Kommer SSD priserna öka eller minska kommande året? Köpa nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Kommer SSD priserna öka eller minska kommande året? Köpa nu eller vänta?

Fick en 200kr rabattkod ifrån kompletts nyhetsbrev och tänkte om man skulle slå till på en till 500gb EVO 850 eller kanske tom en 1TB evo 850 som nu ligger på 2999:-
Så typ 2850 för 1TB Eller 1370 typ för 500gb efter koden.

Minns inte om jag sett på SWEC om SSD priserna kommer öka eller inte kommande året, vet jag såg RAM minnena kommer öka.

Tänkte om man kanske ska köpa en till ssd nu om priserna kommer gå upp.

Permalänk

Den trenden vi sett det senaste året då det rått minnesbrist är att SSD-tillverkningen prioriterats framför RAM-tillverkningen. Detta har gjort att SSD-priserna varit stabila de senaste åre(t/n). Jag skulle gissa på att det även kommer vara så den närmsta tiden. Har för mig att det planerats byggas nya minnesfabriker men effekten från den ökade tillverkningen kommer dröja och när den väl kommer tror jag att det är RAM-marknaden som kommer prioriteras eftersom det är där underskottet är störst.

Permalänk
Hedersmedlem

1370:- för 850 EVO 500GB tycker jag är ett bra pris. Nu bara spekulerar jag men jag tror inte priserna kommer gå så mycket varken upp eller ner den närmaste tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Det är mycket svårt att göra förutsägelser, särskilt angående framtiden" - Niels Bohr.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Finns väl vissa saker som tyder på att priserna kan börja gå ner något kanske mot slutet av året, men det är som sagt svårt att spekulera och saker kan hända innan dess.
Behöver du utrymmet idag och dessutom har rabatt är det nog lika bra att slå till.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Finns väl vissa saker som tyder på att priserna kan börja gå ner något kanske mot slutet av året, men det är som sagt svårt att spekulera och saker kan hända innan dess.
Behöver du utrymmet idag och dessutom har rabatt är det nog lika bra att slå till.

Trenden är ju att pris/ GB går ner men det går ju inte fort, självklart vill ju tillverkare alltid hävda det är brist på komponenter och varna om priserna ska gå up. Svårt att se det kommer bli ras eller kraftig uppgång, då är det nog mer valuta och politik som påverka priset. (Kemiskat, privatlagring etc...)

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Tackar för input.
Beställde en 500gb 850 evo, blev 1338:-
Synd komplett tog bort gratis frakt annars hade det blivit 49kr billigare på det

Permalänk
Medlem

Skulle säga, köp om du behöver.

Ska du vänta får du nog vänta till jul...
Där är en hel del konkurens på gång. 3 nya 850 EVO alternativ finns på marknaden som är bra nog än iaf (även om jag inte hunnit få stabilitets tester på 2 av dem). Vi har 4 tillverkare med ny 64-lagers NAND teknik som vill ut och hitta kunder + Samsung som ska släppa nya diskar.

Men det tar tid att ändra priserna. Så det är inget som kommer ske på 1-3 månader direkt.

Permalänk
Medlem

Som med all teknologi bör den gå ner om inte en fabrik elr dylikt brinner upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narielm:

Som med all teknologi bör den gå ner om inte en fabrik elr dylikt brinner upp

Man tycker det men så är ju inte fallet.
RAM minne är 100% dyrare än dom var 1 år sedan typ.
SSD priserna har varit samma eller högre senaste åren (köpte 850 evo 500gb för under 1500:- för flera år sedan)

Båda på ordinarie priser.

Permalänk
Medlem

Köp det du behöver nu - marknaden är större (och växande) än tillgången så priserna kommer att hållas uppe länge ännu.

Tillverkningen är också enormt dyr med 100-tals masker för en 64-lagers minne och ingen av de som tillverkar vill se några röda siffror på minnena som säljs, så det kommer vara försiktigt med nya plant om man inte är väldigt säker på att det är marknad för det.

Sedan är inte RAM för kontorsdatorer och flash för SSD det mest lockande att tillverkar - det lönar sig bättre med minnen och lagring för mobila enheter - som dessutom är kortlivade relativt laptop och stationära datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sedan är inte RAM för kontorsdatorer och flash för SSD det mest lockande att tillverkar - det lönar sig bättre med minnen och lagring för mobila enheter - som dessutom är kortlivade relativt laptop och stationära datorer.

Vilket bara är ironiskt att det lönar sig att ta sämre minne, slänga in det i en telefon för premium pris och sedan köper nötterna en ny ändå efter 1-2 år. Och i de flesta fall behöver de inte ens utrymmet, utan kan lätt köpa minneskort till bråkdel av priset, eller så har de 50%+ ledigt av telefonminnet ändå.

Men ska de köpa SSD... "o gud... så dyrt". Jag tänkte ha denna i 5-10 år... men den kostar ju (mindre än du betalar per GB på telefonen).

Folk är bra roliga ibland.

Permalänk
Medlem

Varför hittar inte jag den där koden i mina nyhetsbrev? *snyft*

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Varför hittar inte jag den där koden i mina nyhetsbrev? *snyft*

Stog såhär, "en längre tid" vet inte vad det innebär och minns inte när jag anmälde mig till det heller så

Permalänk
Medlem

@Nivity: Hah! Jag tror jag varit anmäld sedan 2003... Kan i vart fall se mina ordrar sedan 2003. Inte tillräckligt länge då... (Eller så har jag varit avanmäld emellan.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@Nivity: Hah! Jag tror jag varit anmäld sedan 2003... Kan i vart fall se mina ordrar sedan 2003. Inte tillräckligt länge då... (Eller så har jag varit avanmäld emellan.)

Så länge har ju jag verkligen inte varit anmäld haha
Konstigt ;/ Har inte ens handlat mycket ifrån komplett.