Windows 10 (Engelskt) startar inte med svensk tangentbordslayout

Permalänk
Medlem

Windows 10 (Engelskt) startar inte med svensk tangentbordslayout

Hej!

Jag har haft en problem ett tag och har inte hittat någon lösning. Jag har Windows 10 på engelska vilket gör att tangentbordslayouten är inställd på engelska när jag startar datorn. Jag har testat att gå in i Languages -> English (United Kingdom) och lagt till svensk layout samt tagit bort den engelska, men Windows startar fortfarande upp med den engelska layouten. Någon som har en lösning på mitt problem?

Tack på förhand.

EDIT:
Kollade den gamla kontrollpanelen och såhär ser det ut där:

I menyn i aktivitetsfältet syns dock fortfarande den engelska layouten och ligger ovanför den svenska.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows 10 kör du? Känner inte igen detta problemet från version 1703. Kör samtliga versioner av Windows 10 på engelska (US) samt svensk tangentbordsuppsättning.

Permalänk
Medlem

Region - har du "Sweden" där?

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Avstängd

Är språkpaketet installerat korrekt. Börja med att dubbelkolla det.

Edit. kör via windows 10 guiet. tryck på start och skriv language så får du upp language and region settings. Kontrollera att det språket du vill använda finns med där.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken version av Windows 10 kör du? Känner inte igen detta problemet från version 1703. Kör samtliga versioner av Windows 10 på engelska (US) samt svensk tangentbordsuppsättning.

Kör version 10.0.16299 Build 16299.

Skrivet av BjornS:

Region - har du "Sweden" där?

Regionen är inställd på Sverige.

Skrivet av Neonodia:

Är språkpaketet installerat korrekt. Börja med att dubbelkolla det.

Edit. kör via windows 10 guiet. tryck på start och skriv language så får du upp language and region settings. Kontrollera att det språket du vill använda finns med där.

http://my.jetscreenshot.com/demo/m_20180125-j6lu-79kb.jpg

Varför skulle språkpaket behövas för tangentbordlayout? Layouten finns ju redan i Windows och jag kan byta till denna efter att Windows startat. Ska dock testa testa add ladda ner språkpaketet för svenska.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk

Mitt inlägg är inte till någon hjälp direkt men kan meddela att jag har samma problem.
Har haft jättesvårt att få till både office och windows som jag vill ha det.
Jag vill ha Office och windows på engelska men med svenskt skrivbord och svensk språkkontroll.

Totalt omöjligt i windows 10 tyvärr. Fungerade bra i andra versioner av windows.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Kör version 10.0.16299 Build 16299.

Regionen är inställd på Sverige.

Varför skulle språkpaket behövas för tangentbordlayout? Layouten finns ju redan i Windows och jag kan byta till denna efter att Windows startat. Ska dock testa testa add ladda ner språkpaketet för svenska.

https://i.imgur.com/k5KwTGV.png

Jag noterar att du har English ovanför Svenska i languages-listan så där är nog problemet. Jag har lika inställningar som du dvs. windows på engelska med svensk tangentbordlayout och på min dator har jag Svenska (language pack available) ovanför English (Windows display language) och min dator startar alltid med svensk layout som standard.

Har ingen aning om hur man ändrar det efter att ha installerat windows dock =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag noterar att du har English ovanför Svenska i languages-listan så där är nog problemet. Jag har lika inställningar som du dvs. windows på engelska med svensk tangentbordlayout och på min dator har jag Svenska (language pack available) ovanför English (Windows display language) och min dator startar alltid med svensk layout som standard.

Har ingen aning om hur man ändrar det efter att ha installerat windows dock =/

Går att sätta svenska som default, problemet är att Windows "appar" visas på svenska, har för mig att jag testat detta, vilket är något jag stör mig på mer än att vara tvungen att byta input efter att ha loggat in.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Kör version 10.0.16299 Build 16299.

Regionen är inställd på Sverige.

Varför skulle språkpaket behövas för tangentbordlayout? Layouten finns ju redan i Windows och jag kan byta till denna efter att Windows startat. Ska dock testa testa add ladda ner språkpaketet för svenska.

https://i.imgur.com/k5KwTGV.png

Du ska inte behöva language pack för Svenska. Det ska räcka med att klicka på Svenska i din skärmdump och välja "Set as default". Då kommer Svenska hoppa upp och lägga sig överst i listan innan engelska. Sen ska det fungera som du vill.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Avstängd

Jaha, Jag misstolkade ditt inlägg med att du inte hade tangentbordslayouten alls.

Skrivet av Ytabil:

Kör version 10.0.16299 Build 16299.

Regionen är inställd på Sverige.

Varför skulle språkpaket behövas för tangentbordlayout? Layouten finns ju redan i Windows och jag kan byta till denna efter att Windows startat. Ska dock testa testa add ladda ner språkpaketet för svenska.

https://i.imgur.com/k5KwTGV.png

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytabil:

Går att sätta svenska som default, problemet är att Windows "appar" visas på svenska, har för mig att jag testat detta, vilket är något jag stör mig på mer än att vara tvungen att byta input efter att ha loggat in.

Ja det kan ju stämma iofs. Väder, epost, foton osv såna appar visas på svenska för mig, är det det du menar?

Vet inte om du kommer åt att byta standardlayout på tangentbord utan att byta nånting annat i win 10, det har jag faktiskt inte tänkt på.

Å andra sidan är det ju inte speciellt tungt att trycka win+mellanslag en gång när du startar datorn

Permalänk
Medlem

@Ytabil:
Ähm, vet inte om jag missförstår något, men jag kör bara

Left shit + Alt

för att byta mellan Engelskt och Svenskt tangentbord

OS:et är på Engelska men tangentbord Svenskt

Permalänk
Medlem

@Ytabil:
Hittade du någon hållbar lösning?

Win + mellanslag använder jag för att byta mellan olika tangentbordsuppsättningar på min sambos dator. Själv kör jag uteslutande med svensk tangentbordsuppsättning och engelska (US) som systemspråk.

Permalänk
Medlem

Har du 2 tagenbord så har Windows 10 en förmåga att hoppa över till den översta tagenbordet även om den inte är standard, så vad man får göra är ändra till engelska tagenbordet till standard sedan svenska standard direkt efter för få svenska igen.

Detta har varit och är fortfarande ett problem i Windows 10, även näst kommande Redstone 4 som kommer i Mars 2018 med Insiders build har samma problem fortfarande.

Har rapporterar om detta i Feedbackhubben under en längre period men ännu har de inte laggt någon fokus på lösa det.

Här är feedbackhubben request 1 av många, får använda Edge för öppna feedbackhuben till requesten.
feedback-hub:?contextid=330&feedbackid=37b3d41b-07f3-4a63-9236-e8676e8e780a&form=1&src=1