En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Permalänk
Medlem

Vad du än köper, köp ingen diesel, speciellt inte om du bor i storstaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Verkar som att saab fått sig både bu och bä under den här tråden, men kan bara inflika med min/familjens egen upplevelse.
Vi har haft 2 saabar under omloppet av 18 år, en 95 2.3t 00a (som rullat i familjen sen 00) och en saab 95 2.0t 02a (som såldes vidare) och ingen av dessa hade/har haft några större bekymmer än den årliga servicen och byte av slitdelar.
Vi har haft bmw, renaultl, peugeot och opel (av årsmodell nyare) men saabarna har varit dem som vi har varit nöjdast med.
I vårat tycke:
Riktigt bekväma att både köra och åka i (med tanke på priset i dagens läge).
Driftsäkerheten har under vår period varit fläckfri (inga fula motorlampor, eller andra varningslampor som tänts före, under eller efter färd.
"Rolig" att köra.

Detta kan jämföras med de två opel insignior vi har kört sedan 2012, båda har haft "onödiga" fel med att helljuset varit ur funktion efter längre färd än 40 min i mörker, att kopplingen knakar och att stolsvärme och bakluckor slutat fungera på rullande band.

Självklart är allt i inlägget skrivet efter egna känslor och syn, men vår familj har aldrig varit så nöjda med någon bil som de två saabar vi har kört/kör.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

@p.lindblom:

Om man nu inte har möjlighet att plocka isär en toyota och en BMW av liknande kaliber, hur ska man då kunna ta dig för ditt ord? Har du lust att förklara vad du menar?
Är genuint intresserad.

Jag som är mest intresserad av elektroniken har förstås mest tittat på den biten. Där handlar det om att allting är så mycket enklare utformat i japanska bilar. Där Toyota drar en plusledare och en jord till varje lampa kan européerna dra en hel drös för att baka in all möjlig form av övervakning och reglering. Fler trådar innebär ofta att de är betydligt tunnare och därmed mer benägna att gå av eller kortslutas mot varandra. Jag har lött om åtskilliga avnötta kablar i genomföringarna till dörrar och bakluckor på grannars och bekantas bilar när lås slutat fungera eller interiörbelysningen inte längre förstår att dörrarna är stängda. Detta har nästan alltid varit tyska eller franska bilar. Även en och annan Volvo, men aldrig någon japansk bil. Där är tekniken så simpel att risken för fel förstås är avsevärt mindre. Jag har även lättare att förstå mig på kabelfärgerna i framför allt Toyota-bilar, då de vanligtvis följer en tydlig standard.

När det gäller den mekaniska biten handlar det också om att bilar kontruerade i Japan är ihopsatta av uteslutande M6-skruvar med sexkantskalle, vilket innebär att man kan utföra väldigt mycket jobb med hjälp av bara en 10mm-hylsa och ett spärrskaft. Raka motsatsen är franska bilar där de inte verkar ha haft en tanke på att någon ska kunna meka med bilen efter att den satts ihop. Där är det inte ovanligt att man fastnar på skruvar som behöver specialverktyg eller där man behöver lossa en massa komponenter runtom för att ens nå dem.

Det är några av anledningarna till att jag gillar och litar på japanska bilar. Förutom det talar statistiken för att Toyota gör de mest driftsäkra bilarna i världen. Själv har jag kört Lexus (Toyota i lyxförpackning) i drygt tio år samt haft en del Toyota-bilar för hobbyskruvande av och till. Samtliga har seglat igenom besiktningarna år efter år, utan anmärkningar... förutom en Lexus IS200 som jag försökte besikta efter att jag monterat en kompressor på den. Det gillades inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

2004 bytte de vevhusventilation och vid det här laget är de de bilarna slut på flera sätt.

Ang 9-5 finns ingen anledning att gå längre bak än de med facelift och biopower. 2,3t 184 hk Vector kombi med automat anser jag vara rätt version. Men man ska nog helst räkna med 50-60k.
Alla 9-5or kombi har rostiga bakluckor så man kan försöka hitta det och pruta.

Viktigt även att plocka ner innerplastskärmarna i bakre hjulhusen. Inte ovanligt att det är stora rost hål in bagageutrymme och under baksätet. Ett tydligt täcken på detta är om det är ovanligt mycket grus i reservhjulsbaljan och om man kikar under mattan under baksäte a nära gångjärnen för ryggstödet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Apropå rost i hjulhus.. Ska man utgå från att bilhandlare är "hederliga" /schyssta eller tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste alltid utgå från att man aldrig kan lita på en beg. bilhandlare. Allt de är ute efter är dina pengar, de skiter fullständigt i bilen de säljer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Begagnade bilar för 40k. Skaffa något så simpelt som möjlig så är risken för dyra reparationer klart mindre. Dåliga exempel är Audi BMW då de har extremt dyra delar och service priser. Även försäkringar är klart dyrare pga just denna faktor. En sån här regel går även applicera på Toyota där tex batterier i hybrider inte är något man vill byta så hoppa över dessa. När du hittat en modell du är sugen på gör sökning efter typfel på den modellen så ser du om den har några och om de är dyra eller jobbiga att åtgärda. Generellt har de flesta något problem ... Bara det inte är allvarliga motorfel eller dylikt.så där ett sånt exempel är vag 1.4 tsi (audi/vw/Skoda/Seat) där kamkedjekontruktionen är bristfällig lindrigt sagt. De rasar på löpande band. Även dsglådan till mindre motorer inom vag är nono.

Som de flesta säger 2020 kommer miljözoner gissningsvis i Stockholm. Äldre bilar än 2009 euro 4 blir portade från yttre stadskärnan . och äldre än 2012 ca blir portade ur stadskärnan euro 5 o äldre.

Har du kompisar som håller på eller är villig att lära dig pilla på bilen själv vilket tar tid o kostar så går det köpa lite roligare bil. Själv valde jag att sälja min Japan o skaffa en Saab 9-3 då jag behövde en något mer bekväm bil för långåka då honda civic var för burkig och hade dåliga vinterbilsegenskaper. Önskade dragkrok samt något som gick trimma för en mindre peng.

Dit jag ville komma är lista upp vad som är viktigt för dig och rangordna dessa krav. Desto färre desto billigare så kan det vara enklare att välja om du väljer efter huvud o inte hjärta vilket många entusiaster gör.

Ex kombi el motsvarande med 4 dörrar.
Ac
Dragkrok
Låg skatt o försäkring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glömde kommentera tex
En v70 stadig konstruktion med en större bensintörst oftast runt 1 liter milen. Med lite mer massa är den trevlig familjebil o långåka med.

De flesta.japaner är motsatsen. Känns flimsigare även om de oftast håller ihop ändå Lägre bränsleförbrukning generellt och lägre skatt o försäkring. Bra stadsbilar - inte bekväma långåka med om det inte är de större modellerna men då brukar prislappen ha dragit iväg eller så är de riktigt gamla men då är inte den ekonomiska kalkylen lika god längre.

Det är alltså en balans av värderingar som behöver göras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror ni ska kolla på en Japanare (Manuell) för billigaste ägande. Lite bekvämare men dyrare kolla på V70 gärna Facelift 05-08. Syrran har en -05 140hk manuell och går snålt, billig att äga och endast enklare småfel som inte varit dyra. Saabarna har tyvärr en del fel som blir dyra eller svårlagade.

Sen de som säger att Dieslar är för fartyg, har nog inte varit med i modern tid. Men däremot börjar eller har bensin tagit ikapp då de fått ner förbrukningen rejält på sista året/åren. Men nu ska TS inte köpa en NY bil, då hade det varit en helt annan fråga.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Diesel är dyrare att reparera och mycket högre skatt ska man tänka på.
Kamkedja är verkligen inte guld och gröns skogar som folk verkar tro. Ska man ha kamkedja så ska bilen vara nog servad och MAX 1500mil mellan oljebyte gärna bara 1000mil absolut ingen intervall efter longlife olja. Är servicen inte skött så finns det markant risk för kamkedje ras och det kostar jävlar mycket mer än att byta kamrem (kedja kostar cirka 2x så mycket att byta än kamrem). Många tillverkare har även haft problem med sina kedjor.

Som många säger så är toyota en trevlig och driftsäker bil o detsamma gäller honda ingen är världes roligaste men det frågade op inte efter. Personligen så håller jag mig borta från nyare audin dom har tyvärr inte samma kvalle som förr i tiden.

hur vet jag? Uppväxt på farsans bilverkstad som han drivit i 40 år

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra info! Men du, hur kan man vara säker på att servicen är skött sådär ordentligt som du efterlyser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Personligen rekommenderar jag helt klart en Volvo V70 för de pengarna. Välj en med en mindre bensinmotor då du ska köra såpass lite, helst en utan turbo. Manuell låda ger mindre strul, men kan vara försumbart i sammanhanget.

Räkna dock med att servicekostnader är ofrånkomliga oavsett bilval, i synnerhet oljebyten. Det är värt att lägga pengar på en bra olja och kan enkelt vägas upp genom att byta olja och filter själv. Det klarar du att göra om du inte har tummen mitt i handen och har lite grundläggande verktyg hemma. Behövs i stort sett en skiftnyckel, en domkraft, helst en pallbock och en bytta att samla upp oljan i. Lämna den gamla oljan på en återvinningscentral.

https://www.oljemagasinet.se/ säljer bra olja till bra pris.

Lyssna också noga efter missljud i växellåda och hjullager.

V70 jo det verkar vara ett rätt säkert kort. Mindre bensinmotor, okej check!

Har en kompis som meckar lite så egna oljebyten borde funka bra. Sparar länken, tack för den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag ska sälja min Corolla T-Sport snart då jag fick tjänstebil precis. 13k mil. Runt 45k.

Jag pm:ar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Utan tvekan mer eller mindre valfri motorsvag japansk bil. De håller, helt enkelt. Dessutom slipper man organisationer såsom Bilia, Hedin Bil och Din Bil och liknande klåpare om man tvunget vill serva på märkesverkstad.

De håller helt enkelt, bra copywriting där. 😊

Apropå de där klåpare-verkstäderna du nämnde - var ska man vända sig istället? Jag har otroligt dålig koll på det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_RS_2_0T_200HK_...

inte bli mossig, detta är en rolig kombi som passar din budget

köp inte diesel bara, du kommer inte få köra det i innerstan i stockholm inom kort..

Tror jag kollat på just den om jag inte minns fel!

Står inte när kamrem är bytt i den härligt säljiga annonsen, men känns inte priset lite för högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoRzA_112:

@Pender: Subaru legacy

Riktigt trevlig form på den tycker jag! Och hög och fin. Har inte hittat ngn passande inom min budget dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pender:

Min fru har en Toyota Avensis -09.
Är aldrig något fel på den bilen, som innan nämnt glödlampor som går sönder på den.

Tips 1
Be om att få hissa upp och kolla under bilen hos bilhandlaren, det är där man ser skicket på bilen.
En lack går att polera väldigt fin även om bilen varit misskött men underredet gör dom inget åt.

Tips 2
Underedsbehandla bilen om du tänkt ha den länge.
Guld värt för en begagnad Japanare

Tips 3
Car.info
Hemsida med massa gratis matnyttig info om bilarna, bara mata in regnr

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Volvo V50/V70 eller Saab 9-3/9-5 hade jag satsat på. Brukar själv ha en Saab 9-5 i Stockholm då och då. Väldigt lite krångel med en gammal Saab.

Saab 9-3 (dock diesel, så kanske bör undvikas):
https://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3_1_9ttid_drag_185hk_6...

Volvo V50:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_1_8F_M_varmare_lag...

Den där Volvon gillade jag starkt! Ser ju helfin ut, låga mil mm! 1000kk skatt/år. 3 ägare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

jag slår ett slag föt toyota, dom kanske tråkiga men det är en vardags bil så vem bryr sig?

roligare bil= mer problem, kolla på saabar. kräver en del vård för att hålla sig i topp skick(svin bra motorer, men oljebyten och rätt olja är extremt viktigt.)

likaså volvo eller dom flesta andra bilar med turbo(nej jag säger inte att turbos rasar stup i kvarten, dom kräver generellt bara mer kärlek)

en toyota bl.a finns där inte mycket som kan fela på. samma grej med volvo b23/230 sugis, du kör till kamremmen går av, sätter i en ny och kör vidare. oljan bytar man lite då och då(inte väldigt petigt på gamla rödblockare om man gör det på pricken varje år från egen erfarenhet)

Men köp ingen gammal volvo Det var mest för att göra en poäng. Ju enklare motor/bil desto mindre bekymmer, det är det jag vill komma till!

och bor du i stockholm så köp ingen diesel det är bland det värsta man kan göra. kostar mer i skatt och dieslar gillar inte kortare sträckor alls eller start/stop

Volvo = mer strul än Toyota enligt dig.. Vad säger du om länkade V50 (2007) ovan? Skulle du räkna den som en enklare mindre strulig model? Eller betyder tex bensin/etanol mer problem?

Volvo_V50_1_8F_M_varmare_laga_mil_Ny_besk_Ser_77466246

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Min fru har en Mazda 6 Kombi 2.3 Sport -2006 som har fungerat otroligt bra. Vi köpte den för 50k och då hade den gått cirka 12k mil. Har inte strulat mer än att någon lampa har gått och vi har kört den typ 3-4k mil. Drar cirka 0.8/milen.

Perfekt! Det är precis det jasg letar efter. Bara tuta och köra!

Lägger ytterligare en modell till listan på kandidater!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte något direkt tips men måste bara få berätta om min Toyota som är det bästa bilköpet i mitt liv!

En gammal jobbarkompis farmor skulle sälja sin '00 Avensis automat då den bara stått i garaget sedan henns man dog. Så jobbarkompisen frågade runt på jobbet och jag nappade med en gång då min gamla '94 Carina började ge sig både här och där efter upp mot 28.000 mil (samt den röda färgen mer blivit rosa). Så åkte och kollade på den nya och då visade det sig att den bara hade gått ca 2600 mil, varit servad varje år, nya vinterdäck som i stort sett bara varit köra på en vinter, och stått i varmgarage hela tiden då den inte används! Blev såld på pricken och frågade vad hon ville ha för den och det var då jobbarkompisen droppade bomben, "näh asså hon vill ha 35.000kr för den, inte mer eller mindre".

Nästa dag fick hon pengarna och jag mitt livs bästa bilköp! Hon (avensisen) rullar lika bra nu som då, fortsätt att göra årsservice samt bytt kamrem då den och den har precis rullat över 9000 mil (bra att byta efter x år sa de på verkstaden). Jag står som tredje ägaren på bilen då jobbarkompisens farmor tog över den efter maken dog, så tekniskt sett är jag andra personen som äger den.

Kommer aldrig göra ett så bra bilköp som detta och jag är så tacksam för att jag fick köpa den. Bjöd gamla jobbarkompisen på en påse öl som tack

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Jag skruvar i bilar.
Är det ekonomi (skatt, försäkring, service, bränslekostnader) och tillförlitlighet ska du tveklöst satsa på Corollan, du är helt klart inne på rätt spår!
Enda nackdelen som jag ser är att långa personer sitter inte bra vid längre körning då sätena är små/korta i sitsen, och kolla rost som jag ser är det enda problemet med Toyota + att de är tråkiga att köra.

Gillar du att köra bil med passion ska du köpa något annat.

Avråder från Audi, Volvo, VW i det pris och årsmodellssegmentet för att det kan bli hur dyrt som helst att reparera.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Pender:

De håller helt enkelt, bra copywriting där. 😊

Apropå de där klåpare-verkstäderna du nämnde - var ska man vända sig istället? Jag har otroligt dålig koll på det..

Det bästa är att göra jobbet själv, det är det enda sättet man vet att det blir gjort. Näst bästa alternativet är om man har vänner som pysslar med bilar som man litar på, tredje alternativet är mindre lokal verkstad med gott rykte. Allra värst är de största märkesverkstäderna, kanske för att de omsätter hundratals bilar om dagen. Lasingoo lär kunna hjälpa dig i rätt riktning: https://www.lasingoo.se

När det rör sig om relativt billiga bilar gör det ingen större skillnad på andrahandsvärdet vart den är servad, och det finns inga gällande garantier där man riskerar att sätta sig på kant med tillverkare för att bilen är servad på annat håll.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Låter toppen!

Det där med senare modeller rostar inte.. Snackar du alltså cirkus inom de senaste 10 åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, ungefär, från mitten av 2000-talet har Toyota bra rostskydd. Fördelen med Avensis vs Corolla är att man sitter mycket bättre i Avensis, det är en större bil.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Alla äldre bilar har ju gräns när de går från helt att vara helt ok, till "jävla-bil-jävel-nu-åker-du-i-sjön".
Bytte min Passat-kombi -06 förra året till en Audi A3 -10. Sen om det var ett klokt val får framtiden utvisa..
Hursomhelt. Passaten var jag extremt nöjd med och hade tänkt ha den i 10 år till. Men. På ett år blommade rosten fram lite överallt och när besiktningen slog ner på "avgasläcka" visade det sig vara ett sprucket grenrör @ 26000 kr i rep. Sålde bilen obesiktigad för 30K ist...

Farsan har kvar sin Saab 9-5 Aero som andra-bil. Den har gått snart 50000 mil (ej taxi, bara farsans mil) och kan nog tugga ett par tusen mil till. Visst. Den är inte snyggast i stan. Märkligt nog är farsan mer nöjd med den än sin nya Skoda Superb.

On topic. Toyota Avensis är nog ett mycket bra köp för familjeäventyr. Eller möjligtvis hitta en Camry som någon "äldre herre" haft som tjänstebil sedan ny och sen köpt ut privat.

Camry...?
https://www.blocket.se/kronoberg/Toyota_Camry_2_4_156hk_SoV_K...
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/TAU615

..pruta

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk

@Pender: Nej alöla volvo är inte struliga, poängen jag försökte få fram är att bilar med turbo kräver mer omsorg för att vara driftsäkra. sedan syftade jag också på äldre volvo typ 740/940(som jag själv har samt haft tidigare). det är inte att dom inte är driftsäkra utan att dom är enkla. enkel bil är oftare billigare samt driftsäkrare. finns självklart undantag, det finns där alltid.

1.8F och 2.0F är okey motorer, inte hört något dåligt om dom mer att nyare volvo är rätt dyra i reparationer.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Går inte åka 2 vuxna, 2 barn i en sedan annat än till och ifrån möjligen en pizzeria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Går inte åka 2 vuxna, 2 barn i en sedan annat än till och ifrån möjligen en pizzeria.

Varför skulle det inte gå? Visst får du inte in lika mycket packning i en sedan men sittutrymmet skiljer sig inte mellan en kombi eller sedan av samma modell och årsmodell. Möjligtvis takhöjd i baksätet pga att vissa sedaner har mer sluttande tak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skulle det inte gå? Visst får du inte in lika mycket packning i en sedan men sittutrymmet skiljer sig inte mellan en kombi eller sedan av samma modell och årsmodell. Möjligtvis takhöjd i baksätet pga att vissa sedaner har mer sluttande tak.

Ska du t.ex åka till "stugan" ett par dagar finns det ingen stans att rymma packning och mat, utan kombi är man billös igen.
Har själv 2 barn så jag pratar om egen erfarenhet.
Folk åker inte omkring med takbox för att man tycker det är snyggt eller alltid har skidorna med sig, just saying...

Permalänk

Kalkyl för skojs skull, eller "hur värt är det att ha bil":

Bil 1-2ggr i veckan -> c:a 10-15mil -> 7-800mil/år

Corolla, 2006, inköp 40000kr:
800mil*15kr/L*0.72=8640kr/år i bränsle
Årsskatt 1702kr
Helförsäkring 3288kr/år
Servicekostnader: ex. olja, filter som man bör göra 1ggr/år oavsett körsträcka (lågt räknat) = 2000kr/år

Försäkring, skatt, bensin, service under 4år = 62520kr

summa totala bilutgifter 4år -> 102520kr

Säljer bilen efter fyra år, värdeminskning c:a 20000kr

Totalkostnad för att köra bil 2ggr i veckan i 4år = 82520kr eller 1719kr/mån (Det tillkommer ev. parkering, däck och oförutsedd service på detta + ev. låneränta!)
Har säkert glömt någon utgift.

Bilpool bör räknas på om man bor i Stockholm.

Ändå är Corollan otroligt billig att äga men det drar snabbt iväg mer än man tror ändå.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith:

What! Det låter mkt intressant!

Tack för tipset, ska definitivt kolla upp det! Har inte ens tänkt tanken på leasing. Vet för lite om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Går inte åka 2 vuxna, 2 barn i en sedan annat än till och ifrån möjligen en pizzeria.

Camryn har 485 liter vilket är större än både S80 och 9-5.
Jag har tre barn (ehh typ barn, tonåringar på 12-20 år). Semesterpackning fyller upp vilken bil som helst och hade det varit TS krav skulle jag nog mest rekommendera en 945:a, eller en Cheva Suburban.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |