Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 går om Windows 7 som mest använda operativsystemet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

@Decimal: Kör Windows 7 på min burk, Inget problem än.
Installerade om från 10an då jag hade problem med samma updatering hela tiden som gjorde att spel och program krånglade.
Inte orkat installera om eller uppgradera sen dess.
Det funkar så jag är nöjd.
Edit: Inget fel på hur snabbt Windows 7 är. Sen må 10an vara snabbare.
Men bara man är nöjd och allt fungerar som det ska så

Nej det är inget fel på 7an, tryckta mig känna lite fördröjningar när jag klickade mig runt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

en stor del av ökningen för Win10 är att Ryzen användare tvingas använda det då Microsoft vägrar låta AMD get support för Ryzen på något annat än Win10.

Gäller inte exakt samma sak för Gen 8 Intel? Jag vill minnas att nyheten löd att vi först fick höra att Intels processorer ej skulle stöda det och vi tyckte det var skit av Intel, men vi fick senare höra att boven i dramat var Microsoft och samma sak gällde Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

Hmm, detta har jag inte fått sedan säkert 2 år tillbaka, är du verkligen säker på att du inte missat att stänga av något i inställningarna? Förutom UWP så är det inte så dåligt operativ egentligen.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Inte märkt något på min än
Tyckte 10an blev seg efter allt de installerade och efter den senaste uppdateringen jag fick installera innan jul som flera hade problem med.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls. Folk köper nya prylar så småningom. Dessutom är 10:an mycket trevligare att använda.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gäller inte exakt samma sak för Gen 8 Intel? Jag vill minnas att nyheten löd att vi först fick höra att Intels processorer ej skulle stöda det och vi tyckte det var skit av Intel, men vi fick senare höra att boven i dramat var Microsoft och samma sak gällde Ryzen.

Tror de sa det redan när Kaby lake kom att man skulle ha W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Konfigurerat ditt windows korrekt?

Gå till nya kontroll panelen -> Update & Security -> Windows Update, här ser du en länk till Active Hours, sett dessa korrekt! Har du inte det kommer du få upp rutan.

Har själv aldrig fått någon någon ruta, eller någonsin blivit utkastad i ett spel.

Samt VARFÖR vill du stänga av uppdateringarna är min fråga? du vill väll ha dom? kanske är det just det fipplande du har gjort som gör att du får rutorna.

Varför? Kanske kan ha att göra med "en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel"
Så när man väljer "notify me before you download any updates" så betyder det alltså "please download a new version and give me a fullscreen popup that I have to restart regardless of what I am doing"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

"Ni som sitter på 7:an är snart utrotningshotade ;)"
Har en burk som kör Windows 2000 och en som kör Vista och de går allt om man vill hehe
Har steam och dylikt installerat på den datorn med vista ^^

Du missar min poäng helt.

Jag själv har 8 burkar!! ( ca 20 om man räknar dom på vinden)

Allt från Windows NT till Windows 10, och nån linux dist.

Men så klart har jag 10:an på main speldator allt annat är ju bara så fel i dagens läge!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du missar min poäng helt.

Jag själv har 8 burkar!! ( ca 20 om man räknar dom på vinden)

Allt från Windows NT till Windows 10, och nån linux dist.

Men så klart har jag 10:an på main speldator allt annat är ju bara så fel i dagens läge!

Fel är det inte om man trivs med det som funkar.
Så det är fel att jag har Windows 7 på min spel burk?
Varför är det fel i så fall ?
Tycker det funkar som det ska, får uppdateringar i Windows Update.
Så länge jag kan lira alla spel jag spelar och köras alla program så är jag nöjd.
Sen har jag säkert 8 burkar jag med om jag skulle sätta ihop allt så då är vi två i klubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

en stor del av ökningen för Win10 är att Ryzen användare tvingas använda det då Microsoft vägrar låta AMD get support för Ryzen på något annat än Win10.

Tror inte att Ryzen soim har gett ökningen, tror det handlar mer om mängden OEM med förinstallerat som säljs runt i världen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Orka...

En evig diskussion om vilket som är bäst, energin bakom alla jämförelser och argumentationer påminner lite om WinXP vs Win7 "krigen". Skillnaden mellan 7:an och 10:an är en fis i rymden jämfört mot mellan XP och 7:an, mer eller mindre. Sedan är inget perfekt, allt har sina för- och nackdelar.

Säger så här, kör med det ni själva vill köra på era daily drivers. Alla kan inte bli övertygade helt enkelt. Men när Microsoft stänger igen portarna för extended support med hyfsat viktiga säkerhetsuppdateringar så kan det definitivt vara högtid att byta upp sig asap. Man är både en risk för sig själv och för alla andra som råkar sitta på samma nätverk om det värsta skulle hända en vacker dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara kul med statistik över hur många som fått brickade/instabila system på grund av buggiga uppdateringar jämfört mot de som fått virus/botnät/skadlig kod på grund av ej uppdaterat system.

Känns ibland lite som "hängslen och livrem" toppat med en foliehatt när det gäller skrämselpropagandan runt ouppdaterat system.

Som exempel biosuppdateringarna mot Spectre nu senast. Eller Ccleaner som hade en viss version som var komprometterad. Det slapp jag då jag körde en äldre version som dessutom var blockerad via brandvägg.

Hur många har självupplevda erfarenheter när det gäller risker med gamla eller ej uppdaterade mjukvaror? Hur många köper bara vad de hör och läser?

Bara döda fiskar flyter med strömmen.

Permalänk
Medlem

Win10 har inte gått om Win7 i antal användare!
Win7 har 42.39% och Win10 har 34.29% i januari 2018
Länk

Kanske men bara kanske har win10 gått om win7 nästa år, på win10s 4 årsdag (5 årsdag om man räknare med Public Beta).
Men en 4-5 år gammal version av ett OS är vare sig fräscht eller spännande.

Skrivet på en 4 år gammal Netbook med Mint 18.2 som OS (Ingen fara Microsoft fanboys i hemmet finns dator som kör Microsoft Windows (win7) som andra OS för spel... än).

Red: glömde länken

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Skulle vara kul med statistik över hur många som fått brickade/instabila system på grund av buggiga uppdateringar jämfört mot de som fått virus/botnät/skadlig kod på grund av ej uppdaterat system.

Känns ibland lite som "hängslen och livrem" toppat med en foliehatt när det gäller skrämselpropagandan runt ouppdaterat system.

Som exempel biosuppdateringarna mot Spectre nu senast. Eller Ccleaner som hade en viss version som var komprometterad. Det slapp jag då jag körde en äldre version som dessutom var blockerad via brandvägg.

Hur många har självupplevda erfarenheter när det gäller risker med gamla eller ej uppdaterade mjukvaror? Hur många köper bara vad de hör och läser?

Bara döda fiskar flyter med strömmen.

Kunde inte sagt det bättre själv!

En del är så "nojjiga" och får panik om de inte har de senaste uppdateringarna av OS/program. Märks ganska tydligt här i detta forumet och samtidigt så kallar de personer som inte gillar/behöver W10 för foliehattar och givetvis kryddar med ordet bakåtsträvare

Skulle vilja påstå att den största säkerhets risken är användaren själv. Vet du vad du håller på med och inte klickar på alla länkar/knappar, inte öppnar alla mail med attachment från okända, inte installerar okända program etc etc. etc. så finns det ganska många andra sätt att skydda sig mot eventuella hot. Med andra ord, kunskap är den bästa säkerhets patchen av alla.

Påstår inte att uppdateringar är dåligt över lag och vissa är kritiska. Men man behöver inte få panik som vissa verkar få. Dessutom är det en perfekt propaganda från MS och alla andra software företag att du måste köpa och ha den senaste versionen av deras program och absolut den senaste uppdateringen annars faller himlen.

Sen det där argumentet att alla skall uppdatera för att annars drabbar det er andra är bland det löjligaste jag hört. Kan garantera att det finns datorer med W10 som också är drabbade. Sen skall andra skita i vilket/vilka OS jag beslutar att köra (och jag skall givetvis skita i om ni väljer W10)

Ni kanske skall passa på att nu i valrörelse lobba för en ny lag att alla Windows användare måste köra W10 med tvingade uppdateringar påslaget. Och kanske en straffskatt på de som väljer annat OS? Som om vi inte hade tillräckligt med skatter och förmyndarlagar i detta landet.

Skrivet av Kronvrak:

Win10 har inte gått om Win7 i antal användare!
Win7 har 42.39% och Win10 har 34.29% i januari 2018
Länk

Sug på den

Skulle vara intressant att veta siffran om inte MS gjort sina fula tvångsinstallationer. Garanterat ännu mindre.

Permalänk

Bot nätverk och här är kan alla vara drabbade, skyll inte på windows 7, det är bara löjligt...

Menacing Android botnet still thrives 16 months after coming to light
https://arstechnica.com/information-technology/2018/01/menaci...
Cryptocurrency botnets are rendering some companies unable to operate
https://arstechnica.com/information-technology/2018/02/crypto...
New IoT botnet offers DDoSes of once-unimaginable sizes for $20
https://arstechnica.com/information-technology/2018/02/for-sa...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Kunde inte sagt det bättre själv!

En del är så "nojjiga" och får panik om de inte har de senaste uppdateringarna av OS/program. Märks ganska tydligt här i detta forumet och samtidigt så kallar de personer som inte gillar/behöver W10 för foliehattar och givetvis kryddar med ordet bakåtsträvare

Skulle vilja påstå att den största säkerhets risken är användaren själv. Vet du vad du håller på med och inte klickar på alla länkar/knappar, inte öppnar alla mail med attachment från okända, inte installerar okända program etc etc. etc. så finns det ganska många andra sätt att skydda sig mot eventuella hot. Med andra ord, kunskap är den bästa säkerhets patchen av alla.

Påstår inte att uppdateringar är dåligt över lag och vissa är kritiska. Men man behöver inte få panik som vissa verkar få. Dessutom är det en perfekt propaganda från MS och alla andra software företag att du måste köpa och ha den senaste versionen av deras program och absolut den senaste uppdateringen annars faller himlen.

Sen det där argumentet att alla skall uppdatera för att annars drabbar det er andra är bland det löjligaste jag hört. Kan garantera att det finns datorer med W10 som också är drabbade. Sen skall andra skita i vilket/vilka OS jag beslutar att köra (och jag skall givetvis skita i om ni väljer W10)

Ni kanske skall passa på att nu i valrörelse lobba för en ny lag att alla Windows användare måste köra W10 med tvingade uppdateringar påslaget. Och kanske en straffskatt på de som väljer annat OS? Som om vi inte hade tillräckligt med skatter och förmyndarlagar i detta landet.

Sug på den

Skulle vara intressant att veta siffran om inte MS gjort sina fula tvångsinstallationer. Garanterat ännu mindre.

Och vad vill du säga med den här utläggningen?

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Bra fråga men eftersom det även började talas om säkerhet så gled det lite OT åt det hållet. Sen var det även svar på några av kommentarerna tidigare i denna tråd

Permalänk
Medlem

Gick över till tian i december då jag fick reda på att det fortfarande var gratis via Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

XP och 7an är helt klart dom bästa operativsystemen från ms enligt mig. Vad jag tycker om 10an tänker jag inte nämna här.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Funderar starkt på att gå tillbaka till 7an jag med. Vet man inte om GOD foldern så är det hopplöst att göra inställngar. Tycker man har mer kontroll på Operativsystemet i 7an.
Till råga på allt så byggde jag ny dator med 1080Ti kort osv nu i julas och mitt BF4 är helt ospelbart för låg FPS. Vad jag kunnat läsa mig till så är det den senaste Creators Update i Win10 som är orsaken.

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Intressant påstående när du inte ens testade 8/8.1 I min värld är Windows 8.1 fortfarande den bästa versionen av Windows. Dock föredrar jag att köra det med StartisBack eller Classic Start (vilket jag även kör i 10:an).

Jag hade naturligtvis 8/8.1 men jag avinstallerade det samma dag, helt bedrövligt att hantera, varför krångla till det när man inte behöver..

Win 8 tillförde inget som saknades för mig i Win 7, bara försämringar i gränssnittet. I Win 10 lyckades dom peta ihop startmenyn igen på ett vettigare sätt. Win 8 på surfplatta är ok men inte på stationäret eller bärbara pc

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ni som klagar så himla mycket på Win10 kan ju installera Win ME

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Ni som klagar så himla mycket på Win10 kan ju installera Win ME

Eller kanske Linux? Eller varför inte Chrome OS(Linux iofs)? Får inte heller glömma ReactOS som är inspirerat/clonat av WinXP.

Tror de som klagar på Win10 redan kör något annat som funkar för dem. Dumt att köra något som inte passar en själv, om möjligt iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Ni som klagar så himla mycket på Win10 kan ju installera Win ME

Tycker själv att de som har Win10 är de som klagar mest på det.
I synnerhet dess automatiska uppdateringar och återställningar.

Fast när SweClockers.com går ut med nära nog "False News".
Hur dom räknat för att få det till att det är "det mest använda" skulle jag vilja veta.
När Win7 har flest användare.

Windows har blivit ett spelOS endast för datorspel som inte används för mer seriös datorhobby/hemdator uppgifter som bankärenden, foto och film redigering. Iallafall fungerar det så hemma hos oss, där Linux är kung.

Laddar hem ReactOS nu och hoppas att det finns fungerande drivrutiner för huvuddatorns hårdvara.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Ni som klagar så himla mycket på Win10 kan ju installera Win ME

Nä, ush & fy, det var bannimej värre än Vista...
Microsoft's försök till systemåterställning som de hade i det, var en ren katastrof...

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Hur dom räknat för att få det till att det är "det mest använda" skulle jag vilja veta.
När Win7 har flest användare.

Vet inte om du inser ironin?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vet inte om du inser ironin?

Näää! Ser inte ironin vare sig på in- eller utsidan.
Vari ligger det ironiska som du ser så klart?
Trådnamnet, SweClockers eller i mitt eller andras inlägg?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Du "vill veta hur de räknat" och påstår sedan utan vidare att Win 7 har flest användare som om det vore någon absolut sanning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Skulle vara kul med statistik över hur många som fått brickade/instabila system på grund av buggiga uppdateringar jämfört mot de som fått virus/botnät/skadlig kod på grund av ej uppdaterat system.

Jag skulle inte rekommendera det, men vi har fortfarande Windows 2003 Enterprise servrar online. Vi byter fortlöpande ut dem, men det är ingen prioritet för de kör ingenting vitalt.
Enda gången de har blivit hackade var när de var alldeles nya och php injection var ett nytt och fräscht begrepp. Jag är säker på att FSB och NSA kan ta sig in på fem röda om de vill, men de verkar inte ha några problem att hålla ute det vanliga avskummet.

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

@Kronvrak: Du "vill veta hur de räknat" och påstår sedan utan vidare att Win 7 har flest användare som om det vore någon absolut sanning?

Han länkade ju?