Permalänk

Montera vattenkylning utan fläkt?

Hej.

Går det som sagt att montera en vattenkylning fast utesluta fläkten. Jag har endast en fläkt idag som sitter bakom kylaggregatet (i brist på bättre benämning) som blåser bort varmluften och undrar ifall det är möjligt att ta bort även den fläkten.

Som det ser ut idag ligger mina temps på 30-35 grader vid surfning och är uppe i 50-60 vid gäjming, samt 70 grader vid prime95 maxload, fast det händer aldrig vid normal användning.

Jag vet att jag kan prova detta själv men var mest nyfiken ifall detta var nått som flera hade gjort. har nämligen en misstanke om att den fläkten inte alls gör så mycket.

Någon med erfarenhet kring det här?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att testa det, sköter sig datorn som den skall så stänger den av sig ifall temperaturen blir för hög. Bara se till att du har koll på temperaturen när du testar.

Dock tror jag inte att det kommer att fungera och du kommer att överhetta processorn för även om fläkten bara ger lite luftflöde över radiatorn så är det långt mycket bättre än inget.
Sen för att kunna ge något vettigt svar så krävs lite mer information, så som: vilken kylare och processor har du, hur är luftflödet i datorn i övrigt, har du några andra energislukande komponenter (grafikkort) och hur kyls det (med en radialfläktskylare eller stor kylfläns i chassiet), och så vidare.

Permalänk
Medlem

Det hade väl gått snabbare att montera bort fläkten än att göra en tråd och fråga.
Håll koll på dina temperaturer efteråt, och sök information vad maxtemp är på din cpu.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hade ej rekommenderat detta på en aio då för hög vattentemp kan förstöra pump, slangar osv. Kan du se vattentemperaturen i mjukvara kan du prova medan du belastar systemet. Se till att tempen håller sig under 50 grader. Jag tror dock inte det går utan fläktar om man inte har en custom loop med många stora radiatorer.

Permalänk

Hur man tar sönder sin dator, del 1.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

Rätt dryga svar måste jag säga. Med tanke på att jag undrade om någon hade erfarenhet i fråga.

Några vettiga rader ändå att ta till sig, tack för ni tog tiden att svara.

Permalänk
Medlem

Gissar du har en aktiv radiator i systemet. Och dom behöver ha en vindpust igenom sig för att kyla vattnet. Sök på passiva radiatorer om du vill ha en utan fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Microcosmix: Notera vikten att kunna kyla av övriga komponenter på moderkortet än CPU. Strömförsörjningen är ett exempel.

Vidare en aktiv radiator är inte rekommenderad, bättre att titta på en passiv radiator som Zalman Reserator eller en ordentlig konvektor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin