Dator till sonen - hur passar denna till Overwatch

Permalänk

Dator till sonen - hur passar denna till Overwatch

Hej,
Sitter med en 10 årig son och försöker hjälpa honom att köpa sin första egna dator.
På denna lär det bli mycket Overwatch & Little Nightmares & Fortnight samt en del enklare spel.

Som den novis jag är famlar jag efter att förstå vad man kan få för hans begränsade budget (5000 kr) men har hittat ett begagnatpaket hos Inrego som ser ok ut, men jag skulle behöva lite hjälp med att förstå om den fungerar till spel som Overwatch & Little Nightmares.

Inrego dator

Jag är medveten om att det är långt från den prestanda som många av er är vana vid, men idag spelas det på en 5 år gammal Lenovo laptop med en AMD A4-5000 processor och nåt enklare grafikkort. Så det borde bli bättre...

Tacksam för alla inspel och kloka tankar som brukar finnas på detta forum!

Hälsningar
Tobbe

Permalänk

Jag skulle nog titta på begagnat antingen från Sweclockers egen marknad eller blocket, du kommer få mycket mer för pengarna!

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Inaktiv

Dock utan Windows eller skärm.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11271028/

Permalänk
Avstängd

@Toppelino: 1030 grafikkortet kommer inte att ta honom speciellt långt.
För att visa lite siffror 1030 vs 660ti jag gjorde en jämförelse på ett kort värt ca 300kr begagnat (660 ti).

Jag har precis byggt en dator till min son. Nu hade jag lite delar men har köpt det mest kostsamma. Jag hamnade på ca 4000. Exklusive tillbehör som skänktes.

Så min rekommendation är att handla begagnat och bygga tillsammans.
Kan du inte detta så kanske det finns någon i bekantskapskretsen som klarar av det.

Om ni köper den där datorn kommer det behövas en ssd hårddisk (750-950kr) samt ett grafikkort.

Permalänk

@anon255588: Vad ska han med ett numeriskt tangentbord till? haha

Permalänk
Medlem

begagnad dator med i5 3xxx/4xxx samt ett 280x/gtx 970 borde inte va omöjligt att få tag på för runt 3000kr. fick själv tag på två stycken till jul för 2000kr/3500kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hypnotize91:

@Tasticonia: Vad ska han med ett numeriskt tangentbord till? haha

Nice catch! Skulle vara alphanumeriskt XD

Jaja, skyller på lång dag på jobbet.

Permalänk

Tack för snabba svar!
Det här med att jämföra grafikkort är ju en ren djungel...
Men trodde nog att 1030 skulle funka till Overwatch, men Milkabs jämförelse visar ju på det motsatta när man jämför med ett billigt grafikkort, som jag tolkar det.

Att plocka ihop delar på Inet verkar ju vara en hobby för de flesta här inne
Men för mig blir det lite för tufft att bygga ihop är jag rädd.
Långt ute i bekantskapskretsen ska det dock finnas några hobbybyggare...

Angående SSD, är detta en nödvändighet?
Jobbar man mycket mot hårddisken i spelen?

Permalänk
Avstängd

@Toppelino: 1030 funkar till overwatch... Med allt på lägsta inställningarna.. Min poäng var att det finns bättre gamla kort för lite pengar... Bor du i någon storstad är det inte omöjligt att få en komplett burk som är bättre.. Kanske att du får köpa burken och skärm från olika men du får mer för pengarna.

Bor du i Västernorrland kan du skicka pm så lovar jag att hjälpa dig.

En köpes annons på sweclockers för 15kr vore min rekommendation att börja med.

Permalänk
Medlem

Min dotter kör OW på en i5-2500k och ett radeon 6950, minns inte riktigt hur jag ställde in, men medium/high och det flyter på bra.
En sån burk borde du kunna få in i den budgeten lätt, jag gav 6k för 5-6 år sen inkl 24” skärm begagnat.
Var ett GTX570 med då visserligen, 6950’t fiskade jag upp på marknaden för några hundra för något år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

lägg upp en köpes annons här på forumet så tror jag nog att du ska kunna hitta nått! 5tusen borde du iallafall kunna få en gammal i5 och ett 970 för alternativ 780/780Ti

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv

Det här köpte jag till våran då 9åring för 1 och ett halvt år sedan och han kör bla overwatch och Fortnite utan problem, så någon monsterdator behövs absolut inte. Idag får du väl ännu bättre prestanda för samma pengar skulle jag tro, minnena har dok gått upp i pris.

Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
579 kr

ASUS DVD±RW DRW-24F1MT Svart
199 kr

Crucial 8GB (2x4GB) DDR4 2400MHz Ballistix Sport
349 kr

Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB
1 290 kr

ASUS H110M-A
699 kr

Antec GX505 Svart
590 kr

ASUS Radeon R7 360 2GB OC V2
1 199 kr

Fractal Design EFFEKT 500W
499 kr

BenQ 22" GW2270H
999 kr

Permalänk
Medlem

Om du bor i närheten av Trollhättan så har jag ett chassi du kan få. Ett Fractal Arc 2 midi tower.

/Mikael

Visa signatur
Permalänk

Tack igen!
Hittade en i5a med 970 kort här på market precis mha av en gammal kompis.
Ska kolla upp det spåret, annars blir det nog en annons framledes.
Bor längst i söder så här borde det gå att hitta nåt spännande!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toppelino:

Tack igen!
Hittade en i5a med 970 kort här på market precis mha av en gammal kompis.
Ska kolla upp det spåret, annars blir det nog en annons framledes.
Bor längst i söder så här borde det gå att hitta nåt spännande!

Det skulle du klara dig väldigt långt på.
Skulle något klångra göra för honom så kan du alltid vända dig hit. Kan du bara sortera så finns det mycket bra hjälp att få här. Finns inga datorproblem som inte kan lösas