Vilken 7" phablett passar svenska mobilnätet?

Permalänk

Vilken 7" phablett passar svenska mobilnätet?

Hej!

Jag är ute efter att köpa 7" android mobil då jag surfar så pass mycket men använder ej laptop så ofta.
Dessutom måste phablett ha ringfunktion (alltså inte enbart via högtalare eller headset/bluetooth).
Man ska alltså kunna ringa med den genom att ha den "mot örat" om ni förstår.
Min "sweet spot" ligger på 7 ". Gillar stora mobiler.

Har kollat in mobilerna enligt nedan: (Vad jag förstår så har nedanstående mobiler just dessa funktioner jag söker).

Huawei MediaPad X2 (MEST INTRESSERAD AV DENNA MOBIL)

Huawei MediaPad M2 7.0

Huawei p8max

Lenovo phab2 plus

Xiaomi mi max

Asus zenfone 3 ultra

Dock verkar dom vara svåra att få tag på på den svenska marknaden.
Det betyder att man får köpa den utomlands.
Dock är jag orolig att den inte blir kompatibel med det svenska nätet.
Vill ju ha full täckning med 3g/4g/LTE (och allt vad det heter).

Hur vet jag att mobilerna jag köper kommer att fullt fungera med svenska nätet?!

Ni andra som har äger någon av ovanstående mobiler vore jag tacksam om ni kommer med lite synpunkter om fördelar/nackdelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusdarsko:

Hur vet jag att mobilerna jag köper kommer att fullt fungera med svenska nätet?

Kolla på vilka frekvenser de kör på, gemför sedan här List of mobile network operators of Europe (Sweden).
Halebop, Hallon etc. kör på någon av de andras nät, så de listas inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Kolla på vilka frekvenser de kör på, gemför sedan här List of mobile network operators of Europe (Sweden).
Halebop, Hallon etc. kör på någon av de andras nät, så de listas inte.

Tack för detta!

Mitt nästa problem är var jag ska köpa dessa mobiler. Finns ju ej på svensk marknad.
Vilka hemsidor rekommenderar ni som är säkert?
Amazon? Ebay? Annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusdarsko:

Vilka hemsidor rekommenderar ni som är säkert?
Amazon? Ebay? Annan?

Alibaba AliExpress
Dock så på Alibaba måste man ibland köpa ett visst antal, eftersom det är mer riktat till företag än privatpersoner.

AliExpress är relativt säkert att handla från då man betalar till dem, och inte till säljaren, när man har fått sin vara bekräftar man detta, och pengarna släpps då till säljaren.
Pengarna släpps också automatiskt efter en viss tid, men man har gått om tid på sig att förhindra detta om man inte har fått sin vara.

Nackdelen med att köpa från dessa sidor är att varan i regel skickas från Kina, så det kan vara ganska lång leverans tid.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Har bestämt mig för huawei mediapad x2.
Modellnumret som säljs i tyskland är:
GEM-701L
Det står följande om denna modell gällande bandbredd:

Mediapad X2 (GEM-701L) 2Gb/16Gb (4G international)
Mediapad X2 (GEM-701L) 3Gb/32Gb (4G international)

GSM: band 2/3/5/8
UMTS: band 1/2/5/8
LTE-TDD: band 38/40
LTE-FDD: band 1/3/7/20
Wi-Fi: 2.4 GHz/5GHz

När jag tittar på vilka frekvenser som används i sverige får jag inte riktigt ihop det.
Jag har tre idag (men alla operatörer roamar väl?) Så dom andra frekvenserna borde ju användas även om jag använder tre som operatör?

Tack på förhand!

Länk till frekvenser i sverige:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_network_operat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusdarsko:

Har bestämt mig för huawei mediapad x2.
Modellnumret som säljs i tyskland är:
GEM-701L
Det står följande om denna modell gällande bandbredd:

Mediapad X2 (GEM-701L) 2Gb/16Gb (4G international)
Mediapad X2 (GEM-701L) 3Gb/32Gb (4G international)

GSM: band 2/3/5/8
UMTS: band 1/2/5/8
LTE-TDD: band 38/40
LTE-FDD: band 1/3/7/20
Wi-Fi: 2.4 GHz/5GHz

När jag tittar på vilka frekvenser som används i sverige får jag inte riktigt ihop det.
Jag har tre idag (men alla operatörer roamar väl?) Så dom andra frekvenserna borde ju användas även om jag använder tre som operatör?

Tack på förhand!

Länk till frekvenser i sverige:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_network_operat...

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du 3 i Sverige, så kan du bara använda 3s nät i Sverige, ingen operatör i Sverige roamar på en annan svensk operatörs nät (förutom om du gör ett nödsamtal, då används vilket nät som helst, men i första han din operatör, saknar den nät där du är, används någon annan operatörs nät för att göra nödsamtalet), dock så har flera operatörer gemensamt byggt nät tillsammans, men det är inte o roama. angående frekvenser så använder 3 Sverige följande frekvenser: GSM/2G nät: 3 har inget 2G nät. 3G: Band 1 och band 8. 4G: Band 1/7/20/38. Så vad jag kan se, från vad du skrivit den har stöd för, så ska den ha stöd för hela 3s nät

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tack för svar!

Hittade följande information gällande det du skrev:
Det verkar som att man kan skriva frekvensband på 2 olika sätt, Antigen som band och/eller frekvens; (Min källa är induo.com, vet ej om den är pålitlig!):

FREKVENSBAND SOM ANVÄNDS av Hi3G (Tre) I SVERIGE är:
800 MHz (Band 20), 4G(LTE)
900 MHz (Band 8), 3G
1800 MHz (Band 3), 4G,
2,1 GHz (Band 1?)(För närvarande oanvänt?) 3G
2,6 GHz (Band 7), (Band 38), 4G(LTE)
Sen har TRE också HSDPA (vet ej hur man ska tänka kring detta).

Mobilens bandfrekvens:
Band 38(2600), 40(2300)
Band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 20(800)
HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100

Som du säger JNSSON kan mobilen använda sig av samtliga bandfrekvenser ägt av TRE.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är sugen på precis samma som du, en 7-tums ringplatta. Marknaden är dock helt död i dagsläget, där det bästa som finns verkar vara X2 som du skulle köpa. Det tråkiga är att den är från 2015 liksom, och rätt dyr för att vara så gammal. Android 5.0 med, vet inte om det går att uppdatera.

Finns en eller två dugliga 8-tums, men det blir nog för stort även för mig.

Ett annat budgettips som jag nog kommer köra på är Uhans Max 2. En 6.44-tums telefon med Android 7.0, 1080p och alla 4g-band som behövs. För typ 1 200 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com