Skillnad mellan dessa två utbildningar när man tar samma master i båda?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan dessa två utbildningar när man tar samma master i båda?

Hej! Bestämt mig nu att det blir Civilingenjör Datateknik eller Informationsteknik i höst vid Chalmers.

Nu är det så att jag har intresse inom både hårdvara och mjukvara.

Båda dessa program erbjuder alla masters jag är intresserade av, framförallt Software engineering.

Datateknik verkar vara närmre mitt intresse då det är en blandning av hårdvara och softvara samt skippar man "kommunikation" som Informationsteknik har.

Så frågan är, finns det någon skillnad efter utbildningen när det kommer till arbetsmarknaden fall jag te x läser.
Informationsteknik - Master i Software engineering
eller
Datateknik - Master i software engineering.

Eller är dom såpass närsläktade att det gör ingen skillnad eftersom oavsett program läser jag samma Master?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hej! Bestämt mig nu att det blir Civilingenjör Datateknik eller Informationsteknik i höst vid Chalmers.

Nu är det så att jag har intresse inom både hårdvara och mjukvara.

Båda dessa program erbjuder alla masters jag är intresserade av, framförallt Software engineering.

Datateknik verkar vara närmre mitt intresse då det är en blandning av hårdvara och softvara samt skippar man "kommunikation" som Informationsteknik har.

Så frågan är, finns det någon skillnad efter utbildningen när det kommer till arbetsmarknaden fall jag te x läser.
Informationsteknik - Master i Software engineering
eller
Datateknik - Master i software engineering.

Eller är dom såpass närsläktade att det gör ingen skillnad eftersom oavsett program läser jag samma Master?

Vad roligt att du vill läsa på Chalmers!! Jag håller precis på med mitt examensarbete efter att ha läst Datateknik följt av mastern Computer Science - Algorithms, Languages and Logic! Jag hoppas jag kan svara på dina frågor Har du följdfrågor är det bara att fråga på och jag pingar två f.d. klasskamrater som kan ge lite olika perspektiv om du så önskar! (@Lindhe och @Alling)

Min upplevelse är att företag är mer intresserade av vem du är, att du pluggat och vad du gjort utöver studierna än exakt vad du pluggat. Pratade med en kille på Dice som sa: "Vi anställer hellre en kemiingenjör som kan matematik och är duktig på problemlösning än någon som läst datorspelsprogrammering.", och de flesta företag jag pratat med bryr sig om att jag blir civilingenjör mer än de bryr sig om exakt inom vilket område. Sen har jag valt att profilera min utbildning ganska kraftigt, och när jag pratar med rekryterare är jag tydlig med att jag inte vill göra vissa saker.

Ursäkta mitt svammel, men för att svara på en fråga du inte ställt:

Den största skillnaden på IT och Data är att de som går IT blir mjukvaruutvecklare, redo att hoppa in på godtyckligt företag och ta kontroll över ett projekt. De har läst mycket Java, projektkurser och har bra koll på hur team-arbete fungerar. På Data läser man istället mer ingenjörsämnen: klassiks fysik, signalbehandling, reglerteknik, m.fl. Jag skulle säga att Data är en bredare utbildning. Det finns goda möjligheter att välja kurser på båda utbildningarna, men det faller sig naturligt att IT-studenter fortsätter att välja kurser som liknar de de läst, medan Data-studenter (vars utbildning redan spretar en del) antingen väljer att specificera sig eller välja fler "olika" kurser.

Jag tycker att Data är bättre, men jag är såklart partisk (och ogillar objektorienterad programmering).

Det ska dock sägas att MPSOF (Software Engineering) är en IT-master, så om du tror att det är MPSOF du vill läsa så förbereder IT dig nog bättre!

Fler frågor? Fråga!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GLaDER:

Den största skillnaden på IT och Data är att de som går IT blir mjukvaruutvecklare, redo att hoppa in på godtyckligt företag och ta kontroll över ett projekt. De har läst mycket Java, projektkurser och har bra koll på hur team-arbete fungerar. På Data läser man istället mer ingenjörsämnen: klassiks fysik, signalbehandling, reglerteknik, m.fl.

Second that.

Och du får inte glömma det viktigaste, nämligen att en kurs i funktionell* programmering (TDA555;
kurs-PM) ingår på Data. Väljer du IT finns det ingen varmare rekommendation jag kan ge än att välja till motsvarande kurs (TDA452). Den kursen och funktionell programmering i allmänhet är det som gjort enskilt mest för min utveckling som programmerare. Kan idag knappt föreställa mig att hålla på programmering utan att kunna skriva funktionellt*.

* Som i "matematisk funktion", inte "fungerande".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Som sagt utbildning har bara en viss betydelse, ens personlighet och självstudier är ofta mer viktig. Jag har kollegor som är grymma kodare och de har läst på Handelshögskolan, de sitter idag med jobb vars löner och titlar är bra högre än de flesta på Datateknik eller Informationsteknik.

Nå jag själv tycker datateknik är något som typ alla borde läsa, man får lära sig så mycket grunder inom el och reglerteknik som borde tillhöra den obligatoriska allmänbildningen.
Problemet är att man inte måste lära sig någon programmering att tala på, gör man enbart det som absolut krävs för ett G så blir man en rätt så kass utvecklare efter de 3 första åren.
Informationsteknik har jag inte bra koll på, men det känns som att ribban där för hur lite man måste lära sig inom programmering för att gå vidare är högre.

Så det är väl 2st bra utbildningar, går man en master därefter så är det mastern som arbetsgivare kommer att kolla på. Såvida du inte går en master inom Software engineering och sedan söker jobb inom mikrodator/plc utveckling, men då har man gjort ett felval.

*edit*
Min poäng är lite dra ner på supandet, tycker man ens program ej innehåller tillräckligt mycket av X, läs då X på fritiden. Hur mycket man kan lära sig inom en utbildning finns ingen gräns för då man har 40h fritid eller så till självstudier, men det finns minimikrav som jag nämnde för att klara utbildningarna.

Permalänk
Medlem

Kan väl hålla med ovanstående talare. (Jag har också varit med som lärarass. i många kurser på universitet)

Oavsett vad du väljer så är det viktigt att veta att de flesta utbildningar bara skrapar vissa ämnen på ytan. Och visst, du får möjligen lite bredd, lite praktisk erfarenhet att lösa problem, men de flesta utbildningarna verkar ju bara 'släppa igenom' folk utan att kräva så mycket av eleverna. (Verkar vara lika över hela Sverige i min mening).

Det mesta som är intressant lär du dig själv för att du är nyfiken, och det som är nyttigt praktiskt är också sådant du själv tar dig igenom mellan kurser. Däremot finns det ju otrolig kunskap och resurser på universiteten som du kan ta del av, förutsatt att du visar att du vill lära dig, etc.

Funktionell programmering brukar komma och gå, så det är väl säkert inget dåligt i sig att kunna. Det viktigare imo, är att du vet hur datorer fungerar i grunden och hur man programmerar dem. Kurser som lär flertrådig(concurrent) och parallellprogrammering känns ju som att man måste kunna idag när det bara finns multicores...