ubiquiti - Zero- handoff? Fast Roaming? Mesh?

Permalänk
Medlem

ubiquiti - Zero- handoff? Fast Roaming? Mesh?

Hej!

Blir lite gråhårig över det här med alla val..
Önskemålet är en stabil router, ren router, med hög throughput, med konfigurerbar FW.
Några (2-3 AP) samt enkla/sömlösa övergångar för trådlösa enheter mellan de olika AP..

Trodde ett tag att jag hittat en vettig lösning med Ubiquiti:
Edgerouter Lite
Ev en cloudkey (för att slippa programvaran igång på någon burk??)
Samt 2-3st AP-AC-PRO
Utöver detta finns redan ett antal ”dumma” gigabit switchar för att lappa ihop nätverket på olika våningar och rum.

Det som ställer till det i huvudet för mig är främst att jag vill ha den sömlösa övergången mellan AP när man får en bättre styrka någon annanstans, tex när man byter våningsplan.
Jag har troligen blandat ihop begreppen rejält, jag tänkte ”Mesh” – dock verkar det vara OM AP inte är trådansluten (valfritt?).. typ googles konsumentlösning.

Verkar sedan ha funnit det jag söker på tidigare AP från ubiquiti, Zero-handoff, något som verkar försvunnit..? Har läst om nackdelarna vid flera trådlösa enheter då allt verkar bråka på samma ”kanal” med sänkt prestanda som resultat.

Nya lösningen verkar vara Fast Roaming, men jag förstår mig inte riktigt på det.. bytet mellan AP verkar gå snabbt 0,6s helt acceptabelt! Men Skall det ställas in via begränsningar på signal från en klient ”minimum RSSI” så känns det ju som att man skjuter sig själv i foten.. går man ut på utsidan av huset kommer man då troligen bli kickad onödigt snabbt även fast det inte finns någon ny AP med bättre täckning i närheten?

Behöver jag själv växla mellan mina AP via den trådlösa enheten, text mobil så ser jag ingen direkt uppgradering mot den setup jag har idag med 3 st AP med olika SSID, ett jäkla manuellt väljande då tex mobilen gärna stannar kvar på en AP med dålig signal onödigt länge..:( Får hoppas att någon har en smart svar på detta åt mig..

Sedan är jag ju lite fundersam över cloudkeyn, är det något man kör istället för den fria programvaran som kan köras på en dator? Vad jag förstår så måste programvaran vara aktiv, datorn igång för att man ska kunna få ut statistik mm, men kanske fått det om bakfoten? Någon fördel måste det väl vara med cloudkeyn…

Ett sista alternativ är väl att bara köpa t.ex. routern och fortsätta med mina AP jag har.. alternativt en bra router och tex googles mesh nätverk för det trådlösa?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Har installerat några hus med AP AC-PRO med 2-4st APn, funkar problemfritt med övergång mellan olika APn. Koppla in allt, snyggast med PoE om du har det och sen installera själva programvaran på en burk där du styr alla APn, som default kommer det funka men sen kan man ju alltid ställa in massa saker i gränssnittet.

Kommer inte ihåg exakt men jag tror den byter AP när den har under 60% i signal. Enda gången jag använder programvaran är när jag uppdaterar firmware för AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addelinux:

Har installerat några hus med AP AC-PRO med 2-4st APn, funkar problemfritt med övergång mellan olika APn. Koppla in allt, snyggast med PoE om du har det och sen installera själva programvaran på en burk där du styr alla APn, som default kommer det funka men sen kan man ju alltid ställa in massa saker i gränssnittet.

Kommer inte ihåg exakt men jag tror den byter AP när den har under 60% i signal. Enda gången jag använder programvaran är när jag uppdaterar firmware för AP.

Börjar efter mer läsning förstå att Fast roaming är det som gäller för Unifi /Ubiquiti. Ser stora fördelar prestandamässigt, men det verkar var en hel del mer "fine tuning" än en färdig Mesh lösning, som kör Zero handoff..

Hittade väldigt mycket matnyttig info på kjells "hur funkar det"
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Börjar tro att setupen jag tittat på är lämplig, en cloudkey är nog inte en dum investering om man nu inte vill göra en egen lösning med tex rasbery pi, för jag uppfattar det som att man tappar i stort sätt all information/loggning/varningar mm om programvaran inte är igång på heltid.

Frågan jag ställer mig är ju fortfarande om det är värt den trådlösa prestandan att gå på Ubiquiti AP jämt emot att ha motsvarande router + ett google wifi... Misstänker att det främst är utbyggnadsmöjligheter för ytor som ska täckas och prestandan på wifi som egentligen avgör det hela i hemmamiljö.

Lite OT, men har man någon egentlig vinning av att ansluta googles wifi "puckar" trådat, känns som att de ändå kommer dela på bandbredden i sin kanal.. fått uppfattningen att de redan har trådlös backhaul kanal.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Lite OT, men har man någon egentlig vinning av att ansluta googles wifi "puckar" trådat, känns som att de ändå kommer dela på bandbredden i sin kanal.. fått uppfattningen att de redan har trådlös backhaul kanal.

ja det går bättre med kabel och nej dom har inte dedikerat band för kommunikation mellan puckarna, alltså går i dom två band som finns. du kan läsa lite här om mesh

edit:
allt beror på vad du vill eller har behov av. jag kör Unifi hela vägen med 3 AP och dom funkar kanon för mig. vi är 6 i hushållet som är hela tiden uppkopplade med massa saker för att inte tala om streaming och spel etc. allt går utan minsta hack.
men i våran sommarhus har vi Devolo homeplug som också fungerar för oss kanon bra. där är det inta alls lika mycket spel o streaming men lite. där är bredbandet som är problemet snarare än Homeplags. tror vi har där 10/1 mbit. där fungerar sömlös överföring också utan problem. har tror jag 5 homeplugs installerade i det huset.