Permalänk

Taurus GTX 1070

Hej hopp alla glada!

Jag är en fruktansvärd amatör vad gäller datorer och komponenter..

Så jag skulle väldigt gärna vilja ha era råd & idéer gällande denna dator:

https://www.inet.se/produkt/1511002/taurus-experienced-gtx-10...

Är den prisvärd? Jag har som sagt noll koll på datorer, så vet inte om jag blir "lurad" eller är den värd pengarna?

Många vill bygga egna datorer vad jag förstår, men jag har inte kunskapen för det, tyvärr..

Ska kanske tillägga att jag är mer en "casual" gamer och ingen hardcore gamer, men skulle spelar gärna problemfritt på high-inställningar.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

I den prisklassen skulle jag nog faktiskt gå över till denna för samma pris. Den kommer att vara mer framtidssäker när det kommer till processordelen osv

Ryzen

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

@Muddyvaines: Ah ok!! Ursäkta en amatör, men vad innebär Ryzen proc. jämtemot en I-proc?

Permalänk
Avstängd

Verkar ej vara värt priset..Kör på en Ryzen, eller om du kommer över en i5 8400.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoramatören:

@Muddyvaines: Ah ok!! Ursäkta en amatör, men vad innebär Ryzen proc. jämtemot en I-proc?

Det innebär att du kommer att använda dig av en AMD-processor istället för en Intel! En Ryzen av den där modellen kommer att vara mer prisvärd och även ge mycket bättre prestanda än i5:an som var i det första paketet

Med en Ryzen så kommer du ha mer användning för fler kärnor då spel och program optimeras mer och mer för fler kärnor och trådar!
Skillnaden blir alltså

Intel i5 7400: 4 kärnor, 4 trådar
Ryzen 5 1600: 6 kärnor, 12 trådar

Vilket innebär att du kommer till att kunna hantera fler program osv med en Ryzen! Så streaming osv blir smidigare om det t.ex. skulle vara lockande i framtiden

Mvh

Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Definitivt Ryzenversionen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@Muddyvaines: Aha!

Jag får tacka dig så himla mycket för att du tog dig tid, Alexander!

Ha en fortsatt grym söndag, lutar på att beställa denna

MVH

Permalänk
Medlem

@datoramatören:

Absolut, inga problem! Lugnt på jobbet just nu
Lycka till och ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh

Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Ryzen burken rekomenderar jag ochså över i5an!!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

@datoramatören: Jag kör denna maskin. Dvs med Ryzen-propp. Gick och velade i flera år (innan Ryzen släpptes).. är supernöjd med prestandan på denna samt att Inet är oerhört lätta att ha å göra med!

Permalänk

@Muddyvaines:

Hej!

Jag köpte burken du tipsade om i denna tråd och är supernöjd med den! https://www.inet.se/produkt/1511003/taurus-experienced-ryzen-...

Men jag inser nu att jag skulle behöva en till hårddisk. I och med att jag har noll kompetens vad gäller datorer, har du något tips vad jag kan köpa för hårddisk? Behöver inte vara en SSD, hade mest tänkt ha spel och sånt på denna

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoramatören:

@Muddyvaines:

Hej!

Jag köpte burken du tipsade om i denna tråd och är supernöjd med den! https://www.inet.se/produkt/1511003/taurus-experienced-ryzen-...

Men jag inser nu att jag skulle behöva en till hårddisk. I och med att jag har noll kompetens vad gäller datorer, har du något tips vad jag kan köpa för hårddisk? Behöver inte vara en SSD, hade mest tänkt ha spel och sånt på denna

MVH

Jag köpte denna till min https://www.inet.se/produkt/4300226/seagate-barracuda-2tb-720...

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoramatören:

@Muddyvaines:

Hej!

Jag köpte burken du tipsade om i denna tråd och är supernöjd med den! https://www.inet.se/produkt/1511003/taurus-experienced-ryzen-...

Men jag inser nu att jag skulle behöva en till hårddisk. I och med att jag har noll kompetens vad gäller datorer, har du något tips vad jag kan köpa för hårddisk? Behöver inte vara en SSD, hade mest tänkt ha spel och sånt på denna

MVH

För spel är SSD riktigt nice
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Gasa på lite för fan!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880210

500 GB när du ändå kör!

Permalänk

@Muddyvaines: Den har väl utgått?

Permalänk

@Muddyvaines: Den har väl utgått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddeutankollen:

@Muddyvaines: Den har väl utgått?

2017-10-15 10:59
Skrev han posten. Och som OP skrev så hade han köpt datorn redan.
Så det är nog lugnt ska du se

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk

@ahogsell: Ah ok!

Jag tackar så mycket, testar den jag med

Permalänk

@Jay-Jay: Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Varit borta så har ej kollat så mycket på Swec! Men det är jätteroligt att höra att du är nöjd med datorn, hoppas allt funkar bra!

Den där SSD:n som tipsades om är densamma som jag har, funkar perfa! 500gb börjar bli på håret nu för tiden känner man dock haha...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Ska du köpa en K modell skulle jag föreslå en Intel över Ryzen för spel alla dagar i veckan. Har inte sett många spel dra nytta av fler kärnor i spel. Därav höga klockfrekvenser vilket Intel erbjuder. K modell -> Ryzen för spel, men då stiger prislappen.

Tror det kommer dröja med spel som kommer dra nytta av 6+ kärnor effektivt. Känns lite som crossfire och SLI, tekniken har funnits i flera år. Men hur bra blev det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]