Köpte 1080p skärm ist fö 1440p...dåligt?

Permalänk

Köpte 1080p skärm ist fö 1440p...dåligt?

Hej detta är mig rigg: 1070ti, i5 8600k, jag kan köra pug g ultra allt men kan dippa på 49 fps o de går spelet inte helt jämt, vid high på alla settings ligger ja på 120 fps helatiden.

Vad har ja missat? Trodde det skulle vara högre fps med denna riggen? Har inte clockat nått men det ska väl inte behövas? Hur gör ja för o klocka isåfall.

Och ska ja köpa en 1440p skärm? E det nån mening då ja inte verkar kunna köra ultra med jämt flyt på 1080 p ens??

Man vill ju ligga på 100 fps plus, varför köper alla 1440p om det ändå ger låg fps?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pannkakaa:

Hej detta är mig rigg: 1070ti, i5 8600k, jag kan köra pug g ultra allt men kan dippa på 49 fps o de går spelet inte helt jämt, vid high på alla settings ligger ja på 120 fps helatiden.

Vad har ja missat? Trodde det skulle vara högre fps med denna riggen? Har inte clockat nått men det ska väl inte behövas? Hur gör ja för o klocka isåfall.

Vad jag vet så är PUBG katastrofalt dåligt optimerat. Dina siffror kan mycket väl vara helt realistiska men jag spelar inte PUBG själv så kan inte gå in närmare på det.

Skrivet av pannkakaa:

Man vill ju ligga på 100 fps plus, varför köper alla 1440p om det ändå ger låg fps?

Det finns ju hur många anledningar som helst till att köra på 1440p. Alla har inte samma krav som du.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad jag vet så är PUBG katastrofalt dåligt optimerat. Dina siffror kan mycket väl vara helt realistiska men jag spelar inte PUBG själv så kan inte gå in närmare på det.
Det finns ju hur många anledningar som helst till att köra på 1440p. Alla har inte samma krav som du.

Jo men min fps hade väl varit ännu sämre då? Ja menar 1440p blir väl inte bättre om ja måste ha på medium alla settings? Då e väl 1080 p high typ samma? Elr ha ja missat nått? Allt. Under 100 fpa e värdelöst enligt mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Jo men min fps hade väl varit ännu sämre då? Ja menar 1440p blir väl inte bättre om ja måste ha på medium alla settings? Då e väl 1080 p high typ samma? Elr ha ja missat nått? Allt. Under 100 fpa e värdelöst enligt mig?

Skickades från m.sweclockers.com

PUBG har blivit stabilare på senare tid tidigare var det ännu värre. Många med monstersetups dippade ändå lågt på vissa ställen.
Skulle fortsätta köra på 1080p skärm ifall du främst tänker spela PUBG, annars kan du ju alltid köra PUBG i 1080 även på en 1440p skärm ifall du byter upp dig, finns garanterat andra titlar du kan köra i 1440 och ändå få yt hyffsad fps.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pannkakaa:

Man vill ju ligga på 100 fps plus, varför köper alla 1440p om det ändå ger låg fps?

PUBG är ju inte det enda spelet som finns.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

PUBG har blivit stabilare på senare tid tidigare var det ännu värre. Många med monstersetups dippade ändå lågt på vissa ställen.
Skulle fortsätta köra på 1080p skärm ifall du främst tänker spela PUBG, annars kan du ju alltid köra PUBG i 1080 även på en 1440p skärm ifall du byter upp dig, finns garanterat andra titlar du kan köra i 1440 och ändå få yt hyffsad fps.

E bara pugb o eu4 ja kör, betalade 18k för att spela pubg, yes i need to get laid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Jo men min fps hade väl varit ännu sämre då? Ja menar 1440p blir väl inte bättre om ja måste ha på medium alla settings? Då e väl 1080 p high typ samma? Elr ha ja missat nått? Allt. Under 100 fpa e värdelöst enligt mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Om man vill spela i 120 fps+ med en 120hz+ skärm så bryr man sig inte jättemycket om grafikinställningarna. Medium/high räcker oftast för att spelet ska vara "pretty" nog, där t o m i FPS spel så är det ett stort plus att spela med mycket i low.

Du måste nog inse att 120 fps != ultra settings för de flesta. Man väljer ett eller annat.

Samt att, finns direkt ingen anledning(Innan folk kommenterar, okej de finns väl) att köra över 60 fps om du inte har en skärm som stödjer det.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Om man vill spela i 120 fps+ med en 120hz+ skärm så bryr man sig inte jättemycket om grafikinställningarna. Medium/high räcker oftast för att spelet ska vara "pretty" nog, där t o m i FPS spel så är det ett stort plus att spela med mycket i low.

