Windows xp på usb? Hur?

Permalänk

Windows xp på usb? Hur?

Jag har Windows xp iso och behöver ha in detta på ett usb för att kunna bota från usb och installera om datorn som inte har någon cd spelare.

Jag googlade och hitta gamla trådar 10 år gamla. Och då skulle man ladda ner polare program. Och vissa av programmen gick inte ens ladda ner längre.

Finns det något smidigt sätt?
Funkar Windows usb tools för xp? Provade men fick upp någon text iso not in valid.

Permalänk
Medlem

Rufus 2.18 skall enligt denna sida fungera för XP ISO med SP2 och senare versioner https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Rufus 2.18 skall enligt denna sida fungera för XP ISO med SP2 och senare versioner https://rufus.akeo.ie/

Nu har jag provat. Funkade tyvärr inte. Eller ja datorn hitta inte ändå så har jag ändrat i bios att den ska bota från usb. Har provat på två datorer med samma resultat.

Partitionsschema och måltyp valde jag mbr bios och uefi-csm. Rätt eller fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jonas_latt: MBR för BIOS, XP stödjer inget som har med UEFI att göra.
Beroende på maskin kanske UEFI-boot får stängas av --> Legacy i BIOS.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att många nyare datorer inte har stöd för XP, både gällande hårdvara och saknar dessutom drivrutiner för XP.

Tänk även på att HD och SSD idag har en sektorstorlek som XP eventuellt inte stödjer, så där är ytterligare ett problem. Med SSD måste man köra manuell trim (Edit: samt stänga av defragmentering) och vid partitionering måste alignment kollas (gäller både SSD och HD). Diskar med native 4K-sektorer tror jag inte stödjs alls, men det är jag inte säker på, kanske går att patcha rätt.

Mm, osv.

Min gamla 2600K och Z68 fungerade med XP men inte utan viss handpåläggning. Tror jag installerade via USB, men är inte säker.

Tillägg -inte
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att många nyare datorer inte har stöd för XP, både gällande hårdvara och saknar dessutom drivrutiner för XP.

Tänk även på att HD och SSD idag har en sektorstorlek som inte XP eventuellt inte stödjer, så där är ytterligare ett problem. Med SSD måste man köra manuell trim (Edit: samt stänga av defragmentering) och vid partitionering måste alignment kollas (gäller både SSD och HD). Diskar med native 4K-sektorer tror jag inte stödjs alls, men det är jag inte säker på, kanske går att patcha rätt.

Mm, osv.

Min gamla 2600K och Z68 fungerade med XP men inte utan viss handpåläggning. Tror jag installerade via USB, men är inte säker.

Ofan. Kanske beror på datorn då. Acer Happy one

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Kanske beror på datorn då. Acer Happy one

Varför i hela världen vill du installera Windows XP? Vad jag förstår så fungerar Windows 7 på Acer Happy One.

Länk till Happy One (är detta en liknande dator?):
https://www.cnet.com/products/acer-aspire-one-happy-n55dqpp-1...

Testa med WinToUSB (kan köra Windows 7/8/10 direkt från USB) och testa dig fram till vad som funkar bäst:
https://www.easyuefi.com/wintousb/

Har själv använt detta för att köra Windows 10 på en IBM Thinkpad T43p från 2005/2006! Fungerade utmärkt, men valde dock att behålla Windows 7 av andra anledningar.

Även Windows 10 borde gå fint på den datorn, såvida du inte installerar Windows 10 Creators Update eller senare, när stödet för äldre Atom-processorer upphörde (eller snarare PowerVR-kretsen). Osäker på om Intel Atom N550 drabbades eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att många nyare datorer inte har stöd för XP, både gällande hårdvara och saknar dessutom drivrutiner för XP.

Tänk även på att HD och SSD idag har en sektorstorlek som inte XP eventuellt inte stödjer, så där är ytterligare ett problem. Med SSD måste man köra manuell trim (Edit: samt stänga av defragmentering) och vid partitionering måste alignment kollas (gäller både SSD och HD). Diskar med native 4K-sektorer tror jag inte stödjs alls, men det är jag inte säker på, kanske går att patcha rätt.

Mm, osv.

Min gamla 2600K och Z68 fungerade med XP men inte utan viss handpåläggning. Tror jag installerade via USB, men är inte säker.

Rätt säker på att Ivy Bridge/Z77 är sista generationen med officiellt XP-stöd. Förmodligen finns det hackade/moddade drivers för en del senare grejor också.

Japp, 4k-sektorer är stökigt med XP, men går att få till. XP-setupen räknar med 512B-hårdvarusektorer och är "hårdkodad" att börja bootpartitionen på [virtuell] sektor 63, vilket förstås ställer till med problem, iom att det inte sammanfaller med början på en 4k-hårdvarusektor. Man får partitionera systemdriven separat innan man kör XP-setupen, och lägga bootpartitionen på sektor 64, eller något annat större tal som är jämnt delbart med 8. Lättast är nog bara att trycka in disken i sin W7/10-dator, partitionera den där, så sköter det sig självt och partitionen hamnar rätt, och sedan flytta över den till den andra datorn och installera.

[edit] Jag vet faktiskt inte säkert om XP:s bootloader klarar något annat än sektor 63 när jag tänker efter. Kör lite andra OS på min XP-maskin också, och använder därmed GRUB, vilket förstås kringgår eventuell sådan problematik.

TRIM är ingen jättegrej att fixa, smäll bara på tillverkarens managerprogramvara, typ Samsung Wizard, SSD Toolbox, eller vad de nu heter. Kanske finns mindre bloatade alternativ också för den som orkar researcha lite Det kan sedan schemaläggas.

På det hela taget tycker jag dock att XP bör undvikas i det längsta, om man inte har väldigt speciella skäl att vilja köra det, typ att man vill använda någon programvara som bara inte funkar med senare versioner. Om inte W10 funkar rätt av, kan W7 strippas ner väldigt mycket, och köras med samma prestanda som XP på gamla netbooks

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag kör ett data program till bilen och jag har alltid kört med. W7. Men det krånglar till och från och jag körde att det funkar mycket bättre med xp. Så när jag ändå skulle installera om tänkte jag prova xp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Jag kör ett data program till bilen och jag har alltid kört med. W7. Men det krånglar till och från och jag körde att det funkar mycket bättre med xp. Så när jag ändå skulle installera om tänkte jag prova xp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, det är ett typiskt legitimt specialskäl att vilja köra XP

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Jag kör ett data program till bilen och jag har alltid kört med. W7. Men det krånglar till och från och jag körde att det funkar mycket bättre med xp. Så när jag ändå skulle installera om tänkte jag prova xp.

Skickades från m.sweclockers.com

Testat en WM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Jag kör ett data program till bilen och jag har alltid kört med.

Använder programmet även specifik hårdvara? I annat fall är det oftast rättigheter/behörigheter/UAC som ställer till det i Windows 7, men med rätt kompatibilitetsläge "bör" det fungera fint även i Windows 7 (32-bitars).

Har själv fått många program att fungera i Windows 7 som enligt "nätet" inte skall fungera. Dock har jag fått överge vissa program iom Windows 10 Creators Update.

Permalänk
Avstängd

Har för mig jag körde in Xp på usb med yumi nån gång som kan vara värt att testa och den brukar fixa det mesta utan strul
https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack för alla snabba svar. Hälften av alla ord förstår jag inte..
WM?

Egentligen funkar W7 med ren installation utan något annat. Ändå gick programmet riktigt segt. Och ofta tappa den "drivrutinerna" för usb till just det programmet. Jag har den bara till bilen. Och var tredje gått hitta den inte bilen via usb. Då fick jag ta återställning och backa någon månad sen funka den igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tydligen står inte xp som krav. Så får väl ge det en chans igen.
Operativsystem Windows 7 Professional/Enterprise eller
Windows 10 Professional/Enterprise. Alla endast 64-
bitars operativsystem4
.
Obs! Stödet för Windows 7 Professional/Enterprise
planeras avslutas från 2019-01-01.
Webbläsare Microsoft Internet Explorer 11 installerat på datorn

Kan man byta språk på Professional?
Jag har kört ultimate men kanske skulle prova Professional denna gång då.
Ultimate har funkat för många vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jonas_latt:
Kör du ett 64-bitars OS på en Acer Happy One, så kan det tyvärr inte gå annat än segt.

WM tolkar jag som VM, vilket betyder virtuell maskin. Smidigt för enklare program, men hade inte valt det alternativet när unik hårdvara är inblandad.

Låter dock lite knepigt att programmet bara skulle gå att köra på 64-bitars OS. Du kan inte länka till mjukvaran?

Gissar på att det är VIDA? Systemkraven verkar vara lite tagna ur luften där.
http://workshopsupportguide.volvocars.biz/media/31913/VIDA201...

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Jonas_latt:
Kör du ett 64-bitars OS på en Acer Happy One, så kan det tyvärr inte gå annat än segt.

WM tolkar jag som VM, vilket betyder virtuell maskin. Smidigt för enklare program, men hade inte valt det alternativet när unik hårdvara är inblandad.

Låter dock lite knepigt att programmet bara skulle gå att köra på 64-bitars OS. Du kan inte länka till mjukvaran?

Volvo vida heter programmet.
Vet att ram kraven e högre än vad jag har. Och dessa e bort fuskade i installations filen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Tack för alla snabba svar. Hälften av alla ord förstår jag inte..
WM?
Skickades från m.sweclockers.com

Virtuell maskin.
D.v.s. ett program på en dator simulerar en miljö där andra OS kan installeras.
Och du kan justera vilka hårdvaruparametrar som skall presenteras i din WM och på så sätt även installera väldigt kinkiga OS.
Väldigt trevligt om man t.ex. vill spela gamla spel eller, som du, köra andra program som inte fungerar bra i nyare OS.

Vanligast är nog att man använder VMware.

Permalänk
Medlem

WM? Borde vara VM misstänker jag? Säkert VMware som spökar till det med bokstaven W.
Visar hur pass vanligt VMware's mjukvara är i dessa sammanhang

Men bra förslag. Köra XP på en modern högpresterande dator så måste en virtuell maskin vara klart bästa lösningen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

XP behöver inte installeras från media väl? det går väl bara extrakta allt innehåll från iso filen med nåt program till en mapp på en annan partition och köra där ifrån? eller va det Windows 98 det? Hires BootCD har ju Windows XP som LiveD

Edit:
Kanske denna sida är till någon hjälp? https://www.oxhow.com/install-windows-xp-from-usb-flash-pen-d...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Nu är inte jag bekant med Volvo Vida men jag kör VCDS (tidigare Vag-Com) som är till VAG-bilar i Parallels i Macbook Air. Var tvungen att lägga till en enkel USB-hub (2.0) då en nyare versioner av VCDS började bråka lite med USB 3.0-portar.

Det kan ju vara värt att prova att köra XP i en VM om det nu fungerar bättre i XP.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Ursäkta dumma frågan kanske. Men om man kör den i VM. Har jag kvar W7 då och installerar xp via vm. Annars är det ju samma problem ändå att lyckas installera xp via usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Har jag kvar W7 då och installerar xp via vm.

Japp, dock osäker på hur datorns resurser skall palla med två OS samtidigt.

Virtualbox ( https://www.virtualbox.org ) är min favorit för virtualisering under Windows om du trots allt vill gå den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Har man nån bättre version an win 7 så ingår xp i form av xpmode som är en "integrerade speciellt virtuell maskin"

Med Windows XP Mode för Windows 7 är det enkelt att installera och köra många program som körs på Windows XP direkt på en Windows 7-baserad dator.
https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=8002

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.