Permalänk
Medlem

Prestandavinst 2133/2400Mhz RAM

Tjena!

Idag sitter jag på 8gb 1600mhz DDR3 ram och märker att det är ofta min ramanvändning går upp i 95% och tänkte därför uppgradera till 16gb. Har googlat runt lite och sett att bl.a. Arma 3 som jag spelar en hel del drar nytta av snabbare minnen, hur mycket vet jag inte riktigt.

Vet ni om nyare speltitlar börjar dra nytta av snabbare ram? Sitter i dagsläget som sagt på 8gb DDR3 med en i5 4690k@4,5 och vet inte om det är värt extra slanten för snabbare minnen.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Jag har 2400MHZ DDR3 RAM, enligt XTU's benchmark får jag 100poäng mer mot 1600MHZ RAM.

I spel tror jag det inte rör sig om så många FPS..inte ens mot DDR4, då 1600MHz'are oftast har tajta timings mot de snabbare frekvenserna som oftast har lösa tajmings.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Osäker på just arma men på min gamla dator som hade 4690k och i fallout 4 kunde det vara rätt stora skillnader i fps mellan 1600 och 2133 låg latency cas 9

så snabbare ram gör skillnad i vissa spel

på en snabb googling så om den här stämmer så finns det lite att hämta i arma med snabbare ram

men beror på om man har en gpu som orkar dra mer eller inte så är fler variabler än bara minne men det verkar ge en ökning om den där mätningen stämmer men kändes realistisk och skulle tro det även kommer bero på latency då lägre ger ökad prestanda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Osäker på just arma men på min gamla dator som hade 4690k och i fallout 4 kunde det vara rätt stora skillnader i fps mellan 1600 och 2133 låg latency cas 9https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/11/fo4_ram_test.jpg
så snabbare ram gör skillnad i vissa spel

på en snabb googling så om den här stämmer så finns det lite att hämta i arma med snabbare ram
http://i3.photobucket.com/albums/y83/dasa09/arma3stratiscpuvsrambar_zps0cf88683.jpg
men beror på om man har en gpu som orkar dra mer eller inte så är fler variabler än bara minne men det verkar ge en ökning om den där mätningen stämmer men kändes realistisk och skulle tro det även kommer bero på latency då lägre ger ökad prestanda

Hmm, hur påverkar man latency? Skulle ett par 2x8 2400mhz minnen påverka latency? Har för övrigt ett R9 390 så grafikkortet borde inte ha några problem att driva Arma 3?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

@Allihopa:

Tack! Har kikat på videon men är fortfarande lite kluven för att han använder ju sig utav DDR4 och nyare generationers CPU vilket kan utnyttja ramen bättre om jag inte är helt ute och cyklar. Därför undrar jag hur snabbare RAM påverkar mitt system och om dom nyare spelen kan dra nytta av det även med ett lite äldre system. Inte hittat något om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hmm, hur påverkar man latency? Skulle ett par 2x8 2400mhz minnen påverka latency? Har för övrigt ett R9 390 så grafikkortet borde inte ha några problem att driva Arma 3?

Latency kan du inte påverka, utan att överklocka minnet, eller skaffa bättre sådant.
Jag har skrivit flera inlägg om detta och liknande, men låt oss ta det förenklat.

RAM chippen bryr sig inte om frekvens. Frekvensen du ser (1600MHz) är egentligen 800Mhz buss-hastighet mellan CPU och RAM interfacet. Denna använder sk DDR teknik som gör att den överför data både vid 0 och 1 på data klockan, därav den "dubbla" effektiva hastigheten.

Men RAMet intern styrs av en multipel av detta. Så 800Mhz gånger "X" så att säga, ger minnenas interna prestanda. Dessa kallas oftast för CAS Latency värden, även om det är flera olika och CAS bara är en av dem. Precis som CPUn förr var en multipel av FSB så kan man också justera dessa värden.

Så dina 1600 kanske har CL9-9-9-24 tex. Dessa är multipplarna som används för att få ett sett minnesmoduler att kunna samarbeta med denna busshastighet. Men de är inverterade, dvs de förhåller sig till cykeltiden, dvs 1/frekvensen, och inte DDR frekvensen, utan äkta frekvensen.

Så 1/0,8Ghz = 1,25ns. Detta multipliceras för varje timeing värde ovan, så du får 1,25 * 9 = 11,25ns.
Så vad den egentligen säger är 1,66GT (Gigatransfer) med 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens.

Vad detta innebär (extremt enkelt) är att modulerna på RAM kortet behöver denna tid på sig, från ett kommando till den har data redo.

Men låt oss snabbt titta på 2133 CL12-12-12-32
1066Mhz är äkta frekvens, och värdena blir då, 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens. Mao... ut latens sett, är de exakt samma prestanda på dessa moduler som 1600Mhz DDR ovan... Så vad har hänt?

Jo frekvensen har ökats, vilket gör möjligt fler överföringar per sekund, och högre bandbredd. Men minnena behöver dock exakt lika mycket tid på sig att "hämta" data. Så frekvensen av modulerna är mao, totalt irrellevant, då den kan ställas in precis som du vill. Dina 1600 kan mao köra i 2133 ... med rätt inställningar (multiplar).

Skillnaden mellan snabbt RAM och långsamt RAM är därför när latensen minskar. För du vill ha den lägre.
Tex 2133 CL9-9-9-28, blir ca 8,44ns för första 3, och 26,25ns på sista värdet. Detta är mao snabbare RAM, och kommer ge lägre latens, och mer effektiv prestanda.

Det finns dock fall, som i tex spel, där bara att öka från 1600 till 2133, med exakt samma latens, kan göra nytta, och det är en helt gratis ändring som kan göras på nästan alla 3:e part, iaf överklockningsbara moderkort. Och... det lastar inte RAM modulerna, kräver ingen spänningshöjning eller liknande, då det är exakt samma "jobb" för minnesmodulerna, bara snabbare interface.

Det går självklart att öka spänningen och sänka multiplar också, och göra en sk äkta "överklockning" av dem, vilket jag gör med de flesta 1333/1600 moduler. De kör i 1866/2133 utan problem i 99% av fallen, och bara man testar, så hittar man den 1% rätt enkelt. (Vill du ha hjälp med detta så säg till.)

TL:DR. Ska du ha snabbare moduler, är det förhållandet mellan RAM frekvens och Latency multiplar som spelar roll, inte frekvensen i sig.

Och ändå finns det tester som visar motsatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
och
https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffe...
bland annat...

Även en som rör specifik DDR3:

Jag har även gjort en del tester själv mellan 1333/1600 DDR3 RAM och 1866/2133 DDR3 RAM, och skillnaden kan vara enorm, i minimum FPS speciellt, men även i snitt FPS på en del spel, även om CPUn helt klart är mer påverkande här. Men ofta tror folk att det är CPU flask, när det är RAM som är det, eftersom det visas som CPUn sitter på 90%+ och väntar på data.

Linus verkar ha tappat kulan helt. För frågar du honom är också deliding meningslöst, vilket rätt många kan lova dig, inte stämmer. Vet inte vad jag ska tro om hans tester längre, då även CPU benchmarks hos honom är totalt skeva pga auto OC på moderkorten som han inte stänger av, eller ens meddelar. Så... han benchmarkar "stock" CPU... överklockat.

Mao, skaffa lite bättre källor...

EDIT: PS. Varför räcker 2133 DDR3 men inte 2133 DDR4? Jo, pga om du gör matten, ser du att DDR3 ofta har låg latens (9ns eller under), medan DDR4 ofta har usel sådan i dessa frekvenser (12ns+). Detta är varför man måste upp i 3000+... inte för frekvensen/bandbredden, utan pga få bättre latency tider, och -äkta- snabbare RAM. 2133 DDR4 med CL9/10 hade räckt bra det med, men det finns inte.

Permalänk
Medlem

Just arma verkar ju älska hög singelcore prestanda , grafikkort osv verkar inte göra lika stor skillnad

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Just arma verkar ju älska hög singelcore prestanda , grafikkort osv verkar inte göra lika stor skillnad

ps trött på dessa tomtar som blir

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Latency kan du inte påverka, utan att överklocka minnet, eller skaffa bättre sådant.
Jag har skrivit flera inlägg om detta och liknande, men låt oss ta det förenklat.

RAM chippen bryr sig inte om frekvens. Frekvensen du ser (1600MHz) är egentligen 800Mhz buss-hastighet mellan CPU och RAM interfacet. Denna använder sk DDR teknik som gör att den överför data både vid 0 och 1 på data klockan, därav den "dubbla" effektiva hastigheten.

Men RAMet intern styrs av en multipel av detta. Så 800Mhz gånger "X" så att säga, ger minnenas interna prestanda. Dessa kallas oftast för CAS Latency värden, även om det är flera olika och CAS bara är en av dem. Precis som CPUn förr var en multipel av FSB så kan man också justera dessa värden.

Så dina 1600 kanske har CL9-9-9-24 tex. Dessa är multipplarna som används för att få ett sett minnesmoduler att kunna samarbeta med denna busshastighet. Men de är inverterade, dvs de förhåller sig till cykeltiden, dvs 1/frekvensen, och inte DDR frekvensen, utan äkta frekvensen.

Så 1/0,8Ghz = 1,25ns. Detta multipliceras för varje timeing värde ovan, så du får 1,25 * 9 = 11,25ns.
Så vad den egentligen säger är 1,66GT (Gigatransfer) med 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens.

Vad detta innebär (extremt enkelt) är att modulerna på RAM kortet behöver denna tid på sig, från ett kommando till den har data redo.

Men låt oss snabbt titta på 2133 CL12-12-12-32
1066Mhz är äkta frekvens, och värdena blir då, 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens. Mao... ut latens sett, är de exakt samma prestanda på dessa moduler som 1600Mhz DDR ovan... Så vad har hänt?

Jo frekvensen har ökats, vilket gör möjligt fler överföringar per sekund, och högre bandbredd. Men minnena behöver dock exakt lika mycket tid på sig att "hämta" data. Så frekvensen av modulerna är mao, totalt irrellevant, då den kan ställas in precis som du vill. Dina 1600 kan mao köra i 2133 ... med rätt inställningar (multiplar).

Skillnaden mellan snabbt RAM och långsamt RAM är därför när latensen minskar. För du vill ha den lägre.
Tex 2133 CL9-9-9-28, blir ca 8,44ns för första 3, och 26,25ns på sista värdet. Detta är mao snabbare RAM, och kommer ge lägre latens, och mer effektiv prestanda.

Det finns dock fall, som i tex spel, där bara att öka från 1600 till 2133, med exakt samma latens, kan göra nytta, och det är en helt gratis ändring som kan göras på nästan alla 3:e part, iaf överklockningsbara moderkort. Och... det lastar inte RAM modulerna, kräver ingen spänningshöjning eller liknande, då det är exakt samma "jobb" för minnesmodulerna, bara snabbare interface.

Det går självklart att öka spänningen och sänka multiplar också, och göra en sk äkta "överklockning" av dem, vilket jag gör med de flesta 1333/1600 moduler. De kör i 1866/2133 utan problem i 99% av fallen, och bara man testar, så hittar man den 1% rätt enkelt.

TL:DR. Ska du ha snabbare moduler, är det förhållandet mellan RAM frekvens och Latency multiplar som spelar roll, inte frekvensen i sig.

Och ändå finns det tester som visar motsatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
och
https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffe...
bland annat...

Även en som rör specifik DDR3:
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Jag har även gjort en del tester själv mellan 1333/1600 DDR3 RAM och 1866/2133 DDR3 RAM, och skillnaden kan vara enorm, i minimum FPS speciellt, men även i snitt FPS på en del spel, även om CPUn helt klart är mer påverkande här. Men ofta tror folk att det är CPU flask, när det är RAM som är det, eftersom det visas som CPUn sitter på 90%+ och väntar på data.

Linus verkar ha tappat kulan helt. För frågar du honom är också deliding meningslöst, vilket rätt många kan lova dig, inte stämmer. Vet inte vad jag ska tro om hans tester längre, då även CPU benchmarks hos honom är totalt skeva pga auto OC på moderkorten som han inte stänger av, eller ens meddelar. Så... han benchmarkar "stock" CPU... överklockat.

Mao, skaffa lite bättre källor...

EDIT: PS. Varför räcker 2133 DDR3 men inte 2133 DDR4? Jo, pga om du gör matten, ser du att DDR3 ofta har låg latens (9ns eller under), medan DDR4 ofta har usel sådan i dessa frekvenser (12ns+). Detta är varför man måste upp i 3000+... inte för frekvensen/bandbredden, utan pga få bättre latency tider, och -äkta- snabbare RAM. 2133 DDR4 med CL9/10 hade räckt bra det med, men det finns inte.

Wow, tack så jättemycket!

Tänkte åka till Netonnet nu och valet stod mellan:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c...

Väljer nog 1600mhz RAMen och klockar till 2133 med CL10, låter det bra eller har du någon invändning?

Permalänk
Avstängd

Ska man dra det väldigt enkelt så har minnet 2 hastigheter och det är mhz och latency där man vill ha mycket mhz för högre hastighet och latency kan man väll enklaste beskriva som väntetid där 2133 cas 14 blir slöare än 2133 cas 9 t.e.x då man får en mindre väntetid

Men ofta sitter samma chip på olika minnen så 1600 cas 9 kan vara helt identiska med 2133 cas 14 och kan vara fullt möjligt att köra dom i 2133 cas 14 tex för man brukar få släppa lite på timings för högre mhz men 1.5v minnen brukar man utan fara kunna köra i 1.65v och även mer på vissa modeller för bättre ökning av mhz eller sänkning av timings

Vissa spel vinner inte ett skit och vissa kan vinna 10-15% i fps skulle jag säga är en ganska rimlig uppskattning men cpu och gpu kommer vara avgörande men i ditt fall så skulle jag säga att den ökningen kan vara rimlig för vissa spel även om dom inte är många och handlar oftast om spel baserade på äldre spelmotorer därav kan resultaten variera beroende på test

Problemet är att äldre spelmotorer eller spel baserade på dom och ta fallout som exempel som är på en spelmotor som blivit uppdaterad sen 2005 eller nått och även om det och skyrim "samma motor" kan hantera flera kärnor gör dom inte det bra

Så problemet kommer ner till att du har 4 kärnor och nästan all belastning kommer på 2 av dom medans dom andra 2 får liten belastning och det blir en dålig fördelning så all cpu prestanda inte kan utnyttjas och är oftast i det scenariot som minnet kan ge lite extra prestanda

Och det är samma princip mellan intel och amd för hade en ryzen 1700 kunnat utnytja all prestanda med perfekt fördelning över alla kärnor hade den kört över en max klockad 7700k även om 1700an går utan överklockning men en 7700k har högre fps pga samma orsak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och ändå finns det tester som visar motsatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
och
https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffe...
bland annat...

Även en som rör specifik DDR3:
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Jag har även gjort en del tester själv mellan 1333/1600 DDR3 RAM och 1866/2133 DDR3 RAM, och skillnaden kan vara enorm, i minimum FPS speciellt, men även i snitt FPS på en del spel, även om CPUn helt klart är mer påverkande här. Men ofta tror folk att det är CPU flask, när det är RAM som är det, eftersom det visas som CPUn sitter på 90%+ och väntar på data.

Linus verkar ha tappat kulan helt. För frågar du honom är också deliding meningslöst, vilket rätt många kan lova dig, inte stämmer. Vet inte vad jag ska tro om hans tester längre, då även CPU benchmarks hos honom är totalt skeva pga auto OC på moderkorten som han inte stänger av, eller ens meddelar. Så... han benchmarkar "stock" CPU... överklockat.

Mao, skaffa lite bättre källor...

EDIT: PS. Varför räcker 2133 DDR3 men inte 2133 DDR4? Jo, pga om du gör matten, ser du att DDR3 ofta har låg latens (9ns eller under), medan DDR4 ofta har usel sådan i dessa frekvenser (12ns+). Detta är varför man måste upp i 3000+... inte för frekvensen/bandbredden, utan pga få bättre latency tider, och -äkta- snabbare RAM. 2133 DDR4 med CL9/10 hade räckt bra det med, men det finns inte.

Vad vill du få sagt här ?
Du tycker filmen jag la in som påvisar att RAM har betydelse men inte mycket betydelse i fps var dålig för att linus var med i den och tycker att jag borde ha bättre källor.
Men du är med på samma tåg att RAM har betydelse så varför diskutera bara för att diskutera?

I övrigt har jag inte sätt Linus Tala emot Delid utan tvärs om

Men hela Delid biten tycker jag är helt off topic mot vad trådskaparen söker så vi slutar här.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

Vad vill du få sagt här ?
Du tycker filmen jag la in som påvisar att RAM har betydelse men inte mycket betydelse i fps var dålig för att linus var med i den och tycker att jag borde ha bättre källor.
Men du är med på samma tåg att RAM har betydelse så varför diskutera bara för att diskutera?

För att hans slutsats är, "det är inte värt det", vilket det verkligen är, speciellt i DDR3 världen med äldre system där CPUn är en flaskhals, vilket en 4C4T är idag. Han säger 1%, men detta är snitt FPS, inte minimum, och stutter nivån är den du märker. Där kan vi pratar om allt mellan några % till hela 50% som jag märkte med tex Metro LL och en 4790k.

Om du dock menade hans tester som grund till att TS bör titta på det, så kan jag förstå in poäng.
Men det enda du gjorde var att klistra in en Youtube länk, utan kommentar, utan din åsikt. Hur ska jag då tolka ditt inlägg om inte att du håller med denna videos slutsats?

Och delvis har han rätt. I de syntetiska testerna spelar det mindre roll. I vanlig surf mm, spelar det mindre roll. Men i spel... är det både värt det, och betydligt mer viktigt, och det syns i hans speltester också, trots att han testar high-end CPU och 100+ FPS tester så är det rätt enorm skillnad mellan hans 97th värde... vissa gånger 25%+, inte 1%.

TS har redan överklockat processorn, så nästa steg är antingen RAM överklock av befintligt (kostar inget om det går att göra), eller köpa snabbare CPU/RAM för mer prestanda.

Skrivet av Allihopa:

I övrigt har jag inte sätt Linus Tala emot Delid utan tvärs om
https://www.youtube.com/watch?v=LvS_qgn7OSs

Men hela Delid biten tycker jag är helt off topic mot vad trådskaparen söker så vi slutar här.

Han talar ju till massan i den videon. Massan som normalt inte vet vf ens en CPU är... som plötsligt hört att de ska ta isär den. Så han hittar ingen nytta, utan "det beror på", bla bla. Så han vill inte visa fördelarna verkar det som.

Men alla som överklockat en CPU, vet att allt från 3770k till 8700k blir satans varma, ofta till nivån att TIM mellan IHS och kärna inte klarar av effekten. Då är delid utmärkt ide. Och med tex 7700k, kan du knappt ens köra MCE utan delidd... utan att kärnan kokar kaffe.

Mao... hans nonchalanta sätt att göra detta detta, med stock frekvens (really?), Intel stock kylare (erm..), 7 min video, till 2,5 min reklam visar att det är inget mer än $$$ för en video. Bästa kommentaren i hela videon:
"Delidding without OVERCLOCK.... Why the... FACEPALMMMMM!!!!!"

Kommer det ger mer frekvens? Troligen inte mycket. Kommer det ge betydligt svalare chip som kanske inte grillas ihjäl och kanske 100Mhz till?, i nästan alla fall, ja.

Men... som du säger, det är offtopic. Det är dock karaktär info i varför jag har svårt att ta hans slutsatser från "info videon" som fakta, i den du länkade, när han tydligt inte visar poängen i någon av dessa två fallen och totalt missar hela sabla poängen med testerna och vad folk använder datorerna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Wow, tack så jättemycket!

Tänkte åka till Netonnet nu och valet stod mellan:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c...

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c...

Väljer nog 1600mhz RAMen och klockar till 2133 med CL10, låter det bra eller har du någon invändning?

Inte så det fungerar.
1600Mhz CL10 kommer i 2133 att bli CL14 (13,3 rent matematiskt, men du kan inte säkert gå ner).
Mao... ingen bra ide.

De andra modulerna är 2400 CL11, ca 9,17ns vilket är som typ 1600 CL8, så ska du köpa den rakt av, är dessa bättre, då det är snabbare moduler i den, som också råkar har högre frekvens.
De har även en färdig XMP profil, så du kan enkelt sätta dem i rätt hastighet i BIOS, utan behov av överklock.

Det är svårt att hitta snabba DDR3 moduler idag, så de kostar tyvärr lite mer också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Latency kan du inte påverka, utan att överklocka minnet, eller skaffa bättre sådant.
Jag har skrivit flera inlägg om detta och liknande, men låt oss ta det förenklat.

RAM chippen bryr sig inte om frekvens. Frekvensen du ser (1600MHz) är egentligen 800Mhz buss-hastighet mellan CPU och RAM interfacet. Denna använder sk DDR teknik som gör att den överför data både vid 0 och 1 på data klockan, därav den "dubbla" effektiva hastigheten.

Men RAMet intern styrs av en multipel av detta. Så 800Mhz gånger "X" så att säga, ger minnenas interna prestanda. Dessa kallas oftast för CAS Latency värden, även om det är flera olika och CAS bara är en av dem. Precis som CPUn förr var en multipel av FSB så kan man också justera dessa värden.

Så dina 1600 kanske har CL9-9-9-24 tex. Dessa är multipplarna som används för att få ett sett minnesmoduler att kunna samarbeta med denna busshastighet. Men de är inverterade, dvs de förhåller sig till cykeltiden, dvs 1/frekvensen, och inte DDR frekvensen, utan äkta frekvensen.

Så 1/0,8Ghz = 1,25ns. Detta multipliceras för varje timeing värde ovan, så du får 1,25 * 9 = 11,25ns.
Så vad den egentligen säger är 1,66GT (Gigatransfer) med 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens.

Vad detta innebär (extremt enkelt) är att modulerna på RAM kortet behöver denna tid på sig, från ett kommando till den har data redo.

Men låt oss snabbt titta på 2133 CL12-12-12-32
1066Mhz är äkta frekvens, och värdena blir då, 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens. Mao... ut latens sett, är de exakt samma prestanda på dessa moduler som 1600Mhz DDR ovan... Så vad har hänt?

Jo frekvensen har ökats, vilket gör möjligt fler överföringar per sekund, och högre bandbredd. Men minnena behöver dock exakt lika mycket tid på sig att "hämta" data. Så frekvensen av modulerna är mao, totalt irrellevant, då den kan ställas in precis som du vill. Dina 1600 kan mao köra i 2133 ... med rätt inställningar (multiplar).

Skillnaden mellan snabbt RAM och långsamt RAM är därför när latensen minskar. För du vill ha den lägre.
Tex 2133 CL9-9-9-28, blir ca 8,44ns för första 3, och 26,25ns på sista värdet. Detta är mao snabbare RAM, och kommer ge lägre latens, och mer effektiv prestanda.

Det finns dock fall, som i tex spel, där bara att öka från 1600 till 2133, med exakt samma latens, kan göra nytta, och det är en helt gratis ändring som kan göras på nästan alla 3:e part, iaf överklockningsbara moderkort. Och... det lastar inte RAM modulerna, kräver ingen spänningshöjning eller liknande, då det är exakt samma "jobb" för minnesmodulerna, bara snabbare interface.

Det går självklart att öka spänningen och sänka multiplar också, och göra en sk äkta "överklockning" av dem, vilket jag gör med de flesta 1333/1600 moduler. De kör i 1866/2133 utan problem i 99% av fallen, och bara man testar, så hittar man den 1% rätt enkelt. (Vill du ha hjälp med detta så säg till.)

TL:DR. Ska du ha snabbare moduler, är det förhållandet mellan RAM frekvens och Latency multiplar som spelar roll, inte frekvensen i sig.

Och ändå finns det tester som visar motsatsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Er_Fuz54U0Y
och
https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_8700K_Coffe...
bland annat...

Även en som rör specifik DDR3:
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4

Jag har även gjort en del tester själv mellan 1333/1600 DDR3 RAM och 1866/2133 DDR3 RAM, och skillnaden kan vara enorm, i minimum FPS speciellt, men även i snitt FPS på en del spel, även om CPUn helt klart är mer påverkande här. Men ofta tror folk att det är CPU flask, när det är RAM som är det, eftersom det visas som CPUn sitter på 90%+ och väntar på data.

Linus verkar ha tappat kulan helt. För frågar du honom är också deliding meningslöst, vilket rätt många kan lova dig, inte stämmer. Vet inte vad jag ska tro om hans tester längre, då även CPU benchmarks hos honom är totalt skeva pga auto OC på moderkorten som han inte stänger av, eller ens meddelar. Så... han benchmarkar "stock" CPU... överklockat.

Mao, skaffa lite bättre källor...

EDIT: PS. Varför räcker 2133 DDR3 men inte 2133 DDR4? Jo, pga om du gör matten, ser du att DDR3 ofta har låg latens (9ns eller under), medan DDR4 ofta har usel sådan i dessa frekvenser (12ns+). Detta är varför man måste upp i 3000+... inte för frekvensen/bandbredden, utan pga få bättre latency tider, och -äkta- snabbare RAM. 2133 DDR4 med CL9/10 hade räckt bra det med, men det finns inte.

Detta stämmer, men det finns ett tillägg som är bra att känna till. Det är inte alltid man blir straffad av hela latensen när man läser från minnet. Om man läser flera celler i rad finns det ett läge som heter Burst mode som gör att man kan läsa nästa cell utan att uppdatera adressen. Eftersom man inte straffas av ett visst antal cyklers latens utan kan läsa data vid varje cykel så spelar helt plötsligt den faktiska frekvensen roll.

Det är ofta på det viset som processorn läser ur minnet. Det finns funktioner i processorn som försöker förutse om adresser som följer på varandra kommer att behövas, och om processorn tror att så är fallet kommer den att läsa in flera adresser från minnet med burst in i sin cache. Man kan även optimera detta på programnivå, dvs strukturera sin data i bitar så att det lönar sig för processorn att göra burst läsningar in i cachen.

För att sammanfatta så kan man inte stirra på bara det ena eller det andra värdet. Jag föreslår att använda beräkningarna från Paddanx och sedan välja minnet med korta latenser OCH hög frekvens för att få ut maximal fart. Ofta kan man göra detta utan nämnvärt högre kostnad.

Kan även bifoga en liten artikel om vad Crucial tycker om saken.
http://www.crucial.com/usa/en/memory-performance-speed-latenc...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte så det fungerar.
1600Mhz CL10 kommer i 2133 att bli CL14 (13,3 rent matematiskt, men du kan inte säkert gå ner).
Mao... ingen bra ide.

De andra modulerna är 2400 CL11, ca 9,17ns vilket är som typ 1600 CL8, så ska du köpa den rakt av, är dessa bättre, då det är snabbare moduler i den, som också råkar har högre frekvens.
De har även en färdig XMP profil, så du kan enkelt sätta dem i rätt hastighet i BIOS, utan behov av överklock.

Det är svårt att hitta snabba DDR3 moduler idag, så de kostar tyvärr lite mer också.

Skrivet av giplet:

Detta stämmer, men det finns ett tillägg som är bra att känna till. Det är inte alltid man blir straffad av hela latensen när man läser från minnet. Om man läser flera celler i rad finns det ett läge som heter Burst mode som gör att man kan läsa nästa cell utan att uppdatera adressen. Eftersom man inte straffas av ett visst antal cyklers latens utan kan läsa data vid varje cykel så spelar helt plötsligt den faktiska frekvensen roll.

Det är ofta på det viset som processorn läser ur minnet. Det finns funktioner i processorn som försöker förutse om adresser som följer på varandra kommer att behövas, och om processorn tror att så är fallet kommer den att läsa in flera adresser från minnet med burst in i sin cache. Man kan även optimera detta på programnivå, dvs strukturera sin data i bitar så att det lönar sig för processorn att göra burst läsningar in i cachen.

För att sammanfatta så kan man inte stirra på bara det ena eller det andra värdet. Jag föreslår att använda beräkningarna från Paddanx och sedan välja minnet med korta latenser OCH hög frekvens för att få ut maximal fart. Ofta kan man göra detta utan nämnvärt högre kostnad.

Kan även bifoga en liten artikel om vad Crucial tycker om saken.
http://www.crucial.com/usa/en/memory-performance-speed-latenc...

Så skulle ni rekommendera att välja 2400mhz CL11 RAMen då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToyBoB:

Så skulle ni rekommendera att välja 2400mhz CL11 RAMen då?

Ja!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vart på Netonnet och handlat nu. Gick precis in i Bios och ställde RAMen till 2400mhz. Såg att dom gick på ca 1.68v. Är det för högt?

Permalänk
Hedersmedlem

De ska köra på 1,65V, så 1,68V är förmodligen inget att oroa sig över.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men låt oss snabbt titta på 2133 CL12-12-12-32
1066Mhz är äkta frekvens, och värdena blir då, 11,25ns - 11,25ns - 11,25ns - 30,0ns latens. Mao... ut latens sett, är de exakt samma prestanda på dessa moduler som 1600Mhz DDR ovan... Så vad har hänt?

Jo frekvensen har ökats, vilket gör möjligt fler överföringar per sekund, och högre bandbredd. Men minnena behöver dock exakt lika mycket tid på sig att "hämta" data. Så frekvensen av modulerna är mao, totalt irrellevant, då den kan ställas in precis som du vill. Dina 1600 kan mao köra i 2133 ... med rätt inställningar (multiplar).

Skillnaden mellan snabbt RAM och långsamt RAM är därför när latensen minskar. För du vill ha den lägre.
Tex 2133 CL9-9-9-28, blir ca 8,44ns för första 3, och 26,25ns på sista värdet. Detta är mao snabbare RAM, och kommer ge lägre latens, och mer effektiv prestanda.

Det finns dock fall, som i tex spel, där bara att öka från 1600 till 2133, med exakt samma latens, kan göra nytta, och det är en helt gratis ändring som kan göras på nästan alla 3:e part, iaf överklockningsbara moderkort. Och... det lastar inte RAM modulerna, kräver ingen spänningshöjning eller liknande, då det är exakt samma "jobb" för minnesmodulerna, bara snabbare interface.

Testade ändra frekvens och timings på mina A-data 1600mhz XPG V1.0 (9-9-9-24) till 2133mhz 12-12-12-32. Har funkat hur fint som helst i över ett år. Min fråga är om man kan tillämpa samma metodik med slappare timings på högre frekvenser t.ex 2400, 2600 os.v.?