Hur fungerar det här med accesspunkter från tex ubiquti?

Permalänk

Hur fungerar det här med accesspunkter från tex ubiquti?

Hejsan,

Det trådlösa nätverket hemma hos föräldrarna har länge strulat så hade tänkt att försöka lösa det.

Jag är inte riktigt med på hur det här med accesspunkter fungerar. Jag har en kabel dragen från Punkt A till punkt B i hemmet. I punkt a finns en ASUS N66u och till punkt B tänkte jag köpa tex https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120.... Min fråga är, kommer jag kunna ställa in dessa två enheter så att växlingen mellan nätverken sker sömlöst? Eller behöver jag köpa två stycken accesspunkter för att det ska fungera?

Problemet jag har nu är att exempelvis datorn aldrig byter över till det starkaste nätverket, utan stannar kvar på accesspunkten den var ansluten till tidigare trots att hastigheten är värdelös.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi i asusen, kör den som gateway enbart. och kör 2x access punkter för roaming.
Du behöver installera unifi controller på en dator i huset, för att konfigurera upp nätet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Om du har problem med sticky clients ska du skruva ner effekten på accesspunkterna/routern.

Fördelen med att ha två accesspunkter som pratar är att de kan hjälpa till att kicka ur klienter som de tycker ska roama. Om den funktionen finns i ubiquti vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk

Tack så mycket för svaren, ska läsa igenom guiden för att ta till mig information.

Men ser ut som att jag kommer köpa två accesspunkter annars.

Edit:
Är det någon som har tips på billigare accesspunkter man skulle kunna använda? Det viktigaste är att bytet mellan accesspunkter kan ske sömlöst. Har inte så höga krav på hastighet och övervakningsfunktioner direkt.

Permalänk
Medlem

Hur stort område ska du täcka? Dedikerade accesspunkter är mycket effektivare än de inbyggda i hemmaroutrar. Jag har en accesspunkt i en villa med 2 plan på 125kvm vardera. Inga problem med täckning någonstans i huset. Lite problem i andra änden av trädgården.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Hur stort område ska du täcka? Dedikerade accesspunkter är mycket effektivare än de inbyggda i hemmaroutrar. Jag har en accesspunkt i en villa med 2 plan på 125kvm vardera. Inga problem med täckning någonstans i huset. Lite problem i andra änden av trädgården.

Ytan är nog runt 125kvm som i ditt fall, dock bara ett plan. Problemet är bara att huset har på tok för många betongväggar. Så du har alltså stängt av wifit i din router och kör enbart med accesspunkt? Vilken använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är så klart smidigt om access punkterna hjälper till och droppar kontakten när du har för hög svarstid mot dem så datorn tvingas söka nytt nät när du närmar dig en punkt från en annan men detta är inte ett måste.

Du skulle lika gärna kunna köra 1 access punk + wifi/router och bara öka roaming aggressiviteten på datorn så den gör jobbet i stället och byter till starkare nät mycket tidigare och på så sätt få samma effekt som om du hade 2 access punkter, Roaming Aggressiviteten brukar oftast vara satt väldigt lågt som standard inställning där av brukar datorer vara dåliga på att byta till starkare nätverk.
Detta kan även vara ett billigare alternativ om du inte vill lägga ner allt för mycket pengar på nya access punkter.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Jag använder billiga accesspunkter i form av en överbliven ADSL router och en homeplug med inbyggd WIFI. Se bara till att stänga av DHCP så dom inte delar ut IP-adresser ohämmat. Dom kan ju dela ut IP-adresser bara man ger dom varsitt adressområde. Detta föranleds av att grannens hus brunnit ner. Efter det vill jag inte ha någon elektronik på vinden så routern sitter i källaren där fibern kommer in. WIFI från källaren visade sig värdelöst.

Permalänk
Medlem

@karstensson:
Jag kör en Unifi AC Pro.

Hade jag haft en router med inbyggt wifi hade jag stängt av det. Men det har jag inte. Resultatet är oavsett att jag enbart har en accesspunkt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Jag hittade TP Link EAP225 för 629 kr styck på dustin. Är det någon som har erfarenhet av dem? Tror ni att det duger med två stycken sånna istället för Unifi AC Lite?