Säkerhetsexpert: "Att periodiskt byta lösenord är en säkerhetsrisk"

Permalänk
Medlem

TACK!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Exxovion:

Vilka är bra och pålitliga?

Hur fungerar de när man ska logga in på PC, mobil och surfplatta? Stödjer de tvåfaktorsautentisering?

Personligen rekommenderar jag Lastpass (för den som vill ha synkronisering mellan dator, mobil och surfplatta) eller Keepass (för den som vill ha lokal lagring eller hantera sitt lösenordsarkiv själv). Lastpass stöder tvåfaktorsautentisering. Ingen lösenordshanterare är 100 % perfekt. Lastpass, som jag använder själv, har haft brister. Företaget bakom har alltid varit duktiga på att åtgärda de funna bristerna och de har varit transparenta med händelseförloppet. De har upprätthållit deras förtroende hos mig.

Den enda riktigt stora funna bristen i Lastpass var i Lastpass webbläsartillägg. Att ha en lösenordshanterare som ett tillägg i sin webbläsare medför säkerhetsrisker. Jag har trots detta Lastpass i min webbläsare, eftersom det ger större säkerhetsfördelar än säkerhetsrisker. En lösenordshanterare luras inte att fylla i användarnamn och lösenord på fejkade webbplatser vars domännamn avviker förrädiskt lite från det riktiga domännamnet. För den stora allmänheten tror jag också att webbläsarintegrationen är avgörande för att de ska använda lösningen överhuvudtaget.

Låt mig avsluta med bevingade ord från Troy Hunt (skaparen av Have I been pwned): Password managers don't have to be perfect, they just have to be better than not having one.

Läs mer om bristen i Lastpass webbläsartillägg: https://blog.lastpass.com/2017/03/security-update-for-the-las...

Läs Troy Hunts artikel: https://www.troyhunt.com/password-managers-dont-have-to-be-pe...

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Saftsvalle:

Implementera bankid på alla siter så man slipper alla lösenord.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ett svenskt företag som heter Covr Security. De försöker åstadkomma just detta (fast utan bankernas involvering). Läs mer på deras webbplats om du är nyfiken. https://www.covrsecurity.com/.

Jag tror själv mycket på SQRL som en framtida ersättare till lösenord. Läs mer om den på https://www.grc.com/sqrl/sqrl.htm eller lyssna på podden Security Now med SQRL:s uppfinnare Steve Gibson.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vet inte om det är så illa, men jag tycker det är en rätt bra indikation på att det inte är så särdeles bra när vissa banker själva tar till de gamla hederliga (och rätt osäkra) "skraplotterna" för att dom inte vill tillåta att lägga upp nya betalningsmottagare mha BankID.

Mjaa. Där håller jag nog inte med dig riktigt. Jag tycker inte det är en bra indikation eller mått på säkerhet.
För banker kan också göra dåliga avväganden. Själv har jag inte stött på några banker som gör som du beskriver men jag har ett exempel på när man inte ska gå på bankes råd vad gäller säkerhet.

Det gäller Avanza som iaf tidigare hade användarnamn och lösenord som inloggningsalternativ utan krav på 2faktorsautentisering. I min mening inte rätt nivå av säkerhet för banklösningar. De hade bankiD som alternativ inloggning men det gick inte att som kund själv välja att stänga av det enkla inoggningsättet med bara användarnamn/lösenord.
Det här har jag kivat lite med dem om och de var själva nöjda med sin lösning då man faktiskt inte kunde skicka ut pengar från deras bank till andra banker utan extra verifiering med bankID. Sant, men själv tycker jag ju att man ska lägga säkerheten på en sådan nivå att andra inte ens ska kunna logga in på ens bankkonton eller handla aktier vilket man ju faktiskt kunde komma åt...
Ja det var en soppa där men de har väl skärpt sig tror jag.
Hade jag nu bara gått på att det banken gör är rätt så hade jag sagt att enkom användarnamn och lösenord är en bra säkerhetslösning för banker. Men det tror jag ju inte riktigt är sant här.

Aja. Vi får väl se om det dyker upp några mer explicita exempel på varför mobilt bankID inte duger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Solaris:

Inledningsvis så vill jag först påpeka att jag har otroligt svårt för att se det här som något annat än en sponsrad post för företaget Nikka Systems som uppriktigt talat ser mer ut som en blogg än som ett seriöst IT-säkerthetsföretag.

Vad det beträffar argumentet att det skulle utgöra en säkerhetsrisk att byta lösenord periodiskt så är det ett rätt ihåligt argument; dels för antalet människor som inser vikten av starka lösenord blir bara fler men även för att användandet av lösenordshanterare bara ökar bland användare. Herr Nikka hade haft ett klart bättre argument om han hade talat om vikten av BankID, 2FA eller vad det nu kan vara då det är inte många webbplatser i Sverige som kräver det (se bara e-handeln såsom Inet, Webhallen, m.fl).

Lägg märke till att mitt företagsnamn inte ens nämns i artikeln och det länkas inte till mig någonstans.

Du har helt rätt i att det ser ut som en blogg. Mitt företag är helt nystartat och medan jag producerar min utbildningsplattform och skriver min bok använder jag webbsidan för att blogga. Välkommen tillbaka när jag är klar och startar på riktigt om några månader.

Jag håller med om vikten av Bank-ID och tvåfaktorsautentisering (det sistnämnda nämner jag också i artikeln). Den här artikeln handlade dock just om den föråldrade och felaktiga rekommendationen som florerat i andra medier och min invändning mot den.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av diddedraker:

Jag kör alltid struntlösenord, typ 3Luckapajaspopp#
Man skriver det en gång sedan sitter det i bakhuvudet.
Detta funkat väldigt bra för mig, då jag kan tycka att vissa lösenord blir väldigt komiska och därför sätter de sig.

På vissa sidor som jag anser som struntsidor brukar jag dock köra en gammal klassiker jag hade på gymnasiet. Bryter sig någon sig in där gör det inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Du lyfter en bra poäng: säkerheten ska anpassas efter situationen. Den som inte vill använda en lösenordshanterare bör välja lösenord efter webbtjänstens säkerhetsbehov. Inloggningsuppgifter till kommentarsfältet på en blogg är inte lika viktiga som inloggningsuppgifterna till e-postkontot. E-postkontot (och den eventuella lösenordshanteraren) är känsligast i och med att den som har tillgång till ens e-postkonto kan återställa alla andra lösenord.

Men… jag rekommenderar ändå att använda unika lösenord överallt och att ha en lösenordshanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Finns mycket som tyder på detta stämmer, om man t.ex. blir tvingad att byta lösenord flera gånger om året så kommer man använda mindre och mindre säkra lösenord. Och det blir lätt då t.ex. "Sommar2018!"

en på mitt gamla jobb där man var tvingad att byta lösenord varje månad hade originallösen och sen .,!"#%&/()=?` nytt tecken för varje gång han var tvungen att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Där håller jag nog inte med dig riktigt. Jag tycker inte det är en bra indikation eller mått på säkerhet.
För banker kan också göra dåliga avväganden. Själv har jag inte stött på några banker som gör som du beskriver men jag har ett exempel på när man inte ska gå på bankes råd vad gäller säkerhet.

Du är mao inte kund hos Swedbank

Skrivet av Söderbäck:

Det gäller Avanza som iaf tidigare hade användarnamn och lösenord som inloggningsalternativ utan krav på 2faktorsautentisering. I min mening inte rätt nivå av säkerhet för banklösningar. De hade bankiD som alternativ inloggning men det gick inte att som kund själv välja att stänga av det enkla inoggningsättet med bara användarnamn/lösenord.
Det här har jag kivat lite med dem om och de var själva nöjda med sin lösning då man faktiskt inte kunde skicka ut pengar från deras bank till andra banker utan extra verifiering med bankID. Sant, men själv tycker jag ju att man ska lägga säkerheten på en sådan nivå att andra inte ens ska kunna logga in på ens bankkonton eller handla aktier vilket man ju faktiskt kunde komma åt...
Ja det var en soppa där men de har väl skärpt sig tror jag.
Hade jag nu bara gått på att det banken gör är rätt så hade jag sagt att enkom användarnamn och lösenord är en bra säkerhetslösning för banker. Men det tror jag ju inte riktigt är sant här.

Swedbank hade ju "personlig kod" som inloggningsalternativ, men har numera avskaffat den (jag tror det var någon organisation/myndighet som tryckte på). Däremot så används nog fortfarande den personliga koden för att "verifiera" att man är den man påstår sig vara om man ringer in till dom.

Skrivet av Söderbäck:

Aja. Vi får väl se om det dyker upp några mer explicita exempel på varför mobilt bankID inte duger.

Det lär väl dyka upp vad det lider. Personligen anser jag att de gamla hederliga bankdosorna (utan koppling till dator) är säkrare, även om dom inte är lika bekväma som mobilt BankID.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Dashlane fungerar bra for oss pa jobbet.

Vi skapar konton med helt random pw's, typ dAuw27q36R4247tgtG sen loggar vi det bara i dashlane. Fungerar bra i mobil ocksa. 2-stegs inloggning till Dashlane givetvis.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Lägg märke till att mitt företagsnamn inte ens nämns i artikeln och det länkas inte till mig någonstans.

Men det där betyder ju inget, bara för att ditt företagsnamn inte nämns i artiklen så nämns du i artiklen med bild och allt. Du har även själv deltagit i tråden och klickar man på din profil så är det rätt svårt att inte lägga märke att du har en hemsida som går, just det, till ditt företag och här sitter du och blånekar att det inte handlar om en sponsrad post? Jomenvisst! Lura någon annan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av aToria:

Dashlane fungerar bra for oss pa jobbet.

Vi skapar konton med helt random pw's, typ dAuw27q36R4247tgtG sen loggar vi det bara i dashlane. Fungerar bra i mobil ocksa. 2-stegs inloggning till Dashlane givetvis.

Klokt! Företag måste få upp ögonen för lösenordshanterare. Annars hamnar lösenorden på post-it-lappar och i okrypterade excelark (eller som jag såg på ett apotek: på laminerade A4-papper). Det absolut bästa är om företagen också implementerar single sign-on-lösningar på så många ställen som möjligt så att de därigenom kan styra användarrättigheterna, men där det inte går måste användarna få hjälp av lösenordshanterare.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Solaris:

Men det där betyder ju inget, bara för att ditt företagsnamn inte nämns i artiklen så nämns du i artiklen med bild och allt. Du har även själv deltagit i tråden och klickar man på din profil så är det rätt svårt att inte lägga märke att du har en hemsida som går, just det, till ditt företag och här sitter du och blånekar att det inte handlar om en sponsrad post? Jomenvisst! Lura någon annan.

Jag är självfallet glad att jag fick uttala mig i frågan hos Sweclockers. Jag tycker också att det är god community-sed att jag deltar i diskussionen kring en artikel där jag har uttalat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag är självfallet glad att jag fick uttala mig i frågan hos Sweclockers. Jag tycker också att det är god community-sed att jag deltar i diskussionen kring en artikel där jag har uttalat mig.

Då är min fråga, varför skrev du inte själv en gäst artikel då du har trots allt skrivit för SweC förr? Jag menar, det hade framstått som jävligt mycket mindre suspekt än något som skriker sponsrat?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Företags IT-policy vad det gäller säkerhet kring lösenord är i min mening ofta minst sagt ogenomtänkt.

Ett tvättäkta exempel:

  • Glömmer man ett lösenord kan man lätt begära ett nytt, så långt är allt bra.

  • Det nya lösenordet levereras på ett tämligen ok sätt genom ett SMS till den registrerade firmatelefonen.

  • Det nya lösenordet är givetvis utformat enligt gällande IT-policy, dvs långt och svårt att komma ihåg, typ "AgSFWEdkjhf%8kmnf-:#42¤_". Allt enligt de senaste "rönen" inom den heliga IT-säkerheten.

Problemet med detta är att användare (dvs jag) inte har en jävla susning att kunna komma ihåg det! Dessutom tar det ju en kvart av högljutt mumlande och avstavande innan man lyckats skriva in det rätt. Därför bör jag ju givetvis direkt ändra det till något som jag har möjlighet att komma ihåg.

Det är nu man springer på en ren dumhet; man får inte ändra lösenord för ofta och absolut inte mer än en gång per vecka! Dessvärre har ju IT-avdelningen precis ändrat mitt lösenord, så det blir till att snällt till att vänta en vecka. Tack för den Televerket, hur i HE ska jag nu komma ihåg lösenordet? Jo, jag låter ju bli att radera SMS:et förstås. Men se, där åker jag på pumpen, för då finns det minsann en policy som säger att man får inte ha lösenorden nerskrivna... Tack och gonatt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast nu fungerar ju BankID bara i Windows och MacOS. Det finns en hemsk telefonversion också men ingen med lite kunskaper om säkerhet skulle lita på den.

BankID är i grunden en bra idé där säkerheten baseras på ett asymmetriskt krypto och challenge-response, men jag tänker inte köra ett proprietärt amerikanskt OS bara för att använda BankID. Oavsett hur teoretiskt säkert det är.

Vem använder fortfarande BankID? Kör bara på Mobilt BankID, riktigt skönt.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Solaris:

Då är min fråga, varför skrev du inte själv en gäst artikel då du har trots allt skrivit för SweC förr? Jag menar, det hade framstått som jävligt mycket mindre suspekt än något som skriker sponsrat?

Jag hade själv ingen färdig artikel. Jag kunde inte låta rekommendationen stå oemotsagd så jag tipsade Sweclockers med flera om felaktigheten. De valde att rapportera om den och jag fick äran att uttala mig. De hade säkerligen kunnat välja någon annan, då många säkerhetsprofiler på Twitter har reagerat på TT-artikeln. Nu valde de mig, vilket gläder mig. Gällande gästartiklar och -krönikor så hoppas jag på att få skriva fler sådana i framtiden.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Hurtigbullen:

Företags IT-policy vad det gäller säkerhet kring lösenord är i min mening ofta minst sagt ogenomtänkt.

Ett tvättäkta exempel:

  • Glömmer man ett lösenord kan man lätt begära ett nytt, så långt är allt bra.

  • Det nya lösenordet levereras på ett tämligen ok sätt genom ett SMS till den registrerade firmatelefonen.

  • Det nya lösenordet är givetvis utformat enligt gällande IT-policy, dvs långt och svårt att komma ihåg, typ "AgSFWEdkjhf%8kmnf-:#42¤_". Allt enligt de senaste "rönen" inom den heliga IT-säkerheten.

Problemet med detta är att användare (dvs jag) inte har en jävla susning att kunna komma ihåg det! Dessutom tar det ju en kvart av högljutt mumlande och avstavande innan man lyckats skriva in det rätt. Därför bör jag ju givetvis direkt ändra det till något som jag har möjlighet att komma ihåg.

Det är nu man springer på en ren dumhet; man får inte ändra lösenord för ofta och absolut inte mer än en gång per vecka! Dessvärre har ju IT-avdelningen precis ändrat mitt lösenord, så det blir till att snällt till att vänta en vecka. Tack för den Televerket, hur i HE ska jag nu komma ihåg lösenordet? Jo, jag låter ju bli att radera SMS:et förstås. Men se, där åker jag på pumpen, för då finns det minsann en policy som säger att man får inte ha lösenorden nerskrivna... Tack och gonatt!

Haha. Ja, man kan ju undra hur de som sätter en lösenordspolicy som din nämnda kan efterleva den själva. Förhoppningsvis börjar exempelvis Microsofts nya rekommendationer bli mer gällande. Dessa sju punkter är ur Microsoft Password Guidande (https://www.microsoft.com/en-us/research/wp-content/uploads/2...). Jag gillar dem starkt (förutom nummer ett)!

Azure Active Directory and Active Directory allow you to support the recommendations in this paper:
1. Maintain an 8-character minimum length requirement (and longer is not necessarily better).
2. Eliminate character-composition requirements.
3. Eliminate mandatory periodic password resets for user accounts.
4. Ban common passwords, to keep the most vulnerable passwords out of your system.
5. Educate your users not to re-use their password for non-work-related purposes.
6. Enforce registration for multi-factor authentication.
7. Enable risk based multi-factor authentication challenges.

Permalänk

Har aldrig haft några problem. Kör på mitt eget system som har fungerat länge.

1. Ett skräplösenord för hemsidor och skit som du inte bryr dig speciellt mycket om. Kan vara ganska svagt.
2. Ett lösenord för sidor där du är lite mer seriös, men egentligen inte bryr dig om det kommer på villovägar.
3. Ett lösenord för det vitala i din vardag tex mailen/fb/twitter/andra viktiga sidor. Du bör här ha vetskap att företaget bakom sidan du tycker är "viktig" faktiskt sköter sin del. Ifall de inte krypterar ditt lösenord så kan du inte använda ditt svåra lösenord. Det här lösenordet är 10> tecken, siffror och stora/små bokstäver.

Är det någonting jag kommer bli rökt av så är det förmodligen om någon social-hackar mitt telefonnummer och sen resettar lösenord. Är man paranoid mot detta skaffar man ett kontantkort för dessa ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Har aldrig haft några problem. Kör på mitt eget system som har fungerat länge.

1. Ett skräplösenord för hemsidor och skit som du inte bryr dig speciellt mycket om. Kan vara ganska svagt.
2. Ett lösenord för sidor där du är lite mer seriös, men egentligen inte bryr dig om det kommer på villovägar.
3. Ett lösenord för det vitala i din vardag tex mailen/fb/twitter/andra viktiga sidor. Du bör här ha vetskap att företaget bakom sidan du tycker är "viktig" faktiskt sköter sin del. Ifall de inte krypterar ditt lösenord så kan du inte använda ditt svåra lösenord. Det här lösenordet är 10> tecken, siffror och stora/små bokstäver.

Är det någonting jag kommer bli rökt av så är det förmodligen om någon social-hackar mitt telefonnummer och sen resettar lösenord. Är man paranoid mot detta skaffar man ett kontantkort för dessa ändamål.

kör med samma system, men risken att bli hackad är väldigt liten.
större risk att en server blir hackad med all användare data finns

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Inledningsvis så vill jag först påpeka att jag har otroligt svårt för att se det här som något annat än en sponsrad post för företaget Nikka Systems som uppriktigt talat ser mer ut som en blogg än som ett seriöst IT-säkerthetsföretag.

Vad det beträffar argumentet att det skulle utgöra en säkerhetsrisk att byta lösenord periodiskt så är det ett rätt ihåligt argument; dels för antalet människor som inser vikten av starka lösenord blir bara fler men även för att användandet av lösenordshanterare bara ökar bland användare. Herr Nikka hade haft ett klart bättre argument om han hade talat om vikten av BankID, 2FA eller vad det nu kan vara då det är inte många webbplatser i Sverige som kräver det (se bara e-handeln såsom Inet, Webhallen, m.fl).

Flesta större aktörer på marknaden har under "senaste" tiden gått ut med liknande information.
Bill BurrNIST har ändrat inställning om lösenordshantering.

Jobbar en del själv på arbetet med att jobba fram en ändring från det tidigare "Byt var tredje månad" arbetssättet till en mer nutida approach

Finns en samling av referenser / pdf'er på Gihub för den som vill få lite mer information från "större" aktörer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Finns mycket som tyder på detta stämmer, om man t.ex. blir tvingad att byta lösenord flera gånger om året så kommer man använda mindre och mindre säkra lösenord. Och det blir lätt då t.ex. "Sommar2018!"

oops, för mig har det blivit precis tvärtom, lösenorden blir mer och mer komplicerade med nackdelen att jag får ont i handleden pga diverse skumma kombinationer som man måste slå precis hela tiden för att komma åt olika system. Funderat faktiskt om man skulle tänka om och hålla sig mer till 75% höger sida för att avlasta vänster hand.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Så länge jag slipper byta lösen varje kvartal är jag glad

@nikka: Vad tror du om den här setupen och vad har den för nackdelar?

https://xkcd.com/936/

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@nikka: Vad tror du om den här setupen och vad har den för nackdelar?

https://xkcd.com/936/

Mnemonic (minnserregler?) är alltid bra om du vill komma ihåg krångliga lösenord. Se bara till att inte använde det som används i comicen

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saftsvalle:

Implementera bankid på alla siter så man slipper alla lösenord.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Hmm. BankID är bankernas påhitt. Det i sig gör ju inget, men nu råkar det vara svenska banker som gjort BankID. Frågan är väl om de stora aktörerna där ute i världen bryr sig så mycket om en svensk inloggningsfunktion som några svenska banker fått ihop.
Idén är fin, men det här lär inte hända.
Det är kanske större chans och möjlighet i så fall att kolla på en av de stora aktörernas verifieringsmodeller. Med sitt googlekonto kan man ju verifiera sig på andra ställen istället för att skapa ännu en avändarprofil. Facebook har samma funktion. Styrkan här ligger i att aktören är så stor och välkänd att det här kan fungera globalt
However, dessa tjänster är såklart hårt bundna till respektive gigantbolag. MAn lär inte kunna logga in på facebook med googleID och vise versa. Sen är idén om att låta ett enskilt partiskt företag sköta all världens inloggningar inte heller helt optimalt... Bannad från facebook, ja då är man körd online.

Den här nöten är lite svårknäckt alltså. Kanske om man sätter upp något som liknar bankID men på global nivå. Fast ja, då ska man samla all världens banker till förhandlingsbordet också. Lättare sagt än gjort tror jag...

Skulle inte vilja ha bankid över allt, den har idag säkerhetsbrister och troligen ploppar fler upp om man låter den sprida sig i större skala. Sen mörka dom säkerhetsbrister dom fixar (som kräver medias påtryckningar), att privatpersoner klagar biter inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått detta med att byta periodiskt heller.

Det enda ett periodiskt byte i min mening kan avhjälpa är ju om någon fått tag på ditt lösenord? Ett byte gör ju då att angriparen -slutar- få access till systemet, men skadan är ju redan skedd.

Jag kör ju en siffra i slutet som jag inkrementerar överallt där man måste byta, och har förstått att detta är relativt vanligt (här trodde man att man varit riktigt smart och kommit på ett grymt system)

Problemet med det är ju att även en angripare rätt lätt fattar att om ”password5” slutat funka så kanske det inte är sååå far fetched att testa ”password6”.

Det bästa i min mening är ju att kombinera med en 2-faktor, t ex Google token eller ett fysiskt system om det är i företagsmiljö, man ser ju ofta att anställda har t ex ett passerkort med chipp som måste in i en läsare.

Helt enkelt, ”forcera byte av lösenord” är i min mening bara ett tecken på att man istället borde se över en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

@nikka: Vad tror du om den här setupen och vad har den för nackdelar?

https://xkcd.com/936/

Smart, än ändå dum regel. Nu knäcks inte varje bokstav utan går efter ordlistor (så lösenordet blir rätt lätt att knäcka).

Men stora frågan är varför ha så säkert lösen? För flesta vettiga hemsidor blockar efter 3 till 5 misslyckade försök.

Skrivet av BasseBaba:

Jag har aldrig riktigt förstått detta med att byta periodiskt heller.

Det enda ett periodiskt byte i min mening kan avhjälpa är ju om någon fått tag på ditt lösenord? Ett byte gör ju då att angriparen -slutar- få access till systemet, men skadan är ju redan skedd.

Jag kör ju en siffra i slutet som jag inkrementerar överallt där man måste byta, och har förstått att detta är relativt vanligt (här trodde man att man varit riktigt smart och kommit på ett grymt system)

Problemet med det är ju att även en angripare rätt lätt fattar att om ”password5” slutat funka så kanske det inte är sååå far fetched att testa ”password6”.

Det bästa i min mening är ju att kombinera med en 2-faktor, t ex Google token eller ett fysiskt system om det är i företagsmiljö, man ser ju ofta att anställda har t ex ett passerkort med chipp som måste in i en läsare.

Helt enkelt, ”forcera byte av lösenord” är i min mening bara ett tecken på att man istället borde se över en bättre lösning.

Frågan är hur lätt det är att kringgå dessa chippläsare.

Sen som jag skrev ovan, enda gången du egentligen har glädje av säkert lösenord är när databasen läcker ut (om inte hackaren lyckas kringgå spärren på hur många misslyckade försök du kan göra).

Därför är det enligt mig rätt meningslöst byta lösenord konstant (mer än att servern på den hemsidan är lätt att ta sig in i så fall, då kan byte ofta vara lönsamt).

Vet en hemsida, där jag hade starkt lösenord. Men ändå lyckades dom ta sig in och byta lösenord utan mail bekräftelse.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Utveckla gärna det där med att mobilt bankID skulle vara så illa. Jag tror inte det är någon allmänkunskap direkt...
Själv ser jag inte det hemska i det här alls men är det nu så illa som du säger så får du gladeligen dela med dig av informationen.

Skrivet av backfeed:

Med tanke på att appar normalt körs isolerade från varandra så vet jag inte varför mobilt bank-id skulle vara mindre säkert? Du får gärna gå in på detalj.

Skrivet av Nätälskare:

Vem använder fortfarande BankID? Kör bara på Mobilt BankID, riktigt skönt.

Senast jag kollade byggde Mobilt BankID på att du vinner ett "race condition", det vill säga att du hinner först. Om någon vet/gissar att ditt personnummer använder Mobilt BankID är det bara att skicka massor med inloggningsförsök tills de lyckas träffa i glappet mellan ditt riktiga inloggningsförsök och att din app godkänner det.

Själva telefonen kan vara hur säker som helst, det spelar ingen roll med en så klantig design. Men när vi ändå är inne på det är det väldigt få telefoner utöver Nexus/Pixel som får säkerhetsuppdateringar inom rimlig tid. Det räcker med att någon hackare av den egoistiska sorten kommer på att Mobilt BankID är ett mål värt jobbet, särskilt nu med Meltdown (som ARM har sagt drabbar Cortex-A15, -A57, -A72 och -A75) och Spectre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och sedan blir Password Managern hackad... Nå för den som har tid så borde en guide för oss dummare personer skapas.

Din Password Manager lagrar lösenordsfilerna (med krypterat innehåll) lokalt på din dator så det kräver ju att någon måste först hacka sig in på ditt lokala nätverk, sen leta upp och sno den filen. Sedan leta upp dina key-pair och sedan försöka dekryptera ditt centrala lösenord som används för att låsa upp dina andra krypterade lösenord.

Sannolikheten för det måste vara rätt mycket lägre än andra risker?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Din Password Manager lagrar lösenordsfilerna (med krypterat innehåll) lokalt på din dator så det kräver ju att någon måste först hacka sig in på ditt lokala nätverk, sen leta upp och sno den filen. Sedan leta upp dina key-pair och sedan försöka dekryptera ditt centrala lösenord som används för att låsa upp dina andra krypterade lösenord.

Sannolikheten för det måste vara rätt mycket lägre än andra risker?

Jag har en sådan Password Manager.

Det jag tänkte på var såna tjänster som finns på webben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Senast jag kollade byggde Mobilt BankID på att du vinner ett "race condition", det vill säga att du hinner först. Om någon vet/gissar att ditt personnummer använder Mobilt BankID är det bara att skicka massor med inloggningsförsök tills de lyckas träffa i glappet mellan ditt riktiga inloggningsförsök och att din app godkänner det.

Själva telefonen kan vara hur säker som helst, det spelar ingen roll med en så klantig design. Men när vi ändå är inne på det är det väldigt få telefoner utöver Nexus/Pixel som får säkerhetsuppdateringar inom rimlig tid. Det räcker med att någon hackare av den egoistiska sorten kommer på att Mobilt BankID är ett mål värt jobbet, särskilt nu med Meltdown (som ARM har sagt drabbar Cortex-A15, -A57, -A72 och -A75) och Spectre.

Skickades från m.sweclockers.com

Har nya sony från höstas och den har släppt uppdateringar varje månad (troligen säkerhetsuppdateringar).

Är just den inbyggda "bekvämligheten" i bankid som är stor bov, fattar inte att den inte kollar så bankid ansluts på rätt enhet (lägga till betrodda ip adresser/dator och/eller efter webbläsare). Det får man göra i steam, och gmail t.ex. Loggar du in t.ex från din webbläsare som är inställd på inte spara kakor behöver du verifiera dig.

Annat problem, är (i alla fall min bank) har friskrivit sig från ansvar om man installerat internetbanken på mobilen (speciellt som i min, där man kan spara användare). Något man måste om förenklad inloggning ska fungera (ändra det i en uppdatering). Det är galet enligt mig, hur många har sådan säkerhetskontroll på sin mobil?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar