Fläktar, snabbt uppe i varv + högt ljud

Permalänk
Medlem

Fläktar, snabbt uppe i varv + högt ljud

Nyss fått hem ett bygge från Inet (2x 140 in 1x120 ut + en 120 på processorn) och har inte haft PC på väldigt länge, funkar mycket bra, men upplever att fläkten (osäker om det är processorfläkten) brassar igång väldigt fort, vid minsta belastning typ. Körde PUBG en stund igår och det var ett väldarns blås Föreslog att Inet skulle montera chassifläktarna på grafikkortet, men det ser ut som att de kopplat det till moderkortet iaf (kanske inte spelar så stor roll?)

Hade gärna kollat hur varm den verkligen går, och om den kanske går att få lite tystare? Var ställer man in detta? Eller om det helt enkelt är så att den ska blåsa så mycket som den gör...

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att identifiera vilken fläkt det är som låter så mycket. Tvivlar på chassifläktarna i och med att de inte brukar ha fläktstyrning om du inte köpt till det. Gissar på fläktarna på grafikkortet eller CPU-fläkten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Chassifläktarna ska vara PWM och bör väl isf styras dynamiskt av moderkortet? Finns det något bra sätt att se vilken av fläktarna det är som låter och var någonstans styr jag fläktarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HawkEye:

@giplet: Chassifläktarna ska vara PWM och bör väl isf styras dynamiskt av moderkortet? Finns det något bra sätt att se vilken av fläktarna det är som låter och var någonstans styr jag fläktarna?

Koppla ur chassifläktarna och kolla hur den väsnas. Stressa endast CPU'n och kolla om den väsnas då. Har du inte lyckats identifiera vilken fläkt det är nu så är det bara grafikkortet kvar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det allra enklaste tycker jag brukar vara att öppna chassit och lyssna sig fram, samt att med fingrarna stoppa fläktarna en och en och på så sätt spåra orsaken.
Om du har dem satta att styras från moderkortet kan du ju meka via BIOS och prova dig fram.

Sen är det bara att testa sig fram och hålla hitta en bra jämvikt mellan temp och ljud.

Sån där 12->5V, 12->7V fläktadapter kan ju också vara till nytta.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS