Ett lagom prisvärt nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

@Json_81:

Jo, jag vet att AC är det nyaste. Men att köpa ett kort som klarar 1300 mbps är ganska meningslöst
då ens uppkoppling/router inte klarar mer än 150 mbps.
Får ju inte ut mer än ett 300 mbps då.

Får du verkligen ut 150 så visst är det så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju säga såhär att du kan lägga hur mycket eller lite pengar du vill på ett nätverkskort när du ändå sitter med en router som jag starkt betvivlar kan ge sig full hastighet.
Inte precis känd för att vara en stabil, snabb och bra router.

Börja i rätt ända... skaffa dig en router eller accespunkt du vet kan ge dig din fulla hastighet sen kan du testa nätverkskort.

Nätverksutrustning som levererar vad de utlovat kostar pengar, du kanske t.ex. hellre lägger 5000kr på pokemon kort medans jag prioriterar ett nätverk som ger mig vad jag behöver.

Permalänk
Medlem

@BalleR:

Jag valde mellanvägen. Ett kort som inte är högst upp på listan men ett som ska vara hyfsat allround.

TL-WDN4800 N900

https://www.inet.se/produkt/5401841/tp-link-tl-wdn4800-n900

Hoppas det gör jobbet bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

@Karaff:

Vad jag förstått, så räcker 100/10 långt.

Nope

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

@Maho:

Vad är det för fel på 100/10 uppkoppling om man inte laddar upp saker?

Permalänk
Medlem

Jag har intel 8265 som jag köpte på ebay för 150:-, sen behövs även antenner för 20:- och externa antenner. Eventuellt även pcie-kort med M.2 M-key för 50:- om moderkortet saknar. Har funkat hur bra som helst för mig!

edit ; Det verkar även finnas kompletta paket, som detta kit. Då saknas bara själva nätverkskortet och några veckors väntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

@BalleR:

Jag valde mellanvägen. Ett kort som inte är högst upp på listan men ett som ska vara hyfsat allround.

TL-WDN4800 N900

https://www.inet.se/produkt/5401841/tp-link-tl-wdn4800-n900

Hoppas det gör jobbet bra.

Berätta sen hur du upplever att det fungerar!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguins:

@Json_81:

Jo, jag vet att AC är det nyaste. Men att köpa ett kort som klarar 1300 mbps är ganska meningslöst
då ens uppkoppling/router inte klarar mer än 150 mbps.
Får ju inte ut mer än ett 300 mbps då.

Jag tänkte bara lägga till här:
Notera att även om du synkar 300 Mbps mot din router/accesspunkt så är sannolikheten stor att du kommer hamna en bra bit under 100 Mbps rent praktiskt. Detta är oftast varför folk rekommenderar att man överdimensionerar rejält här.

En annan tanke gällande 802.11ac och att då köra 5 GHz, är att det finns mindre störningar inom det nätet. I detta fall vill du att det inte ska passera väggar lika enkelt eftersom risken är mindre att en granne eller andra enheter stör kommunikationen mellan dina enheter. Sedan är det ju självklart så att man måste räkna med om 5 GHz ens passar miljön och uppsättningen hemma. I och med att du har 20 meter till routern så kanske det blir svårt med just 5 GHz.

När du ska då köra 802.11n (2.4GHz) och få ut 300 Mbps så måste du köra med 40 MHz bandbredd, vilket innebär att du kommer i princip ta upp större delen av spektrumet för 2.4GHz. Finns det något annat nät eller andra enheter som skickar inom samma spann så kommer du tappa hastigheten, och den sannolikheten är jättestor.

Permalänk
Medlem

@Soir:

Ja, med detta kortet kan jag välja mellan 2,4 GHz och 5 GHz och se vilket som fungerar bäst.

Permalänk
Medlem

@Penguins:

Finns väldigt mycket att tänka på runt nätverkskort. Det är väldigt mycket mer än bara en kontakt eller en antenn så som många tolkar det som. Vettiga kort klarar tex av att hantera paketen och sedan precentera datan från dem utan att lägga last på CPU. Billigare kort lägger allt sådant på CPU. Märks väldigt fort när man flyttar lite data. Detta speglas väldigt ofta i priset på produkten. Stabilitet, kompabilitet och drivrutiner är också något som det ofta märks skillnader på.

När det gäller WiFi så blir det ännumer saker som blandas in. Blandannat vilken typ av antenner som sitter på/följer med. Stöd för olika tekniker osv. A, B, G, N, AC osv är bara grundläggande. Finns stöd för mimo tex? I sådana fall vilken typ av mimo? Vilka datarates stöds? finns mycket mer.

Angående kortet du köpt så kommer det troligen fungera för normalt användande. Men räkna inte med några jättebra hastigheter eller jättelåg ping.

Annat som är värt att tänka på när det gäller WiFi är att hastigheten kommer påverkas av hur många enheter som är anslutna till det. Bara en enhet kan skicka data åt gången. Varje enhet får specifika tidsintervall då den får sända paket. Med fler enheter så blir intervallen kortare.

Avslutningsvis skulle jag säga köp en egen router! Se till att investera lite pengar i den. Externa utbytbara antenner, stabilitet och räckvidd skulle jag säga är prio. Ingen modell av tg799 är speciellt stabil tyvärr. Även om jag måste säga att de har ett riktigt bra *dsl modem.

Edit: Mycket försimplingar i detta med mening. Går att gå in på detaljer, men det skulle resultera i en vägg av tekniskt tung text som väldigt få kan hänga med i och dra nytta av.

Mvh
Mattias