Strix 1080 Ti OC, 80+ grader varm och högljudd

Permalänk
Medlem

Strix 1080 Ti OC, 80+ grader varm och högljudd

Fick hem en monterad inet-burk, med ett Asus Strix 1080 Ti OC. Upplever att den blir väldarns varm och högljudd. Hur presterar era 1080ti-kort ljud- och värmemässigt? Är detta verkligen normalt? Flertalet testar vittnar om maxtemp på runt att de maxat ut tempen på 65 grader vid load och fläktar som puttrar på i 37%.

Kortet sitter i ett Define Mini C, med två 140 mm fläktar framtill samt en 120 mm baktill (de snurrar väl runt ca 1000 rpm) Har också öppet chassits ovanlucka.

Idle är kortet ca 40 grader och knäpptyst. Jag kör på standard, gamingprofilen i GPU Tweak.

Efter Heaven-testet så är kortet uppe i ca 83 grader, låter väldigt mycket och med fläktarna i runt 60-70%. Spelar jag som vanligt så ligger kortet på ca 77-78 grader, och fläktarna just under 60% (fortfarande högljutt - så att det låter genom mina hörlurar)

(Ex på ljudet från endast GPU-fläktarna)
Video 1 - fläkten till ca 55% (2000 RPM) https://www.youtube.com/watch?v=V66rHuUcpdE
Video 2 - fläkten till ca 80% (där den är uppe ibland) https://www.youtube.com/watch?v=HGUfCmxfxFc

Inet har typ svarat på ett mail att det är normalt med 83-84 grader på dessa kort, men är det verkligen det på detta kort?

Permalänk
Inaktiv

Är inte bekant med just den modellen, men det kan ju vara så att du har fått ett måndagsexemplar med en kylare som inte sitter ordentligt. Recensioner lärde jag mig att inte lita på för några år sedan när jag köpte ett kort som såg bra ut i recensioner (golden samples?) men hade dålig kylare i praktiken, som dessutom satt lite löst från fabrik med för lite tryck mot GPU'n. Blev lite bättre efter att ha monterat om med ny kylpasta och distanser under skruvarna som gjorde att jag kunde få lite mer tryck mot GPU'n, men blev aldrig riktigt bra. Många andra hade också problem med samma modell, trots lysande recensioner i media. Jag snackar om ett Asus ROG Matrix R9 290X som lätt kom över 90°C vid 2000rpm och gjorde ett jäkla oväsen. Bytte det senare mot ett Sapphire R9 Fury som jag är mycket nöjd med. Det står just nu och kör ethminer för fullt och håller 74°C @ 1040rpm och är nästan knäpptyst.

typo
Permalänk
Medlem

@HawkEye: låter rätt högt. Jag har 2st likadana kort men mina kort går typ inte över 70 grader cid full load, samt låter inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Efter Heaven-testet så är kortet uppe i ca 83 grader, låter väldigt mycket och med fläktarna i runt 60-70%. Spelar jag som vanligt så ligger kortet på ca 77-78 grader, och fläktarna just under 60% (fortfarande högljutt - så att det låter genom mina hörlurar)

Inet har typ svarat på ett mail att det är normalt med 83-84 grader på dessa kort, men är det verkligen det på detta kort?

Låter inte helt normalt.. Normalt ska väl vara runt 70* med auto fläktkurva och med ett hyfsat ventilerat chassi.

Har själv Strix 1080ti (ej OC-versionen dock), det ligger runt 67-68* med auto i spel och benchmarks upp mot 70-72* .
Fläktarna runt 45-50%, knappt hörbart.

Har samma chassi som du (Define Mini C) med 2st 140mm i fram och 1st 120mm i bak (Be Quiet Silentwings 3 på 600-800 rpm).
Ej öppnat toppen.

Sweclockers test visar ungefär samma resultat i ett Define Arc:
https://www.sweclockers.com/test/23741-geforce-gtx-1080-ti-fr...
"Asus Strix-kort briljerar här med kyliga 66 °C under belastning"

Kollat så att alla 3 fläktarna snurrar?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Inet har typ svarat på ett mail att det är normalt med 83-84 grader på dessa kort

Det här är en ren lögn. Det är absolut inte normalt.
Det är GTX 1080 Ti med FE-kylaren som normalt blir 83-84 grader under press, inte GTX 1080 Ti med bra eftermarknadskylare som Asus Strix eller MSI Gaming X. Dom bör i ett normalventilerat chassi hamna runt 70-72 grader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har samma kort i ett r5 chassi med tre 140 mm fläktar. Som andra sagt brukar de ligga runt 70 grader med 45-55 % fläktkurva i spel som maxar kortet.

Kan väl säga att dina fläktar i sig själva låter normalt för kortet, låter som någon kylpasta/monteringsmiss.

Permalänk
Medlem

Tror mitt låg runt 65-70C, innan jag monterade vattenblock!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

@HawkEye: Ta av kylaren och lägg på ny pasta?

Vill du inte göra det så kan du prova och se om kylaren behöver spännas lite i skruvarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Byt och skaffa referenskort i den lådan. Hade samma problem, fast med ett 1070Ti.
Bytte till ett referenskort så var ljud och värmeproblem borta.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nej det kan inte vara normal temperatur, som ni säger. Tror garantin ryker om jag lägger på ny pasta.

Skrivet av Juus1:

Byt och skaffa referenskort i den lådan. Hade samma problem, fast med ett 1070Ti.
Bytte till ett referenskort så var ljud och värmeproblem borta.

Vad är ett referenskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ascpek:

@HawkEye: låter rätt högt. Jag har 2st likadana kort men mina kort går typ inte över 70 grader cid full load, samt låter inget alls.

Hur fort snurrar dina fläktar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Tack för alla svar. Nej det kan inte vara normal temperatur, som ni säger. Tror garantin ryker om jag lägger på ny pasta.
Vad är ett referenskort?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett grafikkort tillverkat direkt från Nvidia, AMD osv. Oftast ett kort som blåser ur värmen ur lådan istället för att vispa runt den, framförallt i ett litet chassi som Define Nano S. Antar att iallafall en av grafikkortsfläktarna ligger löjligt nära nätaggregatet i botten?

Bifogar bild.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Juus1:

Fast TS har Define mini C (mATX), samma som jag har.
Inga problem med värmen.

*Har 2st SP fläktar i fram (högt statiskt tryck) eftersom luftflödet är lite sämre p.g.a dammfiltret och frontpanelen.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Juus1:

Fast TS har Define mini C (mATX), samma som jag har.
Inga problem med värmen.

*Har 2st SP fläktar i fram (högt statiskt tryck) eftersom luftflödet är lite sämre p.g.a dammfiltret och frontpanelen.

Ah, my bad!

TS: Jag hade samma problem i ett mATX-chassi. Blev en hotspot under mitt grafikkort, och temperaturen sköt i höjden (89°C).
Bytte till ett referenskort och ligger idag på max 75°C.
CPU har dessutom fått en lägre temp om 5-10°C och övrigt i lådan också, dock är ditt chassi bättre ur kylningssynpunkt.

Kolla länk nedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501284-byta-ut-gainwa...

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@HawkEye:
Hur är tempen i chassit för övrigt, för t ex cpu. Är det andra komponenter som också tycker det är mycket varmt i chassit och därmed så blir också grafikkortet överhettat?
Enda "tyngre" spel jag testat på mitt nybygge är dock Ark Survival Evolved. Jag har samma kort själv i ett s340 elite och tempen brukar gå upp till runt 70 grader och får då fläktarna att snurra i ca 1300... och då låter det ju inte så mycket. ( har ej ställt in några speciella inställningar på det och har ej kört något stresstest eller sånt )
Jag har inte spelat några långa stunder utan mest testat runt lite bara men tycker att ditt kort låter lite mycket och blir lite för varmt.
Finns väl några enstaka lösningar; du kan testa försöka fixa det själv och kanske då sabba garanti.
Du kan reklamera kortet till ASUS för att se om dom kan hitta några fel på det.
Eller skicka datorn och be Inet kolla hur grafikkortet preterar under load.

Permalänk
Medlem

Samma chassi, samma grafikkort, blir inte alls så varmt även ganska överklockat (c:a 75 grader, 50% fläkt). Jag har dock AIO-kylare som gör att varm luft från processorkylningen evakueras i taket utan att ställa till det för grafikkortet, så jag håller med @Bitzy att du borde kolla hur varm processorn blir, dock med två stycken insug i fronten borde det inte vara något problem.

Jag har den lägre frontfläkten på lite snabbare RPM än den övre eftersom jag inte behöver mycket kall luft till processorn, men du borde absolut inte se så höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitzy:

@HawkEye:
Hur är tempen i chassit för övrigt, för t ex cpu. Är det andra komponenter som också tycker det är mycket varmt i chassit och därmed så blir också grafikkortet överhettat?

Kollade nu efter att ha spelat Witcher 3 1 timme, kortet var uppe i ca 80 grader - CPU maxade på 63 grader och chassitemp - finns en sensor i CPUID HWmonitor som är "mainboard" som vart uppe på max 44 grader. Vad är lämplig/normal RPM på chassifläktarna? Börjar ju låta lite över 1000 RPM. Har två Noctua NF-P14s redux-1500 140mm där framme - de bör kunna snurra under 1000 och ända knuffa nog med luft?

Permalänk
Medlem

@HawkEye: Kör 900 RPM på den lägre, 500 RPM på alla andra. Har just nu NZXT Aer RGB så dom flyttar ju inte luft lika bra som dina, vilket får mig att tro att någonting är tokigt.

Min setup:

Permalänk
Medlem

Tack för era inspel - jag har pratat med Inet igen, och jag kommer att skicka in kortet så de får kika på det! Kan återkoppla när jag fått något besked. Väntar dock på att det ska komma in på lager igen - om de byter ut det så att säga.

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Tänkte bara meddela att Inet steppade upp och bytte ut detta kort - pga värmeproblematiken. Fick tillslut (efter 1,5 månad utan kort) ett nytt kort hemskickat som verkar bete sig bättre än mitt gamla. Mycket nöjd överlag, både med kortet (trots problem) och inets service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Fick hem en monterad inet-burk, med ett Asus Strix 1080 Ti OC. Upplever att den blir väldarns varm och högljudd. Hur presterar era 1080ti-kort ljud- och värmemässigt? Är detta verkligen normalt? Flertalet testar vittnar om maxtemp på runt att de maxat ut tempen på 65 grader vid load och fläktar som puttrar på i 37%.

Kortet sitter i ett Define Mini C, med två 140 mm fläktar framtill samt en 120 mm baktill (de snurrar väl runt ca 1000 rpm) Har också öppet chassits ovanlucka.

Idle är kortet ca 40 grader och knäpptyst. Jag kör på standard, gamingprofilen i GPU Tweak.

Efter Heaven-testet så är kortet uppe i ca 83 grader, låter väldigt mycket och med fläktarna i runt 60-70%. Spelar jag som vanligt så ligger kortet på ca 77-78 grader, och fläktarna just under 60% (fortfarande högljutt - så att det låter genom mina hörlurar)

(Ex på ljudet från endast GPU-fläktarna)
Video 1 - fläkten till ca 55% (2000 RPM) https://www.youtube.com/watch?v=V66rHuUcpdE
Video 2 - fläkten till ca 80% (där den är uppe ibland) https://www.youtube.com/watch?v=HGUfCmxfxFc

Inet har typ svarat på ett mail att det är normalt med 83-84 grader på dessa kort, men är det verkligen det på detta kort?

Skruvarna kanske sitter dåligt?

Jag hade lite Kryonaut över så jag tänkte att vad fan. Yolo, och så ersatte jag kylpastan med Kryonaut. Jag fick 3-4c lägre temp under load. Om det beror på att orginalpastan är kass eller att skruvarna satt dåligt vet jag inte, men efter att ha monterat ihop det igen så jag jag nu köra Minnena snabbare och temps är som sagt lägre, så testa det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Ett grafikkort tillverkat direkt från Nvidia, AMD osv. Oftast ett kort som blåser ur värmen ur lådan istället för att vispa runt den, framförallt i ett litet chassi som Define Nano S. Antar att iallafall en av grafikkortsfläktarna ligger löjligt nära nätaggregatet i botten?

Bifogar bild.
https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/923/w7b9HM.jpg

Jag gick från 2x GTX 780 Ti SLI (referensmodell) till ett 1080 Ti Strix. Chassitemperaturen är upp med 10 grader rakt av och numera måste jag köra chassifläktarna betydligt högre än tidigare. Jag kommer aldrig mer köpa grafikkort som, precis som du säger, vispar runt luften istället för att trycka ut den ur chassit.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag gick från 2x GTX 780 Ti SLI (referensmodell) till ett 1080 Ti Strix. Chassitemperaturen är upp med 10 grader rakt av och numera måste jag köra chassifläktarna betydligt högre än tidigare. Jag kommer aldrig mer köpa grafikkort som, precis som du säger, vispar runt luften istället för att trycka ut den ur chassit.

@Juus1: det låter som om ni båda två fått måndagsexemplar av era kort, hade ett 970-referens i ett cooler master elite 430 (en 120mm fläkt fram, och en 82mm bak) som låg runt 80-85 överklockat, bytte till ett 1070 (gainward phoenix i samma chassi) som aldrig gick över 68 grader. Bytte sedan till ett ryzen-system och behöll 1070, samma visa, aldrig ens 70 grader. Nu har jag ett EVGA 1080 Ti SC Black, vilket ligger runt 72-75 grader efter längre load.
Reviews ger oftast en väldigt bra bild av hur korten presterar, och i princip alla visar att FE-korten inte kan prestera 100% pga värme-problem (lägre boost). Den enda gången jag skulle överväga en blower-style kylare är i ett extremt litet case där kortets fläkt nästan är klämd mot någon sida.
Till TS, tur att det löste sig så enkelt ändå

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Testkörde igår kväll, med samma fläktprofiler etc - det är STOR skillnad. Det första kortet var helt klart ett måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Juus1: det låter som om ni båda två fått måndagsexemplar av era kort, hade ett 970-referens i ett cooler master elite 430 (en 120mm fläkt fram, och en 82mm bak) som låg runt 80-85 överklockat, bytte till ett 1070 (gainward phoenix i samma chassi) som aldrig gick över 68 grader. Bytte sedan till ett ryzen-system och behöll 1070, samma visa, aldrig ens 70 grader. Nu har jag ett EVGA 1080 Ti SC Black, vilket ligger runt 72-75 grader efter längre load.
Reviews ger oftast en väldigt bra bild av hur korten presterar, och i princip alla visar att FE-korten inte kan prestera 100% pga värme-problem (lägre boost). Den enda gången jag skulle överväga en blower-style kylare är i ett extremt litet case där kortets fläkt nästan är klämd mot någon sida.
Till TS, tur att det löste sig så enkelt ändå

Jag förstår inte resonemanget. 780 blåser ut varm luft ur chassit. 1080 gör inte det. Självklart kommer temperaturen i burken gå upp.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag förstår inte resonemanget. 780 blåser ut varm luft ur chassit. 1080 gör inte det. Självklart kommer temperaturen i burken gå upp.

om du har en lufttät burk, givetvis, det är därför de flesta chassin har ventilation. Jag tyckte ändå jag var ganska tydlig; referenskorten är inte att föredra då de inte presterar lika bra som de med eftermarknadskylare, om sedan temperaturen inne i chassit är varmare (i.e vilken väg luften tar ut) är av mindre betydelse då det är komponenternas temperatur som spelar roll (t.ex är antagligen ditt strix kort antagligen (mer än) 10 grader kallare än dina 780 Ti)
EDIT: dessutom är det antagligen mycket tystare också

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

om du har en lufttät burk, givetvis, det är därför de flesta chassin har ventilation. Jag tyckte ändå jag var ganska tydlig; referenskorten är inte att föredra då de inte presterar lika bra som de med eftermarknadskylare, om sedan temperaturen inne i chassit är varmare (i.e vilken väg luften tar ut) är av mindre betydelse då det är komponenternas temperatur som spelar roll (t.ex är antagligen ditt strix kort antagligen (mer än) 10 grader kallare än dina 780 Ti)
EDIT: dessutom är det antagligen mycket tystare också

Det rör sig om så pass små marginaler att det inte - enligt mig är värt att betala 1000-1500 kr för ett eftermarknadskort.
Läste något test där det skiljde 2-3% i prestanda, och jag har svårt att tro att Svensson ska märka av detta.

Jag har ett 1070Ti, referenskort, och har aldrig varit så nöjd med ett grafikkort som idag. Det låter inte extremt mycket och håller sig på en stabil nivå (75-80c).

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Juus1:

Ah, my bad!

TS: Jag hade samma problem i ett mATX-chassi. Blev en hotspot under mitt grafikkort, och temperaturen sköt i höjden (89°C).
Bytte till ett referenskort och ligger idag på max 75°C.
CPU har dessutom fått en lägre temp om 5-10°C och övrigt i lådan också, dock är ditt chassi bättre ur kylningssynpunkt.

Kolla länk nedan.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501284-byta-ut-gainwa...

//C

Skrivet av Aje:

Jag gick från 2x GTX 780 Ti SLI (referensmodell) till ett 1080 Ti Strix. Chassitemperaturen är upp med 10 grader rakt av och numera måste jag köra chassifläktarna betydligt högre än tidigare. Jag kommer aldrig mer köpa grafikkort som, precis som du säger, vispar runt luften istället för att trycka ut den ur chassit.

Kör och kört med AMD referenskort (HD6950, R9 290 och Vega 64) och är också nöjd med dessa, blowerkorten får oförtjänt mycket skit, tilläggas skall att ofta har de bättre kylning av minne och VRM:r.
Ser att man kan beställa GTX1070Ti FE från Nvida för 4800 kr, mycket kort för pengarna.

https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1070/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

om du har en lufttät burk, givetvis, det är därför de flesta chassin har ventilation. Jag tyckte ändå jag var ganska tydlig; referenskorten är inte att föredra då de inte presterar lika bra som de med eftermarknadskylare, om sedan temperaturen inne i chassit är varmare (i.e vilken väg luften tar ut) är av mindre betydelse då det är komponenternas temperatur som spelar roll (t.ex är antagligen ditt strix kort antagligen (mer än) 10 grader kallare än dina 780 Ti)
EDIT: dessutom är det antagligen mycket tystare också

Självklart påverkar luften i chassit komponenterna.

Vad vi vet:

  • Konstant luftflöde igenom chassit.

  • Med 2x 780 -> x grader i lufttemperaturen inne i chassit.

  • Med 1x 1080 -> x+10 grader i lufttemperaturen inne i chassit.

Den förhöjda lufttemperaturen påverkar samtliga komponenter som nu utsätts för den högre omgivande lufttemperaturen. Samtliga komponenter blir varmare. CPU idlar tex på 46 grader istället för 38.

Jag kan antingen acceptera att allt går varmare, alternativt öka hastigheten på mina chassifläktar för att försöka ventilera bort den varmare luften. Oavsett så hjälper inte mitt Strix-kort till att leda bort värmen. Kortet fungerar endast i ett extremt välventilerat chassi. I alla andra scenarion är hårfönskylaren att föredra som blåser ut varmluften istället. Oavsett om 780 kylarens förmåga att kyla GPU har sämre kapacitet så blir resultatet bättre tack vare att den hela tiden matas med betydligt svalare luft.

Så nej, mitt 1080 går varmare än mina två gamla 780. Men skruvar jag upp fläktarna rejält, alternativt tar bort dörren på chassit så äger självklart Strixkylaren referenskylaren i alla avseenden.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hade lite samma problem med mitt 1080 Strix, verkar lite som överallt jag tittar så ser jag ca 65c max temp och tyst kylning, medan jag låg kring 80c med rätt hög RPM, runt 77c efter jag bytte kylpasta, fortfarande hög RPM och alldeles för hög ljudnivå.

Håller nu på att vänta på min andra noctuafläkt så jag kan köra dubbla 120mm noctuafläktar istället för de tre originalfläktarna. Med bara en noctuafläkt har jag samma (om inte lite mindre) temperatur som tidigare men otroligt mycket tystare, får se hur det går med den andra, annars får jag testa att dra åt skruvarna lite till på grafikkortet, kändes dock som att det tog stopp när jag drog åt skruvarna vid kylpastebytet, kan hända att det har blivit för mycket kylpasta dock.