Intel bekräftar problem för nyare processorer efter säkerhetsuppdatering

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar problem för nyare processorer efter säkerhetsuppdatering

Intel meddelar nu att inte bara Haswell- och Broadwell-system dras med problem efter en ny uppdatering, utan påverkar även nyare Skylake- och Kaby Lake-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta blir ju bara värre för varje dag känns det som. Blir så jäkla trött på Intel nu, dem borde fan kompensera på något sätt

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Avstängd

Aja, Ryzen2 ska jag sikta in mig på..aldrig mer Intel efter senaste skandalerna..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Aja, Ryzen2 ska jag sikta in mig på..aldrig mer Intel efter senaste skandalerna..

Hade varit nice om alla tyckte så, majoriteten kommer dock blunda och köpa Intel nästa gång också..

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Aja, Ryzen2 ska jag sikta in mig på..aldrig mer Intel efter senaste skandalerna..

De har helt klart skött detta på ett mycket dåligt sätt. Men jag tror inte majoriteten av användarna kommer att göra sin röst hörd och rösta med plånboken och köpa AMD, utan man är nog kvar i det gamla att det är intel som är stabilitet och kvalitet fast att den båten har vält för länge sedan, så att säga.

Men jag vet inte. Jag kan ha fel. Det kan ju också bli så att många faktiskt lackar ur och köper AMD nästa gång. De har ju väldigt mycket spännande nu på gång med Ryzen 2000-serien, så vi får nog vänta och se hur det blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det inte ett brott att hålla den här typen av information hemligt inom företaget? Har de inte någon skyldighet att informera om en produkt är bristfällig? Någon med bättre kunskap får gärna klargöra detta

Permalänk
Avstängd

Kan man reklamera en cpu och få full betalning tillbaka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja att det bara skulle bli en uppdatering och allt skulle vara bra var väl för mycket att hoppas på. Kommer nog dras med detta en lång tid framöver med patchar.

Fattar inte alls varför vissa tror att AMD skött detta bättre. De är ju också drabbade och fick dessutom skamligt ändra sig angående skicka ut mikrokods uppdatering. Hade dessutom problem med MS uppdatering pga att de inte släppt korrekt dokumentation över sina processorer.

Permalänk
Inaktiv

Bra de jobbar på att lösa detta så ingen prestanda förlust kommer bli framöver.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska att SweC gör ett test med "Vinterdatorerna 2017" med de senaste drivrutinerna/mikrokod etc. Då bör man ju kunna se hur prestandan har påverkats för vanliga användare. Alltså "Dec 2017" VS "Feb 2018".

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

I Norge stämmer man nu Tesla för att kraften och prestandan visade sig vara en annan än vad som var utlovat. Därmed borde man ju kunna stämma Intel också (och även AMD som ju också drabbats), kan man tycka - eftersom prestandan efter fixen inte är vad som utlovades.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Kan man reklamera en cpu och få full betalning tillbaka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, säkert inte omöjligt, av vilken anledning vill du reklamera ?
Förlorad prestanda? blir knepigt då Intel inte garanterar någon prestanda i applikationer, så vitt jag vet är clockspeeds m.m samma som innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I Norge stämmer man nu Tesla för att kraften och prestandan visade sig vara en annan än vad som var utlovat. Därmed borde man ju kunna stämma Intel också (och även AMD som ju också drabbats), kan man tycka - eftersom prestandan efter fixen inte är vad som utlovades.

.

Vart har Intel utlovat en viss prestanda i program/spel ? annat än deras clockspeeds m.m?
Tesla utlovar väl att du kan köra xxx på fullt batteri och beroende på väder m.m ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I Norge stämmer man nu Tesla för att kraften och prestandan visade sig vara en annan än vad som var utlovat. Därmed borde man ju kunna stämma Intel också (och även AMD som ju också drabbats), kan man tycka - eftersom prestandan efter fixen inte är vad som utlovades.

.

Intressant tanke.
Hur skall man göra om t.ex. Nvidia/Intel släpper nya drivrutiner/mjukvara som förbättrar prestandan med 5%, skall man då behöva betala in mer pengar till dem?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Ja att det bara skulle bli en uppdatering och allt skulle vara bra var väl för mycket att hoppas på. Kommer nog dras med detta en lång tid framöver med patchar.

Fattar inte alls varför vissa tror att AMD skött detta bättre. De är ju också drabbade och fick dessutom skamligt ändra sig angående skicka ut mikrokods uppdatering. Hade dessutom problem med MS uppdatering pga att de inte släppt korrekt dokumentation över sina processorer.

Jag tror att det är så att det som folk ser är att AMD är helt skyddade mot Meltdown tack vare sina designval, och dels så innebär inte deras skydd mot Spectre ett så stor prestandatapp som intel's skydd mot meltdown gör. Mycket av Inte's IPC verkar ju komma från just hur de hanterat branch prediction (vilket möjliggjort meltdown), och nu när IPC i vissa fall sjunker med 25% så är det klart att det är självklart att många känner sig dragna vid näsan, då många valt intel just för att de haft bättre singeltråds-ipc.

Det är vad jag har hört/tror. Sedan kan jag givetvis ha helt fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I Norge stämmer man nu Tesla för att kraften och prestandan visade sig vara en annan än vad som var utlovat. Därmed borde man ju kunna stämma Intel också (och även AMD som ju också drabbats), kan man tycka - eftersom prestandan efter fixen inte är vad som utlovades.

.

Blir nog knepigt då vad jag vet inte finns någon specifik prestanda som utlovats på CPU av varken Intel eller AMD

En CPU har förstås specar si och så många kärnor, catche, hastighet i Mhz osv men prestanda nix..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Kanske, säkert inte omöjligt, av vilken anledning vill du reklamera ?
Förlorad prestanda? blir knepigt då Intel inte garanterar någon prestanda i applikationer, så vitt jag vet är clockspeeds m.m samma som innan?

Tänkte mest att det kunde vara nice att byta ut min 2600k mot en ny cpu. Om dem nu har ett fel som funnits där sedan tidens begynnelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag skulle önska att SweC gör ett test med "Vinterdatorerna 2017" med de senaste drivrutinerna/mikrokod etc. Då bör man ju kunna se hur prestandan har påverkats för vanliga användare. Alltså "Dec 2017" VS "Feb 2018".

Ingen dum ide, då får vi en objektiv bedömning så är det klart en gång för alla.
@JonasT

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arowe17:

Jag skulle önska att SweC gör ett test med "Vinterdatorerna 2017" med de senaste drivrutinerna/mikrokod etc. Då bör man ju kunna se hur prestandan har påverkats för vanliga användare. Alltså "Dec 2017" VS "Feb 2018".

Skulle vara häftigt om det visar sig att prestandan har ökat istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Aja, Ryzen2 ska jag sikta in mig på..aldrig mer Intel efter senaste skandalerna..

Jag ser inte detta som en orsak att byta leverantör.
Detta här kan hända vilken tillverkare som helst; när speculative branching designades var det nog ingen som ens tänkte på detta.
Man kan i och för sig höja ett ögonbryn om liknande svagheter upptäcks i följd.
Däremot om detta stämmer:

Tycker jag att det är en mycket tungt vägande faktor till att gå över till AMD.

Permalänk
Medlem

Intressanta är att Intel visste om denna brist i sina cpu-design men ändå släppte en ny 8000 serie processorer utan att nämna det. Detta att medvetet sälja trasiga cpu:er kan (och borde enligt mig) få rättsliga konsekvenser.

Jag hoppas EU drar Intel inför rätta, företag ska inte tjäna pengar på detta sätt. Det ska vara en förlustaffär att medvetet sälja trasiga produkter ekonomiskt (att deras image tar stryk får intel stå för själva).
Att Intels VD själv säljer av sina aktier.... visar bara hur mycket det själva visste vad de höll på med.

Jag är så glad att jag inte har hand som mellanstora och större datacenters! sömnlösa nätter för dessa stackare.

rip IT guys n gals

Permalänk
Medlem
Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Vilket fluster cluck.

Känns helt meningslöst att uppgradera processorn innan det kommer ut nya som är helt fria från denna typen av buggar, vilket lär ta 2-3 år (AMD är inte heller helt immuna när det gäller Spectre).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Glad att man avstått från buggiga nödfix-uppdateringar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Hade varit nice om alla tyckte så, majoriteten kommer dock blunda och köpa Intel nästa gång också..

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Vi svenskar verkar ha teflonminne. Påminner om mitt andra intresse, bilar och Volkswagens dieselskandal. Man ljög sina kunder i ansiktet om bilarnas utsläpp och skrev in i mjukvaran att tester skulle upptäckas och utsläppen reduceras.
Gissa vilket märke som säljer bäst i Sverige två år senare?
Tyvärr är det nog med datorhårdvara som med bilar - de flesta som köper har antagligen inte ens någon aning och om de ens hört talas om det kommer det inte att påverka nästa köp.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon kompetent människa kvar på Intel?

Min 6700K blir troligen sista Intel-processorn jag köper. Nu när AMD är ikapp och ARM-företagen avancerar finns få anledningar att betala mer för Intels undermåliga alternativ. Samt att man bör rösta med plånboken, det Intel sysslar med tänker jag inte stödja.

Skrivet av HappyPie:

Intressanta är att Intel visste om denna brist i sina cpu-design men ändå släppte en ny 8000 serie processorer utan att nämna det. Detta att medvetet sälja trasiga cpu:er kan (och borde enligt mig) få rättsliga konsekvenser.

Jag hoppas EU drar Intel inför rätta, företag ska inte tjäna pengar på detta sätt. Det ska vara en förlustaffär att medvetet sälja trasiga produkter ekonomiskt (att deras image tar stryk får intel stå för själva).
Att Intels VD själv säljer av sina aktier.... visar bara hur mycket det själva visste vad de höll på med.

Jag är så glad att jag inte har hand som mellanstora och större datacenters! sömnlösa nätter för dessa stackare.

rip IT guys n gals

Jag håller med dig.

Det var ett medvetet designval Intel använde som har ger säkerhetsproblem. En stor skandal, speciellt hanteringen av problemet från Intels sida och hur man försökt mörka.

Avslöjandena om VDns insiderhandel och allt annat som dyker upp ger en dyster bild av företaget och dess framtid. Och jag hoppas med att Intel granskas och dras inför domstol för vad de gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Aja, Ryzen2 ska jag sikta in mig på..aldrig mer Intel efter senaste skandalerna..

Jag känner likadant faktiskt.

Skrivet av Klonk97:

Hade varit nice om alla tyckte så, majoriteten kommer dock blunda och köpa Intel nästa gång också..

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Både jag och min bästa vän har blivit övertygade om att byta i alla fall. Det räcker såklart inte, men förhoppningsvis följer fler efter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Aja, Ryzen2 ska jag sikta in mig på..aldrig mer Intel efter senaste skandalerna..

Spectre är den övergripande buggen och drabbar alla processorer, även AMD. Meltdown är den som bara drabbar intel men är också betydligt lättare att patcha. Spectre är på sikt ett mycket allvarligare hot därför att den kommer att bli väldigt svår att skydda mot då den bygger på två fundamentala principer för CPU design (out of order execution + speculative execution). Vet inte varför ditt val av tillverkare på något sätt skulle skydda dig mot Spectre.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Detta kan ev visas som ex för folk som panik patchar allt... Patchen kan mao vara värre än felet den patchar i vissa situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Spectre är den övergripande buggen och drabbar alla processorer, även AMD. Meltdown är den som bara drabbar intel men är också betydligt lättare att patcha. Spectre är på sikt ett mycket allvarligare hot därför att den kommer att bli väldigt svår att skydda mot då den bygger på två fundamentala principer för CPU design (out of order execution + speculative execution). Vet inte varför ditt val av tillverkare på något sätt skulle skydda dig mot Spectre.

Nu vet jag inte om det är så, jag spekulerar bara, men jag tror inte att det bara handlar om de här buggarna - utan hur de har skött alltihop. De kände till det redan i somras men släppte ändå nya processorer med den vetskapen, plus VD:ns tveksamma aktiehandel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.