Permalänk
Medlem

Ny dator - Startproblem

Byggde ihop en ny dator idag men har självklart redan fått problem med den.
Jag får ingen bild på det helt enkelt. Nättagget verkar funka då fläktar samt Grafikkort låter/lyser.
Men datorn verkar bara vilja starta upp sig när jag inte kopplat in ATX_12V kontakten. När jag testat att göra det så ger nättagget bara ifrån sig ett kvickt ljud men inget annat händer förutom att musen samt grafikkortet lyser.
Men när jag testar att starta om det utan ATX_12v kontakten inkopplad så verkar iaf fläktar & sådana mindre komponenter funka, men ingen bild.
Jag har testat att byta platser på minnet samt försökt att koppla in panel-stiften rätt.
Vore schyst om någon kunde komma med förslag hur man löser detta...

Nättagget är en nyinköpt Corsair RM750x.
CPU:n AMD FX-9590 8C 4.7Ghz Black Edition 16MB.
Moderkort: Ett nytt GIGABYTE 970A-DS3P AMD 970A SOCKET AM3+ DDR3 köpt från ebay.
RAM: Corsair 8GB DDR3 CL10 1600MHz.
SSD: Nytt KINGSTON 120 GB
CPU-kylare: Nytt Corsair Hydro H75.
Grafikkort: Geforce GTX 1070

Med tanke på att Moderkortet är oanvänt, fast äldre model; skulle kanske moderkortets batteri vara för gammalt?
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10#ov

Permalänk
Medlem

ATX12v, var går den kabeln? Cpu? Kanske är något mysko med just den? Finns den en annan du kan prova med?

Alla andra kablar sitter som de ska?

Har svårt att tro att moderkortets batteri skulle vara för gammalt bara för det är en äldre modell.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Corsair HX1000 Semi Passive - Intel i7 7700K 4.2Ghz - Asus Maximus IX Hero - Corsair RBG 16GB - MSI X 1080 Ti 6GB - 2x Seagate 7200RPM 1TB - Samsung SSD 840-series 256GB - Win10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacobski:

ATX12v, var går den kabeln? Cpu? Kanske är något mysko med just den? Finns den en annan du kan prova med?

Alla andra kablar sitter som de ska?

Har svårt att tro att moderkortets batteri skulle vara för gammalt bara för det är en äldre modell.

Det är moderbordets CPU-strömförsöjare som måste sitta i enligt manualen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Det är moderbordets CPU-strömförsöjare som måste sitta i enligt manualen

Jag tycker det låter som att något är riktigt tokigt iaf, om det inte fungerar när du har cpu-kabeln inkopplad, och den går igång när den inte är i.

Kan du lyckats esd-skada moderkortet av misstag? Hur gjorde du när du byggde burken?

Skulle tro att det är nått sånt, eller så har du fått ett måndagsexemplar av psu eller moderkort.
Det enda du kan göra är egentligen att prova med andra komponenter för att se var det felar, uteslutningsmetoden. Väldigt tråkigt och tidskrävande, men det är det enda jag kommer på i alla fall.

Har skärmen krånglat nått innan?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Corsair HX1000 Semi Passive - Intel i7 7700K 4.2Ghz - Asus Maximus IX Hero - Corsair RBG 16GB - MSI X 1080 Ti 6GB - 2x Seagate 7200RPM 1TB - Samsung SSD 840-series 256GB - Win10 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Area52:

Byggde ihop en ny dator idag men har självklart redan fått problem med den.
Jag får ingen bild på det helt enkelt. Nättagget verkar funka då fläktar samt Grafikkort låter/lyser.
Men datorn verkar bara vilja starta upp sig när jag inte kopplat in ATX_12V kontakten. När jag testat att göra det så ger nättagget bara ifrån sig ett kvickt ljud men inget annat händer förutom att musen samt grafikkortet lyser.
Men när jag testar att starta om det utan ATX_12v kontakten inkopplad så verkar iaf fläktar & sådana mindre komponenter funka, men ingen bild.
Jag har testat att byta platser på minnet samt försökt att koppla in panel-stiften rätt.
Vore schyst om någon kunde komma med förslag hur man löser detta...

Nättagget är en nyinköpt Corsair RM750x.
CPU:n AMD FX-9590 8C 4.7Ghz Black Edition 16MB.
Moderkort: Ett nytt GIGABYTE 970A-DS3P AMD 970A SOCKET AM3+ DDR3 köpt från ebay.
RAM: Corsair 8GB DDR3 CL10 1600MHz.
SSD: Nytt KINGSTON 120 GB
CPU-kylare: Nytt Corsair Hydro H75.
Grafikkort: Geforce GTX 1070

Med tanke på att Moderkortet är oanvänt, fast äldre model; skulle kanske moderkortets batteri vara för gammalt?
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10#ov

Moderkortet är inte kompatibelt med FX-9590. https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-2x#supp... https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-970A-DS3P-rev-10#supp...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@Jacobski: Det är så enkelt som att TS moderkort inte stödjer processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tusan ja! Tänkte jag aldrig på faktiskt, givetvis är det ju så.. är inte vidare van med AMD-processorer så glömde bort den aspekten.

Det är bara att riva bygget och skicka tillbaka cpun eller moderkortet då beroende på vad du vill köra för setup.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Corsair HX1000 Semi Passive - Intel i7 7700K 4.2Ghz - Asus Maximus IX Hero - Corsair RBG 16GB - MSI X 1080 Ti 6GB - 2x Seagate 7200RPM 1TB - Samsung SSD 840-series 256GB - Win10 64-bit

Permalänk
Medlem

Ok. Typiskt... Tänkte att när det står en massa "AMD3+ Ready", men men...
Det skulle inte gå att uppdatera BIOS på något sätt så att den klarar av cpu:n?
Vilka andra moderkort skulle funka bra med denna processor?
CPU:n har funkat väldigt bra med mitt gamla moderkort som är ett GA-78LMT-USB3. Men jag skulle vilja få tag på ett bättre nu när jag tänkt bygga ny burk.
Det är lite svårt att få tag på AMD3 kort i Sverige nu mera, men jag skulle hellre vilja köpa det då jag vill spara in så mycket som möjligt på mina gamla komponenter så som cpu samt ram.

Permalänk
Medlem

Du har tyvärr valt ett moderkort med för taskig strömleverans för kanske AMDs mest strömhungriga cpu. Tekniskt sett passar cpu:n, och i vissa fall har folk fått igång den på liknande 970chipset-baserade moderkort, men vad som händer om man pressar för mycket är detta:
https://www.youtube.com/watch?v=8zTzpYjQ2MM

Lista på moderkort som bör funka bättre, flesta av dem ganska mycket dyrare än det du köpt.
https://pcpartpicker.com/products/motherboard/?compatible_wit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Area52:

Ok. Typiskt... Tänkte att när det står en massa "AMD3+ Ready", men men...
Det skulle inte gå att uppdatera BIOS på något sätt så att den klarar av cpu:n?
Vilka andra moderkort skulle funka bra med denna processor?
CPU:n har funkat väldigt bra med mitt gamla moderkort som är ett GA-78LMT-USB3. Men jag skulle vilja få tag på ett bättre nu när jag tänkt bygga ny burk.
Det är lite svårt att få tag på AMD3 kort i Sverige nu mera, men jag skulle hellre vilja köpa det då jag vill spara in så mycket som möjligt på mina gamla komponenter så som cpu samt ram.

Hittade någon tråd där en person listat moderkort han kunde komma på som var kompatibla beroende på revision.

Asus Crosshair V Formula-Z

Asus Sabertooth 990FX/R2.0

Asus M5A99FX PRO/R2.0

ASRock Fatal1ty 990FX Professional

ASRock 990FX Extreme9

ASRock 990FX Extreme6

ASRock Fatal1ty 970 Performance/3.1

Gigabyte GA-990FXA-UD7

Gigabyte GA-990FXA-UD5/R5

Gigabyte GA-990FXA-UD5

MSI 990FXA-GD80/V2

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hur skulle dessa moderkort klara sig?
http://hbgteknik.se/index.php?id_product=2171&controller=prod...
https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-M5A78L-M-PLUSUSB3-Moder...
https://www.liontech.se/asus-m5a78l-m-plus-usb3-am3/cat-p/c36...
Jag spelar mest tyngre spel så som Total War spelen, & jag använder även kraftigare program som After Effects, etc ibland. Så helst vill jag ha ett skapligt moderbord som kan leverera prestanda så att säga

Permalänk
Medlem

Såg nyss att dem få som finns att köpa inom Sverige inte är kompatibla med processorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Area52:

Ok. Typiskt... Tänkte att när det står en massa "AMD3+ Ready", men men...
Det skulle inte gå att uppdatera BIOS på något sätt så att den klarar av cpu:n?
Vilka andra moderkort skulle funka bra med denna processor?
CPU:n har funkat väldigt bra med mitt gamla moderkort som är ett GA-78LMT-USB3. Men jag skulle vilja få tag på ett bättre nu när jag tänkt bygga ny burk.
Det är lite svårt att få tag på AMD3 kort i Sverige nu mera, men jag skulle hellre vilja köpa det då jag vill spara in så mycket som möjligt på mina gamla komponenter så som cpu samt ram.

Nej, enbart för det står AM3+ ready betyder det inte automatiskt att processorn stöds av moderkortet. Ska du få moderkortet att eventuellt stödja processorn behöver du plocka ur BIOS chipset och använda en SPI programmerare för att sen kunna modifiera microkoden som BIOS:en består av. Och det är nog inget för den vanliga svensson.

Ska du bygga en ny dator så ser jag ingen anledning att satsa på gamla AMD AM3/+ plattformen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Varför passade/passar CPU:n till mitt nuvarande Mbord? Enligt cpu supporten så ska det ju inte klara den? https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-78LMT-USB3-rev-50#sup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ska du bygga en ny dator så ser jag ingen anledning att satsa på gamla AMD AM3/+ plattformen.

Håller helt med. Den enda anledningen skulle vara pris. En billig Ryzen-processor eller i5:a känns som ett mycket bättre val. Annars är det ju många som uppgraderat under Black Friday så finns ju mycket som kan vara intressant här på Sweclockers marknad.

Skrivet av Area52:

Varför passade/passar CPU:n till mitt nuvarande Mbord? Enligt cpu supporten så ska det ju inte klara den? https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-78LMT-USB3-rev-50#sup...

För att det är samma socket? Det betyder inte att andra komponenter som VRM:er etc. är anpassade för den höga energi-åtgången hos CPU:n du valt. Den är inte listad där just eftersom den inte är kompatibel rent praktiskt, även om den råkar passa i socketen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Sockeln var ju även samma på den nya, men funkade inte rent tekniskt

Permalänk
Medlem

En annan fråga: Vad kyler bäst den CPU:n som jag har; Corsair Hydro H75 eller Cooler Master Hyper 212 EVO ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Area52:

En annan fråga: Vad kyler bäst den CPU:n som jag har; Corsair Hydro H75 eller Cooler Master Hyper 212 EVO ?

Ingen utav dom, du kommer behöva något mer rejält för att hålla den sval.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ingen utav dom, du kommer behöva något mer rejält för att hålla den sval.

Förslag? Jag körde med en Cooler Master Hyper 212 EVO till den förut utan problem, men skulle nu vilja maxa ut mer så att säga

Permalänk
Medlem

valfri all-in-one med 240/280 radiatorstorlek, eller en stor tornkylare typ nh-d14 borde funka bäst

Permalänk
Medlem

Update*
Fick hem ett nytt, passande moderkort igår (efter en lång tids väntan) :ASRock Motherboard ATX DDR3 2400 AM3 970A-G/3.1. Ett kort som ska klara min processor enligt support: http://www.asrock.com/mb/AMD/970A-G3.1/#CPU.

Men efter att jag monterat alla sladdar samt kort i chassit så stöter jag på nya problem...
Först ville inte datorn starta alls, men det var tydligen bara så att dom där jobbiga front panels pinsen som satt fel.
Har nu lyckats få datorn att åtminstone starta upp. Allting lyser & fläktarna samt grafikkort startar, men jag får ingen bild till skärmen? Jag tror inte jag lyckats sätta dit reset pin:en rätt då reset knappen inte funkar.
Måste varande pin exakt sitta rätt för att BIOS ska dyka upp?
Jag blir så irriterad när det inte vill funka trota att jag verkar ha gjort allt rätt...
Någon som skulle kunna ge lite tips?

Permalänk
Medlem

Tydligen var det bara processorn som tagit stryk. När jag testade kortet idag med en annan cpu så startade bios upp