Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hade du vågat beställa?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det skulle jag. De har som sagt inte kommit ut med någon information om när detta ska införas, de har inte sagt vilken avgift det kommer bli ens.

Men man vet aldrig, jag har ingen inside information. Men jag tycker det vore extremt fientligt att ändra på hanteringen över en natt utan har gett folk en chans att anpassa sig. Postnord har tydligen ignorerat detta i 25 år, då kan de allt ge folket några månader på sig att anpassa sig.

Personligen är jag väldigt nyfiken på vad avgiften kommer att bli. Får hoppas på en mer rimlig avgift på runt 20kr. Det är ju fortfarande en hög avgift sett till ordersumman, men ändå betydligt mer hanterbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart kommer inte allt fastna på en gång bara för att de vet att de ska stoppa paketen, de riktigt feldeklarerade kommer de aldrig i princip aldrig komma åt (kommer ta tid innan de börjar öppna alla paket utan deklarerat värde osv), men de kan inte strunta i att börja jobba mot att öka kontrollerna och utbilda sin nuvarande personal, det måste de börja med på en gång. Är inte som de kommer bygga upp organisationen och sen börja stoppa paketen ett visst datum. Sen stannar knappast Sverige för att privatpersoner som importerar saker med hjälp av PostNord får vänta på sina paket, det finns andra speditörer och det är inte meningen att paket till företag (med Eori-nummer) eller förtullade paket ska fastna hos PostNord heller. Antar dessutom att dina paket har högre värde än 22 EUR som är kryphålet i flera andra EU-länder till att börja med.

Du fortsätter säger detta, trots att de har sagt i media att de ska genomföra det någon gång i år efter de har lämnat in handlingsplanen? Jag undra vad du egentligen basera detta på?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MinscS2:

Nej det är rätt många i denna tråden som tycker detta är en överlag bra förändring.
Folk som kan se längre fram än näsan sträcker sig tycker att detta är en överlag bra förändring.

Dom som skriker högst i denna tråden är dock dom som bara tänker på sig själv och sin egen plånbok och inte inser att inget är gratis. Frakten är billig av en anledning: för att någon annan betalar för den. (posten/svenska skattebetalare.)
För varje onödig sketen pissgrej du köper från Kina har du folk som arbetar mer eller mindre gratis, eller ännu värre: går back ekonomiskt. Ska bli intressant att se hur ekonomin kommer ändras för posten efter detta.

Det enda jag är lite fundersam till är att dom lade avgiften på 125kr oavsett vara. Antagligen är den så hög för att motverka så att folk inte köper in 10 olika små paket med värdelöst krimskrams i åt gången.

Jag är kanske en utav dem som "skriker mig hes" på detta, men varför jag gör det är för att jag tycker att servicen man får via PostNord är under all kritik senaste åren.

Jag har fått ett flertal paket förstörda förra året, inkl. en TV.
ovanämnda TV hade PostNord t.o.m. plockat bort fraktpallen på så den gick sönder under ett returärende i transport, ett fall jag fick slåss med i månader innan jag till slut fick rätt (finns tråd om detta på Swec).
Sedan ska vi inte nämna att nästan hälften av alla paket, om inte fler ändå, kom försenat med veckor/månader förra året också efter att dem väl anlänt i Sverige (hade ett paket låg på Arlanda i över 4 månader..!).

Som jag nämnde tidigare i tråden så beställde jag en vape från HongKong via DHL, tog 3 dagar över en HELG att få hem det och 5 dagar för kompisen som beställde samma sak. När PostNord kan leverera mer än hälften av mina paket i tid eller framförallt i ett stycke, då kan jag börja överväga att faktiskt betala en "rimligare" avgift eller dylikt.

Edit:
Personligen tycker jag att staten borde sluta ge bidrag till PostNord och låta skiten konka istället, då kanske mer seriösa aktörer kan komma in på marknaden istället. Har 2 alternativa idéer:

  1. Att staten åter igen tar över postverksamheten och låter allt gå på skatten som innan privatiseringen.

  2. Staten tar endast över själva brev verksamheten, alltså noll pakethantering - På så vis blir det även en mer konkurrenskraftig marknad på lika villkor för alla speditörer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Du fortsätter säger detta, trots att de har sagt i media att de ska genomföra det någon gång i år efter de har lämnat in handlingsplanen? Jag undra vad du egentligen basera detta på?

Genomföra vad?

Det enda de officiellt har sagt är vad de sagt i deras pressmeddelande. Tullverket har kommit med sitt egna pressmeddelande. Tycker det framgår i media att PostNord är tydliga med att de inte fått någon dispens här, inte ens någon tillfällig sådan. Arbetet börjar inte efter de gjort en handlingsplan och det handlar inte om något de kan "genomföra" något visst datum. PostNord kommer säkert vara sämre på att ta ut momsen på försändelserna vid årets slut än vad andra speditörer är idag, men det betyder inte att det är riskfritt fram till något visst datum och att de inte redan stoppar paket.

Läser du t.ex. SvD-artikeln du länkar så pratar inte Backteman om någon ny hantering direkt utan att de ska stärka upp sin organisation så att de faktiskt plockar och hanterar fler försändelser korrekt, vilket innebär att de behöver lagra fler försändelser än när de inte följde tullagen i särskilt stor utsträckning. System för att hantera det har de redan, det är inga nya regler som tillkommit, det som är nytt är att de måste utöka sin kapacitet och det är något de haft över 25 år på sig att göra, men struntat i. Nya tullager har de säkert innan årets slut, men att de skulle vänta "tills systemet kommer på plats" senare under året innan de börjar ta försändelser (fler än tidigare) kan vi glömma. Tullverkets förstärkta kontroller kommer inte vänta på PostNords åtgärdsplaner utan de kommer följa de under hela året och har redan klargjort att PostNord måste följa lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Genomföra vad?

Det enda de officiellt har sagt är vad de sagt i deras pressmeddelande. Tullverket har kommit med sitt egna pressmeddelande. Tycker det framgår i media att PostNord är tydliga med att de inte fått någon dispens här, inte ens någon tillfällig sådan. Arbetet börjar inte efter de gjort en handlingsplan och det handlar inte om något de kan "genomföra" något visst datum. PostNord kommer säkert vara sämre på att ta ut momsen på försändelserna vid årets slut än vad andra speditörer är idag, men det betyder inte att det är riskfritt fram till något visst datum och att de inte redan stoppar paket.

Läser du t.ex. SvD-artikeln du länkar så pratar inte Backteman om någon ny hantering direkt utan att de ska stärka upp sin organisation så att de faktiskt plockar och hanterar fler försändelser korrekt, vilket innebär att de behöver lagra fler försändelser än när de inte följde tullagen i särskilt stor utsträckning. System för att hantera det har de redan, det är inga nya regler som tillkommit, det som är nytt är att de måste utöka sin kapacitet och det är något de haft över 25 år på sig att göra, men struntat i. Nya tullager har de säkert innan årets slut, men att de skulle vänta "tills systemet kommer på plats" senare under året innan de börjar ta försändelser (fler än tidigare) kan vi glömma. Tullverkets förstärkta kontroller kommer inte vänta på PostNords åtgärdsplaner utan de kommer följa de under hela året och har redan klargjort att PostNord måste följa lagen.

'

De skriver själva på facebook.

"Vi ska presentera en handlingsplan senast 1 mars och då kommer vi veta mer om hur momsdeklarerationen ska ske och vilken hanteringsavgift som kommer att tas ut. Då fattas också beslut om från och med när förändringarna kommer att gälla. "

https://www.facebook.com/postnordsverige/

Det kan inte bli mycket tydligare, beslutet om när förändringarna kommer att ske görs då de presentera handlingsplanen, såvida de inte ljuger så är det väl ganska så glasklart.

Det vore helt orimligt att de inför det redan nu, de vet ju inte ens själva vad admin avgiften ska bli, okej för betala för momsen, men admin avgiften måste ju vara känt innan köptillfället, kan man ju tycka. Men nu spelar det mindre roll vad vi tycker är rätt, de har sagt att de tar beslut om när förändringarna kommer börja att gälla då handlingsplanen är presenterad, så den kommer inte införas innan dess. Man kan då spekulera kring när exakt de kommer att införa det? Återigen rimligt är att de ger folket och sig själva några månader på sig att anpassa sig.

En vild gissning, augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag är kanske en utav dem som "skriker mig hes" på detta, men varför jag gör det är för att jag tycker att servicen man får via PostNord är under all kritik senaste åren.

Jag har fått ett flertal paket förstörda förra året, inkl. en TV.
ovanämnda TV hade PostNord t.o.m. plockat bort fraktpallen på så den gick sönder under ett returärende i transport, ett fall jag fick slåss med i månader innan jag till slut fick rätt (finns tråd om detta på Swec).
Sedan ska vi inte nämna att nästan hälften av alla paket, om inte fler ändå, kom försenat med veckor/månader förra året också efter att dem väl anlänt i Sverige (hade ett paket låg på Arlanda i över 4 månader..!).

Som jag nämnde tidigare i tråden så beställde jag en vape från HongKong via DHL, tog 3 dagar över en HELG att få hem det och 5 dagar för kompisen som beställde samma sak. När PostNord kan leverera mer än hälften av mina paket i tid eller framförallt i ett stycke, då kan jag börja överväga att faktiskt betala en "rimligare" avgift eller dylikt.

Edit:
Personligen tycker jag att staten borde sluta ge bidrag till PostNord och låta skiten konka istället, då kanske mer seriösa aktörer kan komma in på marknaden istället. Har 2 alternativa idéer:

  1. Att staten åter igen tar över postverksamheten och låter allt gå på skatten som innan privatiseringen.

  2. Staten tar endast över själva brev verksamheten, alltså noll pakethantering - På så vis blir det även en mer konkurrenskraftig marknad på lika villkor för alla speditörer.

Och hur skall den återförstatligade posten eller ett annat transportföretag kunna skicka alla dessa försändelser från Kina utan bidrag från staten? Utan att då gå med brakförlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

'

De skriver själva på facebook.

"Vi ska presentera en handlingsplan senast 1 mars och då kommer vi veta mer om hur momsdeklarerationen ska ske och vilken hanteringsavgift som kommer att tas ut. Då fattas också beslut om från och med när förändringarna kommer att gälla. "

https://www.facebook.com/postnordsverige/

Det kan inte bli mycket tydligare, beslutet om när förändringarna kommer att ske görs då de presentera handlingsplanen, såvida de inte ljuger så är det väl ganska så glasklart.

Det vore helt orimligt att de inför det redan nu, de vet ju inte ens själva vad admin avgiften ska bli, okej för betala för momsen, men admin avgiften måste ju vara känt innan köptillfället, kan man ju tycka. Men nu spelar det mindre roll vad vi tycker är rätt, de har sagt att de tar beslut om när förändringarna kommer börja att gälla då handlingsplanen är presenterad, så den kommer inte införas innan dess. Man kan då spekulera kring när exakt de kommer att införa det? Återigen rimligt är att de ger folket och sig själva några månader på sig att anpassa sig.

En vild gissning, augusti.

De har redan en avgift på 125 kr som var känd av allmänheten, hur de betalar in momsen vet de redan då de faktiskt stoppar en del försändelser och Tullverket har inte att göra med om de ska behålla avgiften på den nivån eller inte. Avgiftsnivån har inget med handlingsplanen att göra. Det handlar mest om att de inte kan strunta i att kontrollera säckar med brev från Kina, och det blev de tillsagda att de inte kan göra på mötet 18 januari och tullagen har de vetat om sedan innan den började gälla, där har inget ändrats i det här avseendet på flera årtionden. Postorderförsändelser från tredje land har tullagen krävt moms på sedan åtminstone juli 1992, oavsett varans värde.

