Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, vi har annat att lägga skattemedel på-.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

@Petterk:

Jag är imponerad över ditt tålamod och dina korrekta förklaringar, trots ett massivt faktamotstånd.

Kudos!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

@erkew: Jag har betalt tull på det mesta, det nya är de 125kr som posten nu tar betalt för att sätta på det röda "tull/moms ska betalas" klistermärket.

De är inte ensamma om att ta bra betalt för förtullning om du vill slippa det får du ordna det själv innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

@erkew: Jag har betalt tull på det mesta, det nya är de 125kr som posten nu tar betalt för att sätta på det röda "tull/moms ska betalas" klistermärket.

Fast nu är detta inte något nytt påfund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

@Petterk:

Jag är imponerad över ditt tålamod och dina korrekta förklaringar, trots ett massivt faktamotstånd.

Kudos!

Jag tycker han försöker missleda folk då han inte vill ta till sig av vad faktiskt postnord har skrivit rakt ut flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

"Gåva" var väl mer eller mindre praxis en tid från Kina för att komma runt de gamla tullföreskrifterna.

(Jag handlar själv från Kina för att det är billigt om någon undrar...)

Enligt min egen erfarenhet så skulle jag säga att bara ca 10% är märkta som gåvor idagsläget, de flesta är märkta hyfsat korrekt om än ibland med fel värde.

Hur de kommer göra nu vet jag inte. Är sverige tillräckligt stort för de ska bry sig öht?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Enligt min egen erfarenhet så skulle jag säga att bara ca 10% är märkta som gåvor idagsläget, de flesta är märkta hyfsat korrekt om än ibland med fel värde.

Hur de kommer göra nu vet jag inte. Är sverige tillräckligt stort för de ska bry sig öht?

Fortfarande, samma regler gäller i Frankrike och Polen, och börjar gälla i hela EU (resterande 25 länder) f.r.o.m. 1 januari 2021. Chronopost i Frankrike tar €21 för importdeklarationen exempelvis. Att PostNord skulle haft något tröskelvärde de följde som praxis kan du omöjligen hitta någon information om, officiellt har de hela tiden gått ut med att det gäller alla postorderförsändelser oavsett värde. Det är inget mer än efterhandskonstruktion att de skulle haft olika åsikter om vad reglerna betyder, de valde helt enkelt att inte fullt ut följa lagen och leva upp till sina förpliktelser och om de kontrollerade försändelsen eller inte kan omöjligen ha haft med varans värde att göra.

Finns tyvärr ingen vits för PostNord att börja införa olika avgifter på olika värden, det skulle bara leda till att sändaren skriver ner värdet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erkew:

Enligt min egen erfarenhet så skulle jag säga att bara ca 10% är märkta som gåvor idagsläget, de flesta är märkta hyfsat korrekt om än ibland med fel värde.

Hur de kommer göra nu vet jag inte. Är sverige tillräckligt stort för de ska bry sig öht?

Allright, var ett tag sedan jag handlade nu, så det har kanske ändrats efter de nya importriktlijnerna som är betydligt lösare än de gamla för billiga försändelser.

(har dock säkert mer med hos vilken försäljare man handlar)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Frågan är ju, vad som räknas som en gåva? Säg att du vill köpa en drönare. Du betalar 3000 kr i frakt, och får då drönaren som en gåva.

Räknas det då som en gåva, eller ska du betala moms på produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Frågan är ju, vad som räknas som en gåva? Säg att du vill köpa en drönare. Du betalar 3000 kr i frakt, och får då drönaren som en gåva.

Räknas det då som en gåva, eller ska du betala moms på produkten?

Du kan inte få en gåva från ett företag och en gåva skattas dessutom om den har ett värde på mer än 500 kr. Det håller alltså inte om de tittar på paketet. Hur man begår brott är heller inget som ska diskuteras i forumet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Att PostNord skulle haft något tröskelvärde de följde som praxis kan du omöjligen hitta någon information om, officiellt har de hela tiden gått ut med att det gäller alla postorderförsändelser oavsett värde. Det är inget mer än efterhandskonstruktion att de skulle haft olika åsikter om vad reglerna betyder, de valde helt enkelt att inte fullt ut följa lagen och leva upp till sina förpliktelser och om de kontrollerade försändelsen eller inte kan omöjligen ha haft med varans värde att göra.

Detta är nog en sanning med modifikation. Någon gång runt 2001-2002 verkar Posten, Tullverket och eventuellt även andra speditörer gemensamt ha fattat en informell överenskommelse om att de struntar i att kolla försändelser med lågt värde, trots att lagen säger att avgiften ska tas ut. Jag har sett inlägg på något forum från tiden då förändringen skedde som diskuterar detta. Posten och Tullverket har hela tiden förnekat detta, men i praktiken har försändelser med lågt värde nästan alltid gått igenom utan att moms tagits ut sedan dess. Jag vet inte om man haft någon fast definition på lågt värde eller om den varierat över tiden. Den kanske delvis har berott på hur många försändelser det finns att kolla.

Tanken var nog att man ändå får in väldigt lite pengar på de här försändelserna och att det finns viktigare saker att fokusera på i och med att man har begränsat med resurser. Tänk dig att det finns två försändelser att kolla, men att man bara har resurser att kolla en. Kalle har beställt en bok från Amerika för 100 kr och ska därför betala 6 kr i moms enligt skattelagstiftningen. Pelle har beställt lite heroin från utlandet. Här säger det sig självt vilken försändelse man helst vill hitta i tullkontrollen. Nu har inflödet av försändelser från Kina gjort att man även behöver kolla billiga postorderförsändelser i och med att kinesiska butiker har en konkurrensfördel jämfört med svenska butiker om de kinesiska butikerna slipper moms medan de svenska måste betala moms, så då sker plötsligt denna förändring av hanteringen.

Det är inte bara Postnord som släppt igenom försändelser med lågt värde. Jag har även fått försändelser med DHL Express som gått igenom momsfritt, särskilt böcker i och med att bokmomsen är så låg. Jag antar att DHL och de andra också börjar ta ut avgifter på lågvärdesförsändelser. De kan ju knappast ha missat skriverierna i pressen om detta.

Skrivet av JohnSport:

Frågan är ju, vad som räknas som en gåva?

Givaren måste vara en privatperson, inte ett företag. Meningen är att du ska slippa skatta för gåvor om du har en släkting som bor i Kina som skickar hem julklappar, födelsedagspresenter och liknande. Det är inte en gåva om du köper något på en sida på Internet. Om speditören eller Tullverket misstänker att det står fel på tulldeklarationen, kan du bli ombedd att komma med en förklaring eller rättelse och du kan behöva skicka in kvitto.

Jag känner till att det finns tre officiella undantag från moms:

  • Om det inte är postorder, är det momsfritt upp till 300 kr. Jag har hört sägas att det inte räknas som postorder om säljaren är en privatperson, kan någon bekräfta? Saker som säljs på Ebay m.m. säljs ibland av privatpersoner. Är det "postorder" om man använder en tjänst som shipito.com eller tenso.com som tar emot försändelser och sedan skickar dem vidare? Man skulle kunna tolka detta som att det istället är jag som personligen skickar hem saker jag köpt någonstans.

  • Om det är en tidskrift, är det momsfritt upp till 300 kr även om det är postorder. Amazon kallar dock tidskrifter för "book" istället för "magazine" på tulldeklarationen, så jag gissar att tullgubbarna av den anledningen missar att det är en tidskrift och därmed tar ut moms så snart de sätter igång att momsa lågvärdesförsändelser.

  • Om det är en gåva, är det momsfritt upp till 500 kr.

Är det någon som har koll på vilka avgifter Postnord för närvarande tar ut för EMS? Senast jag fick en EMS-försändelse var 2011 och då stod det tydligen något i ett internationellt avtal om EMS-försändelser att Posten inte fick ta ut någon administrationsavgift för att momsa EMS-försändelser, förutom om försändelsen skickades från USA. Fick man en EMS-försändelse från Asien, var det alltså bara moms att betala men ingen administrationsavgift. Gäller denna regel fortfarande? Ibland kanske det är värt att uppgradera till EMS om man på det viset slipper Postnords avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Detta är nog en sanning med modifikation. Någon gång runt 2001-2002 verkar Posten, Tullverket och eventuellt även andra speditörer gemensamt ha fattat en informell överenskommelse om att de struntar i att kolla försändelser med lågt värde, trots att lagen säger att avgiften ska tas ut. Jag har sett inlägg på något forum från tiden då förändringen skedde som diskuterar detta. Posten och Tullverket har hela tiden förnekat detta, men i praktiken har försändelser med lågt värde nästan alltid gått igenom utan att moms tagits ut sedan dess. Jag vet inte om man haft någon fast definition på lågt värde eller om den varierat över tiden. Den kanske delvis har berott på hur många försändelser det finns att kolla.

Tanken var nog att man ändå får in väldigt lite pengar på de här försändelserna och att det finns viktigare saker att fokusera på i och med att man har begränsat med resurser. Tänk dig att det finns två försändelser att kolla, men att man bara har resurser att kolla en. Kalle har beställt en bok från Amerika för 100 kr och ska därför betala 6 kr i moms enligt skattelagstiftningen. Pelle har beställt lite heroin från utlandet. Här säger det sig självt vilken försändelse man helst vill hitta i tullkontrollen. Nu har inflödet av försändelser från Kina gjort att man även behöver kolla billiga postorderförsändelser i och med att kinesiska butiker har en konkurrensfördel jämfört med svenska butiker om de kinesiska butikerna slipper moms medan de svenska måste betala moms, så då sker plötsligt denna förändring av hanteringen.

Det är inte bara Postnord som släppt igenom försändelser med lågt värde. Jag har även fått försändelser med DHL Express som gått igenom momsfritt, särskilt böcker i och med att bokmomsen är så låg. Jag antar att DHL och de andra också börjar ta ut avgifter på lågvärdesförsändelser. De kan ju knappast ha missat skriverierna i pressen om detta.

Fler nya konton?

Det är skillnad på att ta mer eller mindre de flesta försändelserna och på att i stort sett inte ta några, PostNord kan omöjligen ha följt något tröskelvärde, och de har definitivt aldrig gått ut med vad detta skulle kunna vara. Hade PostNord haft ett tröskelvärde hade de tagit betydligt fler försändelser och betalat in betydligt mer till Tullverket/staten. Ingen efterlever något fullt ut, men anledningen att bara PostNord tvingas till åtgärder är för att de knappt tog några paket alls. Det handlar inte bara om inflödet heller, förra året betalade PostNord bara in 36 miljoner i moms från privatimporten så det är uppenbart att de struntat i de flesta paket som har ett deklarerat värde över 300 SEK också. Olika tidpunkter när de brister mer i kontroll än andra går självklart att hitta hos alla. Hos DHL har du knappast den sista tiden kunnat räkna med att de missar paketen, så de kommer inte behöva göra några förstärkta kontroller, de skickar också räkningen i efterhand.

Anledningen att vi tog bort tröskelvärdet 1 juli 1992 är självklart för att postorder från tredje land inte ska få en oschysst konkurrensfördel, så det är inget nytt. Hade inte de andra speditörerna mer eller mindre följt detta hade de aldrig kunnat gå ut i media och kritiserat dem, vilket är varför de tvingas till åtgärder hos PostNord. Granskningen handlade inte om paket av något visst värde, det är en bortförklaring som de tar till när de tvingas svara på kritiken bara.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande

Jag brukar beställa en del saker ifrån Japan med EMS, och på AVIn för att hämta ut paketet så brukar det stå Tullavgift(25% moms) och Posten avgifter på 125 kr.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

@Kommenterande

Jag brukar beställa en del saker ifrån Japan med EMS, och på AVIn för att hämta ut paketet så brukar det stå Tullavgift(25% moms) och Posten avgifter på 125 kr.

EMS betyder olika saker, i Kina heter ju ett fraktbolag delvist ägt av kinesiska posten EMS. Skulle det däremot finnas några sådana avtal han härleder till så hade PostNord skrivit om det på sin hemsida och det har de inte gjort. När sådana avtal finns mellan speditörerna så informerar såklart dessa om det, det förekommer sådana men tror inte det finns några sådana avtal med svenska speditörer just nu. Kinesiska EMS har väl skickat via PostNord, och på så sätt sluppit igenom vilket som dessutom. Något som inte har varit sant om det gått via några av de stora internationella speditörerna som även delar ut i Sverige, vilket är varför de har avråtts. Den möjligheten till tullbrott är det ju de ska ta bort.

1 januari 2015 var då de höjde till nuvarande avgift för importdeklaration på 125 kr inkl moms, innan dess låg den på 100 kr inkl moms. Den senare nivån låg de väl på i mer än tio år.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är skillnad på att ta mer eller mindre de flesta försändelserna och på att i stort sett inte ta några, PostNord kan omöjligen ha följt något tröskelvärde, och de har definitivt aldrig gått ut med vad detta skulle kunna vara. Hade PostNord haft ett tröskelvärde hade de tagit betydligt fler försändelser och betalat in betydligt mer till Tullverket/staten. Ingen efterlever något fullt ut, men anledningen att bara PostNord tvingas till åtgärder är för att de knappt tog några paket alls. Det handlar inte bara om inflödet heller, förra året betalade PostNord bara in 36 miljoner i moms från privatimporten så det är uppenbart att de struntat i de flesta paket som har ett deklarerat värde över 300 SEK också. Olika tidpunkter när de brister mer i kontroll än andra går självklart att hitta hos alla.

Oavsett om de haft något fast tröskelvärde eller ej, har jag märkt att det varit mycket större sannolikhet att åka på tull och moms om det är högt värde än om det är lågt värde på försändelsen. De kanske har haft varierande tröskelvärde beroende på brevmängden för dagen så att man varje dag kontrollerar ungefär lika många paket.

Skrivet av Petterk:

Hos DHL har du knappast den sista tiden kunnat räkna med att de missar paketen, så de kommer inte behöva göra några förstärkta kontroller, de skickar också räkningen i efterhand.

Jag har fått några med DHL som innehåller böcker från Amazon. Då deponerar man pengar hos Amazon, som efter två månader gör en efterkoll för att se hur mycket DHL krävt in i moms av Amazon. Hittils har alltid Amazon återbetalat det jag fått deponera för moms vid denna efterkontroll, så dessa försändelser måste alltså DHL ha släppt in momsfritt. Sedan kan jag inte ännu veta hur det gått med försändelser som skickades för mindre än två månader sedan. Det får jag veta senare.

Skrivet av Petterk:

Anledningen att vi tog bort tröskelvärdet 1 juli 1992 är självklart för att postorder från tredje land inte ska få en oschysst konkurrensfördel, så det är inget nytt.

Skedde det alltså en lagändring 1992?

Skrivet av Flutters:

@Kommenterande

Jag brukar beställa en del saker ifrån Japan med EMS, och på AVIn för att hämta ut paketet så brukar det stå Tullavgift(25% moms) och Posten avgifter på 125 kr.

Aha, då har det alltså ändrats sedan jag senast fick en EMS-försändelse.

Skrivet av Petterk:

EMS betyder olika saker, i Kina heter ju ett fraktbolag delvist ägt av kinesiska posten EMS.

EMS är en tjänst som är kopplad till Världspostunionen och är samma sak i alla länder. I de flesta länderna hanteras EMS av den vanliga posten, men i Kina är det ett separat bolag för EMS-försändelser.

Skrivet av Petterk:

1 januari 2015 var då de höjde till nuvarande avgift för importdeklaration på 125 kr inkl moms, innan dess låg den på 100 kr inkl moms. Den senare nivån låg de väl på i mer än tio år.

Avgiften var 63 kr under väldigt lång tid. Om den låg på 100 kr under en tid mellan 63 och 125 kr, kan inte detta ha varit i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Skedde det alltså en lagändring 1992?

Avgiften var 63 kr under väldigt lång tid. Om den låg på 100 kr under en tid mellan 63 och 125 kr, kan inte detta ha varit i många år.

Åtminstone kunde jag hitta dokumenterat att det var 100 kr inkl moms 2007. Har inte hittat någon arkiverad information om att EMS skulle sluppit eller haft en sänkt avgift, men jag har sett att det förekommer i andra länder hos vissa speditörer.

SFS 1992:573 (började gälla 1 juli 1992) som införde att alla postförsändelser oavsett värde ska betala moms. Sen dess har denna bestämmelse gällt och följt med till de nya tullagarna som ersatte de gamla.

Skrivet av Kommenterande:

Oavsett om de haft något fast tröskelvärde eller ej, har jag märkt att det varit mycket större sannolikhet att åka på tull och moms om det är högt värde än om det är lågt värde på försändelsen. ...

Det handlar nog också om paketens storlek och hur de skickas om de kontrolleras. Det är uppenbart att PostNord släppt igenom även majoriteten av försändelserna med högre deklarerat värde.

Permalänk
Medlem

Gillar't inte. Punkt.

Men, personliga åsikter är ju just det. Personliga.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Självklart ska man betala Moms & Tull, enligt lag.
Postnord är också fria att ta ut vilka avgifter de vill, precis som alla andra företag MEN, och här är problemet som jag ser det, JAG har inte ingått i avtal med postnord. Det har i förlängningen de som skickat paketet gjort (köpt tjänsten). Hur kan de då fakturera mig? Det är det som kallas bedrägeri i vanliga fall.

Jag inser att även om avgiften hamnar på avsändaren så kommer mina varor bli dyrare ändå, men jag tycker man går på tunn is om man tillåter företag fakturera personer som inte köpt en tjänst eller ingått i avtal.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Självklart ska man betala Moms & Tull, enligt lag.
Postnord är också fria att ta ut vilka avgifter de vill, precis som alla andra företag MEN, och här är problemet som jag ser det, JAG har inte ingått i avtal med postnord. Det har i förlängningen de som skickat paketet gjort (köpt tjänsten). Hur kan de då fakturera mig? Det är det som kallas bedrägeri i vanliga fall.

Jag inser att även om avgiften hamnar på avsändaren så kommer mina varor bli dyrare ändå, men jag tycker man går på tunn is om man tillåter företag fakturera personer som inte köpt en tjänst eller ingått i avtal.

Hos PostNord är det väl bara att strunta i att hämta ut varan, då ska den skickas tillbaka till avsändaren. Hos andra speditörer är det kanske värre i och med att de kommer till dörren i många fall, där kan du få en faktura långt senare utan att veta exakt vad den hamnar på i förväg. Det är egentligen inget problem hos de andra heller, du ska självklart bara betala för paket du beställt, så mailbombar någon dig med enkronorsvaror är det ju bara att låta bli att kvittera grejerna. Beställer du något och säljaren inte förbetalt avgifterna så är det såklart du som är ansvarig för de, vet du vilket bolag som tar emot varorna i Sverige vet du också vad avgiften kan hamna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hos PostNord är det väl bara att strunta i att hämta ut varan, då ska den skickas tillbaka till avsändaren. Hos andra speditörer är det kanske värre i och med att de kommer till dörren i många fall, där kan du få en faktura långt senare utan att veta exakt vad den hamnar på i förväg. Det är egentligen inget problem hos de andra heller, du ska självklart bara betala för paket du beställt, så mailbombar någon dig med enkronorsvaror är det ju bara att låta bli att kvittera grejerna. Beställer du något och säljaren inte förbetalt avgifterna så är det såklart du som är ansvarig för de, vet du vilket bolag som tar emot varorna i Sverige vet du också vad avgiften kan hamna på.

Varför är jag ansvarig mer än för tull & moms? Jag har inte anlitat postnord, det har säljaren gjort (om någon). Säljaren har köpt frakttjänsten, inte jag.
Jag hade köpt det om denna avgift ingick i tjänstens kostnad dvs vad säljaren lägger på priset för frakt etc. Men att postnord i efterhand kan fakturera någon som inte anlitat dem är skrämmande.

I många fall kan man dessutom inte veta vem som levererar i sverige om man inte säljaren anlitar någon av de "globala speditörerna".. Ibland är det postnord, ibland är det bring, och ibland DHL.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Varför är jag ansvarig mer än för tull & moms? Jag har inte anlitat postnord, det har säljaren gjort (om någon). Säljaren har köpt frakttjänsten, inte jag.
Jag hade köpt det om denna avgift ingick i tjänstens kostnad dvs vad säljaren lägger på priset för frakt etc. Men att postnord i efterhand kan fakturera någon som inte anlitat dem är skrämmande.

I många fall kan man dessutom inte veta vem som levererar i sverige om man inte säljaren anlitar någon av de "globala speditörerna".. Ibland är det postnord, ibland är det bring, och ibland DHL.

Fast det är ju fortfarande ditt eget ansvar att du vet vad du beställer, sen spelar det inte så stor roll vem som tar över paketet i Sverige då alla har avgift på (ungefär) samma nivå, och i vissa fall blir det dyrare än hos PostNord.

De billigaste fraktalternativen kan säljarna oftast inte skicka förtullat/DDP med, och då kommer de kasta över det på köparen. Använder inte säljaren de fraktalternativen du önskar (och det inte finns något hinder att göra så) så är det också dit du ska vända dina klagomål.

Är du villig att betala 400-500 kr i frakt och tilläggsavgift så kommer säkert säljarna glatt förtulla varan och ta hand om avgifterna också. Är vad som händer när du beställer från många mindre firmor i staterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Jag tycker han försöker missleda folk då han inte vill ta till sig av vad faktiskt postnord har skrivit rakt ut flera gånger.

Måste erkänna att jag blir lite nyfiken här, vad exakt är det som postnord skrivit rakt ut flera gånger och som ha försöker missleda folk från? Och då ska vi vara noga med att det faktiskt är postnord som skrivit det du syftar på och att det inte är mer eller mindre lösryckta citat i någon intervju.

Permalänk
Medlem

Alltså det ser ut likadant i hela Europa som har ett vettigt skattesystem. *Edit* Har valt Kina som sänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Alltså det ser ut likadant i hela Europa som har ett vettigt skattesystem. *Edit* Har valt Kina som sänder.
https://i.imgur.com/PTC3teK.jpg

Danmark har som sagt en de minimis om 80 DKK, PostNord i Danmark tar ut 160 DKK för importdeklarationen. Förutom Sverige har ett par andra länder ingen de minimis i EU och från och med 2021 ska inget land ha någon gräns för när de börjar ta ut skatt. Inget land har heller en de minimis om mer än 22 EUR eftersom det inte är tillåtet med högre värden som tröskelvärde.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Vad är det som är oklart? Nuvarande avgift är 125:- men det är inte bestämt om man kommer ha den avgiften framöver. Beror antagligen lite på vad de kommer fram till i sin utredning, kan tänka mig att man kanske funderar på att lägre avgift för billigare paket eller att sänka/höja avgiften rent generellt. Tycker att det är rätt klart hur de menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad är det som är oklart? Nuvarande avgift är 125:- men det är inte bestämt om man kommer ha den avgiften framöver. Beror antagligen lite på vad de kommer fram till i sin utredning, kan tänka mig att man kanske funderar på att lägre avgift för billigare paket eller att sänka/höja avgiften rent generellt. Tycker att det är rätt klart hur de menar

Ja det ska bli intressant att se vad avgiften blir framöver, märkligt om kinapaket skulle få en annan avgift än paket från övriga länder, men om den blir lägre klagar jag inte. Har inte särskilt höga förväntningar dock, de har ju egentligen ingenting att förlora på att höja den.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Konstigt hur svenska staten ska införa sanktioner och diskriminering mot Kina

Permalänk
Avstängd

Så... en fidget spinner från kina för 30 spänn skall nu då alltså kosta, hur mycket då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så... en fidget spinner från kina för 30 spänn skall nu då alltså kosta, hur mycket då?

162.5 :-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