Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dåligt resultat av 1070

Hej,

Som rubriken nämner så har jag nyligen införskaffat mig ett EVGA GTX 1070 8BG som jag tycker inte jag får ut helt utav, ligger under 60fps på 1080p på de flesta (nya) spelen och som jag framförallt märkte med Kingdom come: Deliverence då jag låg på 40 på medium settings 1080p.

Min current setup är följande:
- Windows 10 på SSD
- EVGA GTX 1070 FTW 8GB
- AMD FX-8350 8C 4.0 GHz med extern fläkt
- Asus SABERTOOTH 990FX R1.0
- 16GB RAM 2133mhz (minns ej märke)
- Spel på 1TB HDD
- Asus SABERTOOTH 990FX R1.0

Har även hänt att datorn fryser sig mitt i ett spel och jag har försökt felsöka det men inte kommit fram till vad, kylning ska det inte vara däremot.

Vad rekommenderar ni att man uppgraderar? Kommer spela spelen på 1080p och hade varit kul att få maxa spel på det.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kingdom come: Deliverence är mycket krävande spel och fps hoppar en hel del i det spelet.
Prova med ett annat spel och se vilken fps du får där. Eller så provar du 3dmark och se hur du ligger till där.

Permalänk

@Tyver: Jo jag har läst att det är krävande och tänkte direkt på ifall det kunde vara min processor eller liknande som var flaskhalsen. Jag fixar en 3dmark direkt när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är din CPU som flaskar grafikkortet då den har några år på nacken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Jo känns ju som så. Har du någon ny du skulle kunna rekommendera med samma sockets eller får jag byta ihop med moderkort?

Permalänk
Inaktiv

Din cpu är tyvärr inte så bra, en sådan här Amd prolle som kommer i April skulle göra susen.
https://wccftech.com/amd-ryzen-5-2600-pinnacle-ridge-cpu-perf...

Men räkna på en uppgraderingskostnad på runt 5000kr, beroende på vad man skulle lägga sig.
Cpu + ram + moderkort skulle du behöva byta. DDR3 minne stöder ej nya moderkort.

Angående din nuvarande cpu så skulle jag inte ha köpt 16GB ram till den om syftet med köpet var spel, körde du en hel del vm och liknande ja då var det ej fel. Sedan var ramminne en gång billigt, idag är det dyrt. (Det har gått upp i pris)

*edit*
Ett billigare alternativ är att kolla på begardnad marknaden, det finns moderkort och cpuer som inte är dåliga och fortfarande använder ddr3. Som i7 4770K, men de blir nog dyra de också.

Permalänk

Kingdom Come är väldigt dåligt optimerat just nu.

Beroende på hur mycket ram spelet ska använda måste du göra följande inställningar i steam.

Högerklicka på spelet -> properties

Gå till General klicka på Launch Options.

Skriv in följande beroende på vad du har för ram:

8GB RAM: -heapsize 1048576
12GB RAM: -heapsize 1572864
16GB RAM: -heapsize 2097152

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

@anon159643: Du har nog rätt, får väl bli ett moderkort - ram - processor byte. Är dom tidigare AMD ryzen något att ha eller ska man satsa på en intel istället?

Tror jag sett något spel med rekommenderat 16gb RAM, och de var ändå billiga när jag köpte.

Permalänk

@Kriddezor: Tack, ska se om det hjälper

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tryharder:

@Johan86c: Du har nog rätt, får väl bli ett moderkort - ram - processor byte. Är dom tidigare AMD ryzen något att ha eller ska man satsa på en intel istället?

Tror jag sett något spel med rekommenderat 16gb RAM, och de var ändå billiga när jag köpte.

16GB ram är rekommenderat för mycket, så det är ej fel att ha.

Angående Intel vs Amd så är det en hätsk debatt, Intel levrade senast gen 8 v deras processorer och de är inte fel. Ryzen 2 som kommer i april så om de presterar som ryktena kommer nog Intel sänka sina priser.

Så mitt råd är vänta tills April och köp då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tryharder:

@Johan86c: Du har nog rätt, får väl bli ett moderkort - ram - processor byte. Är dom tidigare AMD ryzen något att ha eller ska man satsa på en intel istället?

Tror jag sett något spel med rekommenderat 16gb RAM, och de var ändå billiga när jag köpte.

För spelande kommer du alltid ha ett visst övertag med Intel. Men ju högre upp du går i upplösningar desto mindre roll spelar processorn in då grafikkortet får stå för majoriteten av jobbet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|