste vara billiga, men också snabba att göra. När detta började så började Volvo också gå utför (och innan alla ramaskriker, låt mig förklara).

Volvo satsade inte på effektiva miljövänliga bilar, och man satsade inte på nya drivlinor som var bra. Man fick till någon bra tom D3an tex, men över lag kom man efter industrin. Man började ta genvägar i designen vilket gör att vissa motorer måste man montera ner hela insprutningssystemet eller spolarvätska pump mm för att bara kunna byta ett enkelt halvljus. Men bilarna höll bra ändå, och V70 var fortfarande storsäljare pga sin design.

Nu när Volvo har omstrukturerat, nästan kommit i konkurs och ägs av "kina", så är det lite andra tanken bakom det hela. Man gör allt för att framhäva modeller som egentligen inte borde behöva framhävas, och man designar om trotjänare för att försöka möta nya kunder, utan att tänka på "det var bättre förr". V70 åkte på stryk och den marknaden nästan klingar sig fast i begagnade modeller numera, förvirrande var de ska vända sig.

Så när beställningen på fler XC90 görs än Volvo kunde hantera egentligen, så försöker man stressa produktionen, vilket i sin tur gör sämre kvalité och kontroll. Nya ägarna prioriterar att få sålt bilar, inte att bygga bra bilar, som de gjorde förr.

Så... när det gäller volvo, var de bättre förr. Idag är de lite mer som alla andra märken, där de försöker alla knep man kan, i hopp om att få in mer pengar. Inte oväntat kanske, men synd.

Betyder inte att Volvo som företag eller "bil" är dålig dock, men det betyder att man inte kan "anta" att de är bra. Man måste helt enkelt kolla upp varje modell och varje generation noga, precis som du måste göra på en VW, BMW, Audi, Ford, Nissan osv... för det finns bra modeller, och det finns dåliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag bygger det argumentet på att nyare bilare är allmänt sämre än förr. Mindre marginaler på t ex utsläpp, mer elektronik och mer plast.

Skulle snarare aäga att bilarna generellt blir bättre hela tiden. Kvaliteten på elektroniken dippade en del när de fick mer avancerad elektronik typ på slutet av åttiotalet och ganska många år framåt men någonstans i slutet av nittiotalet eller början av tjugohundratalet beroende på märke och så, så var man ju i kapp igen på den fronten. Kvaliteten på plasten i inredning och liknande har ju också generellt gått stadigt uppåt sedan inredningarna blev plast. Det finns förstås undantag, som när Ford tog över Volvo och tvingade in billiga plaster, men på det stora hela är även den kvaliteten mycket bättre på en bil från idag jämfört med för tio år sedan, eller på en tio år gammal bil jämfört med en tjugo år gammal.

Citat:

Sen tyckte jag Paddanx hade ett bra inlägg om det tidigare, även om han nu inte ger några källor:

Tja, jag håller inte riktigt med honom, men oavsett så handlar det inte om bilen vi diskuterar nu. De motorer som satt i XC90 från början var Volvos egna fem- och sexcylindriga och de hade hög kvalitet och byggde på de femcylindriga motorer som kom till 850 i början av nittiotalet. V8:an från Yamaha har också hög kvalitet. De engelska motorer den fick på slutet däremot, men de har ju ingen betydelse i denna diskussion.

Han verkar heller inte ha så bra koll på dessa modeller som han ger intryck av. XC90 och alla P-modeller likväl som de efterföljande Y-modellerna (sista V70/S80) har väldigt bra konstruerade lampor för lampbyte där man bara plockar ut hela strålkastaren och sen är det superenkelt att byta lampan. Vet inte hur det är med dagens modeller dock. Alla bilar de säljer idag, i alla fall alla svenskbyggda, är konstruerade efter Ford utan dess inflytande och är alltså inte gammal skåpmat hur man än ser på det. Volvo har också gått väldigt bra under ganska lång tid, även när de ägdes av Ford och än mer efter det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Jag frågade på jobbet i dag och det var som jag misstänkte. I skuggan av #DieselGate var det många organisationer som var på krigsstigen för att hitta fler fuskare. Det enklaste sättet att försöka hitta fusk var att ändra testförfarandet lite. VW kollade till exempel på rattvinkel för att identifiera om bilen körde en standard testcykel. Om inte ratten rörde på sig var det ju ett tydligt tecken på att bilen stod på en dyno. Då kan man roa sig med att röra på ratten under testet och se om det ger annorlunda testresultat, ett fenomen som enbart skulle kunna förklaras med fuskande mjukvara. Det Holländarna gjorde var att köra i högre hastigheter än den vanliga NEDC som används för att certifiera under Euro6b. De körde då i ett område som inte omfattades av lagkraven och det är ju inte alltför förvånande att en bil som körs snabbare också släpper ut mer. Det är inte heller helt förvånande att bilarna är designade för att klara lagkraven och att inte alltför mycket energi lades på driftsfall som låg utanför de som ingick i certifieringen. Det handlade alltså inte om något fusk utan ett par förvirrande Holländare på krigsstigen. Mer eller mindre alla biltillverkare var anklagade för fusk vid något tillfälle efter #DieselGate.

Ska påpekas att testförfarandet för certifiering för Euro6c och Euro6d har ändrats med fokus på en mer dynamisk körcykel (WLTC) samt verklig vägkörning. Detta för att certifieringen mer ska efterlikna hur bilarna körs i verkligheten.

Skrivet av snajk:

Skulle snarare aäga att bilarna generellt blir bättre hela tiden. Kvaliteten på elektroniken dippade en del när de fick mer avancerad elektronik typ på slutet av åttiotalet och ganska många år framåt men någonstans i slutet av nittiotalet eller början av tjugohundratalet beroende på märke och så, så var man ju i kapp igen på den fronten. Kvaliteten på plasten i inredning och liknande har ju också generellt gått stadigt uppåt sedan inredningarna blev plast. Det finns förstås undantag, som när Ford tog över Volvo och tvingade in billiga plaster, men på det stora hela är även den kvaliteten mycket bättre på en bil från idag jämfört med för tio år sedan, eller på en tio år gammal bil jämfört med en tjugo år gammal.
Tja, jag håller inte riktigt med honom, men oavsett så handlar det inte om bilen vi diskuterar nu. De motorer som satt i XC90 från början var Volvos egna fem- och sexcylindriga och de hade hög kvalitet och byggde på de femcylindriga motorer som kom till 850 i början av nittiotalet. V8:an från Yamaha har också hög kvalitet. De engelska motorer den fick på slutet däremot, men de har ju ingen betydelse i denna diskussion.

Han verkar heller inte ha så bra koll på dessa modeller som han ger intryck av. XC90 och alla P-modeller likväl som de efterföljande Y-modellerna (sista V70/S80) har väldigt bra konstruerade lampor för lampbyte där man bara plockar ut hela strålkastaren och sen är det superenkelt att byta lampan. Vet inte hur det är med dagens modeller dock. Alla bilar de säljer idag, i alla fall alla svenskbyggda, är konstruerade efter Ford utan dess inflytande och är alltså inte gammal skåpmat hur man än ser på det. Volvo har också gått väldigt bra under ganska lång tid, även när de ägdes av Ford och än mer efter det.

Nu verkar mycket kvalitetsproblem i branschen vara mjukvarurelaterat istället för rent elektronikrelaterat. Kanske föga förvånande när så mycket nu styrs helt digitalt. En fördel med det är ju att mjukvarubuggar är lättare och billigare att åtgärda i efterhand än hårdvaruproblem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Lånar tråden lite.

Är volvo xc90 2.5T 2005 något att ha?

Gillar volvo å V8:an ligger på lite för högt pris.
Samt är inte så intresserad av diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåbärspaj:

Lånar tråden lite.

Är volvo xc90 2.5T 2005 något att ha?

Gillar volvo å V8:an ligger på lite för högt pris.
Samt är inte så intresserad av diesel.

Om du älskar att tanka bilar kommer du trivas i den.
Vår drog 1.5l/milen på sommaren och runt 2l/mil på vintern...

Iofs har jag tunga skor när jag kör, men den där drog löjligt mycket.

Svindyr skatt är ett annat plus, "det är tufft att betala skatt!"

Annars väldigt trevlig bil, om kostnaderna inte avskräcker har jag egentligen inget ont att säga om den, skön att köra, bra komfort. Tog sig fram överallt, och drog släp som en kung.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Skrivet av zlim:

Om du älskar att tanka bilar kommer du trivas i den.
Vår drog 1.5l/milen på sommaren och runt 2l/mil på vintern...

