Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Att hota är lurit om du inte är säker på att du kan få ett jobb när som helst, hotar du kan du räkna med rätt kassa löneökningar i framtiden. Jag hade diskuterat saken med min chef (om jag känner att han är bra att prata med osv) eller bytt jobb och isåfall förhandlat upp mig rejält, du offrar ju endå dom åren du jobbat som är en sorts trygghet vid eventuella varsel etc.

Kommer inte hota med att byta jobb som jag skrev utan ville mest framföra att jag inte kommer blinka en sekund om/när jag får ett annat erbjudande. Känns rätt trist att man kanske måste komma med ett annat erbjudande i näven för att det ska hända någonting...

Permalänk
Administrativ avgift

@Kakann: Ta reda på vad dina kollegor tjänar via skatteverket? Jämför jämför och sedan diskutera det med chefen. Men du har kollat vad en ingångslön är , fungerar bra som argument om chefen inte är totalt borta.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det e rätt tragiskt, du har 30k mer än mig och får ut 6k mer, räknat utan avdrag då är det snarare 4k mer.
Tips, gå ur kyrkan om du inte verkligen vill ge dem pengar.

Du tycker det är tragiskt att han klagar över det bisarra faktum att staten tar mer än 50% av hans intjänade pengar i skatt?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Kakann: Ta reda på vad dina kollegor tjänar via skatteverket? Jämför jämför och sedan diskutera det med chefen. Men du har kollat vad en ingångslön är , fungerar bra som argument om chefen inte är totalt borta.

Löneläget på avdelningen är semi-kasst överlag, de som byter får 4-5-6k mer per månad så det tror jag inte hjälper tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Kommer inte hota med att byta jobb som jag skrev utan ville mest framföra att jag inte kommer blinka en sekund om/när jag får ett annat erbjudande. Känns rätt trist att man kanske måste komma med ett annat erbjudande i näven för att det ska hända någonting...

Under min karriär så har jag haft tur att jag har nischat mig på en kunskap som få kan och som många efterfrågar. Vilket har hjälpt mig att få upp min lön. Men jag anser att detta bara var en del av det hela. Jag insåg nämligen snabbt att ingen kommer aktivt jobba för att du skall få den bästa lönen du förtjänar. Sure företagen kommer ge dig lite löneökning varje år men du behöver själv kämpa ifall om du vill få ut mer än det vanliga.

Du behöver under året prestera, visa framfötter och få dina kunder, kollegor och chefers respekt och ögon på dig, att det du gör är bra för inte bara dig utan kunden men framför allt företaget. Då kan du börja argumentera för att du skall få högre lön och mer än dina kollegor.

Utöver detta insåg jag att företaget inte alltid är intresserad eller som de säger "är möjligt" att ge mig högre lön, men samtidigt så är andra företag, era nuvarande konkurrenter villiga att göra det och det är du som går miste av pengar om du inte byter arbete. Dock stannar jag gärna minst 3 år hos en arbetsgivare så det inte ser ut som att jag hoppar för mycket i mitt CV. Fördelen genom byte är att du också sätter dig i nya situationer, får nya kunskaper och blir då också mer attraktiv.

Personligen sätter jag även mål inför lönesamtal och vid byte av jobb över vad jag anser är minsta siffran som jag kan acceptera, vad som hade varit lagom/okej och vad som är ett dröm scenario. Samt ha en plan för vad som sker om du hamnar under minsta nivån.

Exempelvis för årets lönesamtal så är mina siffror 4%, 6%, 8% och när chefen frågar vad jag anser är en rimlig löneökning så kommer jag säga 6-8%. Jag kommer även säga att detta är ovanligt högt i min situation men även motivera detta tydligt varför jag anser att detta är rimligt med följande argument.

  1. Jag har uppfyllt de mål vi har satt tillammans

  2. Vi har tappat personal inom vårt kompetensområde och jag har fått ta över deras arbetsuppgifter och ansvar

  3. Vi har haft en stressig situation pga ovan vilket jag anser bör kompenseras

  4. Jag har lärt mig ett helt nytt kompetensområde, ett som vi inte tidigare har haft hos företaget och jag har även fakturerat ut X timmar på kunden inom detta och kunden efterfrågar nu att vi expanderar denna kompetens och tar in fler folk

  5. Vi har haft svårt att rekrytera folk och de gäller att bevara och ta hand om de som är kvar

Planen om jag inte får mina 4% är i nuläget att undersöka två saker, dels vad konkurrenterna har att erbjuda men även möjligheten att starta eget. Ända nackdelen är att jag inte har varit hos min nuvarande arbetsgivare i 3 år än vilket går emot min önskan. Så alternativet är att sitta still i båten, ställa höga krav nästa år och annars realisera planen.

Summa summarum och mina egna spelregler

  1. Jag ser det hela som ett spel, och det gäller att spela spelet

  2. Det är mitt egna ansvar att få en bra löneökning, jag behöver sätta mål tillsammans med din chef, överträffa förväntningar och sen begära en över det vanliga löneökning

  3. Jag behöver vara villig att byta arbetsgivare, dock inte för ofta

  4. Inför lönesamtal sätt egna mål, vad är det minsta, vad är lagom och vad hade varit min dröm?

  5. Den gången jag väl säger upp mig så är det beslutet taget och jag kommer inte backa även om min arbetsgivare är villiga att erbjuda mer. Jag anser det som att de har haft sin chans och de skulle ha tagit vara på den.

  6. Vid byte av arbetsgivare så skall detta ge en rejäl löneökning (~15%)

  7. Vid byte av arbetsgivare så förhandlar jag det bästa avtalet jag kan, jag skall ha ett avtal i handen sen ber jag om ett par dagar på att fundera på om detta är rätt för mig. Då är svaret ja/nej, ingen omförhandling är aktuell. Detta då jag inte vill stressa fram ett beslut

  8. Jag rådfrågar alltid mitt facks medlemsservice, i mitt fall Jusek för att säkerställa att allt är rimligt och eventuella avtal är reko

Edit: la till 2 punkter i ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

"Rimlig lön" är ju en svår fråga. Nu vet jag inte vad det är för "system" ni håller på med, men jag tycker spontant inte att det låter som något ruskigt avancerat... Typ säljare. Men säljare varierar grymt i lön också.
Beroende på utbildning och var i landet kanske 25000-40000.

Mja, är inte alls säljare utan mer "ta hand om kunder" (Client Manager / KAM). Vore intressant att höra vad andra med liknande tjänst drar in (Stockholm).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Under min karriär så har jag haft tur att jag har nischat mig på en kunskap som få kan och som många efterfrågar. Vilket har hjälpt mig att få upp min lön. Men jag anser att detta bara var en del av det hela. Jag insåg nämligen snabbt att ingen kommer aktivt jobba för att du skall få den bästa lönen du förtjänar. Sure företagen kommer ge dig lite löneökning varje år men du behöver själv kämpa ifall om du vill få ut mer än det vanliga.

Du behöver under året prestera, visa framfötter och få dina kunder, kollegor och chefers respekt och ögon på dig, att det du gör är bra för inte bara dig utan kunden men framför allt företaget. Då kan du börja argumentera för att du skall få högre lön och mer än dina kollegor.

Utöver detta insåg jag att företaget inte alltid är intresserad eller som de säger "är möjligt" att ge mig högre lön, men samtidigt så är andra företag, era nuvarande konkurrenter villiga att göra det och det är du som går miste av pengar om du inte byter arbete. Dock stannar jag gärna minst 3 år hos en arbetsgivare så det inte ser ut som att jag hoppar för mycket i mitt CV. Fördelen genom byte är att du också sätter dig i nya situationer, får nya kunskaper och blir då också mer attraktiv.

Personligen sätter jag även mål inför lönesamtal och vid byte av jobb över vad jag anser är minsta siffran som jag kan acceptera, vad som hade varit lagom/okej och vad som är ett dröm scenario. Samt ha en plan för vad som sker om du hamnar under minsta nivån.

Exempelvis för årets lönesamtal så är mina siffror 4%, 6%, 8% och när chefen frågar vad jag anser är en rimlig löneökning så kommer jag säga 6-8%. Jag kommer även säga att detta är ovanligt högt i min situation men även motivera detta tydligt varför jag anser att detta är rimligt med följande argument.

  1. Jag har uppfyllt de mål vi har satt tillammans

  2. Vi har tappat personal inom vårt kompetensområde och jag har fått ta över deras arbetsuppgifter och ansvar

  3. Vi har haft en stressig situation pga ovan vilket jag anser bör kompenseras

  4. Jag har lärt mig ett helt nytt kompetensområde, ett som vi inte tidigare har haft hos företaget och jag har även fakturerat ut X timmar på kunden inom detta och kunden efterfrågar nu att vi expanderar denna kompetens och tar in fler folk

  5. Vi har haft svårt att rekrytera folk och de gäller att bevara och ta hand om de som är kvar

Planen om jag inte får mina 4% är i nuläget att undersöka två saker, dels vad konkurrenterna har att erbjuda men även möjligheten att starta eget. Ända nackdelen är att jag inte har varit hos min nuvarande arbetsgivare i 3 år än vilket går emot min önskan. Så alternativet är att sitta still i båten, ställa höga krav nästa år och annars realisera planen.

Summa summarum och mina egna spelregler

  1. Jag ser det hela som ett spel, och det gäller att spela spelet

  2. Det är mitt egna ansvar att få en bra löneökning, jag behöver sätta mål tillsammans med din chef, överträffa förväntningar och sen begära en över det vanliga löneökning

  3. Jag behöver vara villig att byta arbetsgivare, dock inte för ofta

  4. Inför lönesamtal sätt egna mål, vad är det minsta, vad är lagom och vad hade varit min dröm?

  5. Den gången jag väl säger upp mig så är det beslutet taget och jag kommer inte backa även om min arbetsgivare är villiga att erbjuda mer. Jag anser det som att de har haft sin chans och de skulle ha tagit vara på den.

  6. Vid byte av arbetsgivare så skall detta ge en rejäl löneökning (~15%)

  7. Vid byte av arbetsgivare så förhandlar jag det bästa avtalet jag kan, jag skall ha ett avtal i handen sen ber jag om ett par dagar på att fundera på om detta är rätt för mig. Då är svaret ja/nej, ingen omförhandling är aktuell. Detta då jag inte vill stressa fram ett beslut

  8. Jag rådfrågar alltid mitt facks medlemsservice, i mitt fall Jusek för att säkerställa att allt är rimligt och eventuella avtal är reko

Edit: la till 2 punkter i ovan

Suveränt inlägg! Vi är i en liknande situation som du nämner ovan att ett gäng personer har slutat och att vi har haft svårt att ersätta dessa. Jag har definitivt utvecklats och tagit betydligt mer ansvar än vad som rimligen kunde ha förväntats av mig på den här korta tiden. Hade jag inte gjort det hade vi tappat drivor med kunder då ingen annan skulle haft tid att ta hand om dessa och det är så klart en bra sak att pusha för.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

Våra it tekniker har fast lön på 25.

Mina kompisar i blandade yrken inom industri, hantverk osv har inte en käft över 30.

Min bror är utbildad maskiningenjör och han ligger inte i närheten av mig.

Enligt folk här i tråden drar dom ju 30k för att sitta på ICA typ.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

Våra it tekniker har fast lön på 25.

Mina kompisar i blandade yrken inom industri, hantverk osv har inte en käft över 30.

Min bror är utbildad maskiningenjör och han ligger inte i närheten av mig.

Enligt folk här i tråden drar dom ju 30k för att sitta på ICA typ.

Välkommen till internet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

Våra it tekniker har fast lön på 25.

Mina kompisar i blandade yrken inom industri, hantverk osv har inte en käft över 30.

Min bror är utbildad maskiningenjör och han ligger inte i närheten av mig.

Enligt folk här i tråden drar dom ju 30k för att sitta på ICA typ.

Folk som tjänar mindre är nog inte så intresserade av att skryta i en sån här tråd.

Beror mycket på var man bor också. Jag bor i en småstad och tjänar, växlat till kronor, ca 22k/månad som IT-konsult/support/utvecklare (litet företag). Skulle jag bo i t.ex Helsingfors så skulle ingångslönen vara minst det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Du tycker det är tragiskt att han klagar över det bisarra faktum att staten tar mer än 50% av hans intjänade pengar i skatt?

Nej, tragiskt att staten tar mer än 50%
Dock var det ju tydligen med arbetsgivaravgiften inräknad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

Våra it tekniker har fast lön på 25.

Mina kompisar i blandade yrken inom industri, hantverk osv har inte en käft över 30.

Min bror är utbildad maskiningenjör och han ligger inte i närheten av mig.

Enligt folk här i tråden drar dom ju 30k för att sitta på ICA typ.

Det beror förmodligen på en rad saker. Dels finns det ju de som av någon anledning töjer på sanningen eller helt enkelt ljuger om att de har en högre lön. Men det stora "problemet" är nog att de som ligger i mitten, som har en "normal" lön inte är lika intresserade av att skriva här. Man kan kalla det skryt om man önskar men det kan också vara av andra orsaker.

Dessutom verkar det vara så att många underskattar genomsnittslönen i Sverige, jag har pratat med flertalet som tror att genomsnittslönen för någon som läst gymnasiet ligger omkring 22000-24000 när det i själva verket är så att det ligger på strax över 30000 för män och strax under 27000 för kvinnor enligt officiell statistik.

Jag hade en "normal" lön när jag var anställd i landstinget, jag tjänade 24000 brutto i grundlön och så tillkom ett tidsbegränsat tillägg om 3000 samt OB-tillägg. Jag tyckte inte att det var särskilt dåligt men jag sökte mig trots detta till bemanningsföretag (högre lön var en anledning men långtifrån den enda eller viktigaste), valde att jobba långt hemifrån och fick en lön som med råge var bättre.

Detta gör förstås att jag är något mer benägen att berätta om det nu än då.

Men ja, i trådar som denna kommer förmodligen höga och låga löner vara överrepresenterade.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

Våra it tekniker har fast lön på 25.

Mina kompisar i blandade yrken inom industri, hantverk osv har inte en käft över 30.

Min bror är utbildad maskiningenjör och han ligger inte i närheten av mig.

Enligt folk här i tråden drar dom ju 30k för att sitta på ICA typ.

Tjänstemän i privat sektor är nog rätt överrepresenterat här, då ligger snittlönen på 36-37k.
Många verkar dessutom räkna in övertid/ob/skift/bonus/etc (som du själv skrev, "hur mycket jag lyckas sälja").
Det gör det svårt att jämföra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

25000/brutto blir nog en höjning inom en snar framtid dock.

Fick ingångslön på 15600/brutto för 6-7 år sedan med samma yrke men har bytt företag och stad.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

Våra it tekniker har fast lön på 25.

Mina kompisar i blandade yrken inom industri, hantverk osv har inte en käft över 30.

Min bror är utbildad maskiningenjör och han ligger inte i närheten av mig.

Enligt folk här i tråden drar dom ju 30k för att sitta på ICA typ.

Reagerade på samma sak.

Har ganska nyligen bytt jobb och fick en fin löneökning, tycker jag tjänar bra men så tittar man i den här tråden så ser man slamsugare som får ut 50lök netto, vad blir bruttolönen då? lite drygt 100k? alltså över en miljon i årslön.

Plötsligt verkar man då fattig

Permalänk
Medlem

@Json_81: Jo så är det nog, Jag har 30 i fast lön och jag kränger aldrig så jag får mindre än 10k i provis.

Jag bytte nyligen jobb och då gick min fasta lön upp från 22 till 30. Är kvar i samma bransch och säljer samma saker fast på ett annat bolag

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hej!

Är snart klar med en tvåårig byggteknisk utbildning, tanken är att antingen börja jobba efter examen eller läsa vidare till högskoleingenjör i byggteknik. Någon här som har erfarenhet av vad en arbetsledare får i ingångslön samt hur löneutvecklingen kan se ut? Samt eventuella tips för branschen uppskattas!

Visa signatur

Meshify C | ASUS ROG STRIX Z370-F | RM650i | i7 8700K 3.7 GHz | Pure Rock |
16 GB 3000 MHz | Samsung 850 1 TB | ASUS GTX 1660 Super |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Hej!

Är snart klar med en tvåårig byggteknisk utbildning, tanken är att antingen börja jobba efter examen eller läsa vidare till högskoleingenjör i byggteknik. Någon här som har erfarenhet av vad en arbetsledare får i ingångslön samt hur löneutvecklingen kan se ut? Samt eventuella tips för branschen uppskattas!

Min kompis läste en tvåårig utbildning inom bygg på KTH.
Efterdet jobbade hon som en arbete/projektledare typ, och hennes ingångslön va ca 27-28 om jag minns rätt. Nu ligger hon runt 32 efter 3 år.

Har en annan kompis som läser samma program nu och han ska nog hoppa på högskoleingenjörslinjen för att få en "riktig" examen innan han börjar jobba.

Permalänk
Medlem

http://da.se/2018/02/fler-tjanar-over-50-papp/
134K men det blir ju en del övertid

Jag jobbar inom samma branch och tar man bort 100 och lite till så har man min lön... (helt vansinnigt).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

http://da.se/2018/02/fler-tjanar-over-50-papp/
134K men det blir ju en del övertid

Jag jobbar inom samma branch och tar man bort 100 och lite till så har man min lön... (helt vansinnigt).

Jobbar du enorma mängder övertid då? För det måste de ju göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

http://da.se/2018/02/fler-tjanar-over-50-papp/
134K men det blir ju en del övertid

Jag jobbar inom samma branch och tar man bort 100 och lite till så har man min lön... (helt vansinnigt).

134 är ju imponerande, men att komma över 50 med massa övertid är ju inget konstigt på de flesta jobb.

Står ju i artikeln att de har dåliga grundlöner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Högskoleingenjör inom data.
Ingångslön på 31 500, avtalad höjning vid fast anställning.
Stockholm

Gått upp till 35000 så är helt klart nöjd då jag är inne på mitt första riktiga jobbår.
Programmerar är vad jag gör på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Lite relevans har det, jag är egenföretagare. Ska jag skriva vad jag tar ut i lön eller vad jag omsätter?
Det är ju vad jag omsätter som jag har till mitt förefogande även om jag inte tar ut allt i lön.

Nej, det är vad du eventuellt har i vinst som ditt företag har till förfogande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Nej, det är vad du eventuellt har i vinst som ditt företag har till förfogande.

Visst, men jag har inga kostnader så det jag omsätter är vad jag har till förfogande.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dazt:

Hej!

Är snart klar med en tvåårig byggteknisk utbildning, tanken är att antingen börja jobba efter examen eller läsa vidare till högskoleingenjör i byggteknik. Någon här som har erfarenhet av vad en arbetsledare får i ingångslön samt hur löneutvecklingen kan se ut? Samt eventuella tips för branschen uppskattas!

Det beror helt och hållet på ort. Jag är själv högskoleingenjör inom byggteknik och anställer även folk. Detta är vanlig löneutveckling för en nyexad byggnadsingenjör i en medelstor svensk stad (alltså ej Sthlm, GBG eller Malmö)
- Provanställning 6 månader med cirka 26 000 kr/månaden
- Därefter om du får tillsvidareanställning så cirka 28 000 kr/månaden
- Efter cirka 3 år lär du ligga runt 33 000 kr/månaden

Löneutvecklingen påverkas kraftigt beroende på prestation. De som pluggat med mig tjänar mellan 30 000 och 46 000 kr/månad, alltså stor variation (vi tog examen 2015). Ingångslön för någon som gått tvåårig utbildning är något lägre, men presterar man bra så är löneutvecklingen även god för dem och utbildningen spelar mindre roll för varje års erfarenhet man har.

Bor du i Stockholm kan du förmodligen plussa på drygt 6000 på siffrorna ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Hej!

Är snart klar med en tvåårig byggteknisk utbildning, tanken är att antingen börja jobba efter examen eller läsa vidare till högskoleingenjör i byggteknik. Någon här som har erfarenhet av vad en arbetsledare får i ingångslön samt hur löneutvecklingen kan se ut? Samt eventuella tips för branschen uppskattas!

Är byggingenjör och har jobbat som konstruktör i 1.5 år i en mindre stad, tjänar 30 000 + övertid och bonus (3-4000 i månaden). Började på 27500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns det ingen som tjänar normalt här? jag har ruskigt bra lön här i en stad med 40k invånare. Ligger på runt 40-50 beroende på hur mycket jag lyckas sälja.

38 är brytpunkten för statlig skatt
1.3 miljoner löntagare betalar statlig skatt
55 är brytpunkten för värnskatt
438000 löntagare betalar värnskatt
Ungefär 50% i landet är löntagare (säg 5 miljoner) (1/3 är barn/pensionärer)

...så jag vet inte om 40 kan anses som en ruskigt bra lön när var fjärde löntagare tjänar mer än det,
allt beror på vilka man jämför sig med.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Jag vet ingen i min umgängeskrets 30år som ligger på min nivå. Däremot kollegorna i Stockholm har ju idiotlöner som är obefogat höga.

För mig är mellan 40-50 riktigt mycket betalt och det verkar det vara högt i staden där jag bor med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

För mig är mellan 40-50 riktigt mycket betalt och det verkar det vara högt i staden där jag bor med.

40-50 är absolut en helt ok lön, ville bara lyfta fram att du är i gott sällskap, var fjärde tjänar ungefär så och nästan var tionde tjänar över 55 och helt klart är nog att det är en övervikt av tjänstemän i olika former som hänger här, därav verkar folk ha väldigt höga löner som var vad du reflekterade över.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazt:

Hej!

Är snart klar med en tvåårig byggteknisk utbildning, tanken är att antingen börja jobba efter examen eller läsa vidare till högskoleingenjör i byggteknik. Någon här som har erfarenhet av vad en arbetsledare får i ingångslön samt hur löneutvecklingen kan se ut? Samt eventuella tips för branschen uppskattas!

Tjo!

Jag blev nyanställd som arbetsledare mark/anläggning 2017. Fick ingångslön 27000(+ev. bonus). Efter provanställningen och årets revision kommer jag ha 29000. 1+1,5 års erfarenhet i branchen, ingen utbildning, bra referenser. Jobbade som biträdande arbetsledare tidigare med skitlön när jag var 20.

Jobbade i Stockholm tidigare. Mina kollegor där tjänade mellan 30- och 35 tusen. Dom "bytte upp sig" till andra bolag typ projekteringskonsult eller platschef, varav dom fick högre lön närmare 40000.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB