Har ATI Radeon 4200 men visar Microsoft Basic Display Driver

Permalänk
Medlem

Har ATI Radeon 4200 men visar Microsoft Basic Display Driver

Hjälper en kompis men sin äldre laptop som är uppdaterad från Win 7 till Win 10. Efter senaste stora win-uppdateringen så har grafikkortet ändrats från integrerade ATI Mobility Radeon HD 4200 till Microsoft Basic Display Driver. Under enhetshanteraren så visar den att ATI-kortet finns där men kollar jag under Bildskärmsinställningarna så visar den Microsofts Basic-kort. Detta gör att upplösningen blir helt fel och kan inte ändra till mer än 1024x768.
Har kört in alla windows uppdateringar och försökt avinstallera ATI kortet. Dragit ner dom senaste drivrutinerna från AMDs sida. Även kört AMDs genomsökningsprogram där den själv letar reda på rätt version av grafikkortet men den säger att de senaste drivrutinerna redan är installerade.
Så hur säger jag åt laptopen att sluta använda Microsoft Basic Display Driver och köra på det integrerade ATI grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmon:

Hjälper en kompis men sin äldre laptop som är uppdaterad från Win 7 till Win 10. Efter senaste stora win-uppdateringen så har grafikkortet ändrats från integrerade ATI Mobility Radeon HD 4200 till Microsoft Basic Display Driver. Under enhetshanteraren så visar den att ATI-kortet finns där men kollar jag under Bildskärmsinställningarna så visar den Microsofts Basic-kort. Detta gör att upplösningen blir helt fel och kan inte ändra till mer än 1024x768.
Har kört in alla windows uppdateringar och försökt avinstallera ATI kortet. Dragit ner dom senaste drivrutinerna från AMDs sida. Även kört AMDs genomsökningsprogram där den själv letar reda på rätt version av grafikkortet men den säger att de senaste drivrutinerna redan är installerade.
Så hur säger jag åt laptopen att sluta använda Microsoft Basic Display Driver och köra på det integrerade ATI grafikkortet?

Fann detta: https://community.amd.com/thread/184663

"You need to uninstall your previous AMD Control centre (Remove everything) and restart your computer, and then install the windows 7/8 AMD legacy driver (AMD Catalyst 13.4 Legacy Driver) under compatibility mode windows 8 with administrative rights (Right click on setup and select TROUBLESHOOT compatibility THEN SELECT TROUBLSHOOT PROGRAM, THEN SELECT THE PROGRAM WORKED IN EARLIER VERSIONS, THEN SELECT Windows 8, COMPLETE COMPATABILTY MODE), this will then give you partial Catalyst control centre. You then need to go to Device manager and manually force install the legacy display driver which did not install using setup. Double click on Ati display driver choose driver tab, select update driver, select 'browse my computer' for driver, then select 'Let me pick from list' click on have disk, and browse to your driver directory C:\AMD\AMD_Catalyst_13.4_Legacy_Beta_Vista_Win7_Win8\Packages\Drivers\Display. And select the FOLDER W8_inf, this will then install the legacy driver correctly, and give you full functionality of the Legacy driver. This driver works fine with no issues detected so far, even the app market works fine."

Får dock erkänna att jag inte har en aning om senaste versionen av Windows 10 (eller AMD) för den delen kommer att fortsätta möjliggöra stödet för så gamla grafikkort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.