Du måste nog inse att 120 fps != ultra settings för de flesta. Man väljer ett eller annat.

Samt att, finns direkt ingen anledning(Innan folk kommenterar, okej de finns väl) att köra över 60 fps om du inte har en skärm som stödjer det.

Finns ingen anledning o köra 144 ist för 60? E ju enorm skillnad ju, bytte ifrån min 60 skärm 2 dar sen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här sitter man med 1600-skärm med ett 1050ti 😂

Folk får ha sina krav men är ändå lite oförstående över hz-hetsen. Så lämge man är en bra bit över 30 fps (dvs 60) med medium är jag mer än nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har man en gång tagit steget upp på 144hz så är det fanimej omöjligt att gå tillbaka och gejma på 60hz igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pannkakaa:

Hej detta är mig rigg: 1070ti, i5 8600k, jag kan köra pug g ultra allt men kan dippa på 49 fps o de går spelet inte helt jämt, vid high på alla settings ligger ja på 120 fps helatiden.

Vad har ja missat? Trodde det skulle vara högre fps med denna riggen? Har inte clockat nått men det ska väl inte behövas? Hur gör ja för o klocka isåfall.

Och ska ja köpa en 1440p skärm? E det nån mening då ja inte verkar kunna köra ultra med jämt flyt på 1080 p ens??

Man vill ju ligga på 100 fps plus, varför köper alla 1440p om det ändå ger låg fps?

Du kommer aldrig att få ut 144fps som 144hz skärmen har nytta av. Däremot så kan du dra ner foil (Buskage) till minimum eller rent av stänga av det, då fiender blir lättare att se. Då kan du kanske också få några fps extra. Men som redan har sagts så är PUBG ett redigt o-optimerat spel. Jag vet inte om kodningen är åt skogen, eller om dom till en början nöjde sig med att få det spelbart.

Testa att köra firestrike benchmark och jämför med andra (Finns möjlighet till detta inom programmet) som har samma PC konfiguration som dig, så ser du själv hur du ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Finns ingen anledning o köra 144 ist för 60? E ju enorm skillnad ju, bytte ifrån min 60 skärm 2 dar sen

Skickades från m.sweclockers.com

om du har en skärm med den uppdateringsfrekvensen, jovisst!

Men om jag vill ha hög fps, då bryr jag mig inte om ultra settings.

Permalänk
Medlem

Kör sällan spel själv i ultra om inte FPS är stabil över hundra. Har ett 1080TI (sign)
Hellre det mesta på high on bra FPS då skillnaden oftast är så liten grafiskt om man inte står still i spel och kollar runt efter den fina grafiken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är ju mycket en smaksak också. Själv så tar jag hellre mer ögongodis än hög FPS så länge jag ligger över 60 fps.
3440x1440 (ultrawide) med allt på ultra i 60-70 fps är en orgasmisk upplevelse. Står valet mellan det och 1080p i 120+ fps så kommer 1080p förlora varenda gång (för mig).

Den preferensen påverkas ju även av vilka spel man spelar. Jag är löjligt förtjust i storydrivna single player spel där jag kan "försvinna in" i spelet. Multiplayer är inte alls lika viktigt för mig.

Kort sagt. Bara för att du föredrar högre bilduppdateringsfrekvens före höga grafikinställningar betyder det inte att alla gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

folk tror att mera pixlar är bättre.
för spel så är 1440p ingen fördel och betydligt tyngre att driva.

Köpte själv en 1080p då jag inte tänker lägga ~7k (1080 TI) för ett grafikkort enbart för att få bra fps på flera pixlar.

Sen är det självklart en annan femma om man ska arbeta med skärmen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Här sitter man med 1600-skärm med ett 1050ti 😂

Folk får ha sina krav men är ändå lite oförstående över hz-hetsen. Så lämge man är en bra bit över 30 fps (dvs 60) med medium är jag mer än nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

OMG ;_; Spelar du på en konsol kanske?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

folk tror att mera pixlar är bättre.

Mera pixlar är definitivt bättre på större skärmar. När man har större än 24 tum så bör man ha 1440p, annars ser det ut som gröt på skärmen (tex skrivbordsmiljö). Sen när man försöker köra 1080p på en 1440p-skärm blir det inte alls skarpt längre. När jag hade 980 provade jag att köra i 1080p istället för 1440p i Witcher 3 för att få mer fps men det var inte ens värt för 20-40 extra fps, för suddigt gentemot 1440p.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

@pannkakaa
Du har missat något som kallas för G-sync vilket finns på många av 1440p skärmarna för "gaming".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hakd:

folk tror att mera pixlar är bättre.
för spel så är 1440p ingen fördel och betydligt tyngre att driva.

Köpte själv en 1080p då jag inte tänker lägga ~7k (1080 TI) för ett grafikkort enbart för att få bra fps på flera pixlar.

Sen är det självklart en annan femma om man ska arbeta med skärmen.

Det är klart att högre upplösning är bättre (så länge skillnaden är "tillräckligt synlig"), även i spel. Att det krävs extrema GPU-konfigurationer för att driva runt många pixlar påverkar ju inte värdet av högre upplösning per se. (Men det är såklart något som måste tas hänsyn till vid skärmval i verkligheten, om inte budgeten är obegränsad.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade spikad 100 FPS på 3440x1440 (högre än 2560x1440) med Ultra i PUBG på ett 1080TI.
Sedan började det droppa till 80 FPS efter en patch, sedan ända vägen ner till 20.

Även fast jag lirade på 1080P så droppar jag till 40-50 FPS.

En polare har likadan burk, fast ett 1060. Spikad 100 FPS överallt på 1080P.

Det är lite som ett lotteri med Pubg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Här sitter man med 1600-skärm med ett 1050ti 😂

Folk får ha sina krav men är ändå lite oförstående över hz-hetsen. Så lämge man är en bra bit över 30 fps (dvs 60) med medium är jag mer än nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Om man spelar spel typ Heartstone håller jag med dig. Skall man spela snabba FPS spel är det oftast helt kört att spela med fps/Hzen runt 60. Speciellt om man verkligen testat på att lira med +120 FPS och 120 Hz..

Kan ju kanske informera om att 120 fps och 120 Hz inte är samma sak

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tyvärr är PUBG sjukt tungdrivet, med din rigg så får du nog nöja dig med high. Få bra flyt på ultra är nästan omöjligt helt enkelt. Möjlighen ett 1080Ti hade fungerat, men som någon ovan nämner så är det lite lotteri känns det som med pubg tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

I pubg så är det najs med 1440p då man ofta finner sig själv sittandes 2 cm från skärmen för att försöka se någon röra sig 300 meter bort, alla pixlar är välkomna

Permalänk
Medlem

Kör med datorn i signatur men är tvungen att köra spelet med nästan allt på low om jag inte vill att det ska dippa.

Skulle inte ens försöka spela i ultra.

Just i PUBG tycker jag grafiken är rätt oviktig, det viktiga är själva gameplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om man spelar spel typ Heartstone håller jag med dig. Skall man spela snabba FPS spel är det oftast helt kört att spela med fps/Hzen runt 60. Speciellt om man verkligen testat på att lira med +120 FPS och 120 Hz..

Kan ju kanske informera om att 120 fps och 120 Hz inte är samma sak

Ptja det är bra för svensk ekonomi att folk köper nya grejer.

Bra för mig med som kan köpa era skitdåliga komponenter billigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Har man en gång tagit steget upp på 144hz så är det fanimej omöjligt att gå tillbaka och gejma på 60hz igen

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker personligen att det är större skillnad i skrivbordsmiljö. Allt är så flytande och mjukt utan hack. Kan inte heller gå tillbaka till 60hz. Bättre att betala lite extra för högre frekvens.

Permalänk
Medlem

PUBG är inte direkt en bra måttstock för prestanda. Själv ligger jag runt 100 FPS med ett 1070, en 2600K på en 1440p skärm. Värt att nämna är att GPU ligger på runt 80% load och den CPU-kärna med högst load ligger runt 80% den också. V sync och allt sånt är av... Om jag istället hoppar in i Warthunder är det en kärna som jobbar 100% konstant, mycket trevligare när det är så än när programmet [PUBG] verkar vara flaskhalsen...

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk

PUBG med allt på Ultra är sjukt onödigt. Dåligt optimerat spel + Att det ser ut som en suddig sörja med höga inställningar imo. Sitter själv på ett 1080ti/1080p och ligger runt 120-140 fps i snitt med allt på very low förutom Textures & Foliage som är på Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är klart att högre upplösning är bättre (så länge skillnaden är "tillräckligt synlig"), även i spel. Att det krävs extrema GPU-konfigurationer för att driva runt många pixlar påverkar ju inte värdet av högre upplösning per se. (Men det är såklart något som måste tas hänsyn till vid skärmval i verkligheten, om inte budgeten är obegränsad.)

1080p med högsta inställningarna
vs
1440p med lägre inställningar för att få liknande fps på samma hårdvara.

Slutsatsen blir ofta att det inte blir mycket snyggare då bla AA maxat på 1440p äter upp din fps om man har ett en normal GPU (>1080) som inte kostar mera än hela burken man byggt. I mina ögon så ligger både 1440p och 4k före sin tid när det kommer till gaming och hårdvaran måste komma ner i kostnad för att kunna driva det optimalt och till rimliga kostnader.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället