Avaktivering av windows?

Permalänk
Medlem

Avaktivering av windows?

Hej!

Jag har egentligen två frågor.
1. Jag ska byta moderkort och processor, och det jag undrar är ifall jag måste göra ngn typ av ”avaktivering” av min windows 10 licens innan jag byter hårdvara, för att jag ska kunna aktivera den efter ominstallation?

2. Jag gjorde en bootbar USB-sticka via microsofts hemsida, men när ja va inne på min ipad o kolla rund kunde man välja mellan ”windows 10” och ”windows 10 fall creators update” eller vad den hette..
Men hemma på min dator hittade jag bara windows 10 alternativet.. var hittar man en fil för att installera absolut senaste versionen av win 10 på en usb-sticka..

Vill nämnligen slippa ändlösa windows-update uppdateringar det första jag gör..

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Alltid bra att installera om datorn när du byter moderkort+processor. Så du får in rätt drivrutiner.

Du hittar Windows 10 Enterprise på denna länk: https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-1...

90 trail på denna.

Du kan använda rufus för att förbereda USB: https://rufus.akeo.ie/

Jag kör ominstallation av min Windows 10 E varje 90 dag

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@bobani:

1. Skapa ett Windows konto där du binder din Windows licens till. När du sedan installerar ny hårdvara loggar du bara in och aktiverar licensen därifrån.

2. Windows uppdaterar automatiskt MCT med den senaste versionen.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för typ av licens? Den billigaste (typ OEM), som många köper ihop med datordelar, är bunden till dessa och upphör om du byter dator, därav det lägre priset.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@bobani:

1. Skapa ett Windows konto där du binder din Windows licens till. När du sedan installerar ny hårdvara loggar du bara in och aktiverar licensen därifrån.

2. Windows uppdaterar automatiskt MCT med den senaste versionen.

Detta fungerar inte för OEM-licenser. Har själv lärt mig den hårda vägen.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Avstängd

Funkade inte för mig med en Uppgraderad Win 7 (icke OEM) som blivit gratis uppgraderad till Win 10, trots att jag gjorde om mitt konto till Windows konto innan utbyte av Moderkort etc.

Det blev ett par fighter med Microsoft supporten innan jag hittade en tjej som var villig att skicka mig en ny Win 10 lic bara jag hittade min Win 7 lic nyckel, vilket jag inte gjorde. Så jag kör nu avaktiverat utan några större bekymmer.

Permalänk
Medlem

Kontakta windowssupporten så hjälper dom dig nog och kommer med en bra förklaring hur du ska göra

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Hej!

Jag har egentligen två frågor.
1. Jag ska byta moderkort och processor, och det jag undrar är ifall jag måste göra ngn typ av ”avaktivering” av min windows 10 licens innan jag byter hårdvara, för att jag ska kunna aktivera den efter ominstallation?

2. Jag gjorde en bootbar USB-sticka via microsofts hemsida, men när ja va inne på min ipad o kolla rund kunde man välja mellan ”windows 10” och ”windows 10 fall creators update” eller vad den hette..
Men hemma på min dator hittade jag bara windows 10 alternativet.. var hittar man en fil för att installera absolut senaste versionen av win 10 på en usb-sticka..

Vill nämnligen slippa ändlösa windows-update uppdateringar det första jag gör..

Kör du senaste "Media Creation Tool" så får du den aktuella Windows versionen.
Men det kommer såklart ändå att krävas några uppdateringar under installationen.

Har du "pro" versionen så är det bara att byta hårdvara och hoppas på det bästa.
99% av fallen är det bara att klicka på "aktivera" och allt fungerar.
Men ibland krävs nästa steg vilket är en mer manuell process.
Och sista steget är att kontakta MS direkt (telnr m.m. dyker upp om det skulle behövas) för hjälp.
Har aldrig någonsin blivit nekad en aktivering, trots byte av all HW flera gånger om året.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade mitt windows 10 från windows 7 när det tjatades i den lilla hopplösa rutan.. kommer inträe riktigt ihåg min licenstyp just nu men kan kolla..

Jag pratade med windowssupport i förrgår o passade på att fråga, han sa att det är bara att aktivera med min gamla windows 7 nyckel under installationen. Då borde det vara lugnt lr? Han fråga inte ens om licenstyp..

Edit: det är en OEM licens

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Jag uppdaterade mitt windows 10 från windows 7 när det tjatades i den lilla hopplösa rutan.. kommer inträe riktigt ihåg min licenstyp just nu men kan kolla..

Jag pratade med windowssupport i förrgår o passade på att fråga, han sa att det är bara att aktivera med min gamla windows 7 nyckel under installationen. Då borde det vara lugnt lr? Han fråga inte ens om licenstyp..

Edit: det är en OEM licens

Det fungerar i praktiken, men är egentligen inte tillåtet. Byter man hårdvara (moderkort) så ska man egentligen köpa ny license. Därför priset är betydligt lägre. Så det "bästa" är att lägga på 1000 kr till och köpa en retailbox första gången, då kan man byta och installera hur mycket man vill.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jo ja snacka med microsift och domsa ungefär samma, så jag köpte en e-licens via Inet.
Ngn som har koll på leveranstid? Det är ju bara ett mail så det borde väl gå fort?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det fungerar i praktiken, men är egentligen inte tillåtet. Byter man hårdvara (moderkort) så ska man egentligen köpa ny license. Därför priset är betydligt lägre. Så det "bästa" är att lägga på 1000 kr till och köpa en retailbox första gången, då kan man byta och installera hur mycket man vill.

https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-rea... Det där gäller alla slags licenser nuförtiden. Bara man kopplar licensen till sitt Microsoftkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-rea... Det där gäller alla slags licenser nuförtiden. Bara man kopplar licensen till sitt Microsoftkonto.

Som sagt, det fungerar inte med OEM-licenser. Jag testade två olika licenser i samband med att jag köpte nya datordelar och sålde mina gamla till några bekanta. Fungerade inte på någon av våra datorer. Detta var i december månad, så om inget har förändrats senaste månaden så fungerar det fortfarande inte.

OEM-licensen knyts till det första moderkortet som den aktiveras på och kan sedan inte knytas till något annat moderkort oavsett tillvägagångssätt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem

Det gick smärtfritt för mig.

Permalänk
Medlem

Det råder stor förvirring när det gäller aktivering av Windows 10 efter hårdvarubyte, detta gäller även Microsoft kundsupport.

"Jag har kopplat min Windowslicens till mitt Microsoftkonto, allt enligt Microsofts rekommendation. Därför känner jag mig ganska trygg i att byta moderkort i datorn utan andra förberedelser när det gäller själva operativsystemet. Jag har ju dessutom mitt serienummer på en klisterlapp på chassit, så vad kan gå fel?

Efter hårdvaruingreppet, som tar cirka en timme totalt, startar datorn upp till synes utan problem. Sedan är det dags att aktivera. Av någon anledning tycker Microsoft att du måste återaktivera din Windows 10-licens, och verifiera att du verkligen kör en laglig licens av operativsystemet, när du bytt ut viss hårdvara i datorn. Det räcker inte med att du loggar in på kontot och anger din licensnyckel.

Problemet är bara att det här inte är så enkelt som det verkar. Jag får det ena felmeddelandet efter det andra, alla resulterar i att jag antingen ska ”försöka igen senare” eller gå till Store och köpa ett lagligt exemplar av Windows. Som om jag var en mjukvarutjuv. Bara den här formuleringen upplever jag som en aning stötande.

Ena stunden är det problem att nå Microsofts servrar, nästa gång uppmanas jag att köra felsökning, och hela tiden landade jag på samma faq-sida hos Microsoft där jag nu har gått igenom alla steg utan resultat. Till sist får jag i alla fall uppmaningen att kontakta kundtjänst per telefon. Som är stängt. Inte ens en chat är öppen under helgen – och inte heller strax efter 18 en vardag när jag kavlar upp ärmarna och gör ett nytt försök.

Till slut får jag tag på en person på kundtjänst som informerar mig att jag behöver plocka fram ett aktiverings-id, något som gjordes enkelt genom ett manuellt kör-kommando.

"Skriv bara in ”SLUG 4” så får du förhoppningsvis ett id som du kan ringa tillbaka och ge oss, under kontorstid. Då kan vi aktivera Windows", berättar personen på kundtjänst, samtidigt som han ger mig en heads-up om att det kan vara något annat problem."

Källa PC För Alla https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.697154/aktiveringen-i-windo...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag hade supporten remote accessa datorn då de uppstod problem. Tog typ en halvtimme för dem att fixa allt och återaktivera licensen efter hårdvarubytet.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@King Grub:
ah de har insett att man ska få använda det till en ny dator? Bra om det går att låsa till kontot, så man slipper hålla koll på nyckeln.

Edit: Nackdelen med detta är dock att de suger fast en i skiten. Det är jag inte för dock.

Visa signatur

.