Håller min hårddisk på att gå sönder ?

Permalänk
Medlem

Håller min hårddisk på att gå sönder ?

Hej! Jag tänkte testa mina hårddiskar idag så jag laddade ner HDDSCAN v4.0 och min HDD hårddisk som jag har haft i 5 år hade inga errors men min ssd som är 2-3 år gammal fick 1 error och det är "204 Soft ECC Correction Rate"
Är det något jag behöver oroa mig över ? (Har alltid backups på mina grejer)

Tack

**EDIT**

Det var första gången jag gjorde ett hårddisk test. Har inte gjort det tidigare!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att hårddisken inte har stöd för ECC korrektion.

Skulle hellre vara mer orolig över Unexptected Power Loss Count, det är din skiva på disken som lagrar data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Kan ju vara så att hårddisken inte har stöd för ECC korrektion.

Ingen HD/SSD skulle idag klara sig utan ECC - det är en oerhört viktig del för att kunna leverera felfri data.

ECC-används hela tiden vid läsning men syns inte normalt (när läsningen går långsamt så är det indikation på att ECC-används i stor utsträckning eftersom det jobbet tar tid och behöver fler 'pass' ju otydligare datat är), När det börja räknas upp i SMART så är det allvarligt då man kör en andra lagers felrättning och där verkar det ha misslyckats också...

---

Men... - det beror också vilken SMART-läsare som används, och fel SMART-läsare på fel diskfabrikat kan göra att man får falsk positiv!

Skall du kolla en Kingston-minne så skall du använda Kingstons egna SMART-läsare som slutliga bedömmaren - inte någon generisk från vad som helst då de generiska inte känner till alla reglerna hur SMART-värdena skall tolkas för specifik diskmodell och det kan flagga rött fast det inte är något fel alls.

Hur SMART-värderna anges är inte enhetligt mellan tillverkarna och tex. Seagate räknar upp antal lästa och skrivna sektorer på de dom lägsta 32-bitarna på en del av registrerna medans antalet felaktiga är dom översta 16 bitar (totalt 48 bitar)

eftersom attribut 195, 201, 205 är helt lika så tror jag det är något sådant som gäller även här.

0000000245-425E (lustig notation - har inte sett den innan - lite ett '-' mitt i smeten och för många siffror också för att passa in i 48 bitars ord, här 14 hexadesimala siffror och borde vara 12)

=>

00000002454253 dela i två delar 16 bit delen (MSB) 32-bit-delen (LSB) 000000 (2 siffror för mycket) 02454253

För Seagate del är så länge 16 högsta bitarna är 0 så är det inge fel, 32 lägsta bitarna är bara en uppräknare på antal sektorer som lästs (och i det här fallet kan vara byte)

nu är det inte Seagate utan Kingston enligt bilden så den kan ha andra regler

---

med andra ord innan man börja rusa åstad och tro att disken håller på pajar så måste man kolla med disktillverkarens egna SMART-verktyg innan man konstaterar om det är problem eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTf2Beast:

Hej! Jag tänkte testa mina hårddiskar idag så jag laddade ner HDDSCAN v4.0 och min HDD hårddisk som jag har haft i 5 år hade inga errors men min ssd som är 2-3 år gammal fick 1 error och det är "204 Soft ECC Correction Rate"
Är det något jag behöver oroa mig över ? (Har alltid backups på mina grejer)

Tack https://i.gyazo.com/7dae88e031d43accbd242a7845fe7229.png

**EDIT**

Det var första gången jag gjorde ett hårddisk test. Har inte gjort det tidigare!

Okej, till att börja med är detta en SSD, vilket gör att en hel del program som är gjorda för HDD, inte korrekt kan identifiera deras SMART. Som sagt ovan så bör du använda tillverkarens mjukvara för dessa.

Sen med tanke på att detta är en SSD med lite ålder på nacken så är det inte oväntat att den kan få nån sektor eller så som är lite bråkig. Behöver inte betyda att den är defekt eller slutkörd för det dock. Kan också bara vara att informationen på den sektor legat så länge att den är behov av att skrivas om för att säkerställas.

Mitt rådd är att ta hem diskfresh och köra det en gång på disken. Detta kommer slita lite på din SSD, men den klarar många 1000-tals omskrivningar som detta, så det är inget att oroa sig för. Syftet med detta är att rotera runt all data och dina celler och se till att de fungerar som de ska, eller om någon behöver tas hand om (som disken bör kunna göra då).

Vad detta gör är att den läser alla sektorer på disken, och skriver tillbaka samma data igen. Får den läsfel, säger den också det, och låter bli dessa sektorer. Om den har det, så får vi titta på nästa steg.

Vad den "varnar för" här är att du har en del celler som har lite degraderad läsning på en del sektorer. Du har vad jag kan se, inga omflyttade sektorer, och inte heller några Uncorrectable Errors, så det som varnas för är sektorer som är så dåliga så de behöver djupare nivå av ECC för att läsas, men de går att läsa korrekt än. Så det är inte kritiskt fel än.

Genom att köra diskfresh ovan så skriver vi ju om all data, så alla sektorer bör då hamna i färskt stadie, och felet bör försvinna, iaf tills om några år till när de ev degraderat igen. Ditt program kan dock ev fortsätta varna, då det som sagt, inte är gjort för SSDer, men det får vi se efter du kört diskefresh.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner deras SSD Toolbox och det visar Status: Good efter att jag har testat den! Den har riktigt lång lifetime kvar också Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

livslängd i avseende 'slitage' kommer inte vara något problem vid vanlig konsumentanvändande.

Det som inträffar före är att disken är för liten en dag eller att datorn en dag inte vill starta pga elektronikfel i SSD:n. Tänk på att en SSD som går sönder har närmast 0% chans att rädda ut sina filer ur - så sköt om dina backuper, det är ännu mer noga med detta än snurrdiskar eftersom snurrdiskar för det mesta ger en god chans att rädda ut det mesta av datat och börja gnälla en tid innan medans när en SSD går sönder så är det som blixt från klar himmel och ridå ned helt.