Klart det handlar om ett förändringsarbete när de ska börja försöka följa tullagen, men det är inte samma sak som att nya regler börjar gälla något visst datum. Det är heller ingen överraskning för någon att mottagaren är ansvarig för att betala momsen och avgifterna om de vill ha paketet. Folk behöver knappast massor tid på sig för att inse att de inte kan fortsätta med tullbrott utan risk att åka fast. PostNord har inte fått någon dispens från att följa lagen, och Tullverket kommer rapportera löpande till regeringen hur det går för PostNord att förbättra hanteringen. Alla varor går inte igenom utan att PostNord tar de idag och de kommer garanterat skala upp deras förmåga att kontrollera paketen över en längre tid, de kommer inte anställa fler i terminalerna och skola in dem för att inte följa lagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har redan en avgift på 125 kr som var känd av allmänheten, hur de betalar in momsen vet de redan då de faktiskt stoppar en del försändelser och Tullverket har inte att göra med om de ska behålla avgiften på den nivån eller inte. Avgiftsnivån har inget med handlingsplanen att göra. Det handlar mest om att de inte kan strunta i att kontrollera säckar med brev från Kina, och det blev de tillsagda att de inte kan göra på mötet 18 januari och tullagen har de vetat om sedan innan den började gälla, där har inget ändrats i det här avseendet på flera årtionden. Postorderförsändelser från tredje land har tullagen krävt moms på sedan åtminstone juli 1992, oavsett varans värde.

Klart det handlar om ett förändringsarbete när de ska börja försöka följa tullagen, men det är inte samma sak som att nya regler börjar gälla något visst datum. Det är heller ingen överraskning för någon att mottagaren är ansvarig för att betala momsen och avgifterna om de vill ha paketet. Folk behöver knappast massor tid på sig för att inse att de inte kan fortsätta med tullbrott utan risk att åka fast. PostNord har inte fått någon dispens från att följa lagen, och Tullverket kommer rapportera löpande till regeringen hur det går för PostNord att förbättra hanteringen. Alla varor går inte igenom utan att PostNord tar de idag och de kommer garanterat skala upp deras förmåga att kontrollera paketen över en längre tid, de kommer inte anställa fler i terminalerna och skola in dem för att inte följa lagarna.

Du verka vara så glad över denna nyhet så du ignorera vad de skriver.

Det står klart och tydligt att de inte har bestämt vad admin avgiften kommer att bli. Så varför låtas du som att den är känd?

Det står klart och tydligt att de fattar beslutet om när detta kommer införas då de redovisar handlingsplanen. De kan iofs rent tekniskt sett införa det dagen efter de har redovisat handlingsplanen, om än osannolikt. Dock är det glasklart att de inte kommer införa det innan de har redovisat handlingsplanen, de säger ju det rakt ut, ändå förnekar du det eller påstår du att postnord ljuger för allmänheten?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gropenator:

Och hur skall den återförstatligade posten eller ett annat transportföretag kunna skicka alla dessa försändelser från Kina utan bidrag från staten? Utan att då gå med brakförlust?

Om staten står för det så blir det en del av 'public service' som kommer på skatten, precis som Radiotjänst med TV-licensen idag nu blir - Behöver inte vara svårare än så faktiskt, då det är så det fungerande i praktiken innan det blev ett privatägt bolag.

Blir det flera privata aktörer som tar över så finns det stor anledning att knyta större internationella band och transportled direkt till/från Kina.
Se bara DHL, de har väldigt bra transporttider från Kinas större aktörer (t.ex. SmokTech som jag handlade hos), tar liksom inte ens en vecka för paket att komma fram till Sveriges brevlådor och kostar under hundringen inkl. moms.

Jag förstår verkligen inte hur PostNord kan ha sådana problem med 2st länder i Norden, medan DHL och Schenker kan leverera nästan till vilket land som helst utan problem, och gör det dessutom billigare (med bättre villkor/försäkringar också..) än vad PostNord gör inrikes .

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Petterk: Nja, jag tror inte det tar lite längre tid, utan väldigt mycket längre tid om dom skulle införa det nu över en natt. Saker fastnar ju redan nu i 10+ dagar på Arlanda. Om dom skulle införa importdeklarationen för alla paket nu omedelbums innan dom har kapaciteten till det så lär det bli generalknas med helt orimliga väntetider. Med lite rim & reson så ökar dom kontrollen vartefter dom bygger ut kapaciteten.

Nåja, vi lär få se vad som händer. Jag har 4 paket på väg, beställda bara nån dag innan denna nyhet briserade. Hade jag känt till det hade jag försökt ta alla grejerna från en och samma leverantör. Nåja 375:- i extra avgifter kan man anse vara läropengar och inget jag lider speciellt av.

10+? Senaste beställningen från Wish i september låg över 60 dagar på Arlanda. Då kan man ju föreställa sig hur det blir nu.

Lång tråd men väldigt många verkar missa att detta hände efter direktiv från regeringen och Magdalena Andersson. Är ni missnöjda och tycker frågan är viktig, är det val i september.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

10+? Senaste beställningen från Wish i september låg över 60 dagar på Arlanda. Då kan man ju föreställa sig hur det blir nu.

Lång tråd men väldigt många verkar missa att detta hände efter direktiv från regeringen och Magdalena Andersson. Är ni missnöjda och tycker frågan är viktig, är det val i september.

Menar du att högerpartierna är emot detta och kommer förändra det? Annars ser jag inte vad valet kommer ha för betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

10+? Senaste beställningen från Wish i september låg över 60 dagar på Arlanda. Då kan man ju föreställa sig hur det blir nu.

Lång tråd men väldigt många verkar missa att detta hände efter direktiv från regeringen och Magdalena Andersson. Är ni missnöjda och tycker frågan är viktig, är det val i september.

Frågan handlar om att svensk lag ska tillämpas lika. Jag har inte hört att något parti har annan uppfattning.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Visst, Sverige lär inte stanna, men det betyder ju inte att posten kan ta hur lång tid på sig som helst att utföra en tjänst. Vad mina paket anbelangar så ligger nog merparten av dom straxt under 22 euro. Har nåt som ligger rejält över den gränsen, men jag har utgått från att moms ska betalas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Men man vet aldrig, jag har ingen inside information. Men jag tycker det vore extremt fientligt att ändra på hanteringen över en natt utan har gett folk en chans att anpassa sig. Postnord har tydligen ignorerat detta i 25 år, då kan de allt ge folket några månader på sig att anpassa sig.

25 år? Jag är rätt säker på att kring 2007 så åkte man på tull och moms alltsom oftast.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

10+? Senaste beställningen från Wish i september låg över 60 dagar på Arlanda. Då kan man ju föreställa sig hur det blir nu.

Lång tråd men väldigt många verkar missa att detta hände efter direktiv från regeringen och Magdalena Andersson. Är ni missnöjda och tycker frågan är viktig, är det val i september.

Riktigt så länge har jag inte råkat ut för att mina paket dröjt, men 60 dar är ju helt åt helvete.

Sen är jag inte missnöjd. Är väl rätt klart att moms ska betalas. Jag har aldrig riktigt fattat varför man skulle ha en gräns på 200:-, även om jag inte direkt har nåt emot att dom tillämpat den

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har redan en avgift på 125 kr som var känd av allmänheten, hur de betalar in momsen vet de redan då de faktiskt stoppar en del försändelser och Tullverket har inte att göra med om de ska behålla avgiften på den nivån eller inte.

Precis och jag fattar inte varför dom (postnord) dillar om en ny avgift (vilket det verkar som i en del uttalanden), dom har ju för tusans bövlar redan en definierad avgift, det är bara till att börja tillämpa den! Verkar ibland som att postnord inte vet vad dom pratar om.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Att det inte är moms/tull på varor från Kina är för mig totalt obegripligt och orimligt.

Och med risk för att låta tråkig, men med tanke på den enorma volymen av paket så förstår man att 99% är rent skräp. Jag tycker personligen inte det är en bra utveckling som definitivt inte bör sponsras av varken skatteverket eller statligt ägda postföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om staten står för det så blir det en del av 'public service' som kommer på skatten, precis som Radiotjänst med TV-licensen idag nu blir - Behöver inte vara svårare än så faktiskt, då det är så det fungerande i praktiken innan det blev ett privatägt bolag.

Blir det flera privata aktörer som tar över så finns det stor anledning att knyta större internationella band och transportled direkt till/från Kina.
Se bara DHL, de har väldigt bra transporttider från Kinas större aktörer (t.ex. SmokTech som jag handlade hos), tar liksom inte ens en vecka för paket att komma fram till Sveriges brevlådor och kostar under hundringen inkl. moms.

Jag förstår verkligen inte hur PostNord kan ha sådana problem med 2st länder i Norden, medan DHL och Schenker kan leverera nästan till vilket land som helst utan problem, och gör det dessutom billigare (med bättre villkor/försäkringar också..) än vad PostNord gör inrikes .

Blir lite vanskligt att säga att det funkar så bra med dhl beror vilken tjänst du använder med dem.

Deras billigare tjänster är sämre än postnords och längre svarstider i kundtjänst.
https://se.trustpilot.com/review/www.dhl.se?page=6

Därimot använder man dhl express får man en kundtjänst som svarar på under minuten och väldigt flexibla upphämtningstider och avlämningstider plus väldigt snabba leveranstider tror mitt paket från USA tog en dag men du får betala mycket för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

10+? Senaste beställningen från Wish i september låg över 60 dagar på Arlanda. Då kan man ju föreställa sig hur det blir nu.

Lång tråd men väldigt många verkar missa att detta hände efter direktiv från regeringen och Magdalena Andersson. Är ni missnöjda och tycker frågan är viktig, är det val i september.

Det var Alliansen som gjorde vad PostNord blev idag, förstår inte hur det skulle bli bättre med dem

Permalänk
Medlem

Fan!

Skrivet av Schluug:

Såg inget datum då detta skitförslag ska träda i kraft? I ren protest ska
jag köpa så mycket billigt skräp som möjligt innan dess.

Det blir till å snällt betala avgiften och kvittera ut paketen som
man då surt förvärvat. Fan, kan bli i princip hur dyrt som helst
om regelryttarna bestämmer sig för något. Någo nitisk jävel som
vill ha trettio kronor per lysdiod
Men hoppas på att skattepengarna används till något vettigt...
Köpa tillbaka posten eller något annat spännande kanske.
Postnord suger men jobbar förhoppningsvis på det.
Öppnar ju upp för konkurrenterna rejält vågar jag påstå.

Vi får la se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Du verka vara så glad över denna nyhet så du ignorera vad de skriver.

Det står klart och tydligt att de inte har bestämt vad admin avgiften kommer att bli. Så varför låtas du som att den är känd?

Det står klart och tydligt att de fattar beslutet om när detta kommer införas då de redovisar handlingsplanen. De kan iofs rent tekniskt sett införa det dagen efter de har redovisat handlingsplanen, om än osannolikt. Dock är det glasklart att de inte kommer införa det innan de har redovisat handlingsplanen, de säger ju det rakt ut, ändå förnekar du det eller påstår du att postnord ljuger för allmänheten?

Säg att de den 10 januari tog 2 % av Kina-paketen (totalt är det fler paket än så som fastnar i tullen, hur sannolikt det är har ju varierat mellan länder) och tog ut 125 kr i avgift för hanteringen, tror du då de slutar ta ut avgiften helt i hållet fram till i höst bara för att de får en tillsägelse att de ska ta ut moms på resterande 98 %? Sen är det inte så att konsument kunde förvänta sig att det gick igenom tullen, vilket är varför butikerna friskriver sig och säger att mottagaren står för eventuella avgifter, tull och moms. Så det fungerar när man skickar DDU. Tar de ut 125 kr så har inte villkoren förändras, men det är givetvis fritt fram för de att både höja eller sänka avgiften. Sen kan inte direkt PostNord prata om att de haft EUs förslagna de minimis om 22 EUR (som alltså inte gällt i Polen, Frankrike och Sverige) som praxis när de inte tagit paket som uppenbart har högre värde än så, även skrivet på deklarationen. Tullverket har ingen åsikt om avgiften de tar ut, så om de sänker den för att folk inte ska vänta med att betala/hämta grejerna är helt upp till de själva. PostNords konkurrenter tog redan större delen av paketen vilket är varför de inte krävs på några handlingsplaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Frågan handlar om att svensk lag ska tillämpas lika. Jag har inte hört att något parti har annan uppfattning.

Dessutom får resterande 25 EU-länder samma regler som oss 2021, och EUs nya direktiv om tull kan man inte strunta i. Kan vi faktiskt inte ens om vi går ur EU, då det skulle vara omöjligt för oss att befinna oss i Norden utan omfattande frihandel med EU/EES+Schweiz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar uppenbart att Postnord och Tullverket tillsammans aktivt valt att titta åt ett annat håll vad gäller kinapaketen de senaste åren. Helt enkelt har de bedömt det som orealistiskt att kontrollera dessa enorma mängder småpaket som allihop är märkta med "gift", "samples", "toy" och runt 1 USD i deklarerat värde (även om paketet innehåller en drönare/3d-skrivare för 5 000 kr).

Men nu när media uppmärksammat situationen är det plötsligt "Vafalls? såhär ska det verkligen inte gå till, nu ska vi se över våra rutiner omedelbums", och så var Tullverket tvungna att verka lite hårda och säga till barskt att Postnord måste kontrollera alla paket (trots att Tullverket självklart känt till detta hela tiden).

Men visst är det ett dråpslag för privatimport av småskit för några kronor. Det påverkar ju inte större saker som t.ex. drönare lika mycket. Grejer som kostar 1 000 kr från Kina och 3 500 kr på Teknikmagasinet, OM de ens säljs i Sverige.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

När de infört avgiften så beställer vi en massa skit för en krona och skiter i att hämta ut det så att det svämmar över hos ombuden

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

När de infört avgiften så beställer vi en massa skit för en krona och skiter i att hämta ut det så att det svämmar över hos ombuden

Det skulle bara drabba andra kunder. Det är på tiden du blir vuxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det skulle bara drabba andra kunder. Det är på tiden du blir vuxen.

Nej tack.. jag har hellre barnasinnet kvar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Undrar varför man inte fakturerar avsändande postbolag istället. Då skulle vi helt enkelt betala den ökade frakten direkt till kina och postnord skulle fortfarande få in sina pengar? Hur fungerar det t.ex. från USA? Där betalar man en rätt hög frakt och ingen på postnord/tull klagar?

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dobber:

Undrar varför man inte fakturerar avsändande postbolag istället. Då skulle vi helt enkelt betala den ökade frakten direkt till kina och postnord skulle fortfarande få in sina pengar? Hur fungerar det t.ex. från USA? Där betalar man en rätt hög frakt och ingen på postnord/tull klagar?

När säljaren via sin speditör inte förtullar en vara är det mottagaren som är ansvarig för alla kostnader som tillkommer. Säljarna vill inte stå för moms eller tull, och de vill ju locka med låga priser. Fraktalternativen säljarna använder kan de inte förtulla via, du kan alltid be de skicka förtullat med DHL Express eller dylikt, men då kommer frakten kosta drygt 500 kr.

Från USA förekommer både förtullat och icke, men det som inte är förtullat fastnar i regel hos mottagande speditör som antingen skickar ut en faktura (inkl tilläggsavgift) eller begär betalt innan de lämnar ut paketet. Problemet är mest att privatpersoner dragit nytta av att PostNord inte brytt sig följa lagen och kontrollera alla försändelserna. Beställer du t.ex. en mobiltelefon som skickas som flygpost för några tior i fraktkostnad lönar sig ju det över att skicka förtullat med en dyrare speditör, även om det fastnar i tullen (det är PostNord som är tullombuden i det här fallet). Postavtalen har egentligen ingenting med detta att göra, hanteringsavgiften tog de redan tidigare ut av mottagaren, en säck med femhundra brev/småpaket som de ska betala momsen för kunde de sedan tidigare ta 50 000 kr exkl moms för att gå igenom, men de valde att inte försöka efterleva den delen av tullagen istället och det är vad de nu fått kritik för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Om staten står för det så blir det en del av 'public service' som kommer på skatten, precis som Radiotjänst med TV-licensen idag nu blir - Behöver inte vara svårare än så faktiskt, då det är så det fungerande i praktiken innan det blev ett privatägt bolag.

Nej tack, jag vill inte betala för folks billiga skräp (eller icke-skräp) från Kina.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade precis ut en laddning propellrar från Banggood (beställda i fjol) och kan bekräfta att förutom tull+moms (Vilket jag kan tycka är ok att betala) så tog PostNord ut 125kr i administrationsavgift för att sätta på klistermärket att det ska betalas tull. Det tycker jag inte är ok, det är ocker.

Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman har i en intervju med Ehandel.se dementerat uppgifterna om att avgiften kommer vara 125 kronor även för småpaket från Kina.
Han ljög alltså, precis som vi alla visste att han gjorde.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu