Spelar märket på grafikkortet någon väsentlig roll?

Permalänk

Spelar märket på grafikkortet någon väsentlig roll?

Sitter och surfar runt på grafikkort, och har kommit fram till att det bästa för mig nog är att köpa ett GTX 1060.
Frågan är, spelar tillverkaren av kortet stor roll, generellt sett?
Finns någon tillverkare som är erkänt duktiga på att t.ex. kyla bra, eller få ut max av GPU:n?

/GC

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag köpt ett Strix kort eller ett msi kort.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Sitter och surfar runt på grafikkort, och har kommit fram till att det bästa för mig nog är att köpa ett GTX 1060.
Frågan är, spelar tillverkaren av kortet stor roll, generellt sett?
Finns någon tillverkare som är erkänt duktiga på att t.ex. kyla bra, eller få ut max av GPU:n?

/GC

Nej, i det stora hela spelar det ingen roll. Köp det som är billigast.
Visst, du kanske kan klocka ett kort som är en femhundring dyrare 5% mer, men pris/prestanda förbättras inte.

Jag personligen köper bara bättre kylare/binnade kort om det är så att jag är ute efter maximal prestanda.
När jag köpte 1080TI gick jag på den med bäst överklockingspotential/kylning och lade till kosing. När jag köpte ett 1060, så tog jag billigast möjliga.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Fiddezz:

Hade jag varit i din sits hade jag köpt ett Strix kort eller ett msi kort.

Mvh

Baserat på?

Grejen är att jag egentligen vill få datorn spelbar, men med supersnål budget.
Jag tänkte mig då begagnat GTX 970 t.ex., men konstaterar då att mitt nätaggregat inte tål det.
Nya generationen verkar lite snålare, och 1060 verkar funka på 400W PSU:er.

Givet mina förutsättningar tittar jag då på "billiga" 1060 kort med 3Gb ram, samt helst på lager i butikerna i stan.
Nu råkar det vara EVGA och Asus som finns tillgängligt, men finns det tillräckligt bra skäl skickar jag hellre efter ett kort.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Baserat på?

Grejen är att jag egentligen vill få datorn spelbar, men med supersnål budget.
Jag tänkte mig då begagnat GTX 970 t.ex., men konstaterar då att mitt nätaggregat inte tål det.
Nya generationen verkar lite snålare, och 1060 verkar funka på 400W PSU:er.

Givet mina förutsättningar tittar jag då på "billiga" 1060 kort med 3Gb ram, samt helst på lager i butikerna i stan.
Nu råkar det vara EVGA och Asus som finns tillgängligt, men finns det tillräckligt bra skäl kan skickar jag hellre efter ett kort.

/GC

145W ska 970 dra så om du inte har rejält strömtörstig CPU så ska det nog fungera utmärkt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nej, i det stora hela spelar det ingen roll. Köp det som är billigast.
Visst, du kanske kan klocka ett kort som är en femhundring dyrare 5% mer, men pris/prestanda förbättras inte.

Jag personligen köper bara bättre kylare/binnade kort om det är så att jag är ute efter maximal prestanda.
När jag köpte 1080TI gick jag på den med bäst överklockingspotential/kylning och lade till kosing. När jag köpte ett 1060, så tog jag billigast möjliga.

Låter bra, och jag tänkte mig nog att det för mig inte spelar så stor roll.
Men "bra kylning", hur vet man det? Scanna benchmark-tester?
Jag kan ju se vilka som har flera fläktar, men det kan väl inte vara ett helt tillförlitligt "mått"?

/GC

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

145W ska 970 dra så om du inte har rejält strömtörstig CPU så ska det nog fungera utmärkt!

Ja, det kanske det kan göra.
Har mest tittat på rekomendationerna från tillverkarna, och där verkar 970 ligga på 500-550W, medan 1060 på 400W.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ja, det kanske det kan göra.
Har mest tittat på rekomendationerna från tillverkarna, och gär verkar 970 ligga på 500-550W, medan 1060 på 400W.

/GC

Köp ett 970 ifrån NoN eller Elgiganten så får du returnera om det skulle vara något problem! Ifs troligen något man köper begagnat...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@GeorgeCostanza:

Låt dig inte bli galen på kylning heller. Du kan ha nästan tresiffriga siffror utan att dator tar märkbar skada, men givetvis är det inte lika bra som om du hade haft lägre. Folk är bara väldigt nojjiga när det gäller temp.

Min gamla processor för några år sedan låg på 103-104 grader rätt länge... hade inte blåst datorn så cpu fläkten vad igenkloggad

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ja, det kanske det kan göra.
Har mest tittat på rekomendationerna från tillverkarna, och där verkar 970 ligga på 500-550W, medan 1060 på 400W.

/GC

GTX 970 drar inte 500 W utan som tidigare närmt är sanningen närmre 150 W. Siffrorna på "rekommenderat nätaggregat" är för hela systemet och tillverkarna tar i från tårna för att inte bränna användare med dåliga nätaggregat.

Har du ett bra nätaggregat är det bara att köra på ett GTX 970.

Vilken tillverkare det är på kortet är mindre intressant utan vilken kylare som sitter på kortet som har störst påverkan.

MSI och Asus har i mitt tycke bästa kylarna på nuvarande generation, men de har även undermåliga budget kort som man inte skall förknippa med "bra kylare" bara för att det är MSI eller Asus.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Normalt sett inte, såvida du inte krämar ur maximala fps. En bra regel är dock samma tillverkare på moderkort och grafikkort så blir det svårt för tillverkaren att skylla på inkompatibiliteten från den andra enheten.

Edit: Watteffekten är en rekomendation på hela systemet. 500 - 850w räcker gott och väl för ett kort och två kort som inte är värsta sorten. 1000w+ rekomenderas för 3 kort eller fler samt oc etc.

Ett system som inte gör mer än att spela upp youtube kan lätt komma under 200w.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

@GeorgeCostanza:

Låt dig inte bli galen på kylning heller. Du kan ha nästan tresiffriga siffror utan att dator tar märkbar skada, men givetvis är det inte lika bra som om du hade haft lägre. Folk är bara väldigt nojjiga när det gäller temp.

Min gamla processor för några år sedan låg på 103-104 grader rätt länge... hade inte blåst datorn så cpu fläkten vad igenkloggad

Nä, och skulle jag förkorta livslängden på komponenterna så är det inte hela världen. Då får jag ju köpa nytt, och det är ju kul.

Bytte efter åtta års användning kylning på min CPU idag faktiskt, från en stock Intel till en Cooler Master 212 EVO. Det tillsammans med lite renblåsning gör att datorn nu är tystare och idle-temperaturen sjunkit från runt 50 grader till 27. På Prime95-tester ligger jag nu på runt 48 grader mot tidigare 99!

/GC

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

GTX 970 drar inte 500 W utan som tidigare närmt är sanningen närmre 150 W. Siffrorna på "rekommenderat nätaggregat" är för hela systemet och tillverkarna tar i från tårna för att inte bränna användare med dåliga nätaggregat.

Har du ett bra nätaggregat är det bara att köra på ett GTX 970.

Nä, det inser jag.
Hade jag bara kunnat köpa ett 970 med återköpsrätt om det inte funkar hade det inte varit något problem.
Nu skulle det ju bli frågan om att köpa begagnat, och då är jag inte så sugen på det...

/GC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GeorgeCostanza:

Nä, det inser jag.
Hade jag bara kunnat köpa ett 970 med återköpsrätt om det inte funkar hade det inte varit något problem.
Nu skulle det ju bli frågan om att köpa begagnat, och då är jag inte så sugen på det...

/GC

Vad har du för övriga komponenter? Nätaggsmodell är absolut viktigast.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

Baserat på?

Grejen är att jag egentligen vill få datorn spelbar, men med supersnål budget.
Jag tänkte mig då begagnat GTX 970 t.ex., men konstaterar då att mitt nätaggregat inte tål det.
Nya generationen verkar lite snålare, och 1060 verkar funka på 400W PSU:er.

Givet mina förutsättningar tittar jag då på "billiga" 1060 kort med 3Gb ram, samt helst på lager i butikerna i stan.
Nu råkar det vara EVGA och Asus som finns tillgängligt, men finns det tillräckligt bra skäl skickar jag hellre efter ett kort.

/GC

I de läget hade jag valt evga.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

I de läget hade jag valt evga.

Under kvällen har en plan utkristalliserat sig, som om den går i lås nog innebär att det EVGA-kort som finns i min lokala NoN-butik blir mitt val.
Jag "tvinagdes" nämligen köpa ett nytt grafikkort i slutet av noember på grund av ett haveri, men då var jag inte klar över att jag ville ha ett gaming-kort. Tyvärr har 30-dagars öppet köp perioden passerats med några dagar, men jag ska höra med dem om vi kan komma överens om en deal.
Jag tänkte att jag ger dem erbjudandet (eller ultimatumet, beroende på hur man ser på det) att om jag får lämna tillbaka det jag köpte så köper jag mitt nya hos dem, annars på Webhallen.
Blir kul att se om det lyckas.

/GC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

Under kvällen har en plan utkristalliserat sig, som om den går i lås nog innebär att det EVGA-kort som finns i min lokala NoN-butik blir mitt val.
Jag "tvinagdes" nämligen köpa ett nytt grafikkort i slutet av noember på grund av ett haveri, men då var jag inte klar över att jag ville ha ett gaming-kort. Tyvärr har 30-dagars öppet köp perioden passerats med några dagar, men jag ska höra med dem om vi kan komma överens om en deal.
Jag tänkte att jag ger dem erbjudandet (eller ultimatumet, beroende på hur man ser på det) att om jag får lämna tillbaka det jag köpte så köper jag mitt nya hos dem, annars på Webhallen.
Blir kul att se om det lyckas.

/GC

Om inge annat kan du ju sälja ditt nöd kort på marknaden här.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Om inge annat kan du ju sälja ditt nöd kort på marknaden här.

Mmm, visst går det. Frågan är om jag orkar för några hundralappar som begagnatspriset rimligen är.
Vid retur till NoN blir det ju fullpris (1089 om jag minns rätt) och framförallt är det ett kul projekt att försöka genomföra.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@GeorgeCostanza:

Låt dig inte bli galen på kylning heller. Du kan ha nästan tresiffriga siffror utan att dator tar märkbar skada, men givetvis är det inte lika bra som om du hade haft lägre. Folk är bara väldigt nojjiga när det gäller temp.

Min gamla processor för några år sedan låg på 103-104 grader rätt länge... hade inte blåst datorn så cpu fläkten vad igenkloggad

Visst är det så, men vill man ha en dator som låter som ett stridsflygplan? En bra kylare är en tyst kylare..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Om ljudnivån spelar någon roll så spelar det absolut roll vilken modell man köper.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

Mmm, visst går det. Frågan är om jag orkar för några hundralappar som begagnatspriset rimligen är.
Vid retur till NoN blir det ju fullpris (1089 om jag minns rätt) och framförallt är det ett kul projekt att försöka genomföra.

/GC

Va för kort köpte du?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Om ljudnivån spelar någon roll så spelar det absolut roll vilken modell man köper.

Ok. Men finns det då något märke som generellt är bättre ur den snvinkeln, eller är det från kort till kort så det blir fråga om att jaga reviews på nätet?

/GC

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Va för kort köpte du?

Ett ”Sapphire Pulse RX 550 4G”.

/GC

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ett ”Sapphire Pulse RX 550 4G”.

/GC

Aha
Behöver man något akut så är de alltid nåt.

De där är samma kort som jag sitter men nu.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

MMM, såg det också. Möjligen blir det där jag landar. Ska som sagt se om jag kan lämna tillbaka kortet jag har (vilket jag iofs inte tror). Lyckas det så blir det nog det här.

/GC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeorgeCostanza:

MMM, såg det också. Möjligen blir det där jag landar. Ska som sagt se om jag kan lämna tillbaka kortet jag har (vilket jag iofs inte tror). Lyckas det så blir det nog det här.

/GC

Du kan få ett 6GB för bara 50 kr mera...
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Skrivet av GeorgeCostanza:

MMM, såg det också. Möjligen blir det där jag landar. Ska som sagt se om jag kan lämna tillbaka kortet jag har (vilket jag iofs inte tror). Lyckas det så blir det nog det här.

/GC

Köp för bövelen inte 3GB-versionen av 1060 utan köp istället den här med 6GB för typ samma pris:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Edit: pucktvåa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förutom att dyrare kort kan ha mer påkostade kretskort med bättre och stabilare strömförsörjning samt tystare och effektivare kylare som kan leda till både tystare kort och lite bättre prestanda handlar det inte om en speciellt stor skillnad om man inte tänker överklocka mycket eller är ute efter ett så tyst system som möjligt. Visst, de kommer överklocka sig själv lite högre ofta pga. GPU Boost men om man har en väldigt tight budget och är beredd att kompromissa lite är billigare kort ett bra alternativ. Man bör dock läsa lite recensioner mellan de kort man tittar på då det kan skilja en del när det gäller kylarna även på billiga kort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ok. Men finns det då något märke som generellt är bättre ur den snvinkeln, eller är det från kort till kort så det blir fråga om att jaga reviews på nätet?

/GC

Jo det är nog modellen som har större betydelse än märket då det gäller ljudnivå. Reviews är nog det enda man har att gå efter då det gäller den saken.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p