Får inte längre ut 144Hz från GTX970 över Displayport

Permalänk
Medlem

Får inte längre ut 144Hz från GTX970 över Displayport

Hej.
Jag har ett GTX 970 tillsammans med en Asus vg248qe igår när jag lirade CS så hängde sig datorn när jag tabbade ut till windows Allt blev svart enda sättet var att reboota datorn genom att hålla inne "startknappen". när windows bootat så har upplösningen till skärmen ändrats till 640x480 och så fort jag försöker byta hoppar den tillbaka till 640x48. Testade att byta från DVI-dual link till displayport.
Med displayport kabel kan jag köra 1920x1080p men jag kan inte få skärmen att köra 144Hz jag kan välja det men den hoppar tillbaka till 60Hz med en gång. Någon kunnig som har nått tips på vad jag kan göra? Kan mitt grafikkort tagit skada?
Bilder.

Förtydligade rubriken//Thomas
Permalänk
Medlem

I en äldra tråd skrivs det om att Displayport inte klarar av 144Hz beroende på vilken version av DP du har. Själv är jag osäker och inte så insatt i just det.

men du kan läsa här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1377710-vad-for-slags-displayport-kabel-for-1440p-144hz

Kan mycket möjligt vara grafikkortet. Jag hade problem i somras med mitt GTX 970, exakt samma symptom men behöver inte vara samma fel.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

I en äldra tråd skrivs det om att Displayport inte klarar av 144Hz. Själv är jag osäker och inte så insatt i just det.

men du kan läsa här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1377710-vad-for-slags-displayport-kabel-for-1440p-144hz

Kan mycket möjligt vara grafikkortet. Jag hade problem i somras med mitt GTX 970, exakt samma symptom men behöver inte vara samma fel.

Vad jag har förstått så ska displayport klara 1920x1080. Ren nyfikenhet hur löste du ditt problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moerte:

Vad jag har förstått så ska displayport klara 1920x1080. Ren nyfikenhet hur löste du ditt problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Som tur, vilket jag tackar alla gudar där uppe. en dag innan garantin gick ut, lämnade jag in den och fick ett nytt. Inga problem sen dess. Sorry om svaret inte är det du önskat.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Bildexpert 📺

@moerte: Låter mer som att du fått tillfälligt problem med Displayport. Inget ovanligt, tyvärr. Lösningen brukar vara sådant som att dra ut kablar och stänga av alla prylar för att sedan försöka igen.

Permalänk
Medlem

Borde inte vara kabeln även om du har en DP med version 1.1
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refr...

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@moerte: Låter mer som att du fått tillfälligt problem med Displayport. Inget ovanligt, tyvärr. Lösningen brukar vara sådant som att dra ut kablar och stänga av alla prylar för att sedan försöka igen.

Har testat det, som sagt har kört dvi sladd förut och får som sagt enbart ut 640x480 på den nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIRDIE13:

Borde inte vara kabeln även om du har en DP med version 1.1
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#Resolution_and_refr...

Nej tror inte heller att det är kabel, det är en ny oanvänd kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@moerte: När det gäller problemet att du bara får ut 640x480 via DVI så kan du köra msconfig och se om "Base Video" är påslaget under Boot-tabben. Slå av det i så fall och starta om Windows, och se om det hjälper.

Skrivet av edroon:

I en äldra tråd skrivs det om att Displayport inte klarar av 144Hz beroende på vilken version av DP du har. Själv är jag osäker och inte så insatt i just det.

DisplayPort klarar 1080p@144Hz oavsett vilken version man har, så det är inte det som är problemet. GTX 970 har för övrigt DP 1.2, som klarar lite mer än dubbelt så hög bandbredd som krävs.

Permalänk
Bildexpert 📺

@moerte: Det att du endast får 640x480 i menyer är ett tecken på att EDID om skärmens egenskaper inte når fram. Du har inte stängt av sådant som EDID eller DDC i skärmens menyer?

Skulle annars i det läget testa med att rensa ut drivrutiner helt med DDU och sedan installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@moerte: Det att du endast får 640x480 i menyer är ett tecken på att EDID om skärmens egenskaper inte når fram. Du har inte stängt av sådant som EDID eller DDC i skärmens menyer?

Skulle annars i det läget testa med att rensa ut drivrutiner helt med DDU och sedan installera om.

Får kolla på det, det hände ju ögonblickligen och jag har inte pillat på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com
har kollat nu DDC är på on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@moerte: Det att du endast får 640x480 i menyer är ett tecken på att EDID om skärmens egenskaper inte når fram. Du har inte stängt av sådant som EDID eller DDC i skärmens menyer?

Skulle annars i det läget testa med att rensa ut drivrutiner helt med DDU och sedan installera om.

Funkade efter kört ddu och gjort en ominstallation av grafiskdrivrutiner. Tack så mycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com