Permalänk
Medlem

Ljuddämpning i gamingrum

Jag skall i slutet av månaden flytta in med en polare (så otroligt trött på att bo ensam) och vi har börjat snickra ihop ett riktigt schyst gamingrum. Vi har b.la. måttat upp och sågat till ett schyst bord under helgen som passar riktigt fint. Vi kommer ha plats med tre gamingstationer bredvid varandra.

Nu till problemet: Rummet är 'kallt' och har inget på väggarna = eko. Har kikat på ljuddämpningsmattor/kuddar, men vad är egentligen den bästa lösningen för att inte heller alstra värme i rummet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om rummet är kallt så rekommenderar jag element. Finns billiga elektriska sådana för mindre utrymmen.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Är det ett normalt rum borde det räcka att bara möblera det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag skall i slutet av månaden flytta in med en polare (så otroligt trött på att bo ensam) och vi har börjat snickra ihop ett riktigt schyst gamingrum. Vi har b.la. måttat upp och sågat till ett schyst bord under helgen som passar riktigt fint. Vi kommer ha plats med tre gamingstationer bredvid varandra.

Nu till problemet: Rummet är 'kallt' och har inget på väggarna = eko. Har kikat på ljuddämpningsmattor/kuddar, men vad är egentligen den bästa lösningen för att inte heller alstra värme i rummet?

Mattor, gardiner, kuddar och tyg över lag är dämpande. Det kan ha en isolerande effekt med inte alstrande. Möbler som bryter ljudvågor och förhindrar stående resonans hjälper också till.
Tre datorer och tre personer kommer däremot alstra värmen. Minns inte riktigt men jag tror man säger c:a 100W per människa. Ni får kanske ha fönstret på glänt - vilket inte är en dålig idé hur som.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@ajled: Tror du ska läsa om TS inlägg

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Finns speciella "kuddar" i tyg som man sätter upp på väggarna i kontor. Snygga och dämpar bra, rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mattor, gardiner, kuddar och tyg över lag är dämpande. Det kan ha en isolerande effekt med inte alstrande. Möbler som bryter ljudvågor och förhindrar stående resonans hjälper också till.
Tre datorer och tre personer kommer däremot alstra värmen. Minns inte riktigt men jag tror man säger c:a 100W per människa. Ni får kanske ha fönstret på glänt - vilket inte är en dålig idé hur som.

Jo, matta hade vi tänkt att lägga in. Frågan är vad som blir bäst/snyggast på väggarna. Känns inte så kul att hänga upp gardiner. Vad tror du om 30x30 ljudkuddar i någon snygg formation på väggarna?

Jo, värmen är vi medvetna om. Tyvärr har vi inget fönster utan vi kommer försöka få till bra luftflöde med fläktar - osäkert hur det blir än så länge...

Skrivet av Jompa79:

Finns speciella "kuddar" i tyg som man sätter upp på väggarna i kontor. Snygga och dämpar bra, rekommenderas.

Sådana har vi kikat på! Kanske får bli att köpa hem att parti då.

Skrivet av Json_81:

Är det ett normalt rum borde det räcka att bara möblera det.

Kommer enbart vara en bänk + datorer och datorstolar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Minns inte riktigt men jag tror man säger c:a 100W per människa

https://getyarn.io/yarn-clip/6b93581b-127f-4899-ab08-d0825389...

Permalänk

Personlegen tycker jag att ljudabsorbenter uppsatta på väggarna ger ett rätt bra cleant utseende.

T.ex
https://m.thomann.de/se/studio_akustik_set.html

Sen ska man nog inte klä hela rummet med det men att ha bakom/ runtom skärmarna tycker jag ser ganska bra ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag skall i slutet av månaden flytta in med en polare (så otroligt trött på att bo ensam) och vi har börjat snickra ihop ett riktigt schyst gamingrum. Vi har b.la. måttat upp och sågat till ett schyst bord under helgen som passar riktigt fint. Vi kommer ha plats med tre gamingstationer bredvid varandra.

Nu till problemet: Rummet är 'kallt' och har inget på väggarna = eko. Har kikat på ljuddämpningsmattor/kuddar, men vad är egentligen den bästa lösningen för att inte heller alstra värme i rummet?

Möbler först innan ni spenderar en krona extra på akustik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Personlegen tycker jag att ljudabsorbenter uppsatta på väggarna ger ett rätt bra cleant utseende.

T.ex
https://m.thomann.de/se/studio_akustik_set.html

Sen ska man nog inte klä hela rummet med det men att ha bakom/ runtom skärmarna tycker jag ser ganska bra ut.

Jo, en sådan lösning vi kikat på. Har du möjligtvis sett någon 'guide' för hur man bör setta upp dessa för maximal effekt?

Skrivet av Svensktiger:

Möbler först innan ni spenderar en krona extra på akustik.

Vi har prövat med ett nästan fullmöblerat rum, allt som skall vara där exkl en till dator med utrustning och en till datorstol. Det ekar på rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Personlegen tycker jag att ljudabsorbenter uppsatta på väggarna ger ett rätt bra cleant utseende.

T.ex
https://m.thomann.de/se/studio_akustik_set.html

Sen ska man nog inte klä hela rummet med det men att ha bakom/ runtom skärmarna tycker jag ser ganska bra ut.

Lite billigare:

https://www.ebay.co.uk/itm/Arrowzoom-12pcs-Black-Red-Wedge-So...

Sedan köper du detta;

https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/montering...
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/board-p1...

Såga till skivorma i lämplig storlek, limma fast absorbenterna på skivorna och sedan borrar du upp dom på väggen, ungefär som en spegelvägg.

Permalänk
Medlem

Tyg eller andra absorbenter på väggar som är parallella med varandra. Det gör underverk akustiken.

Man behöver bara ha på den ena väggen (väggen parellel med den absorberande väggen kan vara ren) och man behöver inte täcka allt. Räcker ofta bra med 25-50% så blir skillnaden enorm.

Detta gör att rummet mycket trevligare att vistas i, oavsett om rummet är relativt tyst eller inte. Märkligt men sant.

Klappa med händerna och lyssna. Sätt upp något och testa så får du höra skillnaden.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@frong: Det är svårt det där med att dämpa ljud och samtidigt behålla en trevlig estestik.
Ljudabsorbenter gör sitt men bör kombineras på "rätt" sätt för att det inte ska springa iväg kostnadsmässigt.

Ett alternativ till detta är scenmolton som man kan hänga upp på en av väggarna. Har själv kombinerat detta med ljudabsobenter och jag tycker det fungerar bra. Jag slog två flugor i en smäll och dämpade ljudreflektioner och ett oönskat ljusinsläpp på en gång

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kolla på canvas-tavlor. Dämpar ljud och ser snyggt ut. Antingen köper du färdiga (tråkiga...) på t.ex. Ikea eller så kan ni beställa med egna motiv, föreslagsvis något med gamingtema!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd

Äggkartonger!

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme finns det? Vanliga möbler är väl bäst. Soffa, matta och fulla bokhyllor? Ljudabsorbenter verkar löjligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad tror du om 30x30 ljudkuddar i någon snygg formation på väggarna?

Vad som ser bra ut eller inte är högst subjektivt men har svårt att föreställa mig att dessa kuddar oavsett formation kommer se bra ut.
Jag hade köpte idén om det gällde ett lyssningsrum eller studio... nu är det som att sätta vinge på en epa-traktor; malplacerat. Men vem är jag att döma

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Lite billigare:

https://www.ebay.co.uk/itm/Arrowzoom-12pcs-Black-Red-Wedge-So...

Sedan köper du detta;

https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/lim/montering...
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/board-p1...

Såga till skivorma i lämplig storlek, limma fast absorbenterna på skivorna och sedan borrar du upp dom på väggen, ungefär som en spegelvägg.

Exakt den lösningen vi hade tänkt oss faktiskt

Skrivet av Magnus112233:

Tyg eller andra absorbenter på väggar som är parallella med varandra. Det gör underverk akustiken.

Man behöver bara ha på den ena väggen (väggen parellel med den absorberande väggen kan vara ren) och man behöver inte täcka allt. Räcker ofta bra med 25-50% så blir skillnaden enorm.

Detta gör att rummet mycket trevligare att vistas i, oavsett om rummet är relativt tyst eller inte. Märkligt men sant.

Klappa med händerna och lyssna. Sätt upp något och testa så får du höra skillnaden.

Där ser man, tack för infon. Skall experimentera lite.

Skrivet av Cyne:

Kolla på canvas-tavlor. Dämpar ljud och ser snyggt ut. Antingen köper du färdiga (tråkiga...) på t.ex. Ikea eller så kan ni beställa med egna motiv, föreslagsvis något med gamingtema!

Där tror jag du slog huvudet på spiken. Det låter riktigt bra, ska se om vi har ett par canvas-tavlor vi kan pröva med!

Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur mycket utrymme finns det? Vanliga möbler är väl bäst. Soffa, matta och fulla bokhyllor? Ljudabsorbenter verkar löjligt.

Inte mycket, ska slänga upp en bild när jag är tillbaka i götet och vi har fått upp grejorna!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Framgick inte om det fanns fönster, om det gör det så är det väl perfekt att sätta upp en tjock mörkläggande gardin från typ Ikea, dämpar bra, stoppar ljus när det är önskvärt och ser lite mer ombonat ut.

Permalänk
Medlem

JAg tycker ni ska börja med att inreda, tex planscher, tavlor, kanske bokhyllor med lika spel, böcker, merch / samlarprylar?

För skall ni ha det så kommer det svälja mycket av ekot som blir.

Annars är det som någon ovan skrev, ljudabsorbenter.
https://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html

Dock springer det iväg, och kanske inte behövs i slutändan när det är möblerat.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Stängda hörlurar. Problem löst

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Kolla på canvas-tavlor. Dämpar ljud och ser snyggt ut. Antingen köper du färdiga (tråkiga...) på t.ex. Ikea eller så kan ni beställa med egna motiv, föreslagsvis något med gamingtema!

Låter som du gjort det förut? Har du tips på en sida som gör sånt? Hade varit kul med ngn CSGO/ GTAV tavla

TS: Absolut snyggaste och billigaste är ju ljudabsorbenter, köpte själv hem ett par röda/svarta från typ ebay/aliexpress. Skitsnygga och dämpar skitbra!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Stängda hörlurar. Problem löst

Kommer låta som man pratar i en burk i micen.

Permalänk
Medlem

@Extremaz: canvaspicasso.se kan jag rekommendera! Lite prisigare men mycket bra kvalité!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Låter som du gjort det förut? Har du tips på en sida som gör sånt? Hade varit kul med ngn CSGO/ GTAV tavla

Minns inte vart jag beställt ifrån men finns hur många som helst, bara att googla på "canvastavlor", men finns på t.ex. onskefoto.se
Det man gör är att man laddar upp en egen bild (eller en som man hittat på nätet...) så gör dom en tavla av det. Så det är bara att söka fram nå'n snygg bild från valfritt favoritspel, eller t.o.m. en skärmdump

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Gör egna med valfritt tyg så det blir stiligt...och billigt...och i den storlek man önskar.
https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes
https://www.youtube.com/watch?v=CjyF5qjsG-0

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Annars fungerar ju ägg-kartonger på väggarna som dämpning men blir ju knappast vackert... Och problemet med att man får slänga i sig en hel del ägg innan man kan täcka ett rum med det...

Visa signatur

Driver olika hemsidor så som www.rabattify.se, www.bakamedlinnea.se och www.tartverket.se

Permalänk
Medlem

Det här kan vara värt att kika på:
https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes

DIY ljuddämpande paneler

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

Går även skruva upp en matta på väggen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic