Permalänk

Intels RST och ssd

Tjena Swecare!

Har en ny dator, med ett asus strix mobo (z370) plus en ny Samsung evo 500gb...
SSD;n ska användas till windows. Men sen vill jag använda mina två gamla WD hdd som lagring. Vill dock köra dessa i raid 1.
Har ATM ingenting på datorn som behöver sparas. Utan allt ligger på molnet.

Så kopplade ihop WD diskarna med intels RST i raid 1, men nu kan jag inte boota upp med windows 10 från mitt usb minne. (Vilket funkade innan...) What gives?

Antar att intel använder en annan lästeknik då. Men jag borde ändå kunna boota upp och köra in windows 10 eller?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Vila i frid

"köra raid1", varför? Återgå till AHCI och sätt den andra WD hdd'n som extern usb-backupdisk till den första WD-disken. Får du logiska fel på raid'1an har du ingen backup. Raid1 är "uptime" men du har väl inte hot-swap i din dator?

//han som zonkade två raid1-sets när nätaggregatet pajade för 10 år sedan

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

"köra raid1", varför? Återgå till AHCI och sätt den andra WD hdd'n som extern usb-backupdisk till den första WD-disken. Får du logiska fel på raid'1an har du ingen backup. Raid1 är "uptime" men du har väl inte hot-swap i din dator?

//han som zonkade två raid1-sets när nätaggregatet pajade för 10 år sedan

Det är inte logiskt för mig, dessa diskar är gamla och allt annat är nytt i datorn. Har dessutom en ftp server och extern moln-service. Dessa är det filer som inte ska försvinna under tiden jag jobbar med dem...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Tjena Swecare!

Har en ny dator, med ett asus strix mobo (z370) plus en ny Samsung evo 500gb...
SSD;n ska användas till windows. Men sen vill jag använda mina två gamla WD hdd som lagring. Vill dock köra dessa i raid 1.
Har ATM ingenting på datorn som behöver sparas. Utan allt ligger på molnet.

Så kopplade ihop WD diskarna med intels RST i raid 1, men nu kan jag inte boota upp med windows 10 från mitt usb minne. (Vilket funkade innan...) What gives?

Antar att intel använder en annan lästeknik då. Men jag borde ändå kunna boota upp och köra in windows 10 eller?

Ska du köra RAID kan du behöva RAID drivare. Bör finnas på moderkortstillverkarens hemsida, alt på Intels hemsida. Lägg dessa på USB minnet med Windows, i en egen mapp bara. När du letar efter diskar så väljer du att du "har en disk med drivare" och pekar den till mappen, så är det klart och det installeras och du bör se SSDn som vanligt igen.

Sen kan du intallera Intels RAID mjukvara väl i Windows, och därefter skapa din RAID 1 av dina HDD.

Finns andra sätt, men detta bör fungera enklast, annars hjälper vi dig med andra vägar

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ska du köra RAID kan du behöva RAID drivare. Bör finnas på moderkortstillverkarens hemsida, alt på Intels hemsida. Lägg dessa på USB minnet med Windows, i en egen mapp bara. När du letar efter diskar så väljer du att du "har en disk med drivare" och pekar den till mappen, så är det klart och det installeras och du bör se SSDn som vanligt igen.

Sen kan du intallera Intels RAID mjukvara väl i Windows, och därefter skapa din RAID 1 av dina HDD.

Finns andra sätt, men detta bör fungera enklast, annars hjälper vi dig med andra vägar

Förstår inte riktigt vad du menar, slog på Intels RST i biosen. Satte upp en raid 1...har fortfarande det kvar. NU kan jag inte boota. Men efter jag stängde av det och bootade upp i windows på min ssd såg jag nu en Raid 1 på mina hårddiskar. Installerade Intels Rapid program i windows. Ser dock bara min SSD och en annan Hårdisk. Ser ej mina två hdd i raid 1...kan dock använda dem. Men intel rapid ger ut ett felmeddelande. Men det den berättar inte vad. (Förstå att jag blir lite snedvriden, samt lite okunskap blandat med frustration)

EDIT: När jag menar att jag inte kan boota är det för jag får error, ingen bootbar hårdisk (vilket tycks krävas för att starta windows 10 installationen) Kan ju fortfarande boota upp en live-linux tex...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Förstår inte riktigt vad du menar, slog på Intels RST i biosen. Satte upp en raid 1...har fortfarande det kvar. NU kan jag inte boota. Men efter jag stängde av det och bootade upp i windows på min ssd såg jag nu en Raid 1 på mina hårddiskar. Installerade Intels Rapid program i windows. Ser dock bara min SSD och en annan Hårdisk. Ser ej mina två hdd i raid 1...kan dock använda dem. Men intel rapid ger ut ett felmeddelande. Men det den berättar inte vad. (Förstå att jag blir lite snedvriden, samt lite okunskap blandat med frustration)

EDIT: När jag menar att jag inte kan boota är det för jag får error, ingen bootbar hårdisk (vilket tycks krävas för att starta windows 10 installationen) Kan ju fortfarande boota upp en live-linux tex...

För att ditt Windows skall boota måste RAID drivrutiner vara installerade. Att ändra från AHCI till RAID i efterhand medför en del pill om man vill slippa en omistallation av Windows. Kolla här och följ instruktionerna så slipper du installera om Windows.
Också att tänka på är att när dina diskar väl går i RAID 1 så skall du bara se en disk. Kan du se två separata diskar och gå in på båda två så har du inte skapat någon RAID!
http://www.overclock.net/forum/20-hard-drives-storage/1227636...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Förstår inte riktigt vad du menar, slog på Intels RST i biosen. Satte upp en raid 1...har fortfarande det kvar. NU kan jag inte boota. Men efter jag stängde av det och bootade upp i windows på min ssd såg jag nu en Raid 1 på mina hårddiskar. Installerade Intels Rapid program i windows. Ser dock bara min SSD och en annan Hårdisk. Ser ej mina två hdd i raid 1...kan dock använda dem. Men intel rapid ger ut ett felmeddelande. Men det den berättar inte vad. (Förstå att jag blir lite snedvriden, samt lite okunskap blandat med frustration)

EDIT: När jag menar att jag inte kan boota är det för jag får error, ingen bootbar hårdisk (vilket tycks krävas för att starta windows 10 installationen) Kan ju fortfarande boota upp en live-linux tex...

Det låter som att du försöker boota Windows från AHCI till RAID direkt. Du kan inte byta riktigt så enkelt, tyvärr, men det finns knep runt det. Eftersom du har Win 10 (fungerar även på Win 8) så gör följande:

Starta Windows normalt... sen påbörja omstart till felsäkert läge (använd "från inloggningsskärmen" instruktionerna). Felsäkert med nätverk om du kan, annars vanligt felsäkert.

Men innan datorn startar upp igen (innan den når felsäkert), gå in i BIOS och ställ om till RAID läge.
Låt sedan Windows starta upp i felsäkert läge som den ska. Den kommer då anpassa sig för RAID läget.

Sen startar du bara om datorn normalt igen, och ändrar inget. Windows borde nu boota med RAID och så länge den kan redan ut problemet med drivarna så bör allt gå bra.

Avsluta med att lägga in Intels RST mjukvara så du kan hantera dina RAID diskar och får rätt drivare.