Köpråd billig smartphone

Permalänk
Medlem

Köpråd billig smartphone

Hej!

Min morfar är på jakt efter en ny telefon då hans äldre Samsung galaxy fullständigt gett upp.

Tänkte kolla om ni har något tips på en billig men ändå okej androidlur. Telefonen ska helst vara lite större format.

Har kollat lite på Lenovo-telefonerna i prisklassen 700-1500.
Användargränssnitt och så spelar ingen större roll.

Skriv gärna om ni har någon erfarenhet av t ex Lenovos senaste lurar eller om ni har någon annan rekommendering.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Jag har en Xiaomi Mi A1 global version på väg från Kina, beställd från Aliexpress för 1730kr ex moms. Efter lite efterforskning så kändes det som en prisvärd budget-smartphone som många verkar nöjda med, det återstår att se hur bra jag tycker den är. Den globala versionen har Android one OS som skall ha stöd för allt vi i väst förväntar oss av en android telefon medan den kinesiska versionen har ett lite annorlunda OS som heter MIUI och saknar stöd för integration av bland annat Gmail, Google Photos, Google Drive etc. Den globala versionen har också stöd för minst en 4G-frekvens som inte den kinesiska versionen har eftersom den inte används i Kina, det ska inte vara några problem med frekvenser som inte stöds med den globala versionen.

Det stod till slut mellan Xiaomi Mi A1 och Oneplus 5T för mig. Oneplus 5T verkar utan tvekan vara den bästa kinesiska telefonen och i klass med de bästa Samsung- samt Apple telefonerna men kostar också ungefär dubbelt så mycket som Mi A1, ca 4000kr ex moms från Aliexpress.

Jag kan inte säga hur bra telefonerna är då jag inte har testat dem själv men tänkte bara tipsa om ett par smartphones som kan vara värda att kika på.

Xiaomi Mi A1 test

Oneplus 5T test

Permalänk
Medlem

@nojdh: Jag hade valt xiaomi redmi note 4x

Permalänk
Medlem

Nokia 8

Tjenare.

Jag har precis köpt en Nokia 8 och är mycket nöjd med den. Haft den i en vecka men tycker att den presterar väldigt bra. Sen beror det ju på hur man ser det med billig men den går i alla fall på 5500:-

Permalänk

@nojdh: Hade satsat på en kinesisk lur. De gör samma resa idag som Sydkorea gjorde för 10 år sen (tex Samsung). Schysst kvalitét till riktigt bra priser!

Permalänk
Föredetting

Xiaomi Redmi Note 4X kör även jag på. Riktigt stabil med custom ROM.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, köp kinesiskt. Har haft en Xiaomi Mi 5s över ett år och är så sjukt nöjd, grymt mycket telefon för under 300€. Känner många som har ännu billigare Xiaomi versioner och även de är mycket nöjda.

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk

Som jag brukar rekommendera i den prisklassen: Motorola Moto G5
Brukar droppa till 1500:- emellanåt. Tror det är svårslaget om man vill slippa chansa på något direkt från Kina.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Permalänk

Håller med tidigare talare om en kina-lur. Jag skaffade precis en Vernee Mix 2 (6", Nougat, 4gb ram 128 gb lagring, dubbla SIM, dubbla kameror, i princip ingen bloat) Kameradelen är väl iofs. inte superbra, men skärmen är kanon! 1390:- på Gearbest. EXTREMT mycket lur för pengarna!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Xiaomi. Deras lurar är av riktigt bra kvalite och funkar problemfritt idag.
Köpte två Redmi Note 4X till ungarna och dom får ut 10-12 timmars skärmtid, så batteriet räcker sjukt bra.
Deras nya Redmi 5/Redmi 5 Plus ser ännu bättre ut och lär inte göra en besviken.

Själv väntar jag på Mi Max 3 med spänning (:

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