Blir mitt grafikkort för varmt? GeForce GTX780 Ti

Permalänk
Medlem

Blir mitt grafikkort för varmt? GeForce GTX780 Ti

Hej,

Detta är mitt första inlägg här och hoppas det är placerat i rätt del. Jag är även ganska okunnig på datorer så alla är med på det. Jag spelar Pubg, The Forest, CS:go och ett annat bilspel vid namn LFS. Kör Medium/High på dessa spel. Använder HWMonitor och MSI Afterburner.

Mäter upp mitt grafikkort till 75-78+C (80+C - 1 gång) vid spel, särskilt Pubg och The Forest, är detta för mycket/skadligt? Datorn kör på ändå utan några problem eller lagg men mest orolig över värmen då jag gärna vill att datorn ska hålla så länge som det går.

Har en fläkt längst bak som blåser ut, en dubbelfläkt från MSI med flänsar under grafikkortet, en kylfläns med fläkt från CoolerMaster, en "vanlig fläkt" från CorsAir längst fram i botten samt en längst fram högst upp. Det jag har funderat på är att det är bara cirkulation i datorn och varmluft som blåses ut, men inget kallt som sugs in egentligen.

Delar:
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX780 Ti
Intel Core i5 4690K
Samsung SSD 850 PRO 265GB
Moderkort: FC GIGABYTE GA-Z97X-Gaming 3
Nätagg(?): Fractal Design 550W Integra

Det är möjligt att det sitter mer i som jag inte nämnt men i så fall vet jag inte vad eller hur jag ska kolla upp det, som sagt är jag ganska dålig på datorer och gillar mest att lira och att använda dem Datorn är ca 1,5 år gammal och byggdes ihop på Inet.

Har tryckluft och rengör med jämna mellanrum, finns knappt något damm någonstans.

Vad kan jag göra för att få ner tempen till ca 60+C? Eller är det bra som det är?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ingen fara med tempen.
Så länge inte fläktarna ylar på max klarar kortet att hålla tempen under kontroll.
Däremot är det garanterat dags att plocka isär kortet och byta kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ingen fara med tempen.
Så länge inte fläktarna ylar på max klarar kortet att hålla tempen under kontroll.
Däremot är det garanterat dags att plocka isär kortet och byta kylpastan.

Okej thx. Är det något som man gör enkelt hemma eller bör jag åka till Inet med den? Aldrig pillat på insidan av en dator haha, men lär mig gärna det iofs.

Permalänk
Medlem

Någon mer med input? Undrar även om det är värt att byta kylpasta själv när jag är relativt okunnig eller bör jag lämna in den för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Någon mer med input? Undrar även om det är värt att byta kylpasta själv när jag är relativt okunnig eller bör jag lämna in den för det?

Det beror på vilken kylare du har på kortet. Du har bara skrivit "GTX 780 Ti", är det referensdesignen med en radialfläkt?

Isåfall är 80+ grader normalt och inget du behöver göra åt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Att skruva upp och byta kylpasta på ett grafikkort skulle nog inte vara det första jag skulle rekommendera till en person som inte hållt på mycket. Tror dock inte heller att det är så nödvändigt.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara.
Om grafikkortet skulle bli för varmt så trottlar det ner automatiskt eller i värsta fall så slår det av sig själv, det sker vid 120-130 grader har jag för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Socoma:

Hej,

Detta är mitt första inlägg här och hoppas det är placerat i rätt del. Jag är även ganska okunnig på datorer så alla är med på det. Jag spelar Pubg, The Forest, CS:go och ett annat bilspel vid namn LFS. Kör Medium/High på dessa spel. Använder HWMonitor och MSI Afterburner.

Mäter upp mitt grafikkort till 75-78+C (80+C - 1 gång) vid spel, särskilt Pubg och The Forest, är detta för mycket/skadligt? Datorn kör på ändå utan några problem eller lagg men mest orolig över värmen då jag gärna vill att datorn ska hålla så länge som det går.

Har en fläkt längst bak som blåser ut, en dubbelfläkt från MSI med flänsar under grafikkortet, en kylfläns med fläkt från CoolerMaster, en "vanlig fläkt" från CorsAir längst fram i botten samt en längst fram högst upp. Det jag har funderat på är att det är bara cirkulation i datorn och varmluft som blåses ut, men inget kallt som sugs in egentligen.

Delar:
Grafikkort: NVIDIA Geforce GTX780 Ti
Intel Core i5 4690K
Samsung SSD 850 PRO 265GB
Moderkort: FC GIGABYTE GA-Z97X-Gaming 3
Nätagg(?): Fractal Design 550W Integra

Det är möjligt att det sitter mer i som jag inte nämnt men i så fall vet jag inte vad eller hur jag ska kolla upp det, som sagt är jag ganska dålig på datorer och gillar mest att lira och att använda dem Datorn är ca 1,5 år gammal och byggdes ihop på Inet.

Har tryckluft och rengör med jämna mellanrum, finns knappt något damm någonstans.

Vad kan jag göra för att få ner tempen till ca 60+C? Eller är det bra som det är?

Tacksam för svar!

Först och främst välkommen till Sweclockers

"en "vanlig fläkt" från CorsAir längst fram i botten samt en längst fram högst upp." Troligen fungerar dessa fläktar som insug. Fota gärna inuti datorn, blir mycket lättare att hjälpa.

80c låter helt normalt, se bild:

Låter datorn väldigt mycket när du spelar? Ladda hem ex. Hwmonitor (gratisprogram) som kan logga max. temperaturer, varvtal osv. och återkom med resultatet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du aldrig pillat på insidan av en dator är det ju i alla fall garanterat god tid att blåsa bort lite damm i den. (Ingen dammsugare, köp tryckluft på burk)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det beror på vilken kylare du har på kortet. Du har bara skrivit "GTX 780 Ti", är det referensdesignen med en radialfläkt?

Isåfall är 80+ grader normalt och inget du behöver göra åt.

Ingen aning vad referensdesign innebär men det sitter MSI dubbelfläkt under kortet och det går små rör emellan samt kylflänsar.

Skrivet av Magicanz:

Att skruva upp och byta kylpasta på ett grafikkort skulle nog inte vara det första jag skulle rekommendera till en person som inte hållt på mycket. Tror dock inte heller att det är så nödvändigt.

All right, skippar nog det!

Skrivet av lingon37:

Det är ingen fara.
Om grafikkortet skulle bli för varmt så trottlar det ner automatiskt eller i värsta fall så slår det av sig själv, det sker vid 120-130 grader har jag för mig.

Okej, bra att veta! Tack

Skrivet av Kent:

Först och främst välkommen till Sweclockers

"en "vanlig fläkt" från CorsAir längst fram i botten samt en längst fram högst upp." Troligen fungerar dessa fläktar som insug. Fota gärna inuti datorn, blir mycket lättare att hjälpa.

80c låter helt normalt, se bild:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/5909?key=90bfab9a6af52bb89ce3b051deeda5de
Låter datorn väldigt mycket när du spelar? Ladda hem ex. Hwmonitor (gratisprogram) som kan logga max. temperaturer, varvtal osv. och återkom med resultatet.

Tack! Jag kan ta bilder imorgon.

Svårt att veta vad "mycket" är men den går upp i varv, absolut. Dödstyst när jag bara surfar. Har HW Monitor och det är där igenom jag fick funderingar. Men verkar ju som om det är som det ska, brukar ligga runt 75 nånting och den var uppe på 80 en gång.

Skrivet av Rydisen:

Har du aldrig pillat på insidan av en dator är det ju i alla fall garanterat god tid att blåsa bort lite damm i den. (Ingen dammsugare, köp tryckluft på burk)

Gör rent den ganska ofta med tryckluft som jag beskrev i mitt första inlägg. Med "aldrig pillat" menar jag att jag har aldrig skruvat ur eller i någonting i en dator. Men skippar nog att byta kylpasta själv! Verkar ändå som att det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socoma:

Någon mer med input? Undrar även om det är värt att byta kylpasta själv när jag är relativt okunnig eller bör jag lämna in den för det?

Kolla upp exakt vilken modell du har.
Det finns nästan garanterat redan någon som gjort en "howto" hur man får av kylaren.
Men i regel är det väldigt enkelt om man är minsta lilla händig och har rätt verktyg (oftast små skruvmejslar).

Permalänk

Mitt GTX 980 har alltid legat i 80 grader, Asus Strix. Är det kanske dags att byta kylpasta på de? haha

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile