Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Angående omdömet så är det en person som kommenterat, och två till som kommenterat att han kanske bör se över andra komponenter innan han klagar på minnet. Jag slår vad om att någon även klagat på G.Skill med nånstans..

jag slår vad om att du inte hittar något negativt om G.Skill minnena

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

300:- extra för Flare X 3200-minnena tycker jag definitivt inte är något och bråka om. Kör på dem! Det är det värt. CDON har dem för 2499.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornS:

300:- extra för Flare X 3200-minnena tycker jag definitivt inte är något och bråka om. Kör på dem! Det är det värt. CDON har dem för 2499.

Har Flare X 3200 som körs på ett asus b350, synd att gskill's qvl lista är så liten bara.
Dock ställer väl inte det alltid några större krav i varje fall, då mina gskill Flare X funkar hur bra som helst i ett asus b350 plus moderkort i cl 14 @ 3200mhz.

Så kan instämma att det är värt att satsa på gskill när det gäller Ryzen, tur jag var ute innan stormen och hann få mina för 2100.

16gb kommer du klara dig fint på. Det är hastigheten du vill åt!
Men corsair lpx ryzen anpassade var något nytt, ska kolla upp dom lite grann, men det är ju såklart hynixminnen högst troligt. (återkommer om det inte stämmer.)

Själv så funderar dock på ett x370 msi moderkort till mina Flare X minnen då de ligger inom qvl och funderar om de kanske ändå fungerar bättre på dom brädorna

Behöver nytt moderkort, men vet ej om det är värt att satsa på MSI där qvl ligger eller köra på en billigare bräda då dessa minnen verkar ha bra kompabilitet?

Kan vara bra för TS att veta med.
Alla verkar få olika resultat lite pga setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Har Flare X 3200 som körs på ett asus b350, synd att gskill's qvl lista är så liten bara.
Dock ställer väl inte det alltid några större krav i varje fall, då mina gskill Flare X funkar hur bra som helst i ett asus b350 plus moderkort i cl 14 @ 3200mhz.

Så kan instämma att det är värt att satsa på gskill när det gäller Ryzen, tur jag var ute innan stormen och hann få mina för 2100.

16gb kommer du klara dig fint på. Det är hastigheten du vill åt!
Men corsair lpx ryzen anpassade var något nytt, ska kolla upp dom lite grann, men det är ju såklart hynixminnen högst troligt. (återkommer om det inte stämmer.)

Själv så funderar dock på ett x370 msi moderkort till mina Flare X minnen då de ligger inom qvl och funderar om de kanske ändå fungerar bättre på dom brädorna

Behöver nytt moderkort, men vet ej om det är värt att satsa på MSI där qvl ligger eller köra på en billigare bräda då dessa minnen verkar ha bra kompabilitet?

Kan vara bra för TS att veta med.
Alla verkar få olika resultat lite pga setup.

Jag kan ju kolla med om det är hynix-minnen på de jag får. Var kollar man enklast det? Kanske står på?
Cpu-z?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag kan ju kolla med om det är hynix-minnen på de jag får. Var kollar man enklast det? Kanske står på?
Cpu-z?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan rekommendera: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Med programmet Thaiphoon så kan du se vilka kretsar ditt ramminne är byggt på.

PS. Har kikat efter artikelnumret så jag kan kika direkt. Men jag tror du kommer kunna nå 3200 mhz. Vissa har problem med vanliga vengeance minnen att köra i 3200 men dessa Ryzen anpassade har jag ingen kunskap om, men skulle jag göra en liten spontan gissning så kommer dessa troligen hynix minnen kunna köras i 3200mhz beroende på setup.

Huruvida hur stabilt det är gentemot andra kan jag inte uttala mig om. Då jag inte riktigt vet vilket minne det handlar om exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I enkeltrådat så är en Ryzen inte bättre än din 2600k. I multitrådat kommer Ryzen dock dominera, men ska du köra på Adobe´s program bör du satsa på Intel.

Det krävs väl isåfall en rejält överklockad 2600k för att nå samma enkeltreådsprestanda som Ryzen i grundklock vad jag har för mig iallafall, lite enkelt utryckt. Sedan finns ju olika program som gynnas olika av respektive arkitektur naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Kan rekommendera: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Med programmet Thaiphoon så kan du se vilka kretsar ditt ramminne är byggt på.

PS. Har kikat efter artikelnumret så jag kan kika direkt. Men jag tror du kommer kunna nå 3200 mhz. Vissa har problem med vanliga vengeance minnen att köra i 3200 men dessa Ryzen anpassade har jag ingen kunskap om, men skulle jag göra en liten spontan gissning så kommer dessa troligen hynix minnen kunna köras i 3200mhz beroende på setup.

Huruvida hur stabilt det är gentemot andra kan jag inte uttala mig om. Då jag inte riktigt vet vilket minne det handlar om exakt.

Japp då har delarna anlänt och jag tog och skruvade ihop datorn lite snabbt ikväll. Bootade upp fint, minnena kördes dock i 2666mhz ståendes på auto i uefi. Ändrade till 3200mhz rakt av (inte ändrat något annat) och bootade om. Datorn gjorde några försök att starta men gick sen in i felläge. Uppdaterade uefi till senaste version (jag hade en gammal från september) och efter uppdatering ändrade jag till 3200mhz igen och nu bootade datorn upp fint och snurrar på. Har dock inte hunnit stresstesta nåt, har inte ens nåt os installerat än men verkar inte vara några problem att köra dom i 3200mhz iaf.

Är det fortfarande värt att byta dom till de andra som rekommenderades här i tråden? Några mer inställningar jag bör göra?
Har ej klockat cpun nåt ännu, tänkte installera os och se att allt rullar stabilt först dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp då har delarna anlänt och jag tog och skruvade ihop datorn lite snabbt ikväll. Bootade upp fint, minnena kördes dock i 2666mhz ståendes på auto i uefi. Ändrade till 3200mhz rakt av (inte ändrat något annat) och bootade om. Datorn gjorde några försök att starta men gick sen in i felläge. Uppdaterade uefi till senaste version (jag hade en gammal från september) och efter uppdatering ändrade jag till 3200mhz igen och nu bootade datorn upp fint och snurrar på. Har dock inte hunnit stresstesta nåt, har inte ens nåt os installerat än men verkar inte vara några problem att köra dom i 3200mhz iaf.

Är det fortfarande värt att byta dom till de andra som rekommenderades här i tråden? Några mer inställningar jag bör göra?
Har ej klockat cpun nåt ännu, tänkte installera os och se att allt rullar stabilt först dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar det så fungerar det!

Du behöver definitivt inte byta om du fick det att funka. De andra alternativen som folk länkat här i tråden är för att garantera att upplevelsen ska bli smärtfri. Blev din upplevelse (förhållandevis) smärtfri så fick du ut precis samma sak som du skulle fått med de lite dyrare minnena från g-skill t.ex.

De andra RAM:en kanske har något lägre cache latency men 3200mhz/CL16 är klockrent om du fick det att fungera.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

de ju de låga timings i 3200 man vill åt med G.skill minnena, skillnad på CL14 mot CL16. byt om du kan.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

de ju de låga timings i 3200 man vill åt med G.skill minnena, skillnad på CL14 mot CL16. byt om du kan.

Skillnaden kommer verkligen vara minimal på dagens Ryzen.

Det är upp till TS om han vill plocka ur minnena, skicka tillbaka, betala för dyrare minnen och sen kanske få problem igen bara för någon enstaka % bättre prestanda

Jag hade då aldrig orkat. Men alla är vi olika.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

de ju de låga timings i 3200 man vill åt med G.skill minnena, skillnad på CL14 mot CL16. byt om du kan.

Då är det väl bättre att köpa corsair dominator på 3200mhz och cl10?
Det var ju bättre pris på dom än g.skill.
Nej, tror jag behåller dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Då är det väl bättre att köpa corsair dominator på 3200mhz och cl10?
Det var ju bättre pris på dom än g.skill.
Nej, tror jag behåller dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

finns inga sådana minnen, du tänker nog på 2400Mhz CL10.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Skillnaden kommer verkligen vara minimal på dagens Ryzen.

Det är upp till TS om han vill plocka ur minnena, skicka tillbaka, betala för dyrare minnen och sen kanske få problem igen bara för någon enstaka % bättre prestanda

Jag hade då aldrig orkat. Men alla är vi olika.

Ja, förr i världen hade jag säkert bytt för att få bästa möjliga. Men nu för tiden orkar jag inte hålla på och fippla för någon procent hit eller dit, jag klockar ju inte ens mina datorer typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja, förr i världen hade jag säkert bytt för att få bästa möjliga. Men nu för tiden orkar jag inte hålla på och fippla för någon procent hit eller dit, jag klockar ju inte ens mina datorer typ

Skickades från m.sweclockers.com

Haha Man hade mer energi och vilja för sånt där förr.. Inte för att jag är supergammal än, men att jaga 1-2% extra prestanda genom ett krångligt utbyte (som även kostar mer pengar) är inte riktigt min kopp med te. Procenten är inte tillräckligt stor för att motivera en direkt.

Prestandan finns där att hämta, absolut. G-skill minnena som länkats är riktigt bra för Ryzen, då de älskar låg cache latency. Men Ryzen gillar höga hastigheter mer, och du har ju lyckats få upp minnena i hela 3200mhz, så där ligger du redan riktigt bra till. Det är inte alla som får upp minnena så högt med sina Ryzen-system.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

@Snabbt_o_Hårt:

Man måste ha prime dock, går det att fixa prime ifrån Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp då har delarna anlänt och jag tog och skruvade ihop datorn lite snabbt ikväll. Bootade upp fint, minnena kördes dock i 2666mhz ståendes på auto i uefi. Ändrade till 3200mhz rakt av (inte ändrat något annat) och bootade om. Datorn gjorde några försök att starta men gick sen in i felläge. Uppdaterade uefi till senaste version (jag hade en gammal från september) och efter uppdatering ändrade jag till 3200mhz igen och nu bootade datorn upp fint och snurrar på. Har dock inte hunnit stresstesta nåt, har inte ens nåt os installerat än men verkar inte vara några problem att köra dom i 3200mhz iaf.

Är det fortfarande värt att byta dom till de andra som rekommenderades här i tråden? Några mer inställningar jag bör göra?
Har ej klockat cpun nåt ännu, tänkte installera os och se att allt rullar stabilt först dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kul att höra!
Inga konstigheter med biosuppdateringen. Det är ett måste för att få bättre minneskompabilitet. Även mina G.skill Flare X behövde en biosuppdatering för att köras i 3200mhz.

Ser fint ut, kika om du använder korrekta timings ist för auto, det kan påverka mycket även om du har cl16.
Kika även om DRAM voltage möjligen behövs höjas. (Mina tycker om 1.35v i 3200 enligt instruktion)

Jag tycker personligen du bör behålla dom minnen du nu har. Gskilltåget har lägre timings, cache osv.
Men personligen brukar jag tänka vad ska använda datorn till kontra, krona per prestanda/value.

Du foto/videoredigerar en del säger du. Där kommer 3200mhz vs 2400mhz vara något otroligt snabbare och det är det du primärt eftersöker.
Detta bundlat med en ryzen 1700 som du inte har för avsikt att klocka direkt så vore det dumt att byta minnen för några procent snabbare minnen.

Huvudsaken dom körs i 3200mhz och at du är nöjd med ditt köp!
Anser inte att lägre timings skulle vara värt att både skicka tillbaka(frakt) samt betala mer för marginella skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Vad kul att höra!
Inga konstigheter med biosuppdateringen. Det är ett måste för att få bättre minneskompabilitet. Även mina G.skill Flare X behövde en biosuppdatering för att köras i 3200mhz.

Ser fint ut, kika om du använder korrekta timings ist för auto, det kan påverka mycket även om du har cl16.
Kika även om DRAM voltage möjligen behövs höjas. (Mina tycker om 1.35v i 3200 enligt instruktion)

Jag tycker personligen du bör behålla dom minnen du nu har. Gskilltåget har lägre timings, cache osv.
Men personligen brukar jag tänka vad ska använda datorn till kontra, krona per prestanda/value.

Du foto/videoredigerar en del säger du. Där kommer 3200mhz vs 2400mhz vara något otroligt snabbare och det är det du primärt eftersöker.
Detta bundlat med en ryzen 1700 som du inte har för avsikt att klocka direkt så vore det dumt att byta minnen för några procent snabbare minnen.

Huvudsaken dom körs i 3200mhz och at du är nöjd med ditt köp!
Anser inte att lägre timings skulle vara värt att både skicka tillbaka(frakt) samt betala mer för marginella skillnader.

Tack! Ska kolla in de inställningarna med. Har inte hunnit greja mer, har en liten busig son som tar det mesta av ens tid

Det enda jag inte är nöjd med är stockkylaren som följde med cpun, tycker den väsnas för mycket även på lägsta varv. Den skapar något ljud som är störande, ska se om det går att mecka med något. Annars blir det nog en annan kylare med.
Vad rekommenderas för kylare till ryzen cpu:er? (Framförallt tysta kylare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack! Ska kolla in de inställningarna med. Har inte hunnit greja mer, har en liten busig son som tar det mesta av ens tid

Det enda jag inte är nöjd med är stockkylaren som följde med cpun, tycker den väsnas för mycket även på lägsta varv. Den skapar något ljud som är störande, ska se om det går att mecka med något. Annars blir det nog en annan kylare med.
Vad rekommenderas för kylare till ryzen cpu:er? (Framförallt tysta kylare)

Skickades från m.sweclockers.com

Kört med stockkylaren Wraith Spire ett tag nu och har VERKLIGEN ingenting att klaga på. Den är tyst och kall, inte som en aftermarket kylare, men den imponerar verkligen!

Kan inte heller säga att jag hört något ovanligt eller konstigt ljud från den.

Har du möjligen fått en defekt kylare?
Coilwhine?

Ska själv byta till en Noctua-d15 kylare.

Skulle rekommendera denna om den kanske inte var lite för stor för att få plats i din låda pga höjd på ramminnet.

Om du inte gör som jag tänkt och sätter den ena fläkten några millimeter högre än den egentligen ska, inte för det är hela världen, men kan bli lite pill så ena fläkten inte tar i ramet och är något förhöjd så den därmed får plats, då den är väldigt stor.

Men eftersom du inte skall pilla för mycket med den kan jag föreslå tex en be quiet Pure Rock. Den är bra och billig och uppfyller nog dina kriterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Kört med stockkylaren Wraith Spire ett tag nu och har VERKLIGEN ingenting att klaga på. Den är tyst och kall, inte som en aftermarket kylare, men den imponerar verkligen!

Kan inte heller säga att jag hört något ovanligt eller konstigt ljud från den.

Har du möjligen fått en defekt kylare?
Coilwhine?

Ska själv byta till en Noctua-d15 kylare.

Skulle rekommendera denna om den kanske inte var lite för stor för att få plats i din låda pga höjd på ramminnet.

Om du inte gör som jag tänkt och sätter den ena fläkten några millimeter högre än den egentligen ska, inte för det är hela världen, men kan bli lite pill så ena fläkten inte tar i ramet och är något förhöjd så den därmed får plats, då den är väldigt stor.

Men eftersom du inte skall pilla för mycket med den kan jag föreslå tex en be quiet Pure Rock. Den är bra och billig och uppfyller nog dina kriterier?

Använder Pure Rock Slim i min Intel-rigg och tänkte ta en sådan till min 1600X men vad jag förstått så kan inte Pure Rock och Pure Rock Slim monteras med fläkten så den blåser horisontellt utan man får installera den så det blåser mot taket eller mot grafikkort. :\
Be Quiet Shadow Rock 2 och Dark Rock 3 tror jag är de som kan monteras "rätt", men jag tror man måste beställa AM4 upgrade kit från Be Quiet. Eller har de börjat skeppas med rätt grejer för AM4? Är väl gratis men tar kanske ett tag innan man får hem det.
https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Kört med stockkylaren Wraith Spire ett tag nu och har VERKLIGEN ingenting att klaga på. Den är tyst och kall, inte som en aftermarket kylare, men den imponerar verkligen!

Kan inte heller säga att jag hört något ovanligt eller konstigt ljud från den.

Har du möjligen fått en defekt kylare?
Coilwhine?

Ska själv byta till en Noctua-d15 kylare.

Skulle rekommendera denna om den kanske inte var lite för stor för att få plats i din låda pga höjd på ramminnet.

Om du inte gör som jag tänkt och sätter den ena fläkten några millimeter högre än den egentligen ska, inte för det är hela världen, men kan bli lite pill så ena fläkten inte tar i ramet och är något förhöjd så den därmed får plats, då den är väldigt stor.

Men eftersom du inte skall pilla för mycket med den kan jag föreslå tex en be quiet Pure Rock. Den är bra och billig och uppfyller nog dina kriterier?

Det är något burrande ljud från fläkten som stör, ska se om jag kan fånga det och lägga upp nånstans. Min gamla kylare till min i7 (tredjepartskylare) var typ helt ljudlös vid idle, men det är inte denna. Tyvärr långt ifrån, kan mycket väl vara defekt men så mycket låter den inte. Återkommer med ljud om jag hittar nånstans att lägga upp det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: De flesta återförsäljare som säljer alla dessa kylare och de som inte passar brukar man kunna köpa mountingkit till för ca 100lappen.

Själv hittade jag Noctua-D15-AM4 för lägre pris än kylaren+kit skulle ha kostat.
Alltså en AM4 dedikerad variant som kommer med am4kit ist för ett intel kit.
Dock kan det vara bra att ha ett kit med om man någon gång skulle vilja använda den i en annan rigg än am4 av någon anledning.

Skrivet av SanTeoX:

Det är något burrande ljud från fläkten som stör, ska se om jag kan fånga det och lägga upp nånstans. Min gamla kylare till min i7 (tredjepartskylare) var typ helt ljudlös vid idle, men det är inte denna. Tyvärr långt ifrån, kan mycket väl vara defekt men så mycket låter den inte. Återkommer med ljud om jag hittar nånstans att lägga upp det..

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan inte ens höra att min dator är igång med min ryzen 1600 med wraith spire kylaren när den ligger idle.
Det du beskriver låter lite som coilwhine i mina öron, så du kan kanske fått en defekt vara, då fläkten är ska vara tyst.

Man skulle ju kunna fråga sig hur luftflödet förövrigt är men låter konstigt om den ger ifrån sig ljud även vid låga rpm's.

Edit: Helsäker att moderkortet och kylaren är ordentligt iskruvade med?
Jag vill bara utesluta faktorer. Så tex inte vibrationer orsakar problemet.
Vad har du för chassi föresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

@Fetskaft: De flesta återförsäljare som säljer alla dessa kylare och de som inte passar brukar man kunna köpa mountingkit till för ca 100lappen.

Själv hittade jag Noctua-D15-AM4 för lägre pris än kylaren+kit skulle ha kostat.
Alltså en AM4 dedikerad variant som kommer med am4kit ist för ett intel kit.
Dock kan det vara bra att ha ett kit med om man någon gång skulle vilja använda den i en annan rigg än am4 av någon anledning.

Man kan inte ens höra att min dator är igång med min ryzen 1600 med wraith spire kylaren när den ligger idle.
Det du beskriver låter lite som coilwhine i mina öron, så du kan kanske fått en defekt vara, då fläkten är ska vara tyst.

Man skulle ju kunna fråga sig hur luftflödet förövrigt är men låter konstigt om den ger ifrån sig ljud även vid låga rpm's.

Edit: Helsäker att moderkortet och kylaren är ordentligt iskruvade med?
Jag vill bara utesluta faktorer. Så tex inte vibrationer orsakar problemet.
Vad har du för chassi föresten?

Har inte installerat os ännu så har bara kört datorn i uefi än så länge, men precis när datorn startar så låter den inte nåt särskilt, men i uefi verkar den lägga sig på 1200rpm såg jag nyss och då låter låter den lite burrigt på nåt sätt, inte susande (som är ganska skonsamt ändå). Vet inte vad maxvarv på fläkten är, men kanske inte så konstigt om den låter lite vod 1200rpm iofs..

Har precis kopplat och dragit kablar ordentligt nu och ska smälla ihop chassit och installera os strax. Har ett fractal design define c som delarna är installerade i.

Ska se hur den beter sig när jag inte är i uefi..

EDIT: Efter installation av Windows så låter den likadant. Lite småstörigt ljud, ska se om jag kan få upp det på youtube på något smidigt sätt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Kört med stockkylaren Wraith Spire ett tag nu och har VERKLIGEN ingenting att klaga på. Den är tyst och kall, inte som en aftermarket kylare, men den imponerar verkligen!

Kan inte heller säga att jag hört något ovanligt eller konstigt ljud från den.

Har du möjligen fått en defekt kylare?
Coilwhine?

Ska själv byta till en Noctua-d15 kylare.

Skulle rekommendera denna om den kanske inte var lite för stor för att få plats i din låda pga höjd på ramminnet.

Om du inte gör som jag tänkt och sätter den ena fläkten några millimeter högre än den egentligen ska, inte för det är hela världen, men kan bli lite pill så ena fläkten inte tar i ramet och är något förhöjd så den därmed får plats, då den är väldigt stor.

Men eftersom du inte skall pilla för mycket med den kan jag föreslå tex en be quiet Pure Rock. Den är bra och billig och uppfyller nog dina kriterier?

Jag hade en liknande Pure rock i min Core I7 och den var verkligen tyst och kylde grymt bra. Det var dock ingen BeQuiet, utan en CoolerMaster. Minns inte modell längre.

Här finns en youtubevideo på hur min fläkt låter:
https://youtu.be/IYTuMszf-_o

Och som någon frågade; Kylaren är åtskruvad ordentligt, till det tar stopp och den vibrerar inte. Kylningen är bra, håller bra temperaturer så troligen inget sånt. Men fläktljudet stör lite. Nu kör jag visserligen med sidan öppen, men det gjorde jag med förra datorn med och den var betydligt tystare.

Lade till youtube-video.
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat mina Corsair Vengeance LPX vad det är för komponenter:
Thaiphoon Burner rapporterar:

MEMORY MODULE Manufacturer Corsair Series Vengeance LPX Part Number CMK16GX4M2Z3200C16 JEDEC DIMM Label 8GB 1Rx8 PC4-2666-UA0-10 Architecture DDR4 SDRAM UDIMM Speed Grade DDR4-2666 Capacity 8 GB (8 components) Organization 1024M x64 (1 rank) DRAM COMPONENTS MANUFACTURER Samsung DIE DENSITY 8Gb B-die (20nm)/1 die Composition 1024M x8 (64M x8 x 16 banks) Clock Frequency 1333 MHz (0,750 ns) Minimum Timing Delays 16-18-18-35-53 Supply Voltage 1,20 V XMP Certified 1600 MHz / 16-18-18-36-54 / 1,35 V XMP Extreme Not programmed SPD Revision 1.0 / January 2014 XMP Revision 2.0 / December 2013

EDIT: Kör nu minnena i 3200Mhz och DRAM voltage 1.35 volt.
Ändrade till D.O.C.P i UEFI så ställde den in allt själv tillsammans med de timings som är angivna.
Antar att det är korrekt? Har ett Asus ROG STRIX B350-F Gaming.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nu har jag kollat mina Corsair Vengeance LPX vad det är för komponenter:
Thaiphoon Burner rapporterar:

MEMORY MODULE Manufacturer Corsair Series Vengeance LPX Part Number CMK16GX4M2Z3200C16 JEDEC DIMM Label 8GB 1Rx8 PC4-2666-UA0-10 Architecture DDR4 SDRAM UDIMM Speed Grade DDR4-2666 Capacity 8 GB (8 components) Organization 1024M x64 (1 rank) DRAM COMPONENTS MANUFACTURER Samsung DIE DENSITY 8Gb B-die (20nm)/1 die Composition 1024M x8 (64M x8 x 16 banks) Clock Frequency 1333 MHz (0,750 ns) Minimum Timing Delays 16-18-18-35-53 Supply Voltage 1,20 V XMP Certified 1600 MHz / 16-18-18-36-54 / 1,35 V XMP Extreme Not programmed SPD Revision 1.0 / January 2014 XMP Revision 2.0 / December 2013

EDIT: Kör nu minnena i 3200Mhz och DRAM voltage 1.35 volt.
Ändrade till D.O.C.P i UEFI så ställde den in allt själv tillsammans med de timings som är angivna.
Antar att det är korrekt? Har ett Asus ROG STRIX B350-F Gaming.

Samsung B-die, trevligt. Finns binnade moduler med tightare timings men priserna stiger ju en del då också. Det viktigaste är ju att B-die (och E-die också för den delen) generellt fungerar betydligt bättre med Ryzen. De överklockar också överlägset bäst oavsett plattform.

Något du kanske vill göra är att testa att manuellt ställa ner tRC till 54 enligt ovan för en lite prestanda-vinst. Ryzen-moderkort brukar strunta i tRC-värdet från XMP-profiler av någon anledning och istället sätta det till 75 oavsett. Du kan se aktuellt värde i CPU-Z exempelvis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Samsung B-die, trevligt. Finns binnade moduler med tightare timings men priserna stiger ju en del då också. Det viktigaste är ju att B-die (och E-die också för den delen) generellt fungerar betydligt bättre med Ryzen. De överklockar också överlägset bäst oavsett plattform.

Något du kanske vill göra är att testa att manuellt ställa ner tRC till 54 enligt ovan för en lite prestanda-vinst. Ryzen-moderkort brukar strunta i tRC-värdet från XMP-profiler av någon anledning och istället sätta det till 75 oavsett. Du kan se aktuellt värde i CPU-Z exempelvis.

Ja jag verkar ha tRC 64 just nu, inte 75 men långt ifrån 54.

CPU-Z: Bank Cycle Time (tRC): 64 clocks

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ja jag verkar ha tRC 64 just nu, inte 75 men långt ifrån 54.

CPU-Z: Bank Cycle Time (tRC): 64 clocks

Intressant att det var något annat än 75. Du borde kunna köra 54 dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

@Fetskaft: De flesta återförsäljare som säljer alla dessa kylare och de som inte passar brukar man kunna köpa mountingkit till för ca 100lappen.

Sett att de finns att köpa för ca 100kr, men både Noctua och Be Quiet skickar ju hem AM4-kit gratis ifall man har kvitto på kylare och cpu eller moderkort, men det kan ju ta ett par veckor att få hem så har man bråttom att bygga så känns kanske 100kr inte så farligt.

Tror jag kommer köra på en Noctua NH-U12S SE-AM4 eventuellt NH-U14S och beställa hem kittet från Noctua. Har inte bestämt mig, men båda verkar fixa kylning vid OC upp till 4GHz samt vara väldigt tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nu har jag kollat mina Corsair Vengeance LPX vad det är för komponenter:
Thaiphoon Burner rapporterar:

MEMORY MODULE Manufacturer Corsair Series Vengeance LPX Part Number CMK16GX4M2Z3200C16 JEDEC DIMM Label 8GB 1Rx8 PC4-2666-UA0-10 Architecture DDR4 SDRAM UDIMM Speed Grade DDR4-2666 Capacity 8 GB (8 components) Organization 1024M x64 (1 rank) DRAM COMPONENTS MANUFACTURER Samsung DIE DENSITY 8Gb B-die (20nm)/1 die Composition 1024M x8 (64M x8 x 16 banks) Clock Frequency 1333 MHz (0,750 ns) Minimum Timing Delays 16-18-18-35-53 Supply Voltage 1,20 V XMP Certified 1600 MHz / 16-18-18-36-54 / 1,35 V XMP Extreme Not programmed SPD Revision 1.0 / January 2014 XMP Revision 2.0 / December 2013

EDIT: Kör nu minnena i 3200Mhz och DRAM voltage 1.35 volt.
Ändrade till D.O.C.P i UEFI så ställde den in allt själv tillsammans med de timings som är angivna.
Antar att det är korrekt? Har ett Asus ROG STRIX B350-F Gaming.

Men vilken rolig överaskning!
B-die minnen, kanon! Du gjorde nog ett bra val här.
Dessa verkar ha bra kompabilitet med just asus ser jag, då jag själv testat 3200 i annat asus b350.

Även om kompabiliteten har blivit bättre kan det vara detta som gör att du ens kan köra i 3200mhz med dina minnen, sen verkar allt flyta på bättre med dessa chips i ryzen överlag. Även om låga timings är att föredra så är inte detta hela världen för din del skulle jag säga, där är hastigheten betydligt viktigare att du får ut när du gör det du säger dig tänkt göra med datorn.

Det var smart att behålla dessa minnen än att skicka tillbaka och lägga till 1000kr för ett par dyra gskill i ditt fall skulle jag säga.

Jag skulle rekommendera att stänga av DOCP och manuellt skriva in samma inställningar som den sätter.
Det tenderar att fungera bättre så, än om den står på auto.
Så för att vara säker att tex inte timings blir fel vid nåt tillfällle pga auto så sätt en statisk timing i bios och undvik DOCP.

Du lägger nog märke till vad som fungerar bäst för dig.

Skrivet av Fetskaft:

Sett att de finns att köpa för ca 100kr, men både Noctua och Be Quiet skickar ju hem AM4-kit gratis ifall man har kvitto på kylare och cpu eller moderkort, men det kan ju ta ett par veckor att få hem så har man bråttom att bygga så känns kanske 100kr inte så farligt.

Tror jag kommer köra på en Noctua NH-U12S SE-AM4 eventuellt NH-U14S och beställa hem kittet från Noctua. Har inte bestämt mig, men båda verkar fixa kylning vid OC upp till 4GHz samt vara väldigt tysta.

Jag visste inte att man kunde få dessa gratis.
Men det är som du säger, om man väl vill köpa en ny bra kylare så vill man ju inte vänta flera veckor på att installera den direkt.
Det skulle isåfall vara om man redan äger en och tex köper en Ryzen processor om man hade en Intel innan.

Jag körde på am4modellen då jag är lite nyfiken hur designen är, om den är exakt likadan överallt som den vanliga eller om det skiljer någon smådetalj, tänker vid fästet främst. (Tvekar på att det är någon skillnad men det är kul att se att Noctua tänker på oss i det röda laget med. ) Samt att installationen blir nog en aning lättare då den är gjord för att sitta på ett amdkort.

Varför U12S?
Är D15 för stor på något vis?
Är bara nyfiken hur du tänker.

Jag återkommer i början av veckan hur NH D15 SE-AM4 fungerar om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Men vilken rolig överaskning!
B-die minnen, kanon! Du gjorde nog ett bra val här.
Dessa verkar ha bra kompabilitet med just asus ser jag, då jag själv testat 3200 i annat asus b350.

Även om kompabiliteten har blivit bättre kan det vara detta som gör att du ens kan köra i 3200mhz med dina minnen, sen verkar allt flyta på bättre med dessa chips i ryzen överlag. Även om låga timings är att föredra så är inte detta hela världen för din del skulle jag säga, där är hastigheten betydligt viktigare att du får ut när du gör det du säger dig tänkt göra med datorn.

Det var smart att behålla dessa minnen än att skicka tillbaka och lägga till 1000kr för ett par dyra gskill i ditt fall skulle jag säga.

Jag skulle rekommendera att stänga av DOCP och manuellt skriva in samma inställningar som den sätter.
Det tenderar att fungera bättre så, än om den står på auto.
Så för att vara säker att tex inte timings blir fel vid nåt tillfällle pga auto så sätt en statisk timing i bios och undvik DOCP.

Du lägger nog märke till vad som fungerar bäst för dig.

Jo, trevligt när datordelsköp går rätt. Datorn flyter på hur bra som helst med minnena i 3200Mhz, tyckte den nästan frös till ibland när jag körde i 2666Mhz och 1.2 volt som den körde i som standard. Den kändes orapp och instabil, men efter att jag satt rätt volt (1,35) så tuffar den på kanon

Nu ska jag väl ge mig på en lite lättare klock också. Var läääängesen jag klockade något, min I7:a klockade jag aldrig, för jag tyckte prestandan räckte till ändå, men dessa verkar ju väldigt lätta att klocka så kan väl klocka typ 500Mhz bara för att tänkte jag.
Ska bara läsa på lite hur jag gör först

Om jag ska klocka till 3,5-3,7Ghz vad bör jag sätta vcore till? Behöver inte klocka till dess gräns, utan räcker att klocka den lite..
Eller ja, det är ju nån offset man sätter på mitt moderkort (Asus ROG STRIX b350-f gaming)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |