Köpråd, Ultrabook + stationär eller kompromiss?

Permalänk
Medlem

Köpråd, Ultrabook + stationär eller kompromiss?

Ska flytta till Japan i två år för att plugga och känner att en laptop vore passande för detta syfte. För en "Daily driver" som mobiltelefon-testarna så vackert kallar det känner jag att en 15.6" Ultrabook är bästa kompromissen mellan tyngd och storlek på ex. inbyggt tangentbord, dock är det dåligt för spel vilket jag också vill ägna mig åt så jag har svårt att bestämma mig vad jag borde prioritera.

När man åter blir fattig student så ser jag det som en chans att avverka allt på steam man köpt på rea men inte hunnit med så att maxa de senaste spelen tror jag inte blir en nödvändighet men bättre är som sagt alltid bättre.
Är riktigt nyfiken hur Vega GL/GH kommer stå sig mot nvidias 1060m med 6 gb

Väl hemma vill jag helst docka den till ett propert tangentbord och kanske skärm men börjar undra om det inte är lika bra att jag köper en så lätt som möjligt Ultrabook och sedan en separat dator för spel hemma, men jag räknar med att flytta minst 2 gånger under denna tid och sedan hem så ett midi/fulltower känns som fel väg att gå.

En ultrabook med så bra som möjligt processor och RAM tillsammans med en eGPU lösning känns sexigast i detta läge men eGPU är fortfarande så nytt och verkar svårt att få tag på.

Det värsta är att jag åker kring första april så vet inte ens om några Vega-laptops kommer hinna ut på marknaden innan jag åker.

I dagsläget verkar HP Omen som den bästa kompromissen men designen är så himla ful i mina ögon.

Missar jag någon vinkel? Tänkt budget ligger någonstans mellan 10-20 000, men det beror även på vilken av ovanstående lösningar jag tar.
Antar att fler än jag här måste avvägt vikt, spelprestanda och pris tidigare?

Permalänk

@BME: Ska själv flytta till Barcelona om ca 2 månader och har samma problem som dig xD
Har kollat på Omen, men har inte riktigt budgeten för köpa nytt tyvärr..

Permalänk
Medlem

En sak att åtminstone räkna på och kanske ha med som alternativ är ju tjänster så som Geforce Now och liknande. Då kan du ju köpa en så billig laptop som möjligt, som du ändå står ut med att använda till vardags. Och sedan streama datorkraften du behöver när du väl spelar. Men det beror ju på hur mycket du skall spela, förstås. Blir nog inte särskilt hållbart ekonomiskt om vi snackar ett par timmar varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

En sak att åtminstone räkna på och kanske ha med som alternativ är ju tjänster så som Geforce Now och liknande. Då kan du ju köpa en så billig laptop som möjligt, som du ändå står ut med att använda till vardags. Och sedan streama datorkraften du behöver när du väl spelar. Men det beror ju på hur mycket du skall spela, förstås. Blir nog inte särskilt hållbart ekonomiskt om vi snackar ett par timmar varje dag.

Har testat GeForce Now betan en del nu och lösningen leverar över förväntan tycker jag. Däremot ställs rätt höga krav på uppkopplingen. Rock solid anslutning på konstant >50mbps och svarstider mot Nvidias datacenter på <40ms (och 5GHz wifi eller ethernet) krävs för en bra upplevelse i 1080p. Rimliga krav men kanske svårt att ständigt förvänta sig på resande fot?

Skickades från m.sweclockers.com