Ny speldator för PUBG, behöver lite råd och tips

Permalänk
Medlem

Ny speldator för PUBG, behöver lite råd och tips

Hej,

Har tänkt att köpa en ny speldator (ingen färdigbyggd) men problemet just nu är att jag har noll koll på vad för komponenter jag behöver för en dator. Har inga stora krav på datorn men om det är någon 500-lapp eller så för något bättre så är jag inte snål, och tar gärna förbättringen. Bryr mig inte så mycket om chassin så billigaste alternativet hade nog varit bäst. Vet inte heller om jag bör välja mellan AMD eller Intel.

Spelar PUBG, Overwatch och kanske League of Legends. Så skulle behöva en dator som klarar av dessa spel utan bekymmer då min brors dator har en tendens att freeze eller lagga sönder då man landar i PUBG. Vad jag vet så har han i5-8400, 8 generationen men mer än så nej.

Så goa människor som läser detta, kanske lite tips och råd? Möjligtvis en komplett lista om ni har tid? Maxbudget ligger väl på 10k inkl. skärm, om det inte går så 10k plus skärm.

Tack så hemskt mycket om ni hjälper till.

Permalänk
Medlem

Det är fan svårt nu när grafikkorten kostar skjortan, likaså ram. Windows får du köpa från typ kinguin. Det går nog att pressa lite med prisjakt och eventuellt köpa begagnat grafikkort, något liknande detta hade jag kört, har själv samma processor och det fungerar utmärkt till pubg.

Permalänk
Skrivet av karngu:

Hej,

Har tänkt att köpa en ny speldator (ingen färdigbyggd) men problemet just nu är att jag har noll koll på vad för komponenter jag behöver för en dator. Har inga stora krav på datorn men om det är någon 500-lapp eller så för något bättre så är jag inte snål, och tar gärna förbättringen. Bryr mig inte så mycket om chassin så billigaste alternativet hade nog varit bäst. Vet inte heller om jag bör välja mellan AMD eller Intel.

Spelar PUBG, Overwatch och kanske League of Legends. Så skulle behöva en dator som klarar av dessa spel utan bekymmer då min brors dator har en tendens att freeze eller lagga sönder då man landar i PUBG. Vad jag vet så har han i5-8400, 8 generationen men mer än så nej.

Så goa människor som läser detta, kanske lite tips och råd? Möjligtvis en komplett lista om ni har tid? Maxbudget ligger väl på 10k inkl. skärm, om det inte går så 10k plus skärm.

Tack så hemskt mycket om ni hjälper till.

Blir svårt med den budgeten men den som redan är länkad kmr väl klara low iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GoatLife: Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@pannkakaa: Spelar ändå PUBG med allting på very low förutom texture och view distance och något mer, minns inte. Har som sagt inga stora bekymmer, vill bara ha en helt okej speldator som går att spela på utan bekymmer.

Permalänk
Medlem

Annars är ju t.ex. den här rätt fin:
https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...
och den här:
https://new.webhallen.com/se/product/276634-HP-Pavilion-580-1...

Tycker det är rätt intressant att vi kommit till en punkt då det är svårt att slå en färdigbyggd speldator i pris jmf med ett "hembygge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av karngu:

@pannkakaa: Spelar ändå PUBG med allting på very low förutom texture och view distance och något mer, minns inte. Har som sagt inga stora bekymmer, vill bara ha en helt okej speldator som går att spela på utan bekymmer.

View distance går bra att dra ned också om man vill. Spelare renderas på samma avstånd för alla oavsett inställning, det enda den påverkar är hur långt bort buskar o träd o sån skit renderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Annars är ju t.ex. den här rätt fin:
https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati...
och den här:
https://new.webhallen.com/se/product/276634-HP-Pavilion-580-1...

Tycker det är rätt intressant att vi kommit till en punkt då det är svårt att slå en färdigbyggd speldator i pris jmf med ett "hembygge".

Tack! Ska kika på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

View distance går bra att dra ned också om man vill. Spelare renderas på samma avstånd för alla oavsett inställning, det enda den påverkar är hur långt bort buskar o träd o sån skit renderas.

Okej! Ska göra det framöver!

Permalänk
Medlem

Pubg är dessutom ett väldigt ooptimerat spel så det känns som man får lägga ut onödiga pengar på hårdvara bara för att spelet inte är kodat ordentligt.

Permalänk
Medlem

Med min dator i sign får jag ut 80-90 fps i PUBG med allt satt på HIGH och AA (minns inte nivån) i 1920x1280.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Ryzen.
1600 (om du vill överklocka) 1600x om du inte känner för det.

Sitter själv på 1600 och 1070 TI just nu och maxar ut alla spel med bra flyt, riktigt stark kombo dock är 1070 TI korten ganska dyra just nu och freesync skärmar är mera prisvärda en Gsync.

Jag hade nog rekommenderat 1600 och kanske ett 480 för att få ut mest för pengarna om du inte vill vänta på en rea.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Annars titta på begagnade delar. Man får mycket för pengarna.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jag skulle rekommendera Ryzen.
1600 (om du vill överklocka) 1600x om du inte känner för det.

Sitter själv på 1600 och 1070 TI just nu och maxar ut alla spel med bra flyt, riktigt stark kombo dock är 1070 TI korten ganska dyra just nu och freesync skärmar är mera prisvärda en Gsync.

Jag hade nog rekommenderat 1600 och kanske ett 480 för att få ut mest för pengarna om du inte vill vänta på en rea.

Kör du allt på ultra på pubg utan fps drop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har också ryzen 1600 och ett 1070Ti. Fungerar bra i pubg, ligger oftast kring 100-144 fps men kan dippa ner lägre i större städer (1080p blandade settings)Är lite svårt att förklara prestandan i pubg då varje patch verkar påverka fpsen på något sätt och det inte finns någon benchmark i spelet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Kör du allt på ultra på pubg utan fps drop?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger runt 80 fps på ultra (förutom planet) och det flyter bra.
Sen just när det gäller pubg så har jag oftast lite blandade inställningar för att se mera så det är ultra/medium vilket ger 100 - 144 fps.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att det är bara Ca 1.5 månad kvar tills Nvidia lanserar 2070/2080 korten.
Dvs de annonserar korten i Mars, med säljstart i April.