Iofs har jag tunga skor när jag kör, men den där drog löjligt mycket.

Svindyr skatt är ett annat plus, "det är tufft att betala skatt!"

Annars väldigt trevlig bil, om kostnaderna inte avskräcker har jag egentligen inget ont att säga om den, skön att köra, bra komfort. Tog sig fram överallt, och drog släp som en kung.

Var det stadskörning? eller motorväg?
bor nämligen inte i nån stad precis.

Såg att det fanns 2 tvåhjulsdrivna XC90 2.5T borde inte dom dra mindre soppa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåbärspaj:

Var det stadskörning? eller motorväg?
bor nämligen inte i nån stad precis.

Såg att det fanns 2 tvåhjulsdrivna XC90 2.5T borde inte dom dra mindre soppa?

Mestadels stadskörning iofs.
Tvåhjulsdrivna bör väl dra lite mindre, men det är marginellt.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåbärspaj:

Lånar tråden lite.

Är volvo xc90 2.5T 2005 något att ha?

Gillar volvo å V8:an ligger på lite för högt pris.
Samt är inte så intresserad av diesel.

Nej! inte i mitt tycke. V8 hade problem med drivlinan samt att xc90 från dom årsmodellerna börjar bli gamla mycket fel och dyra reservdelar.. har själv en 2.5T 04 som har gått 20k har snart bytt hela bilen.. och om du köper en diesel (D5) så är det många som rasar efter 25 k mil. har bytt en del sådana motorer, nu finns det inga att få tag i på skroten heller sista vi kolla. min förbrukning ligger runt 1.1 landsväg och ca 1.5 blandad.. MEN jag har den för familjen skull lastar bra mycket samt i dåligt väder så tar den sig fram utan problem..

// Piteraq

Permalänk

@Piteraq:

1.1 - 1.5 låter ju inte helt fel ut med utbyte mot att man åker säkert samt så sitter man ju väldigt skönt?
Eller ja, jag tyckte det i den jag satt i.

Bor på landet samt kör långa sträckor, väldigt sällan jag kör runt i städer.
7 sits kan komma till nytta ett flertal ggr även.

Har kollat runt på andra SUV:ar i pris klassen (60.000kr) hos en 2.5T xc90.

å det verkar som dom andra har större problem om det är så att jag inte har kollat fel helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Aje:

En bil så gammal med säkert över 15-20K mil är väl inte att rekommendera? Du kommer alltid behöva reparera den (stora reparationer dessutom). Köp nyare för bättre pålitlighet och stabilare ekonomisk planering.

Skrivet av Molotov:

15-20k är ju precis inkörd
Volvo är alltid stabila bilar, xc90är stor, törstig och dyr skatt så ha det i åtanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Ot: Slog själv till på en Volvo V40 från 2002, med 32k mil senast. Går som en klocka

OnT: Har åkt en del i XC90an. Är som sagt en volvo, skönt, stabil och säker. Dock lite klumpig enligt mig

Permalänk
Medlem

Varför inte en BMW X5 från samma årtal?
Nästan samma pengar.
https://www.blocket.se/kronoberg/BMW_X5_3_0I_Aut__231hk__7394...

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Nej! inte i mitt tycke. V8 hade problem med drivlinan samt att xc90 från dom årsmodellerna börjar bli gamla mycket fel och dyra reservdelar.. har själv en 2.5T 04 som har gått 20k har snart bytt hela bilen.. och om du köper en diesel (D5) så är det många som rasar efter 25 k mil. har bytt en del sådana motorer, nu finns det inga att få tag i på skroten heller sista vi kolla. min förbrukning ligger runt 1.1 landsväg och ca 1.5 blandad.. MEN jag har den för familjen skull lastar bra mycket samt i dåligt väder så tar den sig fram utan problem..

// Piteraq

Om en D5 rasar efter de milen så är det troligtvis kamremshaveri (inte bytt remmen...) eller vanskötsel, oljebyten...
D5 är en av de motorer som motorfabriken i Skövde rankar som de mest driftsäkra bland de modernare Volvo-motorerna.

D5 brukar ligga runt 0,7-0,9. Rätt bra förbrukning för en 7-sitsig bil modell större.

Permalänk
Skrivet av Aje:

En bil så gammal med säkert över 15-20K mil är väl inte att rekommendera? Du kommer alltid behöva reparera den (stora reparationer dessutom). Köp nyare för bättre pålitlighet och stabilare ekonomisk planering.

Det går väl inte riktigt att resonera sådär?

T.ex jag köpte en Volvo V70 för 13 tusen, lagat för ca 2300kr (Bytt vindruta för 1500kr och avgasrörsupphängningen 800kr). Samt alla äldre bilar är billigare att laga än nya? Samma som med telefoner? Billigare att byta skärm på en iPhone 5 än en iPhone 8 eller X?

Om vi säger ett maxtak på 150.000 kr för bil.

Tänk vad mycket bensin och reparationer/service man får, om man hittar en skaplig bil för 20 tusen? Jämfört med att köpa en bil för 150 tusen som ändå kommer behöva service etc? Och ingen bil är ju problemfri heller

Så tänker jag iaf. Dock är jag inte så insatt heller, mina erfarenheter iaf

Till ts, kolla så det finns kvitton osv på service

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Varför inte en BMW X5 från samma årtal?
Nästan samma pengar.
https://www.blocket.se/kronoberg/BMW_X5_3_0I_Aut__231hk__7394...

//C

Den är inte 7 sits om jag fattar rätt? eller jag kanske ser helt fel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Känns som du haft otur med dina bilar eller kör tokigt. 20k mil på en bil som haft ägare som skött bilen är inget att vara rädd för. Köpte själv en bil av årsmodell 2006 år 2015, den hade gått strax över 21000 mil nu har den gått nästan 27000. Fått byta tändkasset och en xenon lampa utöver vanlig service har aldrig varit problem att köra.
Men visst har man råd så är ju en modernare bil inte fel.

Jag köpe en 95 års modell av 850 som hade gått 27 000 mil för 4000kr år 2012. Bytade skivor och belägg, abs sensor och något stag för 3000kr, körde 40 000 mil sen sålde jag den för 5000kr i våras. Den höll fint utan några större reparationer. Såhär på rak arm så bytade jag olja och någon liten grej varje år så la ca 1000-2000kr per år på reparation/service. Det var en riktigt bra bil och så gjorde jag till och med vinst på den när jag sålde den! Lite ledsen att jag sålde den faktiskt, kom över en S70 för 2000kr som bara rullat 20 000 mil istället. Var ungefär samma saker att laga dessutom, 2 sensorer, bromsarna och tändningslåset (skrämde mig lite, verkar vara en dyr historia, men finns ett hack man kan göra, skar upp låskistan så tas rattlåset ut funktion så funkade låset igen!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om en D5 rasar efter de milen så är det troligtvis kamremshaveri (inte bytt remmen...) eller vanskötsel, oljebyten...
D5 är en av de motorer som motorfabriken i Skövde rankar som de mest driftsäkra bland de modernare Volvo-motorerna.

D5 brukar ligga runt 0,7-0,9. Rätt bra förbrukning för en 7-sitsig bil modell större.

mycket möjligt, men jag vet bara att jag aldrig skulle köpa en D5 från den årsmodellen då jag har bytt 6 st i olika modeller (V70,xc70,xc90) en av dom va kamrem och dom andra toppen/ventiler... den blev bättre efter 08 tror jag de va, men då drar den lite mera..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blåbärspaj:

@Piteraq:

1.1 - 1.5 låter ju inte helt fel ut med utbyte mot att man åker säkert samt så sitter man ju väldigt skönt?
Eller ja, jag tyckte det i den jag satt i.

Bor på landet samt kör långa sträckor, väldigt sällan jag kör runt i städer.
7 sits kan komma till nytta ett flertal ggr även.

Har kollat runt på andra SUV:ar i pris klassen (60.000kr) hos en 2.5T xc90.

å det verkar som dom andra har större problem om det är så att jag inte har kollat fel helt enkelt.

Tänk på att sjusitsigheten mer är teoretisk förutom för (små) barn. När jag jobbade på Volvo och flyttade runt produktionsvagnar på deras parkering så hade vi XC90 för sju pers och det var så obekvämt att vi fällde ner sätena och satt i bagagen istället. Sex pers funkar om den som får hundplatsen sitter på snedden med fötterna på det ena sätet och röven på det andra, men det är väl inte att rekommendera ute i trafik liksom. Dock gäller ju detta typ alla sjusitsiga suvar och liknande, ska man ha en bil som klarar sju vuxna får man nog titta på typ folkabuss, S-max eller liknande.