Bitcoins framtid är nog ljus

Permalänk
Medlem

Bitcoin hypen dör väl snart ut som alla andra flugor som Pokémon, Go'Go's, Pogs osv... kommer alltid några nya leksaker att samla på.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jag håller med om att Bitcoin är så högt värderat för att det är första myntet, kollar man nyheter, speciellt icke krypto baserade tidningar, siter osv så ser man bara Bitcoin nämnas.

Bitcoin idag är rätt värdelöst, helt ärligt. Långsamt, dyra transaktioner exempelvis. Enligt mig är inte Bitcoin värt varken 20k USD eller 10k. Just nu väntar många på Lightning Network mig inkluderat.
Får vi Lightning till Bitcoin och det fungerar bra så tror jag Bitcoin kommer att nå 20k USD hyffsat snabbt och enkelt. Lightning kommer göra väldigt många speciellt Bitcoin baserade kryptos värdelösa även om andra kryptos kan integrera Lightning. Detta igen för att Bitcoin är första valutan och välkänd.

Får inte Bitcoin Lightning tror jag någon annan krypto kommer att ta över.

Vad innebär lightning?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vad innebär lightning?

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_Network

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

När du köper dina saker på steam och webhallen har du redovisat det?

Det är just detta som gör det intressant. Hur skall en myndighet ha möjlighet att koppla detta till mig? En transaktion från en virtuell plånbok (bitcoin) som ger mig ett spel till mitt virtuella bibliotek (steam) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är just detta som gör det intressant. Hur skall en myndighet ha möjlighet att koppla detta till mig? En transaktion från en virtuell plånbok (bitcoin) som ger mig ett spel till mitt virtuella bibliotek (steam) ?

Fortfarande skattebrott. Oavsett om de kan kolla det eller inte.

Visst kan de spåra det hela om de verkligen vill (se silkroad).

Räcker att de tvingar företag att redovisa alla sina BTC transaktioner. Finns ju ett kvitto hos steam som visar att du växlar BTC mot dollar och sedan spel.

Vet inte i hur det är i USA men i Sverige är du skyldig som företagare att spara den informationen i 10år (eller så var det 5år?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fortfarande skattebrott. Oavsett om de kan kolla det eller inte.

Visst kan de spåra det hela om de verkligen vill (se silkroad).

Räcker att de tvingar företag att redovisa alla sina BTC transaktioner. Finns ju ett kvitto hos steam som visar att du växlar BTC mot dollar och sedan spel.

Vet inte i hur det är i USA men i Sverige är du skyldig som företagare att spara den informationen i 10år (eller så var det 5år?)

Skickades från m.sweclockers.com

Det behöver inte finnas uppgifter här som är kopplade till en fysisk person. Det går eventuellt att spåra det ett specifikt kontos mailadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det behöver inte finnas uppgifter här som är kopplade till en fysisk person. Det går eventuellt att spåra det ett specifikt kontos mailadress.

Konto Information på steam. E-post, IP adress. Vänlista, information till vissa spel osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Enkelt att hantera?
Integrerar det bra med befintliga betalningslösningar?

Hur är krypto säkrare än vanliga pengar?

Hur blir det smidigare än swish/nfc-blippa med kortet?

Tänkte mer på saker som transaktioner som bekräftas utan att man behöver uppkoppling mot en central server, inga problem med att ens kort kapas osv.

Lär finnas fler tänkbara fördelar, men såklart även nackdelar och tekniska saker som behöver lösas. Vi får helt enkelt se om det går att konkurrera med nuvarande lösningar här i sverige. Sedan är det nog inte helt otänkbart att blockchains integreras i nuvarande betalsystem.

Men allt detta ligger en bra bit utanför mitt kompetensområde och är bara allmänna spekulationer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Det är just detta som gör det intressant. Hur skall en myndighet ha möjlighet att koppla detta till mig? En transaktion från en virtuell plånbok (bitcoin) som ger mig ett spel till mitt virtuella bibliotek (steam) ?

Klart de kan se vad du köpt från steam/webhallen bara tvinga dem ge ut listor på allt som säljer med bitcoin.

Problemet blir ökad administrationsavgift vilket DU som köpare betalar genom att det kommer kosta mer bitcoins per vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tänkte mer på saker som transaktioner som bekräftas utan att man behöver uppkoppling mot en central server

Hur är det här ett problem idag?
Rimligtvis är det någon form klusterlösning som verifierar vanliga transaktioner idag, inte helt olikt svärmen av btc-gruvor.
Men skillnaden är att alla datorerna står i kontrollerade miljöer där ups-matning finns, så det behövs inte lika många.

När verifieringen av transaktioner sker i kontrollerade miljöer minimeras även risken för att tjuvar ska kunna manipulera eller bryta sig in i betalningarna.

Citat:

inga problem med att ens kort kapas osv.

Kan inte krypto-plånbokar kapas?
Jag tänker att kryptoplånboken är helt utan skydd, medan alla banker varsin avdelning som arbetar dygnet runt med att övervaka och förhindra tjuvar från att stjäla kortuppgifter. När detta ändå händer så blir vanligtvis kunden skadeslös.
Att banken har tillgång till kortet och kontot är en förutsättning för att de ska kunna arbeta så.

Citat:

Lär finnas fler tänkbara fördelar, men såklart även nackdelar och tekniska saker som behöver lösas. Vi får helt enkelt se om det går att konkurrera med nuvarande lösningar här i sverige. Sedan är det nog inte helt otänkbart att blockchains integreras i nuvarande betalsystem.

Men allt detta ligger en bra bit utanför mitt kompetensområde och är bara allmänna spekulationer

Jag blir nästan lite provocerad över att allmänna spekulationer presenteras som fakta.
"Det är enklare"
"Det är säkrare"
bara för att ordet krypto låter säkert, eller?
Jag tycker att vi behöver vara nyktra i våra formuleringar eftersom det råder lite av en guldfeber på forumet till följd av att vissa medlemmar gjort sig en hacka på btc.
Detta tas som en garanti för att krypto är lösningen på alla jordens problem med både fattigdom och skev resursfördelning och att det "bara kan gå upp".

Det jag kill-gissar på är att vår vanliga krona döps om till ekrona i samband med att den sista tusenlappen eldas upp, och livet går vidare precis som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Tror du guld kan bli värt under 200 USD per oz någonsin? Tror du att du kan köpa en Da Vinci-målning för 1000 USD någon gång snart? Provocerande fråga kanske, men att ha haft ett högt värde i något skede (när det gäller en store of value) är mycket positivt för framtida värde. Guld, silver, platina, antikvikiteter och andra råvaror.

Så mycket tankevurpor i det du skriver. Med din logik borde Aluminium vara extremt dyrt eftersom att det var dyrare än guld en gång i tiden.
Bitcoin är en store of value, really?

Bitcoin kan bli värd $0.0. Det är tom mycket troligt att Bitcoins slutgiltiga värde kommer att bli $0.0 imo. Man kan i bästa fall kalla Bitcoin ett proof of concept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur är det här ett problem idag?
Rimligtvis är det någon form klusterlösning som verifierar vanliga transaktioner idag, inte helt olikt svärmen av btc-gruvor.
Men skillnaden är att alla datorerna står i kontrollerade miljöer där ups-matning finns, så det behövs inte lika många.

När verifieringen av transaktioner sker i kontrollerade miljöer minimeras även risken för att tjuvar ska kunna manipulera eller bryta sig in i betalningarna.

Kan inte krypto-plånbokar kapas?
Jag tänker att kryptoplånboken är helt utan skydd, medan alla banker varsin avdelning som arbetar dygnet runt med att övervaka och förhindra tjuvar från att stjäla kortuppgifter. När detta ändå händer så blir vanligtvis kunden skadeslös.
Att banken har tillgång till kortet och kontot är en förutsättning för att de ska kunna arbeta så.

Jag blir nästan lite provocerad över att allmänna spekulationer presenteras som fakta.
"Det är enklare"
"Det är säkrare"
bara för att ordet krypto låter säkert, eller?
Jag tycker att vi behöver vara nyktra i våra formuleringar eftersom det råder lite av en guldfeber på forumet till följd av att vissa medlemmar gjort sig en hacka på btc.
Detta tas som en garanti för att krypto är lösningen på alla jordens problem med både fattigdom och skev resursfördelning och att det "bara kan gå upp".

Det jag kill-gissar på är att vår vanliga krona döps om till ekrona i samband med att den sista tusenlappen eldas upp, och livet går vidare precis som tidigare.

På första delen kan jag konstatera att det hänt ett antal gången att jag inte kunnat betala med kort då Nordeas system legat nere, just den biten bör blockchains kunna förenkla. Samtidigt så bör det minska kostnaderna man nu har för att ha ett system som är så nära 100% driftsäker som möjligt.

Plånböcker kan kapas, men då är det plötsligt på den enskilde användarens ansvar och inte bankens och/eller kortutgivarens...kan tänka mig att det är ett åtminstone internt argument i bank/kreditföretagen för att byta teknik. Själv har jag fått mitt kortnummer kapat när jag gjorde ett onlineköp från en välkänd butik i tyskland, banken upptäckte dock detta, ringde mig och frågade om det var jag som låg bakom ett köp och kunde då stoppa den betalningen. Just detta borde vara betydligt svårare med blockchains. Men som sagt, jag lämnar den biten till de som förhoppnings är kunnigare både på nuvarande betalsystem och blockchains.

Och för att hålla sig till avdelningen kill-gissningar så tror också att det kommer att dyka upp en e-krona framöver, och kan mycket väl tänka mig att man på något sätt utnyttjar blockchains för detta. Däremot är jag fullkomligt övertygad om att en eventuell e-krona inte kommer att ha någon som helst koppling till värderingen av nuvarande kryptovalutor, även om man använder blockchains.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Så mycket tankevurpor i det du skriver. Med din logik borde Aluminium vara extremt dyrt eftersom att det var dyrare än guld en gång i tiden.
Bitcoin är en store of value, really?

Bitcoin kan bli värd $0.0. Det är tom mycket troligt att Bitcoins slutgiltiga värde kommer att bli $0.0 imo. Man kan i bästa fall kalla Bitcoin ett proof of concept.

So far har jag exakt rätt. Inga tankevurpor här inte.

Exakt enligt prognos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bitcoin hypen dör väl snart ut som alla andra flugor som Pokémon, Go'Go's, Pogs osv... kommer alltid några nya leksaker att samla på.

Tror absolut inte hypen dör ut för evigt. Finns ju alltid folk som vill tjäna pengar på spekulation. Här är min teori om hur människan tänker.

  • Optimisten som vaknade till och köpte när kursen var som högst och nu är fattiga men tror på en uppgång i framtiden. Brukar sluta med att de blir otåliga och säljer med stor förlust.

  • Mannen med ett års minne och köper när värdet är under den raka grafen i mitten.

  • Realisten som kollar minst två år bakåt och köper när värdet är strax över eller under nedersta linjen (går genom värdet mellan två och ett år tillbaka i tiden) och säljer vid den mittersta linjen. Sitter nu och petar nagelludd och troligen till ingen nytta

Optimisten kommer köpa igen i framtiden när kursen skär den översta linjen och sälja under den mittersta. Mannen med ettårsminne kommer ibland lyckas och ibland misslyckas. Realisten varken vinner eller förlorar utan spar sina pengar till kommande generationer eller allmänna arvsfonden.

Vem vinner på att spekulera? Kanske de som kan branschen eller de som var med från början och väntat tålmodigt .

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror absolut inte hypen dör ut för evigt. Finns ju alltid folk som vill tjäna pengar på spekulation. Här är min teori om hur människan tänker.

  • Optimisten som vaknade till och köpte när kursen var som högst och nu är fattiga men tror på en uppgång i framtiden. Brukar sluta med att de blir otåliga och säljer med stor förlust.

  • Mannen med ett års minne och köper när värdet är under den raka grafen i mitten.

  • Realisten som kollar minst två år bakåt och köper när värdet är strax över eller under nedersta linjen (går genom värdet mellan två och ett år tillbaka i tiden) och säljer vid den mittersta linjen. Sitter nu och petar nagelludd och troligen till ingen nytta

https://preview.ibb.co/ig4nVn/btc2.jpg

Optimisten kommer köpa igen i framtiden när kursen skär den översta linjen och sälja under den mittersta. Mannen med ettårsminne kommer ibland lyckas och ibland misslyckas. Realisten varken vinner eller förlorar utan spar sina pengar till kommande generationer eller allmänna arvsfonden.

Vem vinner på att spekulera? Kanske de som kan branschen eller de som var med från början och väntat tålmodigt .

Fina grafer. Ett år är kanska länge inom kryptovärlden men det är bra att hålla koll även på långa trender. Jag tycker man ska titta i log-skala när man ser över så lång tid. Med logskala blir varje relativ förändring lika stor, en uppgång på 100% för två år sedan ger samma utslag som en uppgång på 100% idag.

2014 var ett svagt år och kanske blir även 2018 svagt (vem vet) men långsiktiga trenden är fortfarande uppåt.
Den riktigt långsiktige hade tyckt att uppåttrenden håller i sig och hade ännu inte sett anledning att sälja.

Ett-års-mannen hade sålt när gröna kurvan korsar den svarta (ca 10000 $) då upptrenden bröts och sedan köpt igen när gröna kurvan korsar upp över den nedåtriktade svarta linjen (tänkte göra den röd men skit samma) vid ca 10000 $ då nedåttrenden bröts mot en ny upptrend. Ett-årsmannen hade inte tjänat mer än den långsiktige eftersom han köpte och sålde vid samma kurs.

3-månaders-mannen (som gått över till linjär skala) hade sålt när gröna kurvan gick under svarta linjen runt 16000$ och ligger antingen fortfarande och väntar på köpsignal när gröna går över översta röda linjen vid ca 12000$ eller så har han nyligen köpt när gröna kurvan gick över den undre röda linjen vid 8500$ ungefär. Har han köpt nu kanske han säljer om kursen vänder ner igen runt 12000 $ och behåller om den går upp över översta röda linjen vid 12000$.

Ju kortare tid man kollar på desto större chans att tradern tjänar mer pengar än den som kör hold. Ska man köra trading ska man inte titta mer än 3 månader bakåt tycker jag. Men kör man alltför korta tider i analysen blir det jobbigt att hänga med att sälja och köpa.