nybörjar fråga,hur kan jag uppgradera min processor?

Permalänk
Medlem

nybörjar fråga,hur kan jag uppgradera min processor?

Hej,jag har en dator med en Intel(R) Pentium(R) CPU G4400 @ 3.30GHz processor,jag spelar spel som t.e.x fortnite. När jag spelar fortnite så kraschar spelet efter ungefär fem minuter av spelande.När detta hänt några gånger så gick jag in på sidan "can you run it".På den sidan så stod det att jag hade alla minimum specifikationerna förutom min processor som var för dålig(jag kollade också andra spel som jag kan tänkas spela och där var det samma sak,processorn var problemet).Nu undrar jag vilken processor jag behöver för att kunna spela spel som overwatch, fortnite, for honor, kingdom come och t.e.x battlefield. Hur vet man om man bara behöver byta processorn eller processorn och hela motherboarden.

Permalänk
Medlem

Att processorn är klen borde inte var anledningen till att spelet kraschar. Det kan finnas mycket annat som orsakar det.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Avstängd

Innan du ser på vilken processor du isf kan uppgradera datorn med så bör du börja med att felsöka lite. En uppdatering av alla drivrutiner och även en koll över dina komponenters temperaturer ifall du har nåt värmeproblem som ställer till de.
Får du upp nåt felmeddelande vid krasherna?
Vad har du för dator i övrigt, alltså delarna?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

min dator består av:

Processor Intel(R) Pentium(R) CPU G4400 @ 3.30GHz

Video Card NVIDIA GeForce GTX 950

RAM 4.0 GB

Operating System Microsoft Windows 10 (build 16299), 64-bit

jag vet att mitt RAM minne inte är det bästa men det ska inte vara något problem i det spelet.Vi använde HWmonitor för att kolla processorn under tiden som jag spelade och den gick till 100% direkt,vi testade också cs go och där hände samma sak fast det tog lite längre tid,men min dator borde ha specifikationerna för att kunna spela cs go.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:

och jag kan ha skrivit lite fel,fortnite kraschar inte men snarare så fryser det och laggar mycket

Permalänk
Medlem

Se efter i windows loggen vad det är mer exakt som gör att spelet fryser utan vidare. Kan som sagt bero på en rad olika saker.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Du har dåligt med internminne så det är möjligen en av anledningarna till att datorn inte orkar med spelandet. Sedan kan det också vara så att du har en massa småprogram som ligger och gnider mot varandra och därmed skapar problem för dig. Se alltså till att du vet exakt vad som försiggår inuti burken innan du bestämmer dig för att bara slänga ut processorn.

Permalänk
Medlem

Du har en skylake cpu så du bör kunna välja en i5, i7 från skylake ev kabylake det ihop med lite mer ram är en bra början. Cpuer såsom 6600k går nog fynda nu när folk byter upp sig mot ryzen och coffelake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gappy:

@HC-8315:

min dator består av:

Processor Intel(R) Pentium(R) CPU G4400 @ 3.30GHz

Video Card NVIDIA GeForce GTX 950

RAM 4.0 GB

Operating System Microsoft Windows 10 (build 16299), 64-bit

jag vet att mitt RAM minne inte är det bästa men det ska inte vara något problem i det spelet.Vi använde HWmonitor för att kolla processorn under tiden som jag spelade och den gick till 100% direkt,vi testade också cs go och där hände samma sak fast det tog lite längre tid,men min dator borde ha specifikationerna för att kunna spela cs go.

Du har väldigt lite minne i datorn. De behöver inte vara orsaken, men de bidrar till krascherna.
Sen frågar jag igen, har du uppdaterat drivrutinerna till grafikkort samt moderkortet?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